Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 09:40:13
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
Het betere bochtenwerk door grossraumwagen
Vandaag om 09:11:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:09:31
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 09:03:25
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 08:52:08
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3410144 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19590 Gepost op: 31 maart 2020, 14:50:28 »
Omdat ik nu zelf ook wel het naadje van de kous wilde weten, ben ik nog even in het boek "Anstrich und Bezeichnung  von Güter- end Dienstwagen" van Wolfgang Diener gedoken.
Op pagina 31 van dat boek kunnen we lezen dat in het vanaf 1.2.1941 geldende Dienstvoorschrift staat vermeld dat op dakbedekkingen een verflaag dient te worden aangebracht bestaande uit 95% vernis, 4% zegelaarde en 1% roet. Diener merkt daarbij op dat het moeilijk te bepalen is welke kleur dat als resultaat heeft gehad, omdat die mede afhankelijk is van de kleur van de ondergrond (afhankelijk dus van de soort dakbedekking). Ook tekent hij aan dat de kleur van het dak al snel in een grijszwartbruine patina veranderd zal zijn door de invloed van stof- en roetafzettingen.
Verder merkt hij (Diener) op dat in het "Merkblatt für den Anstrich der Güterwagen“ van December 1941 een zwartbruine kleur zonder opgave van een RAL-nummer wordt voorgeschreven en dat dit vermoedelijk in verband stond met het minder zichtbaar maken vanuit de lucht.

Wat betreft het "neerslaan van roet en stof" zal dit ook wel gelden voor het weißaluminium van de DB, zeker zolang er nog van stoomtractie gebruikgemaakt werd. Daarom neem ik het niet zo nauw met de kleur van de daken van mijn goederenwagens, zolang het niet al te kermisachtige kleurtjes zijn vind ik het al gauw wel best:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19591 Gepost op: 31 maart 2020, 15:08:00 »
Martijn, wat een prachtige foto!

Er wordt wel eens geschreven dat het materieel van de "vroege" DB zorgvuldig onderhouden werd en dat het er bij lange na niet zo verwaarloosd uitzag als vanaf, pakweg, Epoche IV, maar je ziet dat er op de neus van het treinstel VT11.5 een aardige laag drek ligt. Ook de bovenste delen van de drie V60's lijken minder rood te zijn dan eigenlijk "zou moeten".

Behalve de door Hervé genoemde Omm52's en de G10 met hoog remmershuis, meen ik nog een Omm55 (of een wagen die daar sterk op lijkt) te kunnen herkennen. Op het voorste spoor met goederenwagens is helemaal rechts een Zwitserse wagen (of toch een Italiaan?) te zien en als je goed kijkt zie je, half afgedekt door ervoor staande goederenwagens, een tenderlok met twee post- of bagagewagens staan.

Noemenswaardig is ook de voorraad railstaven en dwarsliggers tussen de sporen, de waterkolom, het Hauptsperrsignal gecombineerd met Wartezeichen en, niet in de laatste plaats, de constructie van het viaduct waarop zich het treinstel BR VT11.5 bevindt.

Echt een "zoekplaatje", die foto. Daar zijn de puzzels van Jan van Haasteren niks bij 
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 17:29:16 door 44 »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19592 Gepost op: 31 maart 2020, 16:41:17 »
4% zegelaarde
Dat moest ik even opzoeken :)
Citaat
ZEGELAARDE,
v. Lenmische, Armenische aarde: eene kleisoort bestaande uit een waterhoudend silicaat van aluminium en door ijzer-oxydehydraat bruin, geel, rood of groen gekleurd ; door branden wordt zij rood ; vroeger als een universeel geneesmiddel verkocht in gezegelde schijfjes om de plaats van herkomst aan te duiden ; thans wordt alleen de zegelaarde van Siena in Opper-Italië onder den naam van terra de siena als verfstof gebezigd en tot het grondeeren bij de vergulding ; in geslibden toestand dient zij ook wel tot het polijsten van glas, metaal en steenen.
Bron.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19593 Gepost op: 31 maart 2020, 17:04:49 »
Het mooie van de foto dat de brug waar de VT11.5 over rijdt, nog steeds bestaat en in gebruik is (met een waslijn erboven). Alle sporen van het depot er onder zijn inmiddels wel zo goed als verdwenen.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19594 Gepost op: 31 maart 2020, 17:31:38 »
(bijna) Goeienavond,
Die  'bijwagen' (?) met overkapt remmersplatform, staat er twee maal op, ook gans links op het volgende spoor ..
Verder zie ik op deze prachtfoto nog G-Dresden, Kassel-G20 of Oppeln en achteraan O-Villach  (?)
't Is op eerste gezicht lastig vast te stellen of de G met tondak een chassisversteviging heeft (Sprengwerk) en wat de wielbasis is.
Mét onderstelspanwerk is het dan mogelijk een G-Oppeln ...

Dank voor de verduidelijking over de (ver)kleur(ing) van de G-daken, Dachanstrich ......
W. Diener is ongetwijfeld geloofwaardiger dan zomaar losweg ergens een tekst op internet ....
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 17:49:28 door hervé »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19595 Gepost op: 31 maart 2020, 17:35:32 »
En wat mij wel intrigeert is het spoor dat dwars over het emplacement gaat. Zou het als ontwerp-baanplan op dit forum gepresenteerd worden, dan kreeg het wel commentaar, maar zie: het heeft echt bestaan. :)


Wolter
Moins mais mieux.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2295
  • DB Tijdperk III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19596 Gepost op: 31 maart 2020, 20:08:59 »
Hamburg-Altona was een bijzonder complex, mede door de dubbele draaischijf.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19597 Gepost op: 31 maart 2020, 21:53:18 »
Citaat van: Eric
Dat moest ik even opzoeken

De Duitse term is "Bolus" (overigens ook in het Nederlands een synoniem voor zegelaarde, ontdekte ik), en dat moest ik inderdaad ook opzoeken. Maar toen ik vond dat "Bolus" vertaald "zegelaarde" was, wist ik waar het over ging. Eén van de zogenaamde "aardkleuren", zoals omber, oker etc.
Behalve als benaming voor een zeker Zeeuws gebak, wordt het woord 'bolus' ook wel voor iets anders gebruikt, waarbij doorgaans niet aan verf of gebak gedacht wordt. Daarom keek ik eerst een beetje raar tegen die Duitse term aan...

Citaat van: Quinzeedied
Het mooie van de foto dat de brug waar de VT11.5 over rijdt, nog steeds bestaat en in gebruik is (met een waslijn erboven). Alle sporen van het depot er onder zijn inmiddels wel zo goed als verdwenen.

Ja, maar is e.e.a. niet een klein beetje van vorm veranderd? Of vergis ik me in het viaduct?

Citaat van: Hervé
Die  'bijwagen' (?) met overkapt remmersplatform, staat er twee maal op, ook gans links op het volgende spoor ..

Inderdaad! Die had ik gemist.
En of er Sprengwerke onder de "Oppelns" zitten, is inderdaad niet uit te maken.

@Wolter: dat denk ik ook wel!  :D

@Bas: zeker, Hamburg Altona is bijna legendarisch, zo zijn er niet veel...

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19598 Gepost op: 31 maart 2020, 22:03:38 »
De verbindingsboog bovenaan op het overzicht op jouw link is het viaduct, nog steeds een vrij iel bruggetje:

http://ritzelkiste.de/bahnhof/bahnhof17.jpg

Wellicht is de constructie wel aangepast, maar de ligging lijkt me nog hetzelfde in ieder geval.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19599 Gepost op: 31 maart 2020, 22:07:16 »
Ja, die boog die rechts van de voormalige lokloods met dubbele draaischijf naar rechts loopt (richting Hmb Dammtor), toch?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19600 Gepost op: 31 maart 2020, 22:35:21 »
Ja die ja, de kijkrichting vanaf de watertoren (die er nog staat) over het viaduct lijkt mij wel redelijk overeen te komen met de huidige situatie.
Rechtsonderin de historische foto zie je nog net een stukje loods, dat zou goed het complex kunnen zijn wat op deze foto uit 2007 nog aanwezig was in de "binnenbocht" van het viaduct:

https://www.welt.de/regionales/hamburg/article1132868/Fernbahnhof-Altona-wird-stillgelegt.html#cs-altona00-DW-Hamburg-Hamburg-jpg.jpg

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19601 Gepost op: 31 maart 2020, 22:45:33 »
Jep. Hebbes  (y)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2913
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19602 Gepost op: 31 maart 2020, 23:26:51 »
Het doet me denken aan een brug van Kibri, die ik vroeger had, met
pijlers van een soort ronde legosteentjes... ;D  :D

Vriendelijke groet, Tis
********

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2295
  • DB Tijdperk III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19603 Gepost op: 01 april 2020, 10:01:37 »
Hier nog wat meer foto's van Hamburg-Altona.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2220
  • Duitsland TP III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19604 Gepost op: 01 april 2020, 11:37:46 »
Link doet het niet? Krijg een deze melding: This photo gallery requires the Adobe Flash Player.Get the free Flash Player here
Grt, Ronald.