Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3395501 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18825 Gepost op: 14 november 2019, 21:42:25 »
Klopt, Jerry. Maar net genoeg ruimte is goed, net te weinig ruimte niet. Zou ik dat chassis van de Gms54 versmallen tot de juiste maat (want het is daadwerkelijk nog te breed), dan zouden òf de wielen smaller gemaakt moeten worden, òf de ashouders. Beide opties vind ik te omslachtig.
@Huibert: die verwering is van het type: smeer er maar wat op, dan lijkt het al heel wat. Voorbeeld: de oranje rechthoek onder het linker ventilatieluik op de laatste foto.
@Ruud: die tweehonderdveertig öri nogwat een tikfout? Scroll maar eens naar beneden, daar zie je meer van dat soort (hoewel niet zo bezopen hoge) bedragen staan.
@Ric: snap jij het?

Over verwering: in de jaren 1966/1967 werden er goed 1400 stuks Gbs252 gebouwd. In het Lümmeln van 1967 zou een verwering als op onderstaande foto nog net kunnen (denk ik):


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5799
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18826 Gepost op: 14 november 2019, 21:57:45 »
Je(ik) zou denken:
als de aspotten goed zitten zou het moeten kloppen
Maar denkelijk is de schaal(breedte) niet goed,en kan je die ook niet goed krijgen omdat eigenlijk de assen te breed zijn
Of denk ik te veel verkeerd

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18827 Gepost op: 14 november 2019, 22:22:48 »
Nee, in principe denk je wel goed. Maar in ons modelwereldje is heel veel heel erg afhankelijk van compromissen. Dat heeft te maken met het feit dat je misschien wel dingen exact op schaal kunt maken, maar dat je dat niet met de natuurwetten kunt doen. En met het feit dat men met treintjes in H0 al zo lang geleden begonnen is (pakweg zo'n driekwart eeuw geleden). Sommige dingen die toen ontwikkeld zijn hebben nog steeds invloed op de treintjes van vandaag de dag. Het nieuwste model moet in principe nog steeds kunnen rijden op railsystemen die vijftig jaar geleden standaard waren, maar nu eigenlijk al lang niet meer.
Daarom zijn bijvoorbeeld de wielen veel te breed. Zouden ze echter smaller zijn, dan zouden ze bijvoorbeeld  in de puntstukken van die vijftig jaar oude wissels weg kunnen zakken, om maar wat te noemen. De (te) brede wielen bepalen dus in welke positie de aspotten en -houders, en hoewel volkomen in overeenstemming met de NEM-normen (ja, dat is een pleonasme) is het niet volgens voorbeeld.

Compromissen dus. Misschien is de belangrijkste voorwaarde om een beetje lol aan deze kötthobby te kunnen beleven wel het vermogen om die compromissen voor lief te kunnen nemen.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2019, 12:21:43 door 44 »

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1071
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18828 Gepost op: 15 november 2019, 16:32:34 »
Nee Jan ik snap het ook niet. Het zijn dezelfde banden zo te zien. ???

Citaat
wel het vermogen om die compromissen voor lief te kunnen nemen

Is niet alleen in onze hobby zo maar ook in de 1:1 wereld. (y)

Groet en tot morgen in Veendam, Ric


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18829 Gepost op: 15 november 2019, 16:49:00 »
Het kon morgen wel eens druk worden in Veendam. Eigenlijk ook wel verplichte kost als je daar in de buurt woont en aardigheid hebt in wat vliegt, vaart en rijdt.  ‘In de buurt’ is trouwens heel betrekkelijk, maar Noorderlingen zijn wel gewend te reizen.
Omgekeerd verbaas ik me er altijd weer over dat voorbij Amersfoort de grote plaatsen zo dicht bij elkaar liggen.

Ik kom daar wel eens bezoekende collega’s met kleinkinderen tegen en een andere collega showt daar ieder jaar zijn zelfgebouwde vrachtwagens. Doen dus.

Wolter



Moins mais mieux.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18830 Gepost op: 15 november 2019, 16:56:50 »
Daarom zijn bijvoorbeeld de wielen veel te breed. Zouden ze echter smaller zijn, dan zouden ze bijvoorbeeld  in de puntstukken van die vijftig jaar oude wissels weg kunnen zakken, om maar wat te noemen.
Het hangt allemaal met elkaar samen. De totale wielbreedte moet minstens 2 maal de groefbreedte bij de puntstukken zijn om te voorkomen dat de wielen in het gat zakken. Je kunt de wielen dus wel smaller maken maar dan moet je de groeven in de wissels ook smaller maken. En dan moeten de flenzen ook dunner en vervolgens moeten ze ook lager. Want een flens van 0,3 mm breed en 1 mm hoog, dat werkt niet.
 
Het gevolg van deze opeenvolging van maatverkleiningen is dat je uitkomt bij de norm P87. Flenzen die 0,35 mm dik en ook 0,35 mm hoog zijn. En wielen die 1,8 mm breed zijn in plaats van 2,8 mm. Het kan wel, want er zijn lieden die succesvol met dit systeem werken. Maar de consequentie van deze maatverkleining is dat een andere maat groter moet worden, en dat is de straal van de bogen. Die moet minstens 1,50 m zijn anders loopt de zaak alsnog uit de hand, euh, de rails.

Concluderend kun je dus zeggen dat we met te brede wielen rijden omdat de boogstralen beperkt zijn als gevolg van onze veel te kleine woningen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5799
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18831 Gepost op: 15 november 2019, 19:22:23 »
Mijn woning is groot genoeg
Mijn treinkamer is te klein
Wat een gevolg is vande in(ver)deling van ruimte door een bouwer,en een ega  :(

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18832 Gepost op: 15 november 2019, 21:28:42 »
Je hebt gewoon de verkeerde kamer als hobbyruimte gekozen, Jerry  ;)

Zoals Klaas zegt: het hangt allemaal met elkaar samen. Waar je aan de ene kant iets wint, moet je aan een andere kant iets laten.
En inderdaad, er zijn figuren die zich bezig houden met, zoals dat dan heet, H0pur, iets dat ik persoonlijk heel aantrekkelijk vind, maar waar ik niet voor kies omdat je dan bijvoorbeeld met het ombouwen van bestaand materieel of zelfs het compleet bouwen daarvan (en zeker in mijn bouwtempo en van de hak-op-de-tak-springerigheid) máánden bezig net met één wagon. Wel heel mooi, maar voordat je dan een beetje fatsoenlijke Dg bijelkaar hebt...
Nee, dat is een voor mij niet te pruimen compromis.

Ruud heeft het in zijn draadje over gele, rode en zwarte hekwerken en relingen bij de V60.
Dat bracht mij op het idee eindelijk eens werk te maken van het aanpassen van die van mij.
Hier de eerste met rode hekwerken, relingen en zonder wespenstrepen:







Dat toont wel heel anders... 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18833 Gepost op: 15 november 2019, 21:41:22 »
En inderdaad, er zijn figuren die zich bezig houden met, zoals dat dan heet, H0pur,....
H0pur, dat is hetzelfde idee als P87, maar net iets anders. Het verschil zit in de toleranties, waar P87 net een beetje toleranter is.
Ik ben zelf een tijdje aan het experimenteren geweest met P87, maar daar ben ik van teruggekomen. Ik had van een Roco 2200 de wielen afgedraaid op de genormde maten, maar die loc liep uit de rails in een boog met straal 700mm. Ik dacht dat 700mm ruim genoeg zou zijn maar bij navraag bleek dat dat voor P87 veel te krap is. Moet minstens 2 keer zo veel zijn.
Dus nu ben ik weer terug naar de NEM. Waarbij ik ook rustig RP-25 wielen gebruik, want die voldoen aan de NEM.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18834 Gepost op: 15 november 2019, 21:49:30 »
Aha, ik had het idee dat het twee namen waren voor hetzelfde beestje.
Het lijkt me op zichzelf wel eens leuk om me eens op zo'n wagen te storten, helemaal exact op schaal en eens een keertje zonder compromissen (nou ja, een beetje wel dan, de remluchtslangen hoeven van mij nu ook weer niet afsluitbaar te zijn). Maar dan... wat moet je er mee?
Eigenlijk ben ik meer dan tevreden met het compromis in het midden: gewoon over 't algemeen de NEM aanhouden, beetje superen, wat verweren en verouderen en daarbij gewoon zonder veel fratsen met leuke treinen rijden.
En af en toe een uitschieter... da's ook wel geinig.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18835 Gepost op: 18 november 2019, 21:35:13 »
Zoals elders in dit forum al te lezen was, vond dit weekend de 24e editie van de Veendammer modelbouw en -spoorbeurs plaats. Ook daar opmerkingen in de geest van "gezellig, mooie banen, leuke handel etc", en zo heb ik het de afgelopen twee dagen ook aan den lijve ondervonden.
Eerder schreef ik al dat het de bedoeling was één of meer goederenwagens mee te nemen om daarvan de onderstellen te versmallen, maar daar is niet veel van terecht gekomen. Niet alleen vanwege wat activiteiten die te maken hadden met een eerder gebouwde fremodule met hunebed, maar vooral ook vanwege het vrijwel continue verbaal actief zijn. Met andere mensen in het bouwvierkant, maar bovenal met mensen die buiten het bouwvierkant vragen bleven afvuren. Niet erg, dat is juist de bedoeling van zo'n beurs, of in elk geval van het bouwvierkant dan toch.

Zo af en toe is het wel even fijn - en ook wel enigszins noodzakelijk - om even wat afstand te nemen van de activiteiten binnen het bouwvierkant, niet alleen om sanitaire redenen, maar ook om de zinnen even te verzetten. Met andere woorden: éven een rondje doen, want het was toch best de moeite waard om alles - banen, verzamelingen, handel en weet ik wat niet al -even in ogenschouw te nemen. Allemaal de moeite waard, soms al bekend, soms nog niet.
Karakteristiek Nederlands vond ik deze boog van een N-baan (vraag me niet van welke groep of vereniging die was, ik heb verzuimd daarnaar te informeren). Eigenlijk had er een trein langs moeten komen, maar dat duurde nogal, zodat we nu zonder moeten doen:



Op de modulebaan van een modelspoorgroep uit Aurich zag ik deze scene:



Iemand van de groep binnen het bouwvierkant was/is bezig het complex van de glasvezelfabriek Silenka na te bouwen, uit de tijd dat daar nog een spooraansluiting aanwezig was (fremodule-project):



De eigen activiteit beperkte zich voornamelijk tot het aanbrengen van de nog misende zgn. "plomben" bij het eerder genoemde hunebed. De boel is nog nat, vandaar de rare donkere plek:



Hoewel ik het als bijzonder intensief en toch ook wel enigszins als vermoeiend heb ervaren, heb ik me dit weekend kostelijk vermaakt. Heel veel mensen gesproken, oude bekenden gezien, her en der over deze en gene wat geroddeld, veel (goeie) koffie gedronken en tijdens de rondjes ook nog wat kleinigheidjes op de kop getikt. Zoals bijvoorbeeld een Rocowagen Gmhs50 met wisselstroomwielen:



De wagen oogt als nieuw, het onderdelenzakje is, hoewel geopend, bijgesloten met daarin alle nog aan te zetten onderdelen. Behalve dan de Universalkupplungen, die zitten op de wagen:





Over die wisselstroomassen maakte ik me geen zorgen, er zijn meer dan voldoende tweerailassen op voorraad. Dacht ik. Want er zijn wel een hoop assen, maar geen enkele met een aslengte van 23,8 mm, en die horen op de wagen. Als ik dat geweten had.... Nou ja, dat lossen we ook wel weer op.

Er was ook een stand met heel veel Preiserspulletjes, in grote grijze bakken. Ook in Houten is deze handelaar vaak aanwezig. Een Preisermeneer en een poes meegenomen:



Tenslotte: ook een poos staan kleppen met Erwin Prummel van ETSEMMEN, dit was de LAATSTE KEER dat Erwin - met zijn vrouw - op een beurs stond, Voortaan zal zijn opvolger het moeten doen, weliswaar de eerste keren nog met Erwin erbij, maar dan is het ook echt afgelopen.

Ook vanaf deze plaats die opvolger, Modeltreinen Service & Modelspoorbaanwinkel, heel veel succes gewenst en hopelijk wordt het binnen de kortste keren net zo'n betrouwbaar adres als Erwin!

Erwin natuurlijk heel hartelijk bedankt voor alles, de onovertroffen service, de goeie raad en vooral ook de gezellige babbel! We komen elkaar zeker nog wel weer tegen!
« Laatst bewerkt op: 19 november 2019, 11:06:49 door 44 »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18836 Gepost op: 18 november 2019, 22:31:55 »
Die aanpassing van de V60 door het hekwerk rood te maken, ziet er perfect uit, Jan (y). Zijn dit Roco's? Op de bufferbalk moet je ook nog wat onderdeeltjes steken; die duidelijk zichtbare gaatjes in de balk doen een beetje afbreuk aan het geheel.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2019, 22:35:41 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18837 Gepost op: 19 november 2019, 09:18:16 »
Mooie foto's van die banen. Vooral de bosschage langs die boog is goed gelukt, ziet er zeer realistisch uit  :)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18838 Gepost op: 19 november 2019, 11:20:57 »
Eigenlijk had er een trein langs moeten komen, maar dat duurde nogal, zodat we nu zonder moeten doen

Dat is nu echt 1:1 modelspoor, ;). Meestal leeg met een paar maal per uur een trein die langs komt.

Ik heb Veendam helaas moeten missen wegens een val van de fiets (ribben gebroken en meer verwondingen) en geniet dus nu op deze wijze. Dank voor de beelden en verbale impressie
Groet,

Gerard

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18839 Gepost op: 19 november 2019, 12:08:51 »
Ondanks de teleurstelling vanwege geen trein was ik dan ook zeker niet ontstemd, Gerard. Dingen zijn zoals ze zijn, ook op modelbanen  ;)
Beterschap gewenst, lijkt me een pijnlijke ervaring - ben wel eens met de fiets gevallen, maar niet met gebroken ribben als gevolg. Sterkte!


@RondjeH0: dat vond ik ook, Martijn. De bouwer heeft duidelijk oog voor hoe het er in werkelijkheid uitziet, en kan het nog netjes in model omzetten ook. Als je al vervelend zou willen doen, dan zou je kunnen gaan zeuren over de verkanting die niet aanwezig is. Maar met name op modulebanen wordt dat vaak bewust achterwege gelaten.

@Ruud: daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben nog een beetje zoekende naar wat ik eigenlijk met die V60ers wil: koppelingen aan beide kanten of toch niet? En dan Roco of Kadee? Of, als er koppelingen aan beide kanten komen, wordt dat dan aan beide kanten Kadee's of Kadee aan één kant en Roco aan de andere? Zoals het nu is is de eerste voorzien van Kadee's, de tweede van Roco's en de derde aan één kant Kadee en de andere kant Roco. In de MM staan ze als resp. V60 G, V60 P en V60 U.
O ja, alledrie de loks komen van Roco.

Citaat
... geen enkele met een aslengte van 23,8 mm, en die horen op de wagen. Als ik dat geweten had.... Nou ja, dat lossen we ook wel weer op.

Als ik dat op dat moment had geweten, of bedacht, dan had ik bij Erwin mooi nog een stel goeie assen kunnen kopen. Maar ja, achteraf kijk je een koe in de kont.
Maar goed, zoals ik al zei, assen genoeg, maar niet met de goeie lengte. Wat doe je dus als je assen van de verkeerde lengte maar met de juiste wielen èn assen van de goeie lengte met de verkeerde wielen hebt?
Dan zet je gewoon de goeie wielen op de goeie assen:



De Glmhs50 staat nu tenminste op de goeie wielen. Nu nog koppelingen en wat verouderen.