Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398935 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18945 Gepost op: 10 december 2019, 22:07:59 »
Ziet er niet onaardig uit Jan.

Oh... er vanuitgaande dat ze momenteel geen Werbungsfilm voor Esso in Lümmeln draaien zou ik 112 maar even anrufen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18946 Gepost op: 10 december 2019, 22:35:45 »
 ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18947 Gepost op: 11 december 2019, 17:13:59 »

Dat beestje zag ik een maandje geleden in Veendam te vondeling liggen en heb me er vol erbarmen over ontfermd. Sindsdien struint het dier geregeld in Lümmeln en omstreken rond.



Er zijn nu vier sluitseinhouders ontstaan. Zoals je ziet, is er wel hier en daar een maatafwijking, maar dat beperkt zich tot ergens tussen 0 en 0,3 millimeter. Op zo'n macro-foto valt het natuurlijk veel meer op dan in werkelijkheid. Ik denk dat ik er wel tevreden mee ben, maar dat kan wel anders worden als ze eenmaal op de wagens zitten. Wie weet doe ik er dan wel één of meer over.



Uiteraard waren ze langer, de Ng's die het station van m'n woonplaats aandeden, maar ongeveer zo herinner ik me ze wel:



Aanvankelijk met vijftigers (die kende ik van de Fleischmann-catalogus), later met V100 (die ik ook uit de Fleischmann-catalogus kende).
De trein kwam binnen op spoor 3, de Kds54/56's, Ktmmvs69's en de overige voor het station bestemde wagens werden door de 50ér c.q. V100 op spoor 5 geschoven, vervolgens pikte de lok de op spoor 4 gereed gezette wagens op, koppelde deze aan de rest van de trein en vertrok dan weer richting oosten.
De afgeleverde wagens werden dan door de stations-KöII verder verdeeld, soms geholpen door een Unimog van de fabriek die de silowagens en zelflossers het fabrieksterrein op trok.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18948 Gepost op: 11 december 2019, 22:40:18 »
Met veel gefriemel de eerste sluitseinhouder op z'n plek kunnen krijgen.
Links de ZEBO, rechts het origineel. Of andersom, kijk maar, kan niet missen:



Eentje neer, nog drie te gaan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18949 Gepost op: 12 december 2019, 17:50:20 »
Vanmiddag even een uurtje tijd, mooie gelegenheid om de sluitseinhouders op de wagens te zetten en meteen ook de handgrepen/relingen te vouwen en er op te zetten.

Als je goed kijkt, zie je op deze foto vier (witte) sluitseinhouders zitten:



En op deze foto de handgrepen/relingen. Die zitten nog los, dus een beetje schots en scheef:



Daarna de boel in de verf gezet, van alle wagens de koppelingshouder geïmmobiliseerd en van Kadee's voorzien.
Setje 44091:



Dan twee losse wagens, hoewel, eentje stamt uit een setje, samen met twee gesloten wagens en een SSy45:



Tenslotte de wagen met Quarzwerke-opdruk nog een keertje:



Tenslotte? Hoezo tenslotte? Je had toch zes van die zelflossers met dakklep? Dit zijn er nog maar vijf!
Ja, dat klopt. Maar die zesde is een beetje een probleem: ik kwam tot de ontdekking dat daar een trapje is afgebroken (zoals je kunt zien), er is een buffer kapot (zoals je kunt zien) en een deel van de reminstallatie onder de wagen is weg.



Omdat ik nog niet weet wat ik met die wagen aan moet, hij zou bijvoorbeeld als plukwagen kunnen dienen voor als er met de overige wagens iets mis gaat, of ik zou 'm kunnen verpatsen voor een habbekrats, of ik zou 'm zelf op kunnen knappen - allemaal mogelijkheden. Maar daar ben ik nog niet uit en daarom heb ik er ook gen Kadee's op gezet.

Alle wagens zullen nog een keer nagelopen moeten worden, want zo hier en daar zit nog wel een stangetje scheef, moet er hier en daar nog een tipje verf worden aangebracht (bijvoorbeeld op de bordjes achter de hendels voor de reminstellingen), et cetera, et cetera...

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18950 Gepost op: 12 december 2019, 19:00:07 »
Die wagen moet dus voor herstel bij het betriebs wagen werk staan ;)
groeten,
Auke

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18951 Gepost op: 12 december 2019, 20:23:58 »


Interessante dakvorm heeft deze V100.
Heeft Klätzmaier het dak opengezet voor een beetje frisse lucht?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18952 Gepost op: 12 december 2019, 21:24:12 »
Nee, meer als ontsnappingsmogelijkheid.



Er zou eens een tijger binnen komen sluipen!

Dak niet goed aangedrukt. Nu wel. Dank voor de melding!
« Laatst bewerkt op: 12 december 2019, 22:37:15 door 44 »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18953 Gepost op: 13 december 2019, 07:38:31 »
@ zelflosser 6 in bericht 18950: remwerkonderdelen  heb ik nog wel voor je liggen van ORE-wagens. Bij mij is het overgeschoten spul van Roco-krak Nederlandse kolenbakken.
Inderdaad, soms leiden gesneuvelde wagentjes (ongeacht of de ‘krak’ van Roco komt of van mezelf) tot een Fundgrube von Ersatzteilen.

Je herstel van de andere zelflossers is ook prima gelukt.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18954 Gepost op: 13 december 2019, 17:05:45 »
Dat zou leuk zijn, Wolter! Die kapotte buffer zal ook wel vervangen kunnen worden door een exemplaar dat vast nog wel ergens in m'n onderdelenbak rondzwemt, alleen dat trappetje... nou ja, dan laten we Zebo er wel weer op los.

Ik weet natuurlijk niet wat jij allemaal in je Fundgrube hebt liggen, maar het missende onderdeel ziet er zó uit:



Het onderdeel geïsoleerd van de rest:



Heeft geen haast, het wordt dit jaar toch al niet meer. We zien elkaar ergens in januari wel!

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18955 Gepost op: 13 december 2019, 19:21:50 »




Nou, daar komt-ie, dat Ersatzteillelager. Droeve resten van een wat trage modelbouwleercurve, hoewel er ook onderdelen bij zitten van beurskneusjes die toch maar niet werden opgeknapt. Maar soms toch handig.

Aan reservoirs en stangenstelsels kon ik dit vinden, Jan. Het exemplaar rechts boven, bij het pincet,  komt het meest in de buurt, hoewel ik zie dat het stangetje meteen ‘onder’ het reservoir gebroken is. Maar dat laat zich lijmen, er komt geen kracht op.

Ik hou ze even apart en dan neem je wat je kunt gebruiken.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18956 Gepost op: 13 december 2019, 20:29:34 »
Ha Wolter,
in de kern zijn het allemaal dezelfde klapperaten volgens mij. Waar het dan om draait is vorm en grootte, denk ik. Maar dat kunnen we dan t.z.t. wel bekijken.
Alvast veel dank voor de moeite!  :D

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18957 Gepost op: 13 december 2019, 20:42:51 »
Graag gedaan, dat is gewoon onderdeel van de hobby.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18958 Gepost op: 13 december 2019, 22:31:35 »
Dat is ook weer zo  :D

Er is de laatste tijd op DSO, maar ook wel op dit forum, wel het een en ander te doen omtrent de nieuwe Akkutriebwagen BR 515 van Roco. Hoewel ik in lang vervlogen tijden het destijds best wel sensationele model van Kato heb aangeschaft, kijk ik met meer dan normale belangstelling uit naar de Roco-versie van dit treinstel. Maar dan wel in EpIII, wel te verstaan.
Dat Roco er voor heeft gekozen eerst de EpIV-versie uit te brengen vind ik eigenlijk wel prima - de kinderziekten kunnen op die manier onderkend en verholpen worden voordat mijn goeie geld er aan moet geloven  ;D
Wat ik er zo van kan zien, op de diverse fora en ook op joeptjoep, ziet er niet slecht uit. De vorm, voor zover je dat via de genoemde media kunt beoordelen, zit er best wel goed in. Ook belangrijk zijn natuurlijk de rijeigenschappen. En daar ben ik héél erg nieuwsgierig naar: klachten heb ik tot nu toe niet gelezen, maar als ik op dit joeptjoepfilmpje kijk, dan meen ik toch te kunnen constateren dat het ding een beetje waggelt, kijk maar eens goed rond 1:13 en 5:04. Maar misschien zie ik dingen die ik niet wil zien, ligt het aan de rails of de camera of zo. Wat vind jij er van?

Oja, als ik zo naar het gelui luister, dan doet mijn KATO het (zonder geluidsdecoder) zo slecht nog niet.

Dat kun je wel een beetje horen in dit filmpje van een paar jaar geleden:

<a href="https://www.youtube.com/v/yTR1n_RBdQc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/yTR1n_RBdQc</a>

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18959 Gepost op: 13 december 2019, 22:43:56 »
Maar dan wel in EpIII, wel te verstaan.
Dat Roco er voor heeft gekozen eerst de EpIV-versie uit te brengen vind ik eigenlijk wel prima - de kinderziekten kunnen op die manier onderkend en verholpen worden voordat mijn goeie geld er aan moet geloven  ;D
Zo sta ik er dus in bij de remake van de Roco Sik Jan, nu de geel/grijze en over een jaar pas de groene, waar ik in geïnteresseerd ben  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.