Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398888 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18930 Gepost op: 06 december 2019, 11:58:52 »
... of verdrongen. Maar ik verkeer in goed gezelschap, Rutte heeft er ook nogal eens last van.

@Ruud: dat ben ik hartgrondig met je eens! De beide types Kds (en de Ommi51) behoren tot de fraaiste Roco-modellen!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18931 Gepost op: 06 december 2019, 19:12:24 »
In het kader van de Kds54/56 eens op zoek gegaan naar een artikel over de totstandkoming van die wagen, dat ooit eens in het blad Eisenbahn Kurier heeft gestaan, van de hand van Stefan Carstens, voor de trouwe lezertjes niet geheel en al onbekend, die in die totstandkoming ook een (zo te lezen niet onbelangrijke) rol heeft gespeeld.



Dat de ontwikkeling van de wagen niet bepaald een koopje was, wordt in hetzelfde artikel ook uit de doeken gedaan. Meer dan driemaal zoveel als een "gewone" goederenwagen, of, zoals er ook te lezen stond: "Voor dat geld hadden we ook een lokomotief kunnen maken".



Hoe dan ook, nog steeds - als ik me niet vergis heeft Roco dit jaar wederom een set van drie (in principe onveranderde) Kds54 uitgebracht, weliswaar iets hoger geprijsd dan destijds - geldt deze wagen als een voorbeeld van hoe het "echte" zo goed mogelijk in "het klein" omgezet kan worden.
Aansluitend op de ontstaansbeschrijving geeft Carstens een aantal handreikingen voor het perfectioneren van het model, dat kan door bepaalde onderdelen het juiste kleurtje te geven en ook, uiteraard zou ik bijna zeggen, door een decent patina-jasje. Om het maar eens zo te noemen.

Ik heb zo'n wagen een stel sluitseinborden aan de staart gehangen:

« Laatst bewerkt op: 06 december 2019, 21:07:10 door 44. Reden: Onzinzin zinnig gemaakt »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18932 Gepost op: 06 december 2019, 22:19:38 »
Eigenlijk bestaat er van de Kds54 nog een versie, voordat de wagen in serie werd gebouwd is er namelijk eerst een tiental prototypes gebouwd. De silovorm van die wagen was ietsje anders, vooral vanwege de iets kleinere inhoud (25 m3). Daarnaast was een gering aantal wagens voorzien van een remmersbordes. Omdat voor deze beide varianten een andere silovorm resp. een langer chassis gemaakt had moeten worden, heeft Roco hiervan afgezien. Op zich geen ramp, want beide varianten waren relatief zeldzaam.

Ook niet bepaald veel voorkomend was de Kds67, eigenlijk dezelfde wagen als de Kds54/56, alleen met drie silo's in plats van twee. Deze wagens (in totaal een stuk of zestig, als ik het wel heb) waren speciaal bedoeld voor het vervoer van kunststofgranulaat. Daarom ligt het niet erg voor de hand om dit type "samen" met de Kds54/56 in te zetten, bijvoorbeeld in Gags.



Dat de wagen voor andere ladingen dan die voor de Kds54/56 bedoeld was, blijkt ook uit de eerder genoemde hellingshoek van de onderste silo-helften, zoals duidelijk te zien op dit plaatje:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18933 Gepost op: 08 december 2019, 17:29:04 »
Het verhaal van die silowagens wordt al raadselachtiger. Omdat ik nu wel eens precies wilde weten hoe en wat, ben ik op zoek gegaan naar de bijbehorende OVP's. Daarbij kwam ik nog een doosje tegen met het nummer 46471 met niks er in en een doosje met het nummer 46474 met een wagen 46471 erin, zodat ik nu weliswaar 4 x een 46471 heb met bijbehorend doosje, maar ook een doosje 46474 terwijl ik ab!so!luut! zeker weet dat ik zo'n wagen nooit heb gekocht.

Ik snap er onderhand geen räth, pardon, Räth meer van 

Iets anders, even: in vroeger dagen, toen ik nog wel eens een treintje liet rijden op de modules in de verenigingsruimte, stelde ik nog wel eens een Gag samen bestaande uit Kds54/56 en Ktmmvs69. Dat laatste type werd wel gebruikt voor soortgelijke lading als de Kds (poedervormige stoffen, zoals kwarts en kwartszand, kali, veldspaat etc). Omdat ik ontdekte dat er bij de verzameling Kds54/56 nog wel eens een piefje of een dingetje miste (aan 8 van de 17 Kds54/56 mist wel iets, en dan heb ik het niet over ontbrekende of verkeerde koppelingen), was ik nieuwsgierig hoe die Ktmmvs69 er bij stonden.



De heuglijke mededeling luidt als volgt: van de 6 stuks Ktmmvs69 zijn er welgeteld twee (2!) stuks helemaal compleet.
Om die Kds-wagens compleet te krijgen is niet zo'n probleem, er ligt ergens zo'n zip-zak met weet ik hoeveel onderdelen voor die wagens, maar voor die Ktmmvs69 wordt dat iets lastiger. Daarvoor ga ik maar eens op zoek naar ZEBO, denk ik.

PS Roco 46471
     Roco 46474

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18934 Gepost op: 08 december 2019, 21:51:05 »
De vier incomplete wagens missen allemaal één of meer van dezelfde onderdelen, te weten:
a. een reling
b. een sluitseinhouder.

Elke wagen dient voorzien te zijn van twee relingen en twee sluitseinhouders. Twee wagens missen één reling en beide sluitseinhouders, de twee andere wagens missen alleen de relingen aan beide kanten.
Op zichzelf is het geen huzarenstukje om de missende onderdelen zelf te fabriceren, een stukje messingdraad in de juiste vorm buigen en op maat knippen voor de reling en wat Evergreen strip buigen/plakken voor de sluitseinhouders:



Mogelijk worden alsnog de nog aanwezige relingen en houders vervangen om een meer uniform beeld te verkrijgen. Maar dan moet ik eerst kijken hoe goed het gaat lukken om in serie te werken.

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18935 Gepost op: 08 december 2019, 22:05:11 »
Ik zal eens kijken wat ik nog aan Fcs afval heb liggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18936 Gepost op: 08 december 2019, 22:39:25 »
O wauw, dat zou te gek zijn. Scheelt weer behoorlijk wat werk  (y)
Vast bedankt!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18937 Gepost op: 09 december 2019, 17:51:15 »
Als je de sluitseinhouders van Roco vergelijkt met de "echte", dan valt wel op dat die "echte" bestaan uit een stuk bandijzer, terwijl die van Roco behoorlijk massief ogen.
De vraag is of en in hoeverre dit nu eigenlijk echt opvalt, en of je het überhaupt wel zo fijntjes voor mekaar kunt krijgen:


Beeldcitaten uit Carstens'GW2

(Zie voor de modeluitvoering het fotootje in reactie #18935)

Van de zes wagens zijn er nu, door her en der onderdelen weg te plukken, drie weer compleet gemaakt. Even afgezien van de koppelingen, maar daar heb ik nu even niet genoeg van op voorraad.
Eén van die drie complete wagens is die met de Quarzsand-reclame erop. Ik meende maar dat ik die wagen ooit samen met een Kds54 met soortgelijke bedrukking (Quarzsand) in een setje had gekocht, maar dat blijkt niet het geval te zijn. De wagen kan Roco 47481 of 46438 zijn, de silowagen kan ik niet terug vinden.



Het is een zootje in m'n dozen, deksels die niet bij de wagen in het doosje horen, doosjes die niet bij de wagen die er in zit passen en weet ik veel wat niet.
Wordt tijd dat m'n kleinzoons wat ouder worden, dan kan ik, als ze weer eens komen logeren, hen de boel eens uit laten zoeken.

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2203
  • Duitsland TP III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18938 Gepost op: 09 december 2019, 20:33:40 »
Jan,

Wellicht is dit een idee? ==>>



Alle dozen liggen opgeruimd op zolder en de treinen overzichtelijk bij elkaar.
Grt, Ronald.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18939 Gepost op: 09 december 2019, 21:47:15 »
O, een zolder, dat is interessant.
Maar ik geloof niet dat er in dit huis zo'n ding zit  ;)

Er was een tijd dat ik consequent de verpakkingen van m'n materieel weggooide, ten eerste omdat ik er niks mee deed en ten tweede omdat het zoveel ruimte innam. Op een gegeven moment kwam ik in het verenigingsleven terecht, waar modules werden gebouwd en waar ook op die modules werd gereden. Toen was het toch wel handig om die OVP's bij de hand te hebben.
Ook nu nog, nu er veel meer materieel is dan er op m'n baan een plekje zou kunnen vinden, zijn die OVP's wel handig omdat op die manier het materieel veilig in de grote dozen zit opgeborgen.
Alleen op het moment waarop het wordt uitgepakt worden die OVP's weer lastig... toch weet ik op dit moment geen betere manier te bedenken.

Overigens heb ik van die weggegooide OVP's nauwelijks spijt, er zijn nog maar een handvol wagens over die sindsdien zonder OVP door het leven gaan. De rest is allemaal ausgemustert wegens van alles, omdat goedkope-serie-wagens van Roco bijvoorbeeld, of rijtuigen zonder KKK of, nog erger, niet 1 : 87, dat soort dingen.


In de Eisenbahn Kurier van januari 1991 las ik een bespreking van de destijds net verschenen V100 van Roco. De lok werd nogal bejubeld, vanwege de aandrijving en ook vanwege de detaillering.
Volgens mij is de V100 die je vandaag de dag bij Roco kunt kopen nauwelijks "verbeterd". Andere lampjes en een DSS + een plekje voor decoder en evt een piepknoopje, dat is het wel zo'n beetje, denk ik. En dat na bijna dertig jaar!



Hoe lang zit Merkel eigenlijk alweer op de troon onder de Adelaar?

Luit

  • Online Online
  • Berichten: 1372
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18940 Gepost op: 09 december 2019, 22:22:22 »
Volgens mij al bijna 15 jaar. Rond 2000 heeft ze de oude Kohl een kool gestoofd en werd ze zelf kok bij de CDU en bij de verkiezingen daarna is ze bazin geworden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18941 Gepost op: 09 december 2019, 22:29:42 »
(Veel) Te lang...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18942 Gepost op: 10 december 2019, 17:06:34 »
Sinds 22 november 2005, (inmiddels ruim) 14 jaar dus. Ze heeft aangekondigd (las ik op Wikipedia) dat ze uiterlijk 2021 zou stoppen.
Eerlijk gezegd had ik niet het idee dat ze het zo beroerd doet, maar ik moet er bij zeggen dat ik de laatste jaren weliswaar kennis genomen heb van, maar me niet echt verdiept heb in de Duitse politiek.



Vanmorgen moest ik weer eens in Leer zijn en één van de kleine genoegens die ik daar altijd aan koppel is een bezoekje aan de Bahnhofsbuchhandlung, waar ik eigenlijk nooit vandaan kom zonder tenminste één periodiek aan te schaffen. Dat hoeft overigens niet altijd een blad of boek op het gebied van modelspoor of het bijbehorende grote voorbeeld te zijn. Vaak hoort dan ook een bezoekje aan de winkel van Birgid Hatting tot die kleine genoegens, inclusief het op de heen- dan wel terugweg lopendeweg een Bratwurst of een Currywurst verorberen, maar vandaag was daar geen tijd voor. Voor Winkel noch Wurst.
De Bahnhofsbuchhandlung echter lukte wel (hoewel ik daar eerst nog een zwaar hoofd in had, want daar in Leer zijn ze de boel aardig aan het opbreken en dat leverde hier en daar een fikse opstopping op) waar het voornaamste doel bestond uit het bemachtigen van een exemplaar van de MIBA-uitgave over de modelbaan van Rolf Weinert:



Gelukkig is dat gelukt, maar dan ook maar ternauwernood - er was nog slechts één (1) exemplaar aanwezig.
Na het blad even vluchtig doorgekeken te hebben kan ik alvast melden dat het beslist de moeite waard is. Ergens doet het me wel denken aan de EJ-edities over het werk van Josef Brandl, maar dan toch heel anders. Zo te zien wel gelijkwaardig, vind ik.
Wel een puntje van kritiek, hoewel, kritiek - ik ben er nog niet over uit naar welke kant ik neig:

1. leuk om te zien wat je met een hoeveelheid bouwdozen uit de assortimenten van de bekende fabrikanten kunt bereiken
2. jammer dat teruggevallen wordt op bestaande bouwpakketten in plaats van zelfbouw-gebouwen naar voorbeeld

Maar goed, daar ben ik nog niet uit. Indien gewenst wil ik hier nog wel eens op terugkomen.

Onderweg naar de parkeerplaats zag ik een treinstel van de Westfalenbahn langs het perron stoppen en natuurlijk greep ik sofort naar mijn belcamera om er een plaatje van te maken. Om vervolgens de belcamera weer te laten zakken omdat van die positie uit recht tegen de (laagstaande winterse) zon in gefotografeerd zou worden en ik had er niet zoveel zin in om in de gauwigheid een gunstiger positie op te zoeken. Wie weet krijg ik daar nog eens ongehoord spijt van.

Dus heb ik het er maar op gewaagd, onder het motto: niks heb je, wat kun je krijgen:



Hmnah... beetje aan de knoppen van de sjop schroeven:



Neh. Tis ammaal hemaal niks dus.
Naar huis, dingen doen die moeten en dan boekje lezen.
« Laatst bewerkt op: 10 december 2019, 21:41:06 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18943 Gepost op: 10 december 2019, 21:55:24 »
Bericht van Gooierhaven (zie reactie #18936): het aantal Fcs-onderdelen in de afvalbak valt zodanig uit dat ook daarmee de zes wagens niet allemaal compleet gemaakt kunnen worden.

Dat is jammer.



Nog even gezocht of misschien via de Roco-onderdelenservice iets verkrijgbaar is, maar ik kan niks vinden wat ook maar een beetje met dit type wagen te maken heeft.
Dus gaat het er op neer komen dat de firma ZEBO aan de bak moet, en een eerste experiment ziet er dan zo uit:



Volgens mij oogt dat wel aardig. Nu nog zien dat de drie die er nog bij moeten komen min of meer identiek worden.
Zou wel leuk zijn  :)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18944 Gepost op: 10 december 2019, 22:00:18 »
Ook lekker bezig, zie ik. Dit plastic driehoekje ziet er prima uit.


Wolter
Moins mais mieux.