Doel:€250.00
Donaties:€42.50

Per saldo:€-207.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Jouef wissel, kun je de aandrijving uit het zicht plaatsen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:35:27
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
Vandaag om 18:34:12
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door Die Bahn
Vandaag om 18:26:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ron.kraaijkamp
Vandaag om 18:20:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:18:29
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door Sven
Vandaag om 18:08:18
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:05:45
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Ronzol
Vandaag om 17:58:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:55:58
Containervervoer bij Deutsche Reichsbahn door Quinzeedied
Vandaag om 17:52:34
Tolhuisje door Reinout van Rees
Vandaag om 17:43:53
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 17:35:53
Verlichting ruimte door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:21:12
Roco BR44, onderdeel los gekomen van aandrijfasje. door Basilicum
Vandaag om 17:09:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Robkop
Vandaag om 17:01:11
Team Mitropa - OHMB - Gezamenlijke modelbaan "Krommeveer" door Mitchell
Vandaag om 16:59:45
Probeersel fotodijk, door Dick55. door Dick55
Vandaag om 16:56:32
korenschoven door jandcargo
Vandaag om 16:55:08
Pimp m’n ICE3, van 403 naar 406 EUROPA door Chris Westerduin
Vandaag om 16:51:54
Depot + vervolg Vlieringen-2 door spoorzeven
Vandaag om 16:50:04
Ingekleurde film over stoomtrams in de jaren 20-30 van de NZH en de GTM door Bert van Gelder
Vandaag om 16:32:38
VERPLAATST: Ingekleurde film over stoomtrams in de jaren 20-30 van de NZH en de GTM door Bert van Gelder
Vandaag om 16:31:36
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 16:04:33
Raadplaatje door Marc tramt
Vandaag om 16:03:21
NL baan: Frotterdam in h0 door Chrissie
Vandaag om 15:59:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 15:57:21
De bouw van een ponton met kraan door MOVisser
Vandaag om 15:52:27
Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn) door Leolin
Vandaag om 15:50:10
Wenen-Berlijn in dik vier uur......(over jaar of 12) door BrightonBelle
Vandaag om 15:44:40
Fotodijkje van NS1220 door NS1220
Vandaag om 15:42:04
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2685910 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14876
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21540 Gepost op: 21 april 2021, 22:01:28 »
Moi Erwin,

ja, onkruid vergaat niet, zeggen ze dan  ;)
Ja, een schone lei is ook wel eens goed. Dan kun je mooi de dingen waar je je aan ergerde anders doen, en ideeën die je eerst niet had alsnog inplannen.
Hoe het gaat worden? Eerlijk gezegd heb ik nog niet echt een vastomlijnd plan, maar ik denk dat het thema van de vorige baan ook hier weer vorm gaat krijgen. Wat ruimer opgezet en misschien met wat meer rangeermogelijkheden. We zullen zien...

Hopelijk spreken we elkaar weer eens, als die ellendige coronatoestand een keertje is afgelopen of als de dingen weer een beetje normaal hun gang gaan.

Groeten,
Jan

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21541 Gepost op: 21 april 2021, 22:26:34 »
Ja, en vooral niet teveel vooruit dromen.
Voor je het weet heb je de grootste plannen en kom je bedrogen uit.
meten is weten.
Nou genoeg voor dat ding gezeten, ik ga nog ff een rondje rijden "Dampf macht Spass"
Groeten,
Erwin

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14876
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21542 Gepost op: 21 april 2021, 22:31:53 »
Plezier! 

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14876
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21543 Gepost op: 22 april 2021, 21:10:22 »
In tegenstelling tot het losweken van ballast en in ballast gevatte rails is het een heidens karwei rails die met onverdunde houtlijm op de kurk is geplakt weer los te krijgen, ook waar die houtlijm in principe niet watervast is. Omdat de sporen op het onderhavige segment uit aan elkaar gezette delen bestond (vanwege bezetmeldingssecties) heb ik besloten die te laten voor wat het was en tzt met multiplex en al af te voeren naar de stort.
In mijn ongeduld heb ik tijdens de demontage van module/segment 5 geen foto's gemaakt, u moet het doen met slechts één plaatje van wat eens de bovenkant was (maar dan van onderen gezien):



Dat was nummer 5. Op naar nr. 4.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14876
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21544 Gepost op: 23 april 2021, 22:17:06 »
Nummer 4 is inmiddels ook onder de hamer en de eerste stukken multiplex zijn veiliggesteld.
Ook veiliggesteld zijn alle wissels van het schaduwstation, allemaal Rocoline.
Ik denk dat ik die maar te koop ga aanbieden, vanwege de kleiner dan 60cm radius. Eens kijken wat die dingen zo'n beetje kosten tegenwoordig.



Nog drie segmenten te gaan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20934
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21545 Gepost op: 23 april 2021, 22:28:18 »
....een heidens karwei rails die met onverdunde houtlijm op de kurk is geplakt weer los te krijgen, ook waar die houtlijm in principe niet watervast is.
Kwestie van geduld. Bij de sloop van mijn vorige spoorbaan wilden de rails niet loskomen onder invloed van natte handdoeken. Toen maar de zaak in hapklare brokken gezaagd en die brokken in de kruiwagen gelegd. Die kruiwagen stond in de tuin en was helemaal vol geregend. De brokken hebben een paar weken liggen weken en toen durfde ik het aan om er voorzichtig een plamuurmes onder te steken.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14876
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21546 Gepost op: 23 april 2021, 22:33:59 »
Dat is een goed idee. Ik merkte eerder al wel dat onder invloed van natte handdoeken de lijm waarmee de kurk op het multiplex is geplakt beter loslaat dan de witte houtlijm. Misschien kan ik beter de rails met kurk en al van het hout scheiden en dan te weken leggen, zoals jij ook beschrijft. Ik heb alleen niet de beschikking over een kruiwagen, dus daarvoor zal ik een alternatief moeten verzinnen.

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 304
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21547 Gepost op: 23 april 2021, 22:43:28 »
Ik denk dat ik die maar te koop ga aanbieden, vanwege de kleiner dan 60cm radius.

Waarom dan?

Dat je in zichtbare delen > r=60 cm wil toepassen begrijp ik wel en vind ik een Nobel streven, maar in het schaduwstation is dat toch geen issue?
Ik kan me niet voorstellen dat je materieel hebt die niet om kan gaan met deze wissels, tenminste in de oude baan niet toch?
Ik denk altijd maar; wat je hebt kost geen geld en wat je verkoopt ben je kwijt ( en levert meestal minder op dan wat je het waard vind)  ;)
gr. Ed

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14876
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21548 Gepost op: 24 april 2021, 16:47:17 »
Nou, juist in de zichtbare gedeelten wil ik geen bochten. Niet van r=60, niet van r=100, niet van... kortom, geen bochten. Misschien wel bogen, als dat zo uitkomt. Dus r=>200 of zo. Of groter.
Die bochten r=60 is de absoluut minimale straal in het onzichtbare gedeelte, dus schaduwstation en zo.
Op mijn vorige baan was dat 42 cm, R3 van Roco. Volgens Roco zouden lokomotieven met Kolbenstangenschutzrohre daar doorheen moeten kunnen, maar dat was bij de Roco-Pacifics nog wel eens kielekiele en ook de 45er van Liliput had daar moeite mee. Let wel, mèt Kolbenstangenschutzrohre. En dat is bij mij een vereiste: die moeten erop, anders is het naar mijn mening geen modelspoor.
En wees nou eerlijk, 30cm-rijtuigen in een bocht met een straal van 60 cm, da's toch een noodkijk?

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 304
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21549 Gepost op: 24 april 2021, 19:05:45 »
Maar dat is toch niet belangrijk in het onzichtbare schaduwstation?
gr. Ed

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14876
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21550 Gepost op: 24 april 2021, 19:09:39 »
Nee, daar heb je gelijk in. Maar wel als je 60cm-bochten in 't zicht zou leggen. Hypothetisch, zogezegd.

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 304
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21551 Gepost op: 24 april 2021, 20:49:37 »
En dus praktisch gezien geen probleem om die wissels in de catacomben te gebruiken.
Je gaat het schaduwstation toch ook niet ballasten?  ;D  ;)
gr. Ed

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14876
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21552 Gepost op: 24 april 2021, 23:09:42 »
Praktisch gezien juist wel want de r van die wissels is kleiner dan 60 cm...
En die Kolbenstangenschutzrohre ga ik er niet afhalen voordat de lok in die catacomben verdwijnt.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14876
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21553 Gepost op: 25 april 2021, 21:45:46 »
Mmm... misschien praten we wat langs elkaar heen. Even voor alle duidelijkheid:

Omdat de radius van 42 cm op de oude baan naar mijn mening te krap was voor lokomotieven met Kolbenstangenschutzrohr wil ik op de nieuwe (nog te bouwen) baan, dus bovengronds en ondergronds, een radius aanhouden van minimaal 60 centimeter. Omdat de meegebogen wissels van Roco een radius kleiner dan 60 centimeter hebben, kan/wil ik ze dus niet gebruiken.


eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 304
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21554 Gepost op: 25 april 2021, 22:34:06 »
Ik begrijp het wel hoor, maar je maakt het jezelf niet gemakkelijk.
Maar dat mag  ;D
gr. Ed