Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinongeval Rijnstrecke door Thom
Vandaag om 01:33:52
Probleem: ramen 'beslaan' door Duikeend
Vandaag om 01:13:13
[H0] De Spoorstraat door Joren
Vandaag om 01:02:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:04:19
De fabriek - Spoor 0 door sdz1976
Vandaag om 00:01:13
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door sdz1976
Vandaag om 00:00:31
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
02 april 2020, 23:53:40
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
02 april 2020, 23:50:03
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
02 april 2020, 23:32:04
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd. door Silvolde
02 april 2020, 23:18:31
Frans loodsje et cetera door Piet Groot
02 april 2020, 23:14:47
Projekt 083-338 door 44
02 april 2020, 23:13:59
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
02 april 2020, 23:13:39
Wie levert schroefterminals, voor op printplaten? door dennie
02 april 2020, 23:12:09
Old England door sdz1976
02 april 2020, 23:05:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 april 2020, 22:35:04
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door St00mboy
02 april 2020, 22:32:11
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
02 april 2020, 22:31:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door bosje77
02 april 2020, 22:22:17
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door WimM
02 april 2020, 22:16:18
Tram valt stil op wissel door Marc tramt
02 april 2020, 22:02:11
Doornvliet door cor_b
02 april 2020, 22:01:52
Digikeijs DR4018, bij schakelen valt spanning op baan weg, knippert verlichting door GertW
02 april 2020, 21:49:46
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
02 april 2020, 21:31:27
Waar kan ik een geluidsbestand vinden voor de Brawa 0201 / E 95 ? door Sandopie
02 april 2020, 21:25:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
02 april 2020, 21:20:18
Fleischmann Profi Engels wissel problemen door 72sonett
02 april 2020, 21:19:51
BRAWA 0210 /E 95.02 ombouw naar digitaal door Gerard
02 april 2020, 21:15:40
Baanbouw Bosje77 door bosje77
02 april 2020, 21:09:39
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
02 april 2020, 21:07:33
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2221603 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13811
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19365 Gepost op: 20 februari 2020, 21:32:34 »
Omdat ook op een goederentrein meer personeel aanwezig was dan alleen de machinist en zijn linkerhand, de stoker, ontstond al vroeg de behoefte aan een wagen waarin dat personeel kon verblijven. Voordat de luchtdrukrem algemeen was ingevoerd, waren er op de trein remmers aanwezig die, op signalen vanuit de lokomotief, de remmen moesten bedienen. Als er onderweg op stations gerangeerd werd en de remmers het er even van konden nemen, konden ze in de Güterzugbegleitwagen (officieel Güterzuggepäckwagen) de plaats innemen van het rangeerpersoneel dat vaak met de goederentreinen meereed (omdat niet op elk station voldoende personeel aanwezig was) en dus meehielp met rangeren als de trein op een station stil stond en er wagens uitgezet en opgenomen werden.
Verder bood de wagen onderdak aan de Zugführer en de Packmeister (degene die ging over de vrachtbrieven en dienstzendingen).

Eén van de meest beeldbepalende Güterzuggepäckwagen (en ook in model zo ongeveer de meest bekende) was de Pwg pr 14 (en ook de Pwg pr 12 en 13 leken daar sterk op) met het verhoogde gedeelte waarin de Zugführer een goed beeld had over de trein en eventueel de seinen. Vrijwel elk zichzelf respecterend merk heeft of had daarvan wel een model in het assortiment. Het model in mijn vorige reactie is van Sachsenmodelle, en als je dat model vergelijkt met dat van Fleischmann hieronder, dan zie je meteen twee voorbeelden van de talloze varianten binnen dat wagentype.



Ook de wagen van Auke is een variant op de Pwg pr 14.
Na de oorlog (WOII) kon de (nog jonge) DB niet zonder de Güterzuggepäckwagen. Omdat de meeste van die wagens toch een beetje op leeftijd begonnen te komen, werd er hier en daar wel wat aan verspijkerd. Verstevingingsprofielen in allerlei soorten en maten werden aangebracht, raampjes in deuren verwijderd en noem maar op.


Foto: dimo1_dimo1 oba Auke, bewerkt en daardoor een beetje uit proportie getrokken door 44 oba Jan

Het meest opvallend is dat de "Kanzel" voor de Zugführer verdwenen is. Toen de meeste goederenwagens nog waren voorzien van een zgn. "Flachdach", oftewel een plat dak, zoals je bijvoorbeeld bij de G10 ook aantreft, had de Zugführer vanuit die Kanzel (de verhoogde opbouw) een goed zicht over de trein. Toen echter het aantal wagons met "Tonnendach" (oftewel een rond dak, zie bijvoorbeeld de Bremen en de Dresden) toenam, werd dat goede uitzicht, en zeker als zo'n wagen met Tonnendach direct achter de Güterzugbegleitwagen was geplaatst, behoorlijk belemmerd.
Behalve dat was de plaats waar dak en Kanzel  elkaar raakten een plek die veel onderhoud vereiste vanwege veelvuldige lekkages op die plaats. Dat was de reden waarom veel Pwg pr 14 werden ontdaan van de Kanzel en een vlak dak over de gehele lengte kregen. Om toch voor de Zugführer een goed zicht op de trein te kunnen bieden, werd aan weerszijden van de wagen een soort erkertje geplaatst.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13811
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19366 Gepost op: 20 februari 2020, 21:36:45 »
Oja, dat had ik nog willen melden: veel meer informatie en ook veel meer plaatjes vind je in Güterwagen Band 6 van Stefan Carstens, Paul Scheller en Harald Westermann, en de "bijbehorende" MIBA-Report 1/2012, eveneens door Stefan Carstens.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19367 Gepost op: 21 februari 2020, 12:48:53 »
^^ Er is hierover ook wat informatie te vinden in het boek Epoche III - Die 50er- und 60er- Jahre auf der Modellbahn uitgegeven bij Geramond.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
    • Ons plan, Bramsburg-Otisdorf
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19368 Gepost op: 21 februari 2020, 14:15:07 »
#Al gevonden, Lenz spoor O#

Gaaf karretje trouwens die van Dimo.
Welk merk is het? Brawa?

Gr.Patrick
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2020, 14:17:54 door Patrick1975 »
Have fun every day, before you know it's..........

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3252
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19369 Gepost op: 21 februari 2020, 17:32:18 »
Patrick,
Dat is inderdaad een spoor 0 wagen van Lenz. Ik zag bij mijn zoektocht naar meer plaatjes van deze wagen ook een Märklin exemplaar voorbij komen. Net deze even opgezocht en zie dat die voor spoor 1 is. Of er dus een h0 versie van dit type wagen is weet ik niet.
groeten,
Auke

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19370 Gepost op: 21 februari 2020, 17:37:47 »
Die is er wel. Als je de Db TPIII zoekt zit deze alleen in een set, los heb je alleen de DRG-versie.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 1764
    • Ons plan, Bramsburg-Otisdorf
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19371 Gepost op: 21 februari 2020, 17:58:03 »
Enig idee, welke set?
Sorry voor het inbreken Jan :-X

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1110
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19372 Gepost op: 21 februari 2020, 19:12:09 »
Patrick,
Dat is inderdaad een spoor 0 wagen van Lenz. Ik zag bij mijn zoektocht naar meer plaatjes van deze wagen ook een Märklin exemplaar voorbij komen. Net deze even opgezocht en zie dat die voor spoor 1 is. Of er dus een h0 versie van dit type wagen is weet ik niet.

Weinert heeft 'm in H0 als bouwpakket.

http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/#page_104

Gr, Rob

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19373 Gepost op: 21 februari 2020, 19:37:29 »
Enig idee, welke set?
Het is al een "oude" set uit 2013. Maar dit is de set: 46081.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13811
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19374 Gepost op: 21 februari 2020, 21:12:56 »
@Bas (basjuh): van Geramond?  Hee, die ken ik nog niet. Kijken of ik die een keertje ergens tegenkom.

Van die Pwg pr 14 zonder Kanzel (die in die Märklinset is er eentje met Kanzel) is voor zover ik weet geen H0-model te koop, behalve dan die van Weinert, waar Rob ook naar verwijst.
In de MIBA-Report 1/2012 wordt wel beschreven hoe je van een wagen mèt Kanzel (van Fleischmann) eentje zonder Kanzel kunt maken. De auteur gebruikt daarvoor de erkertjes die bij Weinert los te bestellen zijn.
Volgens mij moeten die erkertjes met wat creativiteit en een beetje Evergreen ook wel zelf te maken zijn, net als de aan te brengen "Diagonalstreben".
Misschien is het toch wel een aardig idee om het wagentje van Sachsenmodelle als slachtoffer voor een dergelijk project te gaan gebruiken.

Voor mijn gevoel waren die Güterzugbegleitwagen in de tweede helft zestiger jaren niet eens meer zo frequent in gebruik, maar dat schijnt toch niet zo te zijn. Wel is het zo dat de oude Pwg's, die veelal nog stamden uit de tijd van de Länderbahnen of kort daarna, vanwege de geringe toelaatbare snelheid (60 à 65 kmh) meer en meer richting Nebenbahnen verbannen waren. Voor de hoofdbanen waren al in de oorlog nieuwe types Pwg gebouwd (o.a. Pwgs 44 op basis van het type Bremen en de Pwgs 41) die wat sneller mochten rijden. Ook na de oorlog heeft men op het thema doorgeborduurd met de Pwghs 54 en, niet te vergeten, de Kabinentender.

Erik Baas

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19375 Gepost op: 21 februari 2020, 22:32:21 »
Of er dus een h0 versie van dit type wagen is weet ik niet.
Märklin 4699.1 (DB), 4699.10 (DRG), 4889 (DB, set 48786), 46983 (DRG), 46985 (KPEV).
Brawa 49400 (PStEV), 49401 (DRG), 49410 (DRG), 49411 (DR), 49412 (KPEV).

PS.: Er zijn er vast meer, mn. Märklin heeft verscheidene startsets waar dit type wagen in voorkomt. Vaak is dat een gekend model met een ander bedrijfsnummer.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5443
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19376 Gepost op: 21 februari 2020, 23:08:25 »
Ik heb de indruk dat de inzet van PwG's een beetje afhankelijk was van de Bundesbahndirektion. Op "mijn" Eifelquerbahn heb ik tot 1975 geen reguliere goederentrein gezien zonder zo'n kar.

Van het nabijgelegen Westerwald heb ik de opmerking gelezen dat die alleen maar met 50ers met kabinetender wilden rijden. Als ze een lok zonder kregen toegewezen bleef die op een zijspoor staan. Elders waren de rangeerders zo'n tochtig vochtig hok niet in te slaan...

Sowieso was het bij dieselloks gebruikelijk/handiger/comfortabeler/gezelliger/warmer om bij de machinist rond te hangen. Bij 215-achtige types dan soms in de tweede cabine. Dus als je goederentreinen met een diesellok i.p.v. een stoomlok worden gereden, dan heb je al veel minder behoefte aan PwG's.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 815
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19377 Gepost op: 22 februari 2020, 07:51:28 »
@Sachsenmodelle als Bastelprojekt: die zou ik ook als eerste pakken. Mij ergert in ieder geval de veel te moderne veerophanging; ik heb hem om die reden bij treintjesbeurzen altijd teruggelegd. De opbouw is trouwens wél heel aardig, lijkt trouwens sterk op die van Piko.

Misschien past de Wagenkast op een ‘goed’ onderstel van een ander merk.

Wolter


basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19378 Gepost op: 22 februari 2020, 11:49:24 »
@Bas (basjuh): van Geramond?  Hee, die ken ik nog niet. Kijken of ik die een keertje ergens tegenkom.
De schrijver is Oliver Strüber. Ik heb die van mij via Bol besteld een aantal jaar geleden.

Ik heb de indruk dat de inzet van PwG's een beetje afhankelijk was van de Bundesbahndirektion. Op "mijn" Eifelquerbahn heb ik tot 1975 geen reguliere goederentrein gezien zonder zo'n kar.

Van het nabijgelegen Westerwald heb ik de opmerking gelezen dat die alleen maar met 50ers met kabinetender wilden rijden. Als ze een lok zonder kregen toegewezen bleef die op een zijspoor staan. Elders waren de rangeerders zo'n tochtig vochtig hok niet in te slaan...

Sowieso was het bij dieselloks gebruikelijk/handiger/comfortabeler/gezelliger/warmer om bij de machinist rond te hangen. Bij 215-achtige types dan soms in de tweede cabine. Dus als je goederentreinen met een diesellok i.p.v. een stoomlok worden gereden, dan heb je al veel minder behoefte aan PwG's.
Wat in het door mij aangehaalde boek beschreven wordt eindigde het gebruik van de PWG eind jaren '60. Voornamelijk door het gebruik van de radio. Bij de BR 50 was het inderdaad niet nodig om een PWG te gebruiken, vanwege de cabinetender. En bij de moderne E-loks en diesels was er genoeg ruimte in de bestuurderscabine.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13811
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19379 Gepost op: 22 februari 2020, 13:37:34 »
@Erik Baas: dat is een indrukwekkend lijstje! Märklin heeft inderdaad ook heel wat varianten in de markt gezet, maar jammer genoeg ook allemaal wagens met Kanzel, niet zonder zo'n verhoogd gedeelte op het dak.

@Reinout: geen idee of de regio er mee te maken had of er al dan niet Gpw's ingezet werden. Wat ik wel weet is dat het aantal treinen zonder zo'n wagen wel toenam. Enerzijds doordat ook het goederenvervoer langzaam maar zeker meer over de weg plaats ging vinden dan over het spoor, anderzijds door de toename van het aantal zgn. "Nullmannzüge",  treinen waarbij de machinist de taken van de Zugführer waarnam.

@Wolter: vanwege die Doppelschaken bedoel je? Die zijn inderdaad niet correct. De Märklin Gpw pr 14 schijnt daar ook last van te hebben. Maar, als je de beide eerder genoemde publicaties van Carstens er op naleest, dan is het nog een hele toer om überhaupt een correcte Gpw te vinden. Als ik het goed heb, komen alleen de Pwgs41 van Weinert, Roco's Pwgs44 en de Pwghs54 van dezelfde fabrikant er zonder al te veel kleerscheuren vanaf. De Pwg pr 14 van Fleischmann is weliswaar correct, maar was (in het echt) wel een uiterst zeldzame verschijning.

@Bas: die Kabinentender was niet al te populair onder het personeel wat geacht werd daar gebruik van te maken. Ook wel begrijpelijk, als je bedenkt dat die Kabinen doorgaans behoorlijk vervuild waren door steenkoolstof en lekkerij.
Meestal koos zo'n 'veroordeelde' Zugführer voor de mogelijkheid mee te rijden op de bok. Als de machinist daar tenminste geen bezwaar tegen had.