Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 08:34:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 08:33:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3395611 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20160 Gepost op: 07 juli 2020, 21:47:44 »
De Baureihe 03 werd als het lichtere zusje van de BR 01 geconcipieerd toen duidelijk was dat het veel langer ging duren dan gepland voordat de infrastructuur geschikt gemaakt zou zijn voor een asdruk van 20 ton. De loks BR 03 met een asdruk van rond de 18 ton moesten voor de nog niet omgebouwde lijnen de plaats van de loks 01 innemen.
Datzelfde verhaal geldt (neem ik aan, ik heb het tijdens het vluchtig scannen van de EJ-Sonderausgabe over de BR 03.10 niet met zoveel woorden gelezen) ook voor de BR 03.10.
Beide types, de BR 01.10 en 03.10 werden ontwikkeld omdat de Baureihen 01 en 03 aan de grenzen van hun vermogens waren gekomen, toen de treinen steeds zwaarder werden en kortere reistijden een vereiste werden.

De "voorgangster" van de eerder getoonde 01.10, de 01 (met nbk):



Wie nu ook een plaatje van een lok van de BR 03 verwacht, komt bedrogen uit. Zulk een lok verkeert niet in mijn bestand. Weliswaar heeft Fleischmann een goed model van dat type, maar.... nou ja, het ontbreekt in mijn verzameling.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20161 Gepost op: 07 juli 2020, 22:10:34 »
Wolfgang Kreckler werkt aan een boek over Jünckerath. Dat lijkt weer een interessante uitgave te worden. (Iets voor jou, Reinout?)

Die heb ik een tijdje geleden inderdaad al voorbesteld :) Er komen leuke en uitgebreide boeken bij die vereniging in Jünkerath vandaan. Netjes verzorgd, ook.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20162 Gepost op: 08 juli 2020, 22:11:39 »
Op DSO is onlangs een draadje geopend over de nieuw verschenen Roco-V100 in oriënt-rood. In het draadje wordt een aantal belangrijke tips gegeven om de lok zo optimaal mogelijk te detailleren en ook, minstens zo belangrijk, een aanwijzing hoe je, mocht je een model met een "rauw rijgedrag" treffen, dat kunt verhelpen.

Nu had ik dat laatste zelf al ontdekt toen ik, inmiddels ook alweer enige tijd geleden, mijn exemplaar van de V100 in altrot (als onderdeel van een startset met 3 zelflossers en een MM met z21) uit elkaar gehaald had om te kunnen verouderen en vervolgens weer in elkaar had gezet. De rijeigenschappen waren ineens een stuk beter geworden.
Maar, zoals gezegd, er staan meer handige tips in het draadje. Zo was het mij (ook) opgevallen dat de rageerderstreden aan de kant van de lange voorbouw niet echt lekker zaten, scheef en krom - maar ik kon het ook niet beter krijgen.



De oorzaak hiervan is dat Roco voor de V100.20 de traptreden van de V100.10  1 : 1 heeft overgenomen, terwijl de V100.20 wat langer is dan de V100.10. Maar goed, belangrijker is de wetenschap hoe je dat kunt corrigeren. In het genoemde draadje wordt omschreven hoe je dat kunt doen. In feite is  het een doodsimpele ingreep, je hoeft namelijk alleen maar het driehoekige 'stokje' te amputeren. De treden (met bijbehorende handgrepen) zitten dan ineens een stuk beter.



Verder wordt nog beschreven hoe je van de lok een èchte Wendezuglok kunt maken, want, ondanks dat de lok als zodanig is aangekondigd, ontbreekt er van alles. Railroadwillie legt uit wat en hoe je dat allemaal verhelpt.

Allemaal nuttige info, en hele mooie plaatjes, waardoor ik me des te meer begin te verheugen op de komst van de bestelde beige-blauwe 212  :D
Maar het duurt nog even voordat het september is...



ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20163 Gepost op: 09 juli 2020, 22:58:53 »
Citaat
een aanwijzing hoe je, mocht je een model met een "rauw rijgedrag" treffen, dat kunt verhelpen.

Helaas lees je dat maar al te vaak, tegenwoordig. Het schijnt dat de modellen van Roco in elkaar worden gezet, in de doos gestopt en verzonden naar de afnemer. Van een zogenaamde "eindcontrole" zou, althans, ook die geluiden hoor (lees) je her en der, geen sprake meer zijn.

"Vroeger was alles beter" schijn je niet meer te mogen zeggen omdat het niet waar zou zijn. Natuurlijk zijn er massa's dingen die nu beter zijn dan vroeger, maar toch waren er vroeger ook dingen die beter waren dan nu. Roco's eindcontrole, bijvoorbeeld.
De eerste V100 die ik kocht werd, nog voordat de lok ook maar een meter had gereden, voorzien van een Verbeck-ombouwset met Faulhabermotor. Prima rijeigenschappen. Wat wil je, er zit niet voor niks een Faulhaber in.



Toen ik de tweede V100 aanschafte, vergeleek ik voor de grap de nieuwe V100 eens met de oude, en tot mijn verbazing had ik moeite om ze uit elkaar te houden: wat is Roco en wat is Faulhaber?
Voor die tweede V100 is er nooit een Faulhaber gekomen, en überhaupt heb ik sindsdien geen Roco-motoren meer vervangen.

De motoren zijn volgens mij nog steeds van dezelfde kwaliteit, enkel de montage is niet zo nauwkeurig meer als vroeger.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20164 Gepost op: 10 juli 2020, 18:39:00 »
Terwijl ik zo met die V100'en aan het hanteren was, merkte ik dat van één van de loks de uitlaat van het hulpgenerator verdwenen was:



Voor de duidelijkheid: in plaats van een gat hoort er zo'n grijs piefje te zitten:



Omdat de mogelijkheden om aan Ersatzteile van Roco te komen momenteel niet helemaal optimaal te noemen zijn, heb ik maar eens een poging gewaagd zelf iets te fabrieken:



Volgens mij een tikkeltje aan de te grote kant:



Even kijken hoe het oogt met een likje verf er op, en anders: op naar poging no. 2. Ik weet nu hoe het moet.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20165 Gepost op: 11 juli 2020, 11:10:09 »
Tweede poging:



Met likje verf en op de plaats van bestemming:



Niet 100%, maar voor een amateurtje toch wel aanvaardbaar, dunkt me.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20166 Gepost op: 11 juli 2020, 11:26:08 »
Perfect! Dat hey mooi doan  ;)
Groeten,
Erwin

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20167 Gepost op: 11 juli 2020, 12:15:44 »
Netjes hoor!

Wolter
Moins mais mieux.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1071
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20168 Gepost op: 11 juli 2020, 12:50:14 »
Beter dan nieuw ;D

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20169 Gepost op: 11 juli 2020, 14:24:01 »
Nou, beter... in elk geval sneller dan bestellen. En eigenlijk ook wel lollig om te doen.
Hoe dan ook, dank voor de complimenten!



Misschien moet hij nog even in de draaibank zodat hij nog ietsje kan zakken.
En er moet nog een klein gaatje in geboord worden. Wist ik ook niet, maar er zit een klein gaatje in.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20170 Gepost op: 11 juli 2020, 22:03:52 »
Even kijken, hoe was het ook alweer... aan de baan wordt niet gewerkt, of eigenlijk ook wel maar dan de andere kant op. Gereden kan er niet meer, want zo langzamerhand zit er geen bedrading meer onder en ook zijn de eerste segmenten weer van elkaar losgekoppeld. Nog even en ik kan na jaren weer in de kast  ;)
Maar goed, eigenlijk is dat allemaal niet zo constructief, en dat is toch eigenlijk wel wat ik graag wil. Dus, wat is er nu, wat dat betreft, nog te doen? Er ligt nog een mooie messing bouwplaat van een Kytt - een Pools hok dat nog net randje Ep.III ingezet kan worden. Maar daarvoor moet er eerst een beetje fatsoenlijk soldeerstation komen. Tja... en natuurlijk:


Maar er ligt ook nog altijd een 41er met Umbausatz voor een Altbaukessel die nog steeds afgemaakt moet worden. En ik denk dat ik niet aan die 94er begin voor die 41er af is.  :P

Nog niet zo lang geleden liet Bas (wob) zien dat je zo'n bouwpakket, in zijn geval eentje van een lokomotief van de Baureihe 93, best wel in elkaar kunt krijgen, als je maar een beetje doorzet en gewoon ook dingen doet in plaats van er maar tegenaan te blijven hikken en overslaggedrag vertonen door een forum vol te schrijven. Of nou ja, een draadje dan.
Dus, die mooie blauwe doos maar weer eens van de kast getrokken en even gekeken hoe de stand van zaken ook alweer was. Oja, de koppelstangen tussen de derde en vierde as kwamen in de bogen/bochten tegen de pompen (de voedingspomp links en de luchtpomp rechts) aan, waardoor de boel geblokkeerd werd.
Ik kan me vaag herinneren dat, toen ik er de vorige keer tegenaan liep, er iemand de suggestie deed de openingen in de omloopplaten wat te vergroten zodat de pompen iets meer naar buiten geplaatst zouden kunnen worden.

Dat zou heel goed kunnen, maar ik heb ook even gekeken hoe dat bij Roco zit, en die hebben aan de achterkant de pomp(en) voor de helft weggelaten. Dat was ik eigenlijk ook van plan te doen, maar...
Soms zijn het idioot kleine dingen: je hebt geen zin om de airbrush over batterij te halen, of de soldeerbout... en dan blijft het betreffende project tot het einde der dagen onvoltooid liggen. Zoals in dit geval de 41er dus, ik had geen zin de Proxxon dinges van stal te halen met een slijpschijfje erin.
Maar vandaag wel, en dus:



Het was even hard werken om de beide pompen, die met 2K-lijm aan de pomphouders waren gelijmd, weer los te krijgen, maar toen dat eenmaal was gelukt was het ook een fluitje van een cent. Ze ziijn nu lijmloos weer op hun plek gezet, en na wat geëxperimenteer denk ik te kunnen zeggen dat dàt probleem uit de wereld is.





Kijken waar het schip nu weer op gaat stranden.

Oja, en nog wat: morgen wordt er weer een Grand Prix verreden, vanmiddag vond ik een mooi filmpje van de Grand Prix van Duitsland, 1967. Auto's als in: motor, vier wielen, stoeltje voor de piloot en een rol blik eromheen om de boel bij elkaar te houden. Zonder vleugeltjes, sensoren, DRS'en, telemetrie en weet ik wat allemaal niet. Dat was nog 'ns wat!


mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20171 Gepost op: 11 juli 2020, 23:40:59 »
Dat van die eindcontrole heb ik vroeger ook nooit wat van gemerkt, eind jaren 70 begonnen met een enkele Roco lok naast de “vertrouwde” Fleischmann. Daar kwam ik al gauw van terug, contactproblemen en relatief snel een wat teleurstellende loop. Ze waren toen wel betrekkelijk goedkoop, f75,- of zo, dat viel toen wel mee.
Dat youtube filmpje dat je laatst poste is een goed voorbeeld van de toewijding die men bij Fleischmann destijds betrachte bij de montage van de loks!
Ik heb me toen voorgenomen alleen nog maar Fleischmann producten in te zetten, ondanks de beperkingen in keuze.
Dat is me eigenlijk altijd goed bevallen, totdat ik na jaren tot het inzicht kwam wat meer strikt naar voorbeeld te gaan bouwen en kwam zo bij smalspoor RhB uit. Vanwege de wat kleiner dimensie kun je hiermee veel beter uit de voeten op beperkte ruimte. Daarnaast is het grote voorbeeld ook wat overzichtelijker en zeer goed gedocumenteerd, een bijzondere uitdaging om je hierin te verdiepen en zeker geen straf om er af en toe eens te gaan kijken.....9
Toch staan er nog steeds diverse Fl loks bij mij op de plank die op een of andere manier een bepaalde geschiedenis hebben. Ze staan me niet in de weg zal ik maar zeggen.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20172 Gepost op: 12 juli 2020, 09:30:56 »
Auto's als in: motor, vier wielen, stoeltje voor de piloot en een rol blik eromheen om de boel bij elkaar te houden. Zonder vleugeltjes, sensoren, DRS'en, telemetrie en weet ik wat allemaal niet. Dat was nog 'ns wat!

Toen woonde ik nog vlak bij Zandvoort, F1 auto's in lokale garages en aan een touw door Zandvoort getrokken door een jeep. Tja dat waren nog eens tijden  ;)
Groet,

Gerard

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1071
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20173 Gepost op: 12 juli 2020, 09:57:58 »
Mooi filmpje Jan. Ik ging in die jaren nogal eens naar Zandvoort. Zo ook in 1970 voor de Grand Prix. Piers Courage verongelukte toen. Het was een zeer aangrijpend gezicht. Mijn vrienden en ik stonden een stukje verderop in de duinen. De veiligheid was toen ver te zoeken.

De ombouw is goed gelukt zo te zien (y)

Grt. Ric

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20174 Gepost op: 12 juli 2020, 19:02:17 »
Lekker raggen in de Eifel, daar bij die grand prix. De Nürburg staat ergens op de achtergrondfoto bij m'n baan.
Ik ga ergens nog een poster ophangen voor de 1970 grand prix (die verplaatst werd naar Hockenheim).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)