Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398601 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20265 Gepost op: 15 augustus 2020, 12:21:47 »
Ik stem voor zwart, maar dan nog n setje RP25 eronder. Je weet waarom ;)

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20266 Gepost op: 15 augustus 2020, 13:16:32 »
Uiteraard ook RP25. Anders is het zonde van moeite.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20267 Gepost op: 15 augustus 2020, 13:24:37 »
Mij bekroop hetzelfde gevoel: een mooie bovenkant op nog steeds grof ogende wielen.

Als je ooit materieel hebt voorzien van RP25- wil je geen NEM-wielen meer. Maar ik geef toe dat de ombouw wat werk en iets meer middelen vraagt. Dan zal ook meespelen hoeveel materieel je hebt.

Overigens kan die overgang geleidelijk: als je railmateriaal aan de huidige normen voldoet, kun je er zowel met NEM- als RP25-wielen over rijden.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20268 Gepost op: 15 augustus 2020, 13:35:21 »
Citaat van: Bas (Hlv53)
Ach, als ze binnenkort toch de doos in verdwijnt voor je verhuis (gaat dat nog door?), dan ontsnapt ze hopelijk aan je Luftpresser 8)

Hm. Maar uitstel leidt niet altijd tot afstel. En dat verhuizen... ja, dat gaat ongetwijfeld wel een keer door. Alleen is het moment nogal lastig te voorzien. Het kan bij wijze van spreken binnen vier weken kant en klaar achter de rug zijn, maar die vier weken kunnen ook vier maanden worden. Of nog meer.

Citaat van: Bas (wob)
En na het spuiten worden de details minder goed zichtbaar.

Helaas wel ja. Maar goed, heb jij een moment overwogen om je 93er ongespoten te laten?  ;)

Misschien zou ik, als ik de lok bijvoorbeeld voor de vitrine (die ik overigens niet heb) zou bestemmen of omdat ze bestemd zou zijn als onderdeel van mijn verzameling (die ik niet heb) Weinert-producten, dan zou ik misschien nog kunnen overwegen om de lok in haar 'natuurlijke staat' te laten.
Maar omdat de machine straks gewoon deel gaat uitmaken van de lokomotieven die op mijn baan dienst (gaan) doen, gaat vandaag of morgen de verfspuit erover. Dus.

Dus:

Citaat van: Gooierhaven
Gewoon zwart spuiten dat ding!

Precies.

Citaat van: Michiel
Wanneer ik met zo'n model begin, laat ik die onderdelen eerst een nachtje staan in een badje met water en een flinke scheut citroensap. [...]
Misschien dat je die Windleitplatten eens kan onderdompelen in een dergelijk badje, ze zitten toch nog los van de opbouw?

Ze zitten inderdaad nog los, omdat ze apart van de lok makkelijker te spuiten zijn. Het roodbruine laagje zie ik aan voor een oxydelaagje, ik denk eigenlijk dat het geen kwaad kan om het te laten zitten voor het spuiten. Wel ontvetten natuurlijk, dat spreekt. En grondlak, die moet er ook nog op.

Citaat
... dan nog n setje RP25 eronder. Je weet waarom  ;)

Ja, ik weet wel waarom. Dan kun jij er misschien ook een keertje mee spelen, bedoel je  ;D
Zonder gekheid, de gedachte is wel in me opgekomen, maar wat dat betreft beperk ik me (vooralsnog) tot Nederlands materieel en eventueel Duits EPIV. Het moet wel leuk blijven, tenslotte heb ik al zo'n 250 öri in die ombouwset gestoken, en om er dan nog eens pakweg 180 achteraan te gooien...

Citaat van: Gooierhaven
[...] Anders is het zonde van moeite.

Dat is ook zo omdat het meteen een stuk beter oogt en 180 öri of niet, alleen al daarom zou ik dat wel doen, maar op mijn baan liggen nogal wat Rocoline-wissels, en RP25 materiaal maakt nogal een duikeling in de puntstukken. Met kans op storingen in de vorm van spontane ontkoppelingen of, minstens zo ergerlijk, ontsporingen.
Maar wie weet, stel dat de verhuizing tot gevolg heeft dat de baan echt van de grond af opnieuw gebouwd moet worden, dat dan die Rocoline ook verleden tijd wordt en daarmee de weg naar RP25 open komt te liggen...

Dat moet toch een beetje troost brengen, nietwaar, Wolter?
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2020, 12:44:22 door 44 »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20269 Gepost op: 15 augustus 2020, 13:42:02 »
Dat brengt zeker troost, Jan. :). En gerust gesteld ben ik ook. Je kunt goed uitleggen wat je doet en ook waarom. Daar hoef ik niets tegen in te brengen.

En ja, een verhuizing is altijd een mooi moment om afscheid te nemen van keuzes uit het verleden.

Wolter

Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20270 Gepost op: 16 augustus 2020, 09:04:54 »
Citaat
Je kunt goed uitleggen wat je doet en ook waarom

Helaas geeft dat geen garantie dat het ook altijd goed uitpakt...
Gelukkig hoef ik aan niemand verantwoording af te leggen, ook al lijkt het soms alsof dat wel zo is, en dat doe ik dan ook niet, ook al lijkt het vaak alsof dat wel zo is  ;)

Ik heb gemerkt dat, door een gedachtegang hier weer te geven, ik de dingen beter op een rijtje kan zetten dan anders, alsof ik er ineens van buitenaf naar kan kijken. Dat, en natuurlijk de inbreng van de gewaardeerde collega-forioten, die soms ideeën aandragen waar ik anders nooit opgekomen zou zijn, die twee ingrediënten vormen de motivatie van de ongebreidelde schrijfzucht die ik in dit draadje tentoonspreid.

Dat levert een mooie wisselwerking op: een aantal lezers amuseert zich met het lezen van mijn pennevruchten, hetgeen al dan niet een reactie oplevert, waarmee ik op mijn beurt weer mijn voordeel doe  :D
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2020, 12:44:58 door 44 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20271 Gepost op: 16 augustus 2020, 09:25:58 »
Als je ooit materieel hebt voorzien van RP25- wil je geen NEM-wielen meer.
Hier wordt gesuggereerd dat er een groot verschil is tussen RP-25 en NEM. Maar dat verschil is er niet of nauwelijks. Wielen volgens NEM kunnen zelfs volkomen gelijk zijn aan RP-25.
De vraag is maar: wat bedoel je precies met NEM  en wat met RP-25?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20272 Gepost op: 16 augustus 2020, 10:56:18 »
Kom op Klaas, je weet heus wel wat er bedoeld wordt.  8) NEM wielen zoals de fabrikanten inbouwen versus RP25 wielen die je als vervanging in kunt bouwen. Ja, volgens de NEM kun je fijnere wielen vanaf de fabriek inbouwen, maar DAT DOET GEEN FABRIKANT. Dus je kunt je theoretische verhandeling laten liggen voor wat ze is, als je de bestaande wielen voor RP25 wielen vervangt ziet het er een stuk beter uit en als je dan nog wielen van een beter materiaal inbouwt heb je ook nog een betere stroomafname. En dat is geen theorie, mijn 80 loks hebben dat.

dirkjan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20273 Gepost op: 16 augustus 2020, 11:17:11 »
Ja, volgens de NEM kun je fijnere wielen vanaf de fabriek inbouwen, maar DAT DOET GEEN FABRIKANT.
Nou. ik kan je een voorbeeld noemen van een fabrikant die dat wel doet.
Het wezenlijke verschil kan alleen zitten in de flenshoogte. Bij RP-25 is die 0,635 mm. Volgens de NEM mag de flenshoogte tussen  0,6 en 1,2 mm liggen. RP-25 ligt dus binnen dat bereik. Andere verschillen zijn er niet.
Van een NEM wiel kun je dus een RP-25 wiel maken door alleen maar de flenzen af te draaien (als dat binnen je bekwaamheid valt)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20274 Gepost op: 16 augustus 2020, 11:27:08 »
Ik heb nooit beweerd dat het om iets anders gaat dan flenshoogte. Rocoline neemt het helaas nogal ruim met de toleranties. Daardoor ontstaan serieuze gaten in puntstukken. Wielen met lage flenzen maken daarin een duik. Het probleem is niet de flenshoogte, maar de wissels van Rocoline. Mogelijk ga ik nu op tenen staan ...

Wolter


Moins mais mieux.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20275 Gepost op: 16 augustus 2020, 11:37:20 »
Als een wiel in het puntstuk duikt heeft dat niks te maken met de flenshoogte maar met de wielbreedte.
En ja, de fabrikanten gaan nogal vrij om met de groefbreedte in wissels.

Bij Rocoline valt het nogal mee. Ik heb zelf in het schaduwstation een aantal Rocoline wissels en al mijn flenzen zijn afgedraaid op een  hoogte die varieert tussen 0,6 en 0,8 mm. Geen probleem met wielen die in het puntstuk vallen. Ja, ze zakken iets, maar dat gebeurt in het grootbedrijf ook.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20276 Gepost op: 16 augustus 2020, 13:25:29 »
Als een wiel in het puntstuk duikt heeft dat niks te maken met de flenshoogte maar met de wielbreedte.
In theorie wel, maar er zijn wissels, waaronder die van Roco Line waarin erop wordt vertrouwd dat de wielflensen het wiel door het hartstuk dragen. De diepte van het hartstuk is zo diep als een flens hoog is. Gelukkig laten tillig en weinert zien dat het ook beter/anders kan en de flenshoogte niet uitmaakt. 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20277 Gepost op: 16 augustus 2020, 22:20:31 »
Dus je kunt je theoretische verhandeling laten liggen voor wat ze is, als je de bestaande wielen voor RP25 wielen vervangt ziet het er een stuk beter uit en als je dan nog wielen van een beter materiaal inbouwt heb je ook nog een betere stroomafname. En dat is geen theorie, mijn 80 loks hebben dat.

Dat wat ik schuingedrukt heb gemaakt: kun je daar nog iets meer over zeggen? Metalen wiel = metalen wiel, in mijn gedachten, maar bij nader inzien is dat natuurlijk onzin. Die peco rails blijven veel beter stroom geleiden dan die messing fleischmann code 100 rails die ik in een vlaag van verstandsverbijstering had gekocht omdat ze goed op m'n tweedehands draaischijf aansloten... Als voorbeeld.

Qua stroomgeleiding heb ik de indruk dat er niets/weinig mis is met jaren 80/90 roco spul, bijvoorbeeld. Enig idee hoe het daarmee zit?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20278 Gepost op: 16 augustus 2020, 22:35:58 »
In theorie wel, maar er zijn wissels, waaronder die van Roco Line waarin erop wordt vertrouwd dat de wielflensen het wiel door het hartstuk dragen. De diepte van het hartstuk is zo diep als een flens hoog is.
Dat is een fout systeem. Het wiel hoort niet op de flens te dragen. Maar zoals ik eerder schreef, bij de Rocoline wissels die ik heb speelt dit hele probleem niet. Flenzen zijn allemaal verlaagd maar de wielen vallen niet in het puntstuk.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20279 Gepost op: 16 augustus 2020, 22:41:27 »
Metalen wiel = metalen wiel, in mijn gedachten, maar bij nader inzien is dat natuurlijk onzin.
De meeste wielen zijn vernikkeld messing. Dat gaat goed zolang de nikkellaag heel blijft. Maar als die is weggesleten corrodeert het wiel vrij snel en dat geeft contactproblemen. Berucht, in mijn ervaring, zijn Lima wielen. Die moet ik regelmatig poetsen.
Uit oogpunt van contactzekerheid zouden de wielen van massief nieuwzilver moeten zijn, net als de rails.