Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3395502 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20865 Gepost op: 20 november 2020, 21:56:11 »
@Koen: dat is inderdaad de bedoeling. Een werkplek van hooguit een meter breed en veertig of vijftig cm diep. Niet groter, want dat groeit toch binnen de kortste keren dicht met van alles en nog wat, waaronder projecten. Boekenplanken onder de baan in plaats van erboven. En geen gepruts meer op de eetkamertafel. Tenzij deze onmiddellijk kan worden vrijgemaakt zodra het etenstijd is.

Over etenstijd gesproken: in verband met beroepsmatige bezigheden kwamen we, toen we gingen samenwonen, allebei nog wel eens laat thuis. Om onder het eten toch even het journaal (of een ander programma) te kunnen bekijken, ontwikkelden we de gewoonte om met het bord op schoot te gaan eten. Daardoor ontstond ook de mogelijkheid om projecten waar ik aan werkte op tafel te laten liggen. De volle tafel was dus gevolg van de gewoonte om met het bord op schoot te eten, niet andersom.
Aan tafel eten en ook tv kijken ging niet omdat we in zo'n charmant jaren-dertig-huis wonen met een kamer en suite, dwz een voor- en achterkamer gescheiden door twee schuifdeuren (waartussen ik overigens voor de lol ook nog wel eens een concertje gegeven heb). Met de televisie in de voor- en de eettafel in de achterkamer wordt het lastig tegelijkertijd te eten en tv te kijken.

Maar goed, inmiddels is de noodzaak om met het bord op schoot te eten vervallen en dus wordt er weer aan tafel gegeten. En in het hobbyhok gehobbied.

@Tom: ik zie een probleem eigenlijk nooit als een probleem, meer iets als zoiets als een vraagstuk waarop een antwoord gegeven moet worden, en in het bedenken van dat antwoord ligt het plezier van de creativiteit.
Pas als het de creativiteit tekortschiet waardoor er geen antwoord komt, en het plezier ontaardt in ergernis, is een probleem een probleem (een probleem is pas een probleem als er geen oplossing is).
Een probleem biedt je dus de kans een oplossing te bedenken, en dat kan veel plezier opleveren.

@Jelmer: ja, ook hier geldt dat elk voordeel z'n nadeel heeft. Of euh... nee, ik bedoel, de een z'n... nee ook niet. Een win-win-situatie dan?

@Floris: tegen de tijd dat ik het onderscheid tussen verf en jus niet meer kan maken zit ik vast al wel in een verpleeghuis met een slabbetje voor.

@Eric: dit draadje is net een kerstboom (ja, kerst is vroeg dit jaar): ik zet de boom neer en jullie tuigen 'm wel op.

Zo, genoeg semi- of pseudowijsheden, eigenlijk moet ik nog een kraan vastzetten en een stuk van een keukenkastje afzagen, maar vanavond doe ik niks meer.
Misschien nog een of twee stripboeken van Largo Winch lezen.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20866 Gepost op: 21 november 2020, 00:12:54 »
Jan (met knipoog naar dhr. L. Winch):




Vorige treinkamer zonder verwarming; al Lümmelend koude trotserend..





Nieuwe treinkamer mét c.v. Het is altijd zomer in Lümmeln (het is en blijft jouw tijdraam).


Niet om het een of ander, maar die verhuizing heeft nu wel lang genoeg geduurd. Het wordt tijd dat jij je weer gaat bemoeien met belangrijkere zaken des levens, zoals het voortzetten van dit draadje  ;).

Ook al doen wij ons best om een en ander draaiende te houden, het mist een zekere,.....je ne sais quoi,.... we raken de oempf (?) een beetje kwijt, terwijl jij de tijd aan het verlümmeln bent met behangen  ;).

Peter
« Laatst bewerkt op: 21 november 2020, 07:37:02 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20867 Gepost op: 22 november 2020, 22:37:36 »
Wat mij betreft heb je gelijk - die verhuizing duurt mij ook veel te lang. Ik heb geen rug en geen knieën meer over, door het sjouwen en laminaat leggenen witten en behangen en, en, en...
Belangrijkere dingen in het leven... ach, vandaag kwam mijn dochter met haar partner en m'n kleinzoontje even langs, dat is toch ook een bron van vreugde, Maakt ook veel goed als ze zich lovend uitlaten over wat je hebt gepresteerd de afgelopen weken.
Toen we de aanstaande hobbykamer, die momenteel dienstdoet als opslagruimte voor alle van het oude adres meegenomen spullen, keek mijn kleinzoon, nieuwsgierig als hij was, in een kleurige doos en ontdekte daar mijn Fleischmann wagonnetjes en wat huisjes van vijftig jaar geleden en begon er mooi mee te spelen.
Hij had wel wat kritiek, het Faller stationsgebouwtje "Zindelstein" (inmiddels rond de 55 jaar in mijn bezit) had duidelijk geleden onder de tand des tijds, daar had ik wel wat zuiniger op mogen zijn, vond hij. Om die uitspraak meteen te relativeren met de opmerking dat ik het nog altijd kon gebruiken voor in het "oorlogsgebied".

Affijn.

Citaat van: Peter
[...] het voortzetten van dit draadje

Ha! Toevallig bedacht ik vandaag dat het misschien wel eens leuk zou zijn om de hervatting van het project Lümmeln als aanleiding te nemen een nieuw draadje te starten. Dan kan de last van het verleden gerust wegzakken in de diepe krochten van deze rubriek.

Lekker fris opnieuw beginnen!

Met de kachel aan.
Dat wel.

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20868 Gepost op: 22 november 2020, 22:58:22 »
Nou Jan, daar ben ik het helemaal eens met de uitspraken van Peter: die nieuwe treinenkamer komt er niet vanzelf!
Zelfs je kleinzoon heeft er alweer zin in kennelijk! :)

Maar, een nieuw draadje opstarten, nee, dat ga je ons toch niet aandoen: wordt er met man en macht dit draadje gaande gehouden, ga jij even op je gemak een nieuw draadje aanmaken. Net nu je naar de 1500 bijdragen aan het groeien bent, wordt er even roet in het eten gegooid: vriendelijk doch dringend verzoek hier nog even rustig een nachtje over te slapen voordat je ondoordachte dingen gaat doen, moderator of niet..... ;D

Groeten Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20869 Gepost op: 22 november 2020, 23:04:01 »
Met de kachel aan.
Dat wel.

Ja, die radiator gaat van zeer grote invloed zijn!!!  ;D  (y)
gr. Ed

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5799
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20870 Gepost op: 22 november 2020, 23:06:20 »
En je bent veel naslag werk wat in de jaren is gespaard kwijt in dit draad(  je  )
En zoek maar weer eens terug na een jaar in een nieuw draadje
Staat juist dat in de andere

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1071
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20871 Gepost op: 23 november 2020, 09:01:48 »
Jan, eens met de vorige schrijvers. Gewoon door gaan met dit draadje. Het langste (?) draadje ooit is ook een prestatie ;D

Mooi dat je al weer aanbouwen denkt (y)

Grt. Ric


Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20872 Gepost op: 23 november 2020, 09:14:47 »
Niet stoppen Jan, gewoon door gaan met dit draadje, volg het nog steeds via de zijkant. Dus vooral doorrrrgaaan (y)
Have fun every day, before you know it's..........

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20873 Gepost op: 23 november 2020, 09:16:27 »
Hoi Jan,

Lekker dat je kan verhuizen, gefeliciteerd!. Dit draadje was me even aan de aandacht ontsnapt. Ik weet niet of je al iets hebt aan onderstellen voor je baan, ( en ik heb even geen zin om terug te gaan bladeren) maar wij hebben al jaren IKEA IVAR kasten. en daar past prima een baantje op of in. En voor het opbergen van de spullen hebben we gewoon lades gemaakt:


Zo staat het merendeel stofvrij opgeborgen en het ziet er ook gelijk leuk uit. Ander voordeel is dat de kast ook gelijk een stuk degelijker staat. Al is deze kast goed gezekerd aan de muur er achter (vastgeschroefd).

Toevallig bedacht ik vandaag dat het misschien wel eens leuk zou zijn om de hervatting van het project Lümmeln als aanleiding te nemen een nieuw draadje te starten. Dan kan de last van het verleden gerust wegzakken in de diepe krochten van deze rubriek.

Lekker fris opnieuw beginnen!
Zou ik gewoon doen, even lekker opnieuw starten doet een mens ook goed. En je kan dan veel van je eerdere bouwactiviteiten herhalen, zonder dat het opvalt :D

Groet,
Michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20874 Gepost op: 23 november 2020, 09:58:30 »
Maar, een nieuw draadje opstarten, nee, dat ga je ons toch niet aandoen: wordt er met man en macht dit draadje gaande gehouden, ga jij even op je gemak een nieuw draadje aanmaken. Net nu je naar de 1500 bijdragen aan het groeien bent, wordt er even roet in het eten gegooid: vriendelijk doch dringend verzoek hier nog even rustig een nachtje over te slapen voordat je ondoordachte dingen gaat doen, moderator of niet..... ;D

Zodra een nieuw draadje wordt opgestart komen er vast moderatormeldingen binnen à la "dubbel draadje, samenvoegen graag"... :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20875 Gepost op: 23 november 2020, 10:36:11 »
Hm, moderator oorlog op BNLS. Ene zegt splitsen, terwijl de andere zegt samenvoegen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #20876 Gepost op: 23 november 2020, 11:34:19 »
"ik ben niet zo van het inplannen, en al helemaal niet van het ordelijk werken. Een beetje logisch nadenken en door schade en schande wijs worden, daar komt het nog het meest op neer en voel ik me het meest op m'n gemak bij. Dat andere, dat doe ik wel op m'n werk".

Dit zal (gelukkig) niet veranderen, dus een nieuw draadje blijft op dezelfde leest geschoeid  ;). Lijkt mij een weinig zinvolle exercitie  :D. Dus gewoon doorgaan met dit draadje zou mijn voorkeur hebben, maar het is uiteraard aan Jan, die in een verwarmde treinkamer misschien onverhoopt heel anders tegen de wereld aankijkt  8).



Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20877 Gepost op: 23 november 2020, 12:07:26 »
Als de basis nu echt zou veranderen van Lümmeln 1966 naar Stad 2021 dan zou een ander draadje zinnig zijn . Maar als je doorgaat met waar je nu mee bezig bent is het dat niet.Elders las ik het tegendeel, iemand die zijn draadjes eigenlijk bij elkaar wilde. Ieder project een eigen draadje verliest zo de samenhang van wat de bouwer doet en kan.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20878 Gepost op: 23 november 2020, 22:26:24 »
Bovenstaande laatste post zit wat in, maar Jan is natuurlijk ook uitgegroeid tot Fremo-bouwer, en met die skills...
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20879 Gepost op: 24 november 2020, 23:20:19 »
Ik weet nog niet wat ik ga doen. Met mijn moderator-zijn heeft het in elk geval niks te maken, ik modereer in principe niet in m'n eigen draadje. Als ik vind dat daar moderatie nodig is, vraag ik mijn collega-mods, als ze niet al op eigen initiatief hebben ingegrepen.

De gedachte is eigenlijk dat de verhuizing een cesuur vormt in het bouwgebeuren en het lijkt me wel aardig om dat te benadrukken door een ander draadje te starten. En dan vaker bepaalde projecten (zoals bijvoorbeeld Fremodules) in een apart draadje onder te brengen. Net als dat stationsgebouw van Haren en de vier jaargetijden.
We zien wel.

@Ric: een prestatie? Welnee, ik vind het gewoon leuk om wat op te schrijven over wat ik aan het doen ben of wat ik bedenk en zo. Dat het zo'n lang draadje is geworden komt primo omdat het zo lang geleden is dat het begon en zweitens omdat er zoveel reacties op komen.

@Koen: om "Fremo-bouwer" te worden hoef je eigenlijk geen speciale vaardigheden mee te brengen, iedereen mag meedoen (mits je modules voldoen aan de gestelde eisen die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren). En mochten bepaalde zaken buiten je competenties liggen, dan vind je genoeg Fremo-collega's die een handje willen toesteken. Jij kunt vast wel iets waardoor je bij wijze van tegenprestatie hèn weer kunt helpen.