Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:44:35
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3395616 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20700 Gepost op: 16 oktober 2020, 14:31:22 »
Gisteravond laat een epje van iemand, of ik nog belang had bij één of meer titels van de aanbiedingen van EK-Verlag.
Nou, jawel dus, al was het er maar eentje (de rest vond ik niet zo erg interessant of had ik al).


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20701 Gepost op: 16 oktober 2020, 20:31:49 »
Zo kan t wel weer, met al die snakkerij over bussen en boeken. Terug naar de harde werkelijkheid.

Ieder ander zou een wagen met binnenverlichting hebben laten zien en er bij vertellen dat de rest op dezelfde manier is gegaan, maar ik doe het stuk voor stuk. Ook al omdat elke wagen net even anders is dan de voorgaande, al zal dat eigenlijk niet het geval zijn bij de laate twee, nog een Abteilwagen en de Großraumwagen. We zien wel wat er van komt. En wie er niet (meer) zo door geboeid wordt, mag rustig even verder bladeren naar een ander draadje.
Frans loodsje et cetera bijvoorbeeld, of Al Heen En en al Weer, daar gebeuren leuke dingen 

Omda de Speisewagen mit Bar over de hele lengte verlichting behoeft, is hier een strip van 4 x 3 leds ingebouwd. Op de foto lijkt het weer een stuk feller dan het in werkelijkheid is, maar dat kan ik ook niet helpen...

Enfin, ook rijtuig No, euh... wat was het ook alweer? Oja, 3. Ook No 3 heeft het licht gezien:





Op naar de nrs vier en vijf, maar dat zal geen voeten in de aarde hebben, het is nu zo langzamerhand wel routine.
En dan nog even kijken naar de Küchenwagen mit Speiseabteil, want die duistere zijgang vind ik eigenlijk maar niks.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20702 Gepost op: 16 oktober 2020, 20:48:18 »
Hoe is het afgelopen met het schilderen van de zijkanten van de ruiten? Is dat succesvol?

Groet,
Bas

NB: Dat V65-boek komt ook mijn kant op. Zo'n koopje kon ik niet laten liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20703 Gepost op: 16 oktober 2020, 21:03:57 »
Dat klusje heb ik nog even laten liggen. Zoals ik al zei wil ik nu eerst de beide overige wagens van verlichting voorzien, daarna de duistere zijkant van de keukenwagen aanpakken, en dan, als alles technisch oke is en werkt, is het tijd om losse eindjes af te hechten: jouw zijkanten schilderen, ramen poetsen, pupkes schilderen en plaatsen en dan eerst maar eens evalueren.
Wil ik bijvoorbeeld nog iets doen aan de onverlichte balkons? En het rudimentaire interieur (niet de Führerstände) in de motorwagens, is daar nog eer aan te behalen?
Kortom, deze VT11.5 zal jullie (en mij wellicht ook) de neus nog uit komen

PS ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dat boek nu binnen de kortste keren uitverkocht zal zijn.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20704 Gepost op: 17 oktober 2020, 12:49:35 »
Al Heen E  al Weer ligt regelmatig stil, hoor. Je gaat niet iedereen vertellen dat je zo stom bent geweest om met een verpakkingskartonhoekje de bovenleiding neer te halen bijvoorbeeld.
Maar de verlichting ziet er goed uit. 👍👍
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20705 Gepost op: 17 oktober 2020, 16:41:45 »
Och, ik weet niet, over 't algemeen meet ik mijn blunders hier gewoon breeduit. Er is vast wel iemand die ik blij kan maken met een portie leedvermaak en in het gunstigste geval steekt iemand anders er nog wat van op ook.
En dat jouw (en sommige andere) draadjes af en toe stil liggen is maar goed ook. Daardoor kan ik in m'n eigen draadje af en toe ook nog wat schrijven.

Draaistellen besneden en bedraad:



En ook de laatste koppelbomen bedraad:



... en getest. Dat laatste is vrij essentieel, heb ik gemerkt.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20706 Gepost op: 18 oktober 2020, 22:42:33 »
Ofschoon ik van nature eerder pessimistisch dan optimistisch ben, begon ik toch vol goede moed met de laatste twee wagens, met de gedachte dat ik die vandaag nog wel eens af kon krijgen.
Dat ging eigenlijk ook best vlot, tot het moment dat alles op functioneren getest moest worden. Toen bleek namelijk dat de ledstrip in de Großraumwagen weigerde ook maar een enkele lumen van zich te geven.
Natuurlijk is alles nog eens nagelopen en gecontroleerd, maar ik kon er niet achter komen waar de rottigheid nu zat. Ik denk eerlijk gezegd in het torretje, dat had ik omwille van de ruimte (in de hoogte) even omgesoldeerd zodat het ding wat vlakker kwam te liggen. Misschien door teveel hitte opgefikt of zo. Morgen maar een ander halen, kijken wat het doet.

In plaats van de Großraumwagen van licht te voorzien heb ik de motorloze motorwagen uit elkaar gehaald en van een stroomvoerende koppeling voorzien. Op die manier heeft de hele trein, van motorwagen tot motorwagen, de beschikking over 2 x 28 stroomafnamepunten. Geen last van flikkerende lichtjes, dus.



Omdat ik nieuwsgierig was, heb ik de hele trein (minus de Großraumwagen) eens op de rails gezet. Lastig te fotograferen, en ook zie je niet alle wagens verlicht, hoewel van alle wagens de binnenverlichting brandt.



Er viel me nog iets anders op: om beter te kunnen vergelijken heb ik de eerst-behandelde en de laatst-behandelde wagens eens aan elkaar gekoppeld. Tegen alle verwachting in (gelijke wagens, gelijk aantal leds, gelijke elektronica) verschilde de lichtsterkte van beide wagens aanmerkelijk:



Maar eens uitvissen hoe dat nou weer komt.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2020, 22:44:40 door 44 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20707 Gepost op: 19 oktober 2020, 12:19:36 »
Het verschil tussen het rechter rijtuig en het linker venster van het linker rijtuig valt wel mee. In hoeverre ligt het aan het interieur van de trein?

Ik had het zelf met m'n silberlingen. Wat was het ook al weer? Tweedeklas donkerrode banken, eersteklas lichtgrijs? Dat gaf een aardig verschil qua helderheid, ook al binnen hetzelfde gemengd 1/2e klas rijtuig.
Wat ook niet meehielp was dat de eerste klas van die zespersoons compartimenten zouden moeten zijn, maar dat roco de tussenwanden had weggelaten. Het scheelde meer dan ik verwacht had.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20708 Gepost op: 19 oktober 2020, 19:41:11 »
Het zou best kunnen dat:
de verschillen in het donker grotendeels wegvallen.

Groet, Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20709 Gepost op: 19 oktober 2020, 23:32:38 »
@Reinout: je zit aardig in de buurt. Aan het interieur zelf ligt het niet (als we tenminste daaronder de inrichting met banken en coupéwanden bedoelen). Wel aan iets binnenin het rijtuig. Daar kom ik zo op terug.
@Bas: in het duister lijkt er minder verschil te zijn, maar toch is het duidelijk te zien.
In het duister rijden gaat echter niet of slechts hoogst zelden gebeuren. In Lümmeln is het altijd mooi weer met zonneschijn.

Het heeft aardig wat tijd en een hoop gok- en zoekwerk gekost, en ook menig hersencel is (vermoedelijk) bezweken aan een overdosis logica of wat daarvoor moest doorgaan, maar het raadsel is volgens mij wel opgelost.

Eerst heb ik de elektronica in de 'duistere'  wagen vervangen, met als resultaat dat die wagen nog steeds als 'duistere' wagen betiteld kon worden. Toen heb ik de ledstrip vervangen, met hetzelfde resultaat. Daarna de elektronica in de 'lichte' wagen vervangen, zonder resultaat. Idem ledstrip.
Hoewel ik nogal de neiging had om ervoor weg te lopen en de boel te laten zoals het was, dan maar een 'duistere' wagen, ben ik toch verder gaan nadenken en punt voor punt na gaan lopen waar er in vredesnaam verschillen tussen de beide wagens zouden kunnen zijn. Om dat goed helder te krijgen heb ik de beide wagens volledig uit elkaar genomen en onderdeeltje voor onderdeeltje met elkaar vergeleken voordat het weer werd gemonteerd.

Al doende kwam ik tot de volgende ontdekking:

de beide zijwanden van de wagens worden, behalve door de kopwanden, ook bij elkaar gehouden door twee dwarsverbindingen aan de bovenkant, waar de onderkant volledig open is.
Omdat de ledjes op de ledstrip op gelijke afstanden van elkaar zitten, en die afstanden niet corresponderen met de ruimtes tussen kopwanden en dwarsverbindingen, heb ik, daar waar een ledje precies op zo'n dwarsverbinding terecht zou komen, in deze dwarsverbindingen ruimte voor het ledje gemaakt door een stukje weg te zagen.
Bij de ene wagen heb ik daarvoor minder ruimte gemaakt dan bij de andere wagen, daar zijn de dwarsverbindingen, op een millimeter of drie na, helemaal weggezaagd. Doordat dus de leds in de ene wagen minder ruimte hadden, werd het licht meer tegengehouden dan de leds in de andere wagen, waar ze meer ruimte hadden waardoor het licht minder werd belemmerd.

Nadat ik de dwarsverbindingen van de 'duistere' wagen op (ongeveer) dezelfde maat gezaagd had als die van de 'lichte' wagen, was het verschil nagenoeg weg.

In het duister:


In het (kunst-)licht:


Met het geringe verschil wat er nog is kan ik wel leven.
Nu nog de Großraumwagen en dan is dit varkentje is ook weer mooi schoon.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20710 Gepost op: 20 oktober 2020, 12:10:14 »
Knor!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1071
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20711 Gepost op: 20 oktober 2020, 14:07:01 »
Ik zou het niet hebben kunnen verzinnen, Jan ;D ;D

Mooi dat het opgelost is (y)


Grt, Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20712 Gepost op: 20 oktober 2020, 16:45:08 »
Citaat
Knor!

Zeg dat wel, Reinout!  :D
Het is toch altijd wel een lekker idee, als je, na eindeloos zoeken, eindelijk de oorzaak van een probleem vindt. Dan kun je wel knorren van plezier 

Citaat
Ik zou het niet hebben kunnen verzinnen

Nou ja, wie verzint ook zoiets. Toch is het een bekende methode: één voor één alle mogelijkheden uitsluiten, dan stuit je vanzelf op de oorzaak.

En inderdaad lekker dat het opgelost is, ik kreeg er al haast grijze haren van!

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20713 Gepost op: 20 oktober 2020, 17:02:29 »
Nou die saga is klaar, door naar de volgende  ;) Nee serieus, net treinstel zo

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20714 Gepost op: 20 oktober 2020, 23:22:33 »
Nou, die saga is nog niet klaar...

Ten eerste: nog niet alle wagens zijn voorzien van verlichting, althans, tot voor kort was dat het geval. Vanavond is het laatste rijtuig op de slachtbank geweest; ook de Großraumwagen is nu uitgerust met ledstrip en bijbehorende elektronica:

Van direct opzij gezien lijkt het nogal fel:



Maar als je iets schuin van boven kijkt (wat meestal het geval is) valt dat wel wat mee:



En ook vergeleken met een ander rijtuig loopt de Großraumwagen mooi in de pas:





Het valt me wel op dat de kleur van het interieur de kleur van het licht enigszins lijkt te beïnvloeden. Niet dat me dat verder stoort, overigens.

Daarmee zijn nu alle vijf de tussenrijtuigen voorzien van verlichting, schakelbaar via decoder en stroomvoerende koppelingen en, zeker niet in de laatste plaats, een simpel maar doeltreffend stukje elektronica, ontworpen door Auke, hier in dit forum ook bekend als dimo1_dimo1. Bij dezen (nogmaals) mijn dank!

Ten tweede: er is nog veel meer te doen, want door al dat hanteren, monteren en demonteren zijn er her en der vieze vingerafdrukken op het lakwerk, maar vooral ook op de ramen terechtgekomen. Dat moet allemaal wel even schoongemaakt worden.
Bovendien zullen de rijtuigen allemaal nog een keer uit elkaar moeten: de Küchenwagen mit Speiseraum moet nog een paar ledjes in de zijgang naast de keuken krijgen en er moeten nog een hoop reizigers geplaatst gaan worden. Bas(ilicum) had het over pakweg een dozijn per rijtuig, dat komt dus neer op zo'n zestig personen (pupkes). En die moeten allemaal nog geschilderd worden...

Tenslotte zijn de ballastgewichten (nou ja, gewichten) die Roco in de wagens had gedaan, ten behoeve van de elektronica + bijbehorende bedrading verwijderd; de wagens (toch al geen zwaargewichten) zijn nu toch wel nogal aan de lichte kant. Ik ben dus van zins in elke wagen een gepaste hoeveelheid lood onder te brengen.

Kortom, 't is zomaar niet klaar!

Maar ik denk dat ik eerst even iets anders ga doen. Keus zat.