Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Breedte nieuw op te zetten Fleischmann HO tafel afmeting door MOVisser
Vandaag om 09:48:12
Welke rijtuigen achter NS 1100 door VAM65
Vandaag om 09:42:45
Initiatief TS voor behoud SUN-tramstel scoort eerste succes door NS264
Vandaag om 09:36:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:32:21
ESU Class 66 Lineas pimpen. door erwin janssens
Vandaag om 09:20:41
Aankomst grootste containerschip ter wereld door NS264
Vandaag om 09:07:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:03:21
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:45:54
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 07:20:48
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
Vandaag om 07:14:29
Baanbouw Bosje77 door modelattic
Vandaag om 06:14:11
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 04:23:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 00:58:43
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Reinout van Rees
Vandaag om 00:39:14
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
03 juni 2020, 23:54:02
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
03 juni 2020, 23:21:46
Rijtuigen op De Meer door Freek Jonkers
03 juni 2020, 23:19:13
Piko NS1100, materieelbespreking door Rob E.
03 juni 2020, 23:13:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gert Arkema
03 juni 2020, 23:02:59
MB-module: Hielan Ware door Wim1969
03 juni 2020, 22:42:11
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Roy van Dijk
03 juni 2020, 22:39:04
Cubana door JeanR
03 juni 2020, 22:37:40
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Pauldg
03 juni 2020, 22:23:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
03 juni 2020, 22:20:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
03 juni 2020, 22:11:38
Heen, En en Weer door DE-II
03 juni 2020, 22:06:47
Schaduwstation analoog of digitaal beveiligen door 72sonett
03 juni 2020, 21:18:34
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door PeterC
03 juni 2020, 20:59:46
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door cor_b
03 juni 2020, 20:50:40
Ballast in kleur profirails door Duikeend
03 juni 2020, 19:59:55
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2309292 keer)

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 43
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19590 Gepost op: 31 maart 2020, 12:55:06 »
Goeiemiddag,
Mooi om te zien dat die nieuwere metalen tondaken nog een lichte kleur vertonen maar de vooroorlogse vuil & donker zijn.
Achter stoomtractie worden die eerste ook wel spoedig grauw en vies. Niettegenstaande de vuiligheid er misschien sneller afspoelt, van die ronde metalen daken .
Ook een opmerkelijke combinatie van achteraan die  'gloednieuwe'  gansmetalen Omm52-wagens en vooraan nog een stokoude Kassel met hooggeplaatst remmershuisje.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 14:34:12 door hervé »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14036
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19591 Gepost op: 31 maart 2020, 14:50:28 »
Omdat ik nu zelf ook wel het naadje van de kous wilde weten, ben ik nog even in het boek "Anstrich und Bezeichnung  von Güter- end Dienstwagen" van Wolfgang Diener gedoken.
Op pagina 31 van dat boek kunnen we lezen dat in het vanaf 1.2.1941 geldende Dienstvoorschrift staat vermeld dat op dakbedekkingen een verflaag dient te worden aangebracht bestaande uit 95% vernis, 4% zegelaarde en 1% roet. Diener merkt daarbij op dat het moeilijk te bepalen is welke kleur dat als resultaat heeft gehad, omdat die mede afhankelijk is van de kleur van de ondergrond (afhankelijk dus van de soort dakbedekking). Ook tekent hij aan dat de kleur van het dak al snel in een grijszwartbruine patina veranderd zal zijn door de invloed van stof- en roetafzettingen.
Verder merkt hij (Diener) op dat in het "Merkblatt für den Anstrich der Güterwagen“ van December 1941 een zwartbruine kleur zonder opgave van een RAL-nummer wordt voorgeschreven en dat dit vermoedelijk in verband stond met het minder zichtbaar maken vanuit de lucht.

Wat betreft het "neerslaan van roet en stof" zal dit ook wel gelden voor het weißaluminium van de DB, zeker zolang er nog van stoomtractie gebruikgemaakt werd. Daarom neem ik het niet zo nauw met de kleur van de daken van mijn goederenwagens, zolang het niet al te kermisachtige kleurtjes zijn vind ik het al gauw wel best:


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14036
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19592 Gepost op: 31 maart 2020, 15:08:00 »
Martijn, wat een prachtige foto!

Er wordt wel eens geschreven dat het materieel van de "vroege" DB zorgvuldig onderhouden werd en dat het er bij lange na niet zo verwaarloosd uitzag als vanaf, pakweg, Epoche IV, maar je ziet dat er op de neus van het treinstel VT11.5 een aardige laag drek ligt. Ook de bovenste delen van de drie V60's lijken minder rood te zijn dan eigenlijk "zou moeten".

Behalve de door Hervé genoemde Omm52's en de G10 met hoog remmershuis, meen ik nog een Omm55 (of een wagen die daar sterk op lijkt) te kunnen herkennen. Op het voorste spoor met goederenwagens is helemaal rechts een Zwitserse wagen (of toch een Italiaan?) te zien en als je goed kijkt zie je, half afgedekt door ervoor staande goederenwagens, een tenderlok met twee post- of bagagewagens staan.

Noemenswaardig is ook de voorraad railstaven en dwarsliggers tussen de sporen, de waterkolom, het Hauptsperrsignal gecombineerd met Wartezeichen en, niet in de laatste plaats, de constructie van het viaduct waarop zich het treinstel BR VT11.5 bevindt.

Echt een "zoekplaatje", die foto. Daar zijn de puzzels van Jan van Haasteren niks bij 
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 17:29:16 door 44 »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19593 Gepost op: 31 maart 2020, 16:41:17 »
4% zegelaarde
Dat moest ik even opzoeken :)
Citaat
ZEGELAARDE,
v. Lenmische, Armenische aarde: eene kleisoort bestaande uit een waterhoudend silicaat van aluminium en door ijzer-oxydehydraat bruin, geel, rood of groen gekleurd ; door branden wordt zij rood ; vroeger als een universeel geneesmiddel verkocht in gezegelde schijfjes om de plaats van herkomst aan te duiden ; thans wordt alleen de zegelaarde van Siena in Opper-Italië onder den naam van terra de siena als verfstof gebezigd en tot het grondeeren bij de vergulding ; in geslibden toestand dient zij ook wel tot het polijsten van glas, metaal en steenen.
Bron.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 529
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19594 Gepost op: 31 maart 2020, 17:04:49 »
Het mooie van de foto dat de brug waar de VT11.5 over rijdt, nog steeds bestaat en in gebruik is (met een waslijn erboven). Alle sporen van het depot er onder zijn inmiddels wel zo goed als verdwenen.

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 43
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19595 Gepost op: 31 maart 2020, 17:31:38 »
(bijna) Goeienavond,
Die  'bijwagen' (?) met overkapt remmersplatform, staat er twee maal op, ook gans links op het volgende spoor ..
Verder zie ik op deze prachtfoto nog G-Dresden, Kassel-G20 of Oppeln en achteraan O-Villach  (?)
't Is op eerste gezicht lastig vast te stellen of de G met tondak een chassisversteviging heeft (Sprengwerk) en wat de wielbasis is.
Mét onderstelspanwerk is het dan mogelijk een G-Oppeln ...

Dank voor de verduidelijking over de (ver)kleur(ing) van de G-daken, Dachanstrich ......
W. Diener is ongetwijfeld geloofwaardiger dan zomaar losweg ergens een tekst op internet ....
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 17:49:28 door hervé »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 907
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19596 Gepost op: 31 maart 2020, 17:35:32 »
En wat mij wel intrigeert is het spoor dat dwars over het emplacement gaat. Zou het als ontwerp-baanplan op dit forum gepresenteerd worden, dan kreeg het wel commentaar, maar zie: het heeft echt bestaan. :)


Wolter

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19597 Gepost op: 31 maart 2020, 20:08:59 »
Hamburg-Altona was een bijzonder complex, mede door de dubbele draaischijf.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14036
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19598 Gepost op: 31 maart 2020, 21:53:18 »
Citaat van: Eric
Dat moest ik even opzoeken

De Duitse term is "Bolus" (overigens ook in het Nederlands een synoniem voor zegelaarde, ontdekte ik), en dat moest ik inderdaad ook opzoeken. Maar toen ik vond dat "Bolus" vertaald "zegelaarde" was, wist ik waar het over ging. Eén van de zogenaamde "aardkleuren", zoals omber, oker etc.
Behalve als benaming voor een zeker Zeeuws gebak, wordt het woord 'bolus' ook wel voor iets anders gebruikt, waarbij doorgaans niet aan verf of gebak gedacht wordt. Daarom keek ik eerst een beetje raar tegen die Duitse term aan...

Citaat van: Quinzeedied
Het mooie van de foto dat de brug waar de VT11.5 over rijdt, nog steeds bestaat en in gebruik is (met een waslijn erboven). Alle sporen van het depot er onder zijn inmiddels wel zo goed als verdwenen.

Ja, maar is e.e.a. niet een klein beetje van vorm veranderd? Of vergis ik me in het viaduct?

Citaat van: Hervé
Die  'bijwagen' (?) met overkapt remmersplatform, staat er twee maal op, ook gans links op het volgende spoor ..

Inderdaad! Die had ik gemist.
En of er Sprengwerke onder de "Oppelns" zitten, is inderdaad niet uit te maken.

@Wolter: dat denk ik ook wel!  :D

@Bas: zeker, Hamburg Altona is bijna legendarisch, zo zijn er niet veel...

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 529
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19599 Gepost op: 31 maart 2020, 22:03:38 »
De verbindingsboog bovenaan op het overzicht op jouw link is het viaduct, nog steeds een vrij iel bruggetje:

http://ritzelkiste.de/bahnhof/bahnhof17.jpg

Wellicht is de constructie wel aangepast, maar de ligging lijkt me nog hetzelfde in ieder geval.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14036
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19600 Gepost op: 31 maart 2020, 22:07:16 »
Ja, die boog die rechts van de voormalige lokloods met dubbele draaischijf naar rechts loopt (richting Hmb Dammtor), toch?

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 529
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19601 Gepost op: 31 maart 2020, 22:35:21 »
Ja die ja, de kijkrichting vanaf de watertoren (die er nog staat) over het viaduct lijkt mij wel redelijk overeen te komen met de huidige situatie.
Rechtsonderin de historische foto zie je nog net een stukje loods, dat zou goed het complex kunnen zijn wat op deze foto uit 2007 nog aanwezig was in de "binnenbocht" van het viaduct:

https://www.welt.de/regionales/hamburg/article1132868/Fernbahnhof-Altona-wird-stillgelegt.html#cs-altona00-DW-Hamburg-Hamburg-jpg.jpg

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14036
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19602 Gepost op: 31 maart 2020, 22:45:33 »
Jep. Hebbes  (y)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2676
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19603 Gepost op: 31 maart 2020, 23:26:51 »
Het doet me denken aan een brug van Kibri, die ik vroeger had, met
pijlers van een soort ronde legosteentjes... ;D  :D

Vriendelijke groet, Tis
********

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19604 Gepost op: 01 april 2020, 10:01:37 »
Hier nog wat meer foto's van Hamburg-Altona.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal