Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3395530 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20235 Gepost op: 03 augustus 2020, 12:55:08 »
Dankjewel, Bas! Zelf ben ik ook niet ontevreden.

Eigenlijk kun je zeggen dat de eerste twee fasen van dit ombouwpakket het moeilijkst zijn, waarbij de eerste fase cruciaal genoemd mag worden. Die eerste fase behelst het samenstellen van de ketel zelf en als dat niet goed gebeurt (scheef of verdraaid), dan is de hele basis niet goed en zul je problemen blijven tegenkomen.
De tweede fase is het aanbrengen van alle appendages en bijbehorende leidingen plus een aantal handgrepen. An sich is dit niet eens zo moeilijk, als je maar een keer de slag van op maat maken (met alle bochten en knikken die erin horen te komen) te pakken krijgt. Ook geldt hier dat vooruitzien belangrijk is, vooral bij het bepalen van de volgorde waarin de diverse items moeten worden aangebracht.

De derde fase tenslotte bestaat uit het aanbrengen van de overige onderdelen en details, een kwestie van lijm aanbrengen en op z'n plek zetten. Ook hier moet wel even goed worden nagedacht. Het Führerhaus bijvoorbeeld kan zonder problemen bevestigd worden. Maar het hangt er van af of je van plan bent de ramen voor het schilderen af te plakken of pas na het schilderen aan te brengen. In het tweede geval is het namelijk handig om dan ook de ketelachterwand pas later te plaatsen, omdat je de ramen makkelijker kunt plaatsen zolang dat ding er nog niet in zit.
Wat die ketelachterwand aaanbelangt: ik twijfel nog of ik die "oliekan" wel laat zitten of niet. Ik vind 'm nogal groot (5mm x 87 = 435 mm, dat is een flinke gieter), in de bouwinstructie (eerder een suggestie dan een instructie, trouwens) van Weinert zegt men daarover: "Ölkanne entfernen, da nur bei ölgefeuerten Maschinen sinnvoll". Ik weet niet precies hoe ik dat moet begrijpen. Ik heb altijd gedacht dat er smeerolie op die manier warm gehouden werd zodat (onderweg) her en der gesmeerd kon worden. Dat zal toch zowel bij olie- als kolengestookte loks het geval zijn, toch? Enfin, ik vind 'm toch veel te groot en daarom haal ik 'm wel weg.
Hier zit hij er nog op:



Ook te lezen in de bouwinstructie: "r. Führerhausaufstiegstritte (4, 51) erst nach dem Lackieren ankleben."
Heb ik weer.
Ik heb ze er net opgeplakt:



Typisch een gevalletje "Ik weet wel waar ze (4, 51) moeten komen te zitten dus hoef ik de bouwinstructie niet te lezen".
Ik denk dat ik ze maar laat zitten en ga kijken hoe het met het Lackieren uit gaat pakken.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20236 Gepost op: 03 augustus 2020, 14:16:48 »
Ik heb ooit een koffiepot op de vuurkist gezet om het bakkie troost lekker warm te kunnen houden.



Bij kolengestookte locomotieven zit er wel een klein risico aan vast, want het kan desastreuze gevolgen hebben. :o

Groet,
Bas(ilicum)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20237 Gepost op: 03 augustus 2020, 18:45:28 »
Daar was zo'n bred ook voor bedoeld, als warmhoudplaatje voor koffie of zelfs een warme maaltijd.
Maar het kwam vaak voor dat er een kan olie op werd gezet, zodat de olie mooi vloeibaar werd en makkelijk te doseren was.

Hoewel ik me jou verhaaltje nog goed kan herinneren (het schoot me zelfs door de zin toen ik dat onderdeeltje in handen had), heb ik verder nooit gehoord dat er ook koffie in een aardewerken koffiepot op de lok meegenomen werd  ;)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20238 Gepost op: 04 augustus 2020, 14:16:38 »
Die foto van de vorige pagina met die overwegbomen: is dat grijze kleurtje van de palen enzo permanent? Normaliter zijn ze zwart, toch? Of is dit een grondverflaagje en komt er nog wat op? Kan ik me ook niet echt voorstellen.

De vorderingen aan de 41er is trouwens aangenaam leesvoer om het in één ruk nu na m'n vakantie te lezen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20239 Gepost op: 04 augustus 2020, 15:49:47 »
"door de zin"  ;D Fryslân boppe!
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20240 Gepost op: 04 augustus 2020, 18:50:53 »
Nou, niet helemaal, geloof ik. Er zit wel iets van een Friesisme in, maar een Fries zal zeggen: "yn it sin". Net troch. Of wel? Ik weet 't niet meer...

Het is tenminste geen anglicisme  :D

@Reinout: klopt hoor, het is grondverf. Ik heb de indruk dat zo ongeveer alle overweginstallaties in de gemeente Haren in een nieuw jasje werden gestoken, in die dagen.
De 41er is bijna klaar, nog wat kleine dingetjes zoals staketel, windleiplaten en nog her en der wat dingsigheidjes.
En dan nog verf.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20241 Gepost op: 04 augustus 2020, 22:31:24 »
Nog niet helemaal klaar, maar ik heb wel vast even gekeken of de lok el door bochten van r = 435 mm kan. Dat lukt prima, en dat moet ook eigenlijk wel omdat het onderstel gewoon van Roco is en die zijn er op gemaakt dat ze zowat in hun eigen staart kunnen happen. Maar met die afgeslepen Weinert-pompen wilde ik het toch wel graag even zeker weten.



Nog een kritiek punt (naast de beide pompen) is de afstand lok - tender. Natuurlijk, ook die is standaard Roco, maar omdat de trapjes (van Roco) vervangen zijn door mooiere van Weinert is eigenlijk een iets grotere afstand tussen lok en tender nodig. Het gaat wel door de bocht, maar het houdt niet over en daarom zal ik daar toch voor iets meer speling moeten gaan zorgen.



En dan is er nog wat materiaal voor een ander projectje gearriveerd: een paar loknummerschilden voor een vijftiger:



Maar dat is een projectje voor tussen twee happen van het koekje bij de koffie door, in een handomdraai, zogezegd.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2020, 17:51:51 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20242 Gepost op: 05 augustus 2020, 22:24:29 »
Een paar dingetjes nog, maar dat betekent niet dat het in een vloek en een scheet gebeurd is.
Zo moet je van Weinert de steunen van de luchtreservoirs inkorten, voordat ze (op een andere plek dan bij de NBK) weer op het frame bevestigd worden. Maar ingekort blijft de dubbele tank op de wielen hangen, zodat de steunen weer verlengd moeten worden.
Op zichzelf een klusje van niks, een paar stripjes Evergreen en het is gepiept, maar natuurlijk wil dat weer niet met gewone plasticlijm omdat die reservoirs van de een of andere nylonachtige kunststof zijn gemaakt. Dus ook hiervoor weer een lading 2-componentenlijm aanmaken....



Blijft de vraag waarom die steun in vredesnaam ingekort moest worden...  :-\

« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2020, 22:53:17 door 44. Reden: Plaatje toegevoegd »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20243 Gepost op: 06 augustus 2020, 23:25:21 »
Het laatste spul zit er zo ongeveer op, althans, datgene wat er op moet voordat de ketel gespoten wordt. Dat wil dus zeggen dat er ook dingen zijn die er pas na het schilderen op gaan komen.  Hier te zien: remluchtslangen en de beugels om de lampen (in feite rangeerdershandgrepen):



Tot later uitgesteld: twee steunen die tussen de (dummy) wangen van het naloopdraaistel en de treden aan de zij(onder)kant aan het machinistenhuis komen te zitten (die ik eigenlijk ook pas na het verven had moeten plakken):



Dat wil dus zeggen dat een aantal zaken pas bevestigd wordt nadat de zwarte luchtkwast is gehanteerd. Maar wel vóórdat de kwast met rode verf gezwaaid wordt!
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2020, 23:21:42 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20244 Gepost op: 07 augustus 2020, 23:32:57 »
Ik zou vandaag de boel in de grondverf  hebben gezet, maar daar kwam van alles tussen. Ik vraag me ook af of dat wel verstandig is met deze temperaturen....
Morgenvroeg maar eens kijken, wanneer het nog niet zo warm is.

Want de Vallejo-lak die ik gebruikte om nieuwe nummerplaatjes op een vijftiger te plakken was haast al droog op de kwast voordat ik er mee kon doen wat ik wilde doen: de plaatjes vastplakken.



Voortaan ook even om denken: een nieuw mesje gebruiken om de plaatjes uit het raampje te halen. Met oude (stompe) mesjes krijg je lelijke braampjes.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20245 Gepost op: 08 augustus 2020, 21:51:41 »
Toch maar gedaan, vanmorgen in alle vroegte. Zullen de buren leuk gevonden hebben: alle ramen open en dan begint die gek met spuitbussen (Tamiya, Grundier-Spray FEIN). Lekker hoor, fijn luchtje.
Had wel een foto van de lok in grondlak willen maken maar dat heeft geen zin, want die grondverf (uit een spuitbus dus) is kleurloos.

In alle enthousiasme natuurlijk nooit meer aan de windleiplaten gedacht, dus die moeten nog. Maar daar moet eerst de soldeerbout nog aan te pas komen, en op de een of andere manier stond het me wat tegen om dat ding op te stoken vandaag. Daar komt bij dat het maar een 18-Wattertje is en ik denk eigenlijk dat dat iets te weinig vermogen is om de houders aan de platen zelf te bakken. Tenminste, het staat me bij dat ik daar eerder eens ongelooflijk mee aan het knoeien geweest ben.
Nog even een open-deur-tip voor de enthousiasteling die van plan is om ook eens windleiplaten van Weinert aan z'n lok te zetten (Reinout?): denk er om dat die dingen een boven- en een onderkant hebben, en dat je goed moet kijken om dat uit elkaar te houden. De lange kant die haaks op de korte staat is de bovenkant:



Is de boel niet haaks, dan heb je dus de onderkant tegen de winkelhaak liggen:



Maar, zoals ik al zei, ik heb niet zoveel zin om de soldeerbout aan te trappen en dat zal de komende dagen, als ik de berichten moet geloven, niet veel anders worden.
Ik weet niet hoe het met jullie is, maar echt actief word ik niet van deze temperaturen.

Daarom, om de tijd wat te vullen met een niet helemaal zinloze bezigheid, hier en daar een kwakje verf op de ketelachterwand gepenseeld:



Dat gat in het midden is een zgn. "Schauloch", waardoor de stoker kan kijken of het vuur naar behoren brandt zonder de vuurdeur te openen. Eigenlijk is dit je reinste onzin, want ik heb gewoon geen zin om dat ding dicht te plamuren. Straks zie je er toch niks meer van.

Oja, en ook nog even de laatste bordjes op de 50er gehangen (geen foto).

Tenslotte: enige tijd geleden kreeg ik een epje van een mede BNLS-gebruiker, waarin hij mij een lijstje te verkopen boeken doorspeelde. Het meeste van dat lijstje had ik al wel, maar één boekje trok mijn aandacht en dat werd vandaag door diezelfde BNLS-gebruiker aan de deur afgeleverd.
Het gaat om het boekje van Rolf Löttgers over de ETA150 en 176, uitgegeven door Franckh's Eisenbahnbibliothek, ergens in de jaren 80 van de vorige eeuw:


Bron boekje: Auke

Momenteel speelt Roco zich nogal in de kijker met juist uitgebrachte (of nog niet, het schijnt dat de uitlevering uitgesteld dan wel teruggetrokken is) ETA150 in elfenbein/ozeanblau. Zowel in dit forum als op DSO worden hevige discussies gevoerd waarin met name de afstand tussen de bovenkant van de vensters en de onderkant van het grijs gekleurde dak bekritiseerd wordt. Men moppert om het leven, en niet geheel onterecht, moet ik zeggen, want in voornoemd boekje heb ik geen foto's aan kunnen treffen waarmee gestaafd kan worden dat Roco z'n verfwerk correct heeft uitgevoerd.
Ergens heb ik het gevoel dat dit soort miskleunen (als het dat al is) vooral voorkomen sinds Roco in handen van de Raiffeisenbank is gevallen. Zo'n bank maalt er natuurlijk niet om of modellen correct zijn of niet, als het maar verkocht wordt. Zie wat dat betreft ook het draadje (nou ja, draadje, zeg maar draad) over de zienswijze van Peter Maegdefrau, eigenaar van Roco voordat de bank Roco in z'n klauwen kreeg.

Tja, de ETA/ESA150 van Roco. Eigenlijk had ik me voorgenomen het model niet aan te schaffen - mocht er nog eens een EPIII-versie komen, maar je wet maar nooit. Eigenlijk voldoet het model van KATO wel aardig aan mijn wensen, dus ik zie het nut van nog eentje (van Roco dan) eigenlijk niet zo.
Of misschien ook wel, ik vraag me namelijk af in hoeverre er (nog) onderdelen voor de ETA van KATO verkrijgbaar zijn...
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2020, 21:53:59 door 44 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20246 Gepost op: 08 augustus 2020, 22:20:10 »
Die tip qua windleiplaten kan ik inderdaad goed gebruiken :) Daar moet ik nog mee aan de slag.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20247 Gepost op: 08 augustus 2020, 22:54:16 »
Citaat
Ergens heb ik het gevoel dat dit soort miskleunen (als het dat al is) vooral voorkomen sinds Roco in handen van de Raiffeisenbank is gevallen. Zo'n bank maalt er natuurlijk niet om of modellen correct zijn of niet, als het maar verkocht wordt.
Sorry, maar dat is zo’n uitgekauwd argument. Als het een bank was die snel rijk wilde worden, trok het ten eerste de holding leeg, zadelde het op met schulden en duwde het de markt op. Dat is allemaal niet gebeurd. Dat een regionale bank investeert om werkgelegenheid in Hallein en omstreken te houden is alleen maar goed. Dat het management er een kwalitatief potje van maakt de laatste jaren klopt, maar daar hoeft de financier niet steeds de schuld van te krijgen. Als ze snel rijk willen worden, dan hadden ze Roco niet al twee maal gekocht.

Dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20248 Gepost op: 08 augustus 2020, 23:19:51 »
Dat kan wel zijn, en het zal ook allemaal wel om bestwil zijn dat er her en der gesnoeid moet worden zodat de tent rendabel blijft en de werkgelegenheid in stand gehouden wordt, maar naar mijn idee wordt er aan de verkeerde kant gesnoeid. Ik heb sterk het gevoel dat de productiefaciliteiten zijn gesaneerd (dan wel naar andere (goedkopere) landen verplaatst) maar nog steeds wel in staat zijn kwaliteit te leveren (hoewel ik daar ook wel kanttekeningen zou willen plaatsen), maar dat er behoorlijk is gesneden in de afdeling research. Misschien dat de kwaliteit er nog wel is, maar moet het omwille van de tijd (=geld) allemaal nogal afgeraffeld worden, althans, die indruk heb ik. En dat zal toch voornamelijk bij de bank als baas-die-op-de-centjes-past weg komen.

Ik geeft toe, ook mijn mening zal beïnvloed zijn door bijvoorbeeld wat er allemaal in dat draadje over Maegdefrau geschreven staat en wat er verder allemaal te lezen viel en valt, en ik geef ook toe dat ik niet deskundig genoeg ben om dat allemaal te kunnen beoordelen, vooropgesteld dat ik al zou beschikken over alle relevante informatie, ik had op de middelbare school steevast een 1 voor economie en dat zal er vast niet beter op geworden zijn.
Misschien dat als men meer tijd in de geplande modellen zou steken dat die "fouten" niet meer voorkomen, maar dan zou dat bijvoorbeeld ook betekenen dat er minder modellen kunnen komen. En hoe sta je dan in de markt t.o.v. je concurrenten?

Laten we wel wezen: een bank mag dan verstand hebben van zaken doen en geld en zo en dat is ook best wel belangrijk, maar daarnaast moet je volgens mij aardig ingevoerd zijn in de wereld van modeltreintjes om een fabriek als Roco goed te laten draaien en de vraag is of de Raiffeisenbank dat wel is en of ze daar het belang wel van inzien.

Toevoeging: een beetje een verward verhaal. Ik bedoel: het mag duidelijk zijn dat er iets niet goed gaat. Mijn (als totaal niet ingewijde leek) indruk is dat de oorzaak daarvan ligt bij de bank als het instituut dat de gang van zaken bij Roco aanstuurt.
Toen het met Märklin een jaar of zes (zeven? acht?) geleden niet goed ging kwam de tent in handen van een curator, een zekere Pluta, die de rotte plekken wegsneed, de boel weer op poten hielp en doorverkocht (aan Simba/Dicky, als ik het me goed herinner).

Als het niet aan de bank ligt, waarom lijkt dat dan bij Roco niet te lukken?
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2020, 13:07:27 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20249 Gepost op: 10 augustus 2020, 22:03:57 »
Hoewel vanwege het mooie weer de activiteiten op een laag pitje zijn gezet, toch wat zitten frummelen aan de windleiplaten. Of eigenlijk: aan de houders daarvan. Het verdient wel aanbeveling daar de nodige aandacht aan te schenken wil je straks kunnen genieten van mooie recht zittende windleiplaten.
De houders worden op twee plaatsen 'geknikt' en tussen die twee knikken in voorzichtig gebogen zodat de ronding zo precies mogelijk gelijk is aan de ronding van de windleiplaat. Hoe beter het past, hoe minder er straks met solderen hoeft te worden dichtgemetseld en/of bij het plaatsen gewrikt en gewrongen. Ik heb de ronding er in gekregen door de houder met de (aanstaande) bolle kant op de snijmat te leggen en er dan voorzichtig met een boortje Ø 4mm als een soort deegroller overheen te rollen (kan natuurlijk met elk willekeurig rond ding, een pen of potlood of zoiets werkt ook).



Boah, wat een slechte foto. Tja, de warmte, hè...
De uiteinden, die in de boringen in de rookkast moeten steken, blijken iets te breed. Met een klein vijltje is daar gemakkelijk iets aan te doen. Je kunt natuurlijk ook de boringen groter maken, maar hoe groter, hoe opvallender ze straks zijn. Als dat allemaal past, kunnen de beide houders 'droog' worden geplaatst om te zien of alles goed is uitgelijnd en zo. Daarbij helpt het ook om de windleiplaat, eveneens 'droog', er even op te leggen:



Als alles dan naar genoegen ende tevredenheid is, kan alles weer gedemonteerd worden en de houders aan de windleiplaten worden gesoldeerd.

Weinert heeft ook setjes windleiplaten te koop voor diverse loks, zowel Einheitslokomotiven als Länderbahnloks (en misschien ook wel voor Neubauloks, dat weet ik zo niet uit m'n hoofd), maar daar wil ik even een kleine aantekening bij maken.
Bij de lokomotieven van Roco zitten de bevestigingsgaten niet op dezelfde 'plek' als de klinknagelrijen van de windleiplaten. Dat heeft dus als gevolg dat, als je de houders in die gaten wil plaatsen, je deze dus NIET achter die klinknagelrijen moet zetten omdat ze dan niet meer in de gaten passen. Twee oplossingen: je soldeert de houders WEL corresponderend met de klinknagelrijen en je boort nieuwe gaten of je gebruikt de bestaande gaten en soldeert de houders NIET corresponderend met de klinknagelrijen.