Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399043 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19590 Gepost op: 31 maart 2020, 14:50:28 »
Omdat ik nu zelf ook wel het naadje van de kous wilde weten, ben ik nog even in het boek "Anstrich und Bezeichnung  von Güter- end Dienstwagen" van Wolfgang Diener gedoken.
Op pagina 31 van dat boek kunnen we lezen dat in het vanaf 1.2.1941 geldende Dienstvoorschrift staat vermeld dat op dakbedekkingen een verflaag dient te worden aangebracht bestaande uit 95% vernis, 4% zegelaarde en 1% roet. Diener merkt daarbij op dat het moeilijk te bepalen is welke kleur dat als resultaat heeft gehad, omdat die mede afhankelijk is van de kleur van de ondergrond (afhankelijk dus van de soort dakbedekking). Ook tekent hij aan dat de kleur van het dak al snel in een grijszwartbruine patina veranderd zal zijn door de invloed van stof- en roetafzettingen.
Verder merkt hij (Diener) op dat in het "Merkblatt für den Anstrich der Güterwagen“ van December 1941 een zwartbruine kleur zonder opgave van een RAL-nummer wordt voorgeschreven en dat dit vermoedelijk in verband stond met het minder zichtbaar maken vanuit de lucht.

Wat betreft het "neerslaan van roet en stof" zal dit ook wel gelden voor het weißaluminium van de DB, zeker zolang er nog van stoomtractie gebruikgemaakt werd. Daarom neem ik het niet zo nauw met de kleur van de daken van mijn goederenwagens, zolang het niet al te kermisachtige kleurtjes zijn vind ik het al gauw wel best:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19591 Gepost op: 31 maart 2020, 15:08:00 »
Martijn, wat een prachtige foto!

Er wordt wel eens geschreven dat het materieel van de "vroege" DB zorgvuldig onderhouden werd en dat het er bij lange na niet zo verwaarloosd uitzag als vanaf, pakweg, Epoche IV, maar je ziet dat er op de neus van het treinstel VT11.5 een aardige laag drek ligt. Ook de bovenste delen van de drie V60's lijken minder rood te zijn dan eigenlijk "zou moeten".

Behalve de door Hervé genoemde Omm52's en de G10 met hoog remmershuis, meen ik nog een Omm55 (of een wagen die daar sterk op lijkt) te kunnen herkennen. Op het voorste spoor met goederenwagens is helemaal rechts een Zwitserse wagen (of toch een Italiaan?) te zien en als je goed kijkt zie je, half afgedekt door ervoor staande goederenwagens, een tenderlok met twee post- of bagagewagens staan.

Noemenswaardig is ook de voorraad railstaven en dwarsliggers tussen de sporen, de waterkolom, het Hauptsperrsignal gecombineerd met Wartezeichen en, niet in de laatste plaats, de constructie van het viaduct waarop zich het treinstel BR VT11.5 bevindt.

Echt een "zoekplaatje", die foto. Daar zijn de puzzels van Jan van Haasteren niks bij 
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 17:29:16 door 44 »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19592 Gepost op: 31 maart 2020, 16:41:17 »
4% zegelaarde
Dat moest ik even opzoeken :)
Citaat
ZEGELAARDE,
v. Lenmische, Armenische aarde: eene kleisoort bestaande uit een waterhoudend silicaat van aluminium en door ijzer-oxydehydraat bruin, geel, rood of groen gekleurd ; door branden wordt zij rood ; vroeger als een universeel geneesmiddel verkocht in gezegelde schijfjes om de plaats van herkomst aan te duiden ; thans wordt alleen de zegelaarde van Siena in Opper-Italië onder den naam van terra de siena als verfstof gebezigd en tot het grondeeren bij de vergulding ; in geslibden toestand dient zij ook wel tot het polijsten van glas, metaal en steenen.
Bron.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19593 Gepost op: 31 maart 2020, 17:04:49 »
Het mooie van de foto dat de brug waar de VT11.5 over rijdt, nog steeds bestaat en in gebruik is (met een waslijn erboven). Alle sporen van het depot er onder zijn inmiddels wel zo goed als verdwenen.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19594 Gepost op: 31 maart 2020, 17:31:38 »
(bijna) Goeienavond,
Die  'bijwagen' (?) met overkapt remmersplatform, staat er twee maal op, ook gans links op het volgende spoor ..
Verder zie ik op deze prachtfoto nog G-Dresden, Kassel-G20 of Oppeln en achteraan O-Villach  (?)
't Is op eerste gezicht lastig vast te stellen of de G met tondak een chassisversteviging heeft (Sprengwerk) en wat de wielbasis is.
Mét onderstelspanwerk is het dan mogelijk een G-Oppeln ...

Dank voor de verduidelijking over de (ver)kleur(ing) van de G-daken, Dachanstrich ......
W. Diener is ongetwijfeld geloofwaardiger dan zomaar losweg ergens een tekst op internet ....
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 17:49:28 door hervé »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19595 Gepost op: 31 maart 2020, 17:35:32 »
En wat mij wel intrigeert is het spoor dat dwars over het emplacement gaat. Zou het als ontwerp-baanplan op dit forum gepresenteerd worden, dan kreeg het wel commentaar, maar zie: het heeft echt bestaan. :)


Wolter
Moins mais mieux.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19596 Gepost op: 31 maart 2020, 20:08:59 »
Hamburg-Altona was een bijzonder complex, mede door de dubbele draaischijf.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19597 Gepost op: 31 maart 2020, 21:53:18 »
Citaat van: Eric
Dat moest ik even opzoeken

De Duitse term is "Bolus" (overigens ook in het Nederlands een synoniem voor zegelaarde, ontdekte ik), en dat moest ik inderdaad ook opzoeken. Maar toen ik vond dat "Bolus" vertaald "zegelaarde" was, wist ik waar het over ging. Eén van de zogenaamde "aardkleuren", zoals omber, oker etc.
Behalve als benaming voor een zeker Zeeuws gebak, wordt het woord 'bolus' ook wel voor iets anders gebruikt, waarbij doorgaans niet aan verf of gebak gedacht wordt. Daarom keek ik eerst een beetje raar tegen die Duitse term aan...

Citaat van: Quinzeedied
Het mooie van de foto dat de brug waar de VT11.5 over rijdt, nog steeds bestaat en in gebruik is (met een waslijn erboven). Alle sporen van het depot er onder zijn inmiddels wel zo goed als verdwenen.

Ja, maar is e.e.a. niet een klein beetje van vorm veranderd? Of vergis ik me in het viaduct?

Citaat van: Hervé
Die  'bijwagen' (?) met overkapt remmersplatform, staat er twee maal op, ook gans links op het volgende spoor ..

Inderdaad! Die had ik gemist.
En of er Sprengwerke onder de "Oppelns" zitten, is inderdaad niet uit te maken.

@Wolter: dat denk ik ook wel!  :D

@Bas: zeker, Hamburg Altona is bijna legendarisch, zo zijn er niet veel...

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19598 Gepost op: 31 maart 2020, 22:03:38 »
De verbindingsboog bovenaan op het overzicht op jouw link is het viaduct, nog steeds een vrij iel bruggetje:

http://ritzelkiste.de/bahnhof/bahnhof17.jpg

Wellicht is de constructie wel aangepast, maar de ligging lijkt me nog hetzelfde in ieder geval.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19599 Gepost op: 31 maart 2020, 22:07:16 »
Ja, die boog die rechts van de voormalige lokloods met dubbele draaischijf naar rechts loopt (richting Hmb Dammtor), toch?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19600 Gepost op: 31 maart 2020, 22:35:21 »
Ja die ja, de kijkrichting vanaf de watertoren (die er nog staat) over het viaduct lijkt mij wel redelijk overeen te komen met de huidige situatie.
Rechtsonderin de historische foto zie je nog net een stukje loods, dat zou goed het complex kunnen zijn wat op deze foto uit 2007 nog aanwezig was in de "binnenbocht" van het viaduct:

https://www.welt.de/regionales/hamburg/article1132868/Fernbahnhof-Altona-wird-stillgelegt.html#cs-altona00-DW-Hamburg-Hamburg-jpg.jpg

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19601 Gepost op: 31 maart 2020, 22:45:33 »
Jep. Hebbes  (y)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19602 Gepost op: 31 maart 2020, 23:26:51 »
Het doet me denken aan een brug van Kibri, die ik vroeger had, met
pijlers van een soort ronde legosteentjes... ;D  :D

Vriendelijke groet, Tis
********

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19603 Gepost op: 01 april 2020, 10:01:37 »
Hier nog wat meer foto's van Hamburg-Altona.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2205
  • Duitsland TP III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19604 Gepost op: 01 april 2020, 11:37:46 »
Link doet het niet? Krijg een deze melding: This photo gallery requires the Adobe Flash Player.Get the free Flash Player here
Grt, Ronald.