Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door VAM65
Vandaag om 08:43:36
Trekkracht verbeteren door Noordernet
Vandaag om 08:27:05
Bouwen met weinig bouwgelegenheid door 1200blauw
Vandaag om 07:54:05
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 07:51:28
Dordrecht jaren 70 door Rob Hagg
Vandaag om 06:36:45
Frans loodsje et cetera door Tulpendaal
Vandaag om 06:25:20
Frans diorama 1:48 door BartvD
Vandaag om 05:50:59
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Floris
Vandaag om 05:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 03:27:24
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door roadster36
Vandaag om 02:20:02
Doornvliet door HeRo
Vandaag om 02:17:51
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door Biesje
Vandaag om 01:29:45
Rail Force One Sharky 1:1 aanwezig tijdens On TraXS! in het spoorwegmuseum. door Jean-Pierre
Vandaag om 00:32:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 februari 2020, 23:56:48
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
21 februari 2020, 23:23:43
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
21 februari 2020, 23:13:38
Putdeksels! door Sven
21 februari 2020, 23:12:27
Fasedraad analoog door Klaas Zondervan
21 februari 2020, 22:47:44
DB1613 Roermond op een dieplader. Bestemming bekend? door Forever Rocofan
21 februari 2020, 22:38:46
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
21 februari 2020, 22:38:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
21 februari 2020, 22:06:08
Coöperatie de Eendracht door Harold Content
21 februari 2020, 22:03:43
Mardec, optocouplers raken defect. Suggesties? door Patrick Smout
21 februari 2020, 21:22:33
Modellen stofvrij maken door BCh
21 februari 2020, 21:03:47
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
21 februari 2020, 19:42:29
Videoritten 2020 door NS264
21 februari 2020, 19:22:58
Baan in Los Angeles door NS264
21 februari 2020, 19:13:23
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
21 februari 2020, 19:06:36
NS modelbaan Hoekdam H0 door NS264
21 februari 2020, 18:28:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 februari 2020, 18:07:40
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2177320 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3048
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19305 Gepost op: 12 februari 2020, 10:16:52 »
Ja, oke, dat is een lollig nummer  :D
Wel alleen voor EpIV natuurlijk, voor EpIII is zo'n nummer niet zo makkelijk te vinden.
de 50505? tot 67 een Gelsenkirchener machine
11:16, 12:22, 13:2 14:9

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13698
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19306 Gepost op: 12 februari 2020, 10:23:40 »
Ja, daar heb ik ook aan gedacht, en ook bijvoorbeeld 50005. Maar je ontkomt niet aan de spatie tussen typenummer en volgnummer: 50 505 en 50 005 Bij 050 050 zit die spatie precies in het midden, daarom is dat nummer wel een palindroom.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1139
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19307 Gepost op: 12 februari 2020, 10:27:22 »
moordnilap  ???  ;D
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13698
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19308 Gepost op: 12 februari 2020, 10:30:27 »
Nee, palindroom is geen palindroom  :P

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19309 Gepost op: 12 februari 2020, 15:00:53 »
Oei nu hebben ze het al over peiling droom dus jullie dromen van peilingen of van palingen dat zou ook kunnen  :) ???
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2020, 15:02:26 door Johnnytrein »
Groetjes
Johnny

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6449
  • Spoor N
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19310 Gepost op: 12 februari 2020, 15:24:34 »
Nee, palindroom is geen palindroom  :P
()() is ook geen palindroom maar )(() wel. Dat heeft vast ergens een connectie met loknummers in '68.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13698
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19311 Gepost op: 12 februari 2020, 16:55:30 »
Nou, dat met die loknummers heeft eigenlijk meer te maken met het feit dat per '68 het aantal cijfers voor de spatie gelijk werd aan het aantal na de spatie: het typenummer werd per die datum voorafgegaan door een cijfer dat de soort tractie aanduidde (0 voor stoomloks, 1 voor elektrische, 2 voor diesel etc). Daardoor bestond (in EpIV) het getal voor de spatie uit drie cijfers, net als het getal (volgnummer) na de spatie. Vóór '68 bestond het getal voor de spatie uit slechts twee cijfers (het typenummer van stoomloks, over de V en de E voor de drie-cijferige typenummers van diesel- en Elloks zullen we het maar niet hebben) en het getal na de spatie uit drie of vier, reden waarom loknummers uit EpIII (en eerder) nooit (echt) een palindroom konden zijn. Tenzij je de spatie weg zou laten. Maar die maakt nou eenmaal deel uit van het loknummer.

Citaat van: Rick
()() is ook geen palindroom maar )(() wel.

Dat klopt als een zwerende vinger  :)
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2020, 17:46:31 door 44. Reden: commentaar op voorgaande post toegevoegd »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13698
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19312 Gepost op: 12 februari 2020, 21:49:37 »
Citaat
... 12 Ommi 51's is al best een aardige nabootsing van een zgn. 'Schotterzug', al is die, zelfs aangevuld met nog wat wagens van een ander type (Bauart 266, Wuppertal, Stuttgart) ...

Hier ben ik een beetje aan het snakken: "wat wagens". "Wat wagens", dat zijn er om precies te zijn drie. Twee van die korte Stuttgart-dingen en één Stuttgart vierasser.
Die twee korte wagentjes zijn hier een hele tijd geleden al eens aan bod geweest, toen ik op beide wagens de ombouwadviezen van SC heb toegepast. Van die lange (Bauart 266) weet ik niet meer of die hier in dit draadje ooit z'n opwachting heeft gemaakt.





Ik mag wel even naar die bedieningsstangen/hendels kijken, helemaal in orde is dat niet, geloof ik.
Het leuke van deze wagen zijn de MD-draaistellen eronder. Er zijn niet veel Roco-wagens met die draaistellen, en dat hadden ze best wel eens meer mogen doen.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2020, 22:15:16 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13698
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19313 Gepost op: 12 februari 2020, 22:49:27 »


Na een korte stop verlaat een sneltrein Lümmeln. Aan boord Peter "R.", vastbesloten in Dönsdorf het onderste briefje boven te krijgen.
Moet hij wel eerst Dönsdorf zien te vinden.
Want dit is E4521 naar Hannover...
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2020, 22:57:57 door 44 »

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 713
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19314 Gepost op: 13 februari 2020, 10:06:56 »
Tja in 1968 was Peter R. nog een jongeman die wel eens fouten maakte :angel: Echter leerde hij snel van zijn fouten en heeft in de afgelopen jaren heel wat "briefjes" boven water gekregen  :police:

Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13698
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19315 Gepost op: 13 februari 2020, 17:26:41 »
Aan z'n verdiensten wil ik niks afdoen, die zijn prijzenswaardig. Dat mag de man overigens zelf ook graag weten.
Maar je kunt de tv niet aanzetten of hij is er met z'n kop voor. Het mankeert er nog maar aan dat hij hier in het forum opduikt. O wacht, is hij al in Dönsdorf gesignaleerd?

De Schotterwagen even onderhanden genomen:



Verwijderen van het draaisel is niet strikt noodzakelijk, maar het wordt daardoor wel een beetje makkelijker om het bedieningsbordes te kunnen verwijderen. Ook dat is niet strikt noodzakelijk, maar... nou ja, je weet maar nooit... wie weet smurf ik er nog wat mee 
De kromme bedieningsstangen worden veroorzaakt door de onderdeeltjes die de bedieningshendels voorstellen die niet ver genoeg in het chassis gedrukt zijn:





Als je goed kijkt zie je dat ze een héél klein beetje taps toelopen, bij de rechter zie je zelfs waarom het ding niet verder in het chassis gedrukt wil worden:



Dat moet tussen de koffie en het koekje wel op te lossen zijn  :)
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2020, 17:28:13 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13698
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19316 Gepost op: 14 februari 2020, 17:09:49 »
De zelflosstortgoedwagen zit weer in elkaar. De 'voetjes' van die hendelarmaturen zijn een klein beetje bewerkt (afgeschraapt), zodat ze nu helemaal goed naar beneden gedrukt kunnen worden. Misschien ietsje teveel afgeschraapt, aan één kant dan, omdat de nog kromme stangen het ding weer wat omhoogduwen.



En wat een verademing weer eens echte, onvervalste, authentieke Roco-krak tegen te komen! 
M'n flesje verdunner begint nu zichtbaar minder vol te worden. Tijd om reserve aan te schaffen!

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13698
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19317 Gepost op: 14 februari 2020, 21:34:56 »
Gisteravond waaide zomaar een heel leuk wagentje aan, eentje van de CFL, de (Société de) Chemins des Fers Luxembourg oftewel de Luxemburgse spoorwegen. Het kleinood werd aangedragen door de bouwer van het Fransje loodsje, die al geruime tijd geleden de wens had geuit Lümmeln eens van dichtbij en in plaats van op een computerscherm te mogen bekijken. Nadat enkele eerdere pogingen een afspraak te regelen vruchteloos bleken, was het dan gisteravond eindelijk zover. Een tweede bezoeker, een zekere Hans uit Hengelooo, arriveerde terwijl we nog bezig waren Wolter uit zijn regenjas te pellen, zodat we gezamenlijk en tegelijkertijd bij de overdadig warmte uitstralende kachel plaats konden nemen.
Beide heren hebben aan den lijve mogen ondervinden dat mijn klaagzangen over barbaars lage temperaturen in mijn hobbyhok niet uit den duim gezogen zijn.
Waarna die eerder genoemde overdadige warmte iets later op de avond weer goed van pas kwam.

Verder was het best gezellig.

Oja, het bewuste wagentje, een 'Bremen':



In eerste instantie meende ik met een kloon van Sachsenmodelle van doen te hebben, maar dat blijkt toch niet zo te zijn, het wagentje is namelijk identiek aan de 'Bremen' van Roco die zich al in mijn bestand bevond (die Bremserbühne doet er nu even niet toe, niet op letten):



Ter vergelijk hieronder de 'Bremen' van Sachsenmodelle:



De eerste en enige CFL-wagen in de vorm van een ketelwagen in SHELL-uitvoering heb ik ooit eens verkocht, ik ben dan ook zeer verheugd Luxemburg weer in het wagenpark vertegenwoordigd te zien  :D

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19318 Gepost op: 14 februari 2020, 21:47:48 »
Ik kan alleen maar zeggen dat je weergave van gisteravond geheel waarheidsgetrouw is, Jan.
Verder vond ik het ook best gezellig, trouwens :). En ik ben, maar dat vertelde ik je al, nogal gecharmeerd van het idee van ruimte dat Lümmeln oproept. Er is veel ruimte rond de scenery en het beeld is niet overladen, maar wel consequent gedetailleerd, met hier en daar een Hingucker.

Wolter

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13698
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19319 Gepost op: 15 februari 2020, 15:08:21 »
De kunst van het weglaten, zullen we maar zeggen. Maar er moet nog heel wat gebeuren, zoals je hebt gezien, dus die indruk kon nog wel eens wat aan juistheid gaan inboeten  ;)
Overigens, de Belgische tegenhanger van die CFL-wagen ligt momenteel op de pijnbank om geprepareerd te worden voor afgifte: het verwijderen van wielstellen en koppelingen is bijna voltooid.