Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Sicco Dierdorp
Vandaag om 12:49:14
De 2454 en andere BSH-projecten in model door spoorijzer
Vandaag om 12:46:34
De fabriek - Spoor 0 door Joop_L
Vandaag om 12:46:22
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door iarnrod
Vandaag om 12:44:08
DR4018's verliezen adres door Bert_Apd
Vandaag om 12:41:15
BNLS-module: "Grasland" door nighttrain1
Vandaag om 12:39:14
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 12:38:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Albert.H0
Vandaag om 12:32:54
100x "Het is Weekend" foto's! door Albert.H0
Vandaag om 12:30:39
Projekt 083-338 door hervé
Vandaag om 12:19:25
NL baan: Frotterdam in h0 door Joran
Vandaag om 12:03:06
Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken. door puntenglijder
Vandaag om 12:01:40
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 12:01:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:55:01
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 11:51:31
Videoserie: Rocrail voor beginners door JohnT
Vandaag om 11:49:27
Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen? door henk
Vandaag om 11:15:02
Old England door sdz1976
Vandaag om 11:10:01
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 11:08:01
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 11:00:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:59:55
Artitec: DDM-1 door Martijn de Kuiper
Vandaag om 10:47:52
Aankomst grootste containerschip ter wereld door FritsT
Vandaag om 10:43:46
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Gerco van Beelen
Vandaag om 10:13:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:56:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:32:41
Haarsem aan Zee H0 door sdz1976
Vandaag om 09:22:32
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Pauldg
Vandaag om 08:35:20
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sjoerd74
Vandaag om 06:12:37
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Beached
Vandaag om 00:29:22
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2229077 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13830
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19395 Gepost op: 24 februari 2020, 19:54:17 »
Het is inderdaad actueel; de kwaliteit van aliexpres cum sociis schijnt niet (altijd) de beste te zijn.
Eerlijk gezegd had ik zelf zo hier en daar ook wel mijn bedenkingen, mijn vrouw heeft eens in de zoveel tijd een bevlieging en dan bestelt ze van alles op dat soort websites, ook voor mij: handige dingetjes, noemt ze dat dan. Soms zijn het inderdaad handige hebbedingetjes, een loepje bijvoorbeeld, of een pince-nez als leesbrilletje voor onderweg. Daar heb ik dan best wel een hoop plezier van. Andere dingetjes echter vallen al uit elkaar als je er maar naar kijkt of ze voldoen echt helemaal niet voor dat waarvoor ze bedoeld zijn.
Elektrisch spul heeft ze nog nooit besteld, voor zover ik weet, of het moet een ventilatortje op batterijen zijn, of een neusharentrimmer of zoiets, maar ik heb geen idee of die dingen nog in leven zijn of allang in de klepperbak zijn verdwenen...

'Hoe dan ook, zo'n soldeerdingus zal er wel een keer komen, dat gaan we vanzelf wel zien. Ook waar die uiteindelijk vandaan gaat komen.

Een elektrische guillotine... hmm... voor als het mes door de nek niet geheel en al afdoende is?


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5456
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19396 Gepost op: 24 februari 2020, 21:54:08 »
Servo's werd genoemd: ja, da's iets met een snoertje eraan dat ik wel bij ali bestel. Als het maar geen 220V snoertje is.

Die foto met een rangeerder op het bordes van een PwG achter een kabinetender... Mooi! Ook al omdat de machinist zichtbaar is. Dan gaat zo'n trein toch een stuk meer leven. Die rangeerder-op-het-bordes ga ik onthouden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4790
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19397 Gepost op: 24 februari 2020, 22:27:56 »
Psssssst reinout
Links van de loc stond de stoker  :angel:

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13830
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19398 Gepost op: 24 februari 2020, 22:30:40 »
Heel lang geleden zag ik eens een foto van een Pwghs54 achter een lok, volgens mij een V100, met het remmersbordes achteraan. Op dat remmersbordes stond een (mans)persoon, leunend op de reling. Aan die foto moest ik denken toen ik deze maakte.
Een Mannschaft op de lok vind ik eigenlijk wel een vereiste. Voor dat doel het handigst te gebruiken zijn de bekende stokers/machinisten uit het assortiment van Roco (art. 40001). Nadeel is dan weer dat het steeds dezelfde pupkes zijn, en dat valt op een gegeven moment op. Je kunt het een beetje ondervangen door te variëren in de kledingkleur en, ietsje bewerkelijker, door er zo nu en dan eens eentje dwars op het raam te zetten, zoals de stoker van deze 50er.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13830
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19399 Gepost op: 24 februari 2020, 22:31:39 »
Ah! Jerry was me net voor...  ;D ;)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13830
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19400 Gepost op: 24 februari 2020, 23:11:28 »
Citaat
volgens mij een V100

Bij nader inzien ben ik dar niet meer helemaal zeker van. Het zou evengoed ook een stoomlok geweest kunnen zijn.
Maar de man achterop staat me nog helder voor ogen!

Wat personeel op de lok betreft: nog een manier om afwisseling te bewerkstelligen is zo nu en dan eens een figuur niet pontificaal in het raam te plaatsen, maar meer naar binnen in het machinistenhuis. Als zo'n figuurtje tenminste niet in een gevecht om het verblijfsrecht met tenderdeurtjes en dergelijke verwikkeld raakt.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5456
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19401 Gepost op: 25 februari 2020, 01:04:40 »
Links van de loc stond de stoker  :angel:

Oepsie, ja....

Bij Rail in Houten zag ik bij de Fremo-Pur een BR56 waar de kabineverlichting van aan was. Dat was toch best grappig, vooral omdat je het personeel dan tenminste eens goed zag. Helemaal lekker kreeg ik het niet op de foto, maar goed:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 823
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19402 Gepost op: 25 februari 2020, 07:10:05 »
Wat mensen toch met kabineverlichting hebben ... Probeer het eens in een auto: je ziet geen steek meer. Mooi donker laten, die kabine!

Wolter


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4995
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19403 Gepost op: 25 februari 2020, 08:00:05 »
De (huidige) automobielen hebben allemaal mooi verlichte meters en knopjes. Dat is op stoomlocomotieven wel een beetje anders, lijkt me. Met schaarse verlichting onder het dak van het machinistenhuis kunnen ook 's nachts peilglazen, mano-, snelheids- en andere meters afgelezen worden.

Groet,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13830
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19404 Gepost op: 25 februari 2020, 16:24:37 »
Behalve de lamp aan het 'plafond' waren er wel meer voorzieningen qua verlichting. Ooit heb ik eens het machinistenhuis van Trumpeter's 52er grondig omgebouwd en op basis van gegevens (en afbeeldingen) in de nodige literatuur heb ik toen een soort 'zaklamp aan een snoertje' gemaakt die werd gebruikt om appendages als peilglas (de 52er had maar één peilglas) en diverse drukmeters aan te kunnen lichten. Ik neem aan dat er op de Einheitslok ook wel zoiets aanwezig geweest zal zijn.
Verder is er (volgens mij) standaard een lampje aanwezig om de stand van de ganghendel af te kunnen lezen.

Tijdens de rit de plafonnière aanzetten deed men toch liever niet, het zicht op de seinen was daar toch wel te belangrijk voor. Even de vuurkistdeur open wilde ook nog wel eens helpen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13830
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19405 Gepost op: 25 februari 2020, 22:11:39 »
Bij de Wagenwerkstatt Lümmeln is een ietwat merkwaardig te noemen zending afgeleverd...


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4790
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19406 Gepost op: 25 februari 2020, 23:00:35 »
 :-\
grond water krimp vh onderstel
of in een te zware trein te snel opgetrokken aan de boven bouw

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1274
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19407 Gepost op: 26 februari 2020, 05:47:16 »
Volgens mij onderste wagon te warm gewassen  :)
Groetjes
Johnny

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 1765
    • Ons plan, Bramsburg-Otisdorf
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19408 Gepost op: 26 februari 2020, 06:10:37 »
Geen idee wat er met dat rijtuig aan de hand is...
zit meer naar die loods te kijken, nog niet eerder gezien of zit ik te slapen, vast wel. Gaaf ding (y) nog meer plaatjes van Jan? Vast wel in je draadje, maar waar ongeveer?

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3253
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19409 Gepost op: 26 februari 2020, 08:14:27 »
Patrick,
Dat is Jan zijn betriebswagenwerk (bww) en die kwam hier al eens aan bod
groeten,
Auke