Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 09:15:52
2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk? door Montanbahn
Vandaag om 09:05:02
Modules van Kees Gorter door Hans Mol
Vandaag om 08:43:20
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door dimo1_dimo1
Vandaag om 08:22:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
Vandaag om 08:19:22
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Suchet
Vandaag om 08:16:02
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 08:15:05
NS: NCS Kleuren toegepast door Forever Rocofan
Vandaag om 05:46:23
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
Vandaag om 03:46:37
Onshape cursus door AndrevdG
Vandaag om 02:34:17
Benelux-forum Kalender 2021 door AndrevdG
Vandaag om 00:00:57
Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt? door Te 2/2
04 augustus 2020, 23:55:39
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
04 augustus 2020, 23:14:16
Doornvliet door MathynK
04 augustus 2020, 23:09:36
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
04 augustus 2020, 22:55:01
Projekt 083-338 door 44
04 augustus 2020, 22:31:24
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
04 augustus 2020, 22:29:34
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 augustus 2020, 22:11:01
Raadplaatje door eemstede
04 augustus 2020, 21:46:29
beginnen met digitaal door coldforged
04 augustus 2020, 21:35:38
Artitec plan U, materieelbespreking door AdLoc
04 augustus 2020, 21:26:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
04 augustus 2020, 21:14:35
Fremo module - Boerderij van Meurs door Harold Content
04 augustus 2020, 21:13:27
MB-module: Hielan Ware door Sven
04 augustus 2020, 20:28:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 augustus 2020, 20:11:06
Verlichting in loc programmeren door Remunj
04 augustus 2020, 20:06:13
Automatische koppeling door Arnold van Heyst
04 augustus 2020, 19:50:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
04 augustus 2020, 19:33:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
04 augustus 2020, 17:22:12
Zoldermeer H0 door BAD
04 augustus 2020, 17:08:33
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2370208 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5586
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20175 Gepost op: 12 juli 2020, 19:02:17 »
Lekker raggen in de Eifel, daar bij die grand prix. De Nürburg staat ergens op de achtergrondfoto bij m'n baan.
Ik ga ergens nog een poster ophangen voor de 1970 grand prix (die verplaatst werd naar Hockenheim).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14188
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20176 Gepost op: 12 juli 2020, 22:52:27 »
@Michiel: Roco viel bij mij op vanwege de Omm52. Dat vond ik een mooie open wagen, iets anders dan de Omm 53/55-familie. En goedkoop, de prijs was maar en fractie van die je voor een Fleischmann-wagen moest neertellen. Allen het gedoe met de verschillende koppelingen vond ik wat minder...
Niet lang daarna kwam die BR215, met die enorme knol van een motor. Geweldig, wat reed dat ding mooi en wat een trekkracht!
Over de BR 58 was ik ook al zo enthousiast, rijeigenschappen eigenlijk (voor die tijd) best redelijk en een prachtig gedetailleerde lok. Ergens in 1980 verscheen de BR 23, ik vond dat wel een solide ding... van die contactproblemen heb ik eigenlijk niet zo erg veel last gehad. Maar ik ben het wel met je eens: Fleischmann was wel een stuk degelijker!

@Gerard & Ric & Reinout: voor mij zat een bezoek aan een Grand Prix er niet in. Er werd niet eens over nagedacht, zelfs. Wel probeerde ik het al vroeg zo'n beetje te volgen, in de krant stond wel eens wat en soms werd er een fragment op de televisie vertoond. Ik kan me nog goed herinneren dat ik vernam dat Jim Clark verongelukt was...
Die "sigaren" op wielen vond ik fantastisch. We (mijn vriendje en ik) bouwden ze ook na van Lego, met van die banden die op de "grote wielen" thuishoorden (je had toen grote en kleine wielen, met van die grijze rubberachtige banden erom), wel vier of zes naast elkaar om die brede banden na te bootsen.
Die (die sigaren), en later de groundeffect-auto's, dat waren (en zijn) nog steeds mijn favoriete auto's. En van de ground-effect-auto's de Lotus in zwart-met-goud (JPS) en de Williams in wit en groen (Fly Saudia). Hoewel, de blauwe Ligier mocht er ook wel zijn. Prachtig, daar verbleken die dingen van vandaag de dag bij.

Hockenheim... nog in de oude vorm, met zo'n lange lus door het bos... wow!
De Nürburgring is nog steeds schitterend. Er staan talloze filmpjes op Joeptjoep van jongens met petjes in gepimpte auto's die diezelfde auto's op de meest bizarre manieren in de prak rijden. Ook met gele kentekens.

Lache jonge!! 

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14188
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20177 Gepost op: 12 juli 2020, 23:11:37 »
Dat was even naast het padje. Morgen gaan we weer eens kijken of we nog wat aan die 41er kunnen prutsen.

« Laatst bewerkt op: 13 juli 2020, 00:08:44 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14188
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20178 Gepost op: 13 juli 2020, 22:30:22 »
Van prutsen kwam niet zoveel Ik moest in Zuidlaren zijn en omdat het mooi weer was ben ik maar op de fiets gegaan. Uiteraard onderweg een klein ommetje gemaakt, het Onner viaduct ligt net niet op de route, maar meer dan een paar honderd meter om is het ook niet.

Het viaduct staat al een poosje in de steigers en je kunt ook wel zien dat men bezig is het honderd jaar oude bouwwerk flink op te knappen. Er is flink met de meniekwast gehanteerd en ook is er nieuwe beplanking op de "trottoirs" aangebracht:



Voor de terugweg koos ik een iets andere route, die voerde door de Esserpolder en ik kon het natuurlijk niet laten even een blik door de tralies van "De Vork" te werpen:



Terwijl ik bovenstaande foto maakte, kwam er een zwarte auto met donkere ramen aan rijden. Die bleef een poosje staan en ik zag de inzittenden, elk met een zonnebril op, met elkaar praten terwijl ze naar mij zaten te kijken. Dat duurde een poosje, waarna de auto keerde en weer wegreed. Prorail heeft bij mij al niet zo'n beste reputatie vanwege hun hekkenpolitiek, maar dit vond ik wel heel sinister; ik verwachtte zo half en half dat er eentje uit zou stappen en, met een hand in de jaszak, mijn fotorolletje op zou eisen.

Maar, zoals ik al zei, van prutsen aan de 41er kwam niet zoveel, ook al niet omdat ik eerst nog maar weer eens moet oriënteren op de verdere voortgang, met andere woorden, waar was ik ook alweer en hoe zat het ook alweer?
Toen ik de inhoud van het doosje inspecteerde kwam ik bijvoorbeeld drie Lichtmaschinen tegen en evenzovele Indusimagneten. Ook drie sets zandstrooileidingen, maar daar was ik snel achter, eentje is bij het gieten niet helemaal goed uit de mal gekomen:



Het lange ding naast de violette streep is de leiding die tussen voorwarmer en Speiseventil thuishoort. Bij de laatst uitgebrachte 50er (70255/70256) heeft Roco die leiding om de één of andere duistere reden weggelaten...

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20179 Gepost op: 13 juli 2020, 22:43:10 »
Wat leuk!
Het scheelde maar een dag, of we waren elkaar tegengekomen. :) . Ik vind de rode menie op het viaduct prachtig.




Foto’s gistermorgen genomen vanaf de ‘diepladeroverweg’ Noorderzanddijk. Op de voorgrond het hoofdspoor van Staatslijn B (van Harlingen tot de grens met het Koninkrijk Hannover).

Wolter


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14188
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20180 Gepost op: 13 juli 2020, 22:51:07 »
Nou ja, volgende keer beter?  :D

Overigens ook weer een prachtig voorbeeld van Prorail's ongebreidelde hekzucht. Of zouden ze het enkel maar mooi vinden, die roodwitte hekken in het groene landschap? Je zou haast zeggen dat het ziekelijk lijkt te worden...

« Laatst bewerkt op: 13 juli 2020, 23:09:50 door 44 »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20181 Gepost op: 13 juli 2020, 23:17:00 »
Goed idee, Jan.

Wat die hekken betreft, dat heeft vast weer te maken met ‘een project’, wat dat ook zijn mag.

Wolter




44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14188
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20182 Gepost op: 14 juli 2020, 13:11:57 »
Een gedachte die mij ook door het hoofd schoot. Maar wat voor project zou dat kunnen zijn dan? Volgens mij is het nog maar een jaar of twee, drie geleden dat het ballastbed van die lijn is opgeschud/vernieuwd. Toen stonden er overigens ook geen kilometers lange hekken langs het spoor...

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6588
  • Spoor N
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20183 Gepost op: 14 juli 2020, 13:50:20 »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14188
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20184 Gepost op: 14 juli 2020, 14:26:18 »
Kijk, dat werpt tenminste licht op de zaak 
Misschien moest ik eens wat vaker de krant lezen of zo 

Dank voor de aanwijzing!

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1228
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20185 Gepost op: 14 juli 2020, 14:56:04 »
Maar, zoals ik al zei, van prutsen aan de 41er kwam niet zoveel, ook al niet omdat ik eerst nog maar weer eens moet oriënteren op de verdere voortgang, met andere woorden, waar was ik ook alweer en hoe zat het ook alweer?
Het is inderdaad een heel gepuzzel. Zeker als je na een onderbreking de draad weer oppakt.

.... Ook drie sets zandstrooileidingen, maar daar was ik snel achter, eentje is bij het gieten niet helemaal goed uit de mal gekomen...
Gebeurt helaas vaker.
Maar over vervanging doet men bij Weinert niet moeilijk. Mits het onderdeel op voorraad is, heb je het zo in huis.

Wat je eerder schreef, namelijk dat een project lang kan blijven liggen omdat je tegen een hobbel aan loopt waarvan je niet direct weet hoe die te nemen, ook dat is heel herkenbaar.
Des te groter de voldoening.....

Groet, Bas

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20186 Gepost op: 14 juli 2020, 14:57:20 »
Dit is allemaal goed nieuws. Fijn dat je dit even deelde, Rick!

Wolter

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6588
  • Spoor N
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20187 Gepost op: 14 juli 2020, 15:04:13 »
't is dat je de overweg noemde anders had ik het niet gevonden. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14188
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20188 Gepost op: 14 juli 2020, 22:25:13 »
Citaat
Het is inderdaad een heel gepuzzel. Zeker als je na een onderbreking de draad weer oppakt.

Daarom dacht ik er goed aan te doen om een paar simpele dingetjes te doen om er weer in te komen, zoals buffers, remluchtslangen en rangeerdershandgrepen op de bufferbalk. Toen ik daarmee bezig was, bedacht ik dat het misschien handiger zou zijn om de buffers pas na het Grote Schildergebeuren te doen en deze pas mee te nemen als de bufferbalk en andere delen rood geschilderd gaan worden.



Toen realiseerde ik me dat, vóórdat de boel stagneerde, dergelijke gedachten ook al een rol speelden, want de wirwar aan aan te brengen leidingen vereist ook een degelijke strategie in de volgorde van aanbrengen. Hier geldt wel heel erg het gevleugelde gezegde: bezint eer ge begint.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1228
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20189 Gepost op: 14 juli 2020, 22:35:36 »
...bezint...
zeer zeker inderdaad, maar soms toch ook gewoon een stap zetten om tenminste maar vooruit te komen en eventueel te kunnen bijsturen. Het loopt uiteindelijk toch net weer even anders dan je gepland had.