Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door fozziebear
Vandaag om 16:54:09
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398909 keer)

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18150 Gepost op: 25 augustus 2019, 00:32:07 »
Prachtig, heerlijk zo bezig te zijn met jouw kleinzoon !
Met vriendelijke groet,
Gert

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18151 Gepost op: 25 augustus 2019, 17:41:12 »
Citaat van: Wolter
Kostelijke logeerfoto’s Jan!
Citaat van: Auke
Leuk!
Citaat van: Arthur
Echt  (y) (y)
Citaat van: Reinout
Kostelijk :)
Citaat van: Gert
Prachtig, heerlijk zo bezig te zijn met jouw kleinzoon!

Allen bedankt voor de positieve en enthousiaste  reacties!  :D

@Auke: ik had die dingen zolang in een verdomhoekje opgeborgen, maar de jongen wist ze feilloos te vinden en tja, dan moet het in colonne door Lümmeln heen, nietwaar?
@Reinout: het tunneltje had ook van mij de hoofdprijs, hoewel ik vind dat ook die van de vier regelaars (drie Multimäuser en een controller (zijn eigen benaming) van Märklin Myworld) 'm wel verdiend had. De hoofdprijs bedoel ik. Zeker als je hebt gezien met hoeveel zelfverzekerdheid hij zijn controller naast die van mij legde toen oma aankondigde dat we toch echt moesten gaan eten.
En over langzaam, traag of zelfs sloom heb ik hem niet gehoord. Toen hij op een gegeven moment met een sneltrein bezig was heb ik hem zelfs nog aangespoord iets meer snelheid te maken. Hij zei dat hij te hard rijden niet mooi vond, want "dan zie je niet zoveel van de trein".

Even in de gauwigheid wat overzichtsfoto's van Lümmeln gemaakt (kan nou weer), naar aanleiding van de verbazing van Reinout. Te beginnen ter hoogte van de lokloods, dan tegen de klok indraaiend ook weer eindigend bij de lokloods. Daar gaat ie, zonder commentaar, met vette lens en abominabele belichting:





























Uiteraard is het Sbf, dat zich zo ongeveer tussen het stadsgedeelte en de Dieseltankstelle bevindt, voor het grootste gedeelte niet te zien omdat het onder het Bw ligt.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18152 Gepost op: 25 augustus 2019, 18:28:36 »
Nachschuß:



Lümmeln Sbf

Overigens, helemaal rechtsboven zie je de Roco-draaischijf van onderen. Zoals je misschien wel weet, wordt die draaischijf van energie (t.b.v. rijstroom op de sporen en het draaien) voorzien via een 8-polige "Flachbandkabel", met daaraan stekkers volgens een systeem dat door Roco ontwikkeld en op de markt gebracht is.
Eigenlijk was ik over die kabel -en de stekkers- meteen bij aanschaf van de draaischijf niet echt enthousiast, omdat de kabel bestaat uit draad met een enkele kern, waardoor deze nogal stug is en daardoor mogelijk breukgevoelig. Ook de stekkers blinken niet uit door soliditeit.

Maar goed, als de boel eenmaal goed is geïnstalleerd hoeft dat allemaal niet zo'n probleem te zijn. Dacht ik. Want vooral de stekker aan de schijf zelf heeft in de loop der tijd wel wat te verduren gehad, waardoor deze is beschadigd met als gevolg dat het contact naar de schijf niet echt gladjes meer is - het komt geregeld voor dat er een van de spoorstaven spanningsloos komt te staan en dan zit er niks anders op dan de lok (als die op de schijf staat) met de hand weer van de brug af te duwen.

Heel vervelend allemaal.
Helemaal als een joch van zes het liefst zo vaak mogelijk een lok via de draaischijf de loods in wil rijden.

Daarom kwam de gedachte bij me op on de kabel misschien te gaan vervangen. Echter, een speurtocht op de site van Roco naar een vervangend artikel leverde niks op. Je kunt wel de achtpolige stekkers aanschaffen (10608, € 4,40 pst) en ook de achtpolige kabel (10628, 10 meter, € 40,90) zodat je zelf zo'n ding in elkaar kunt knopen, maar vijftig öri voor een kabel vind ik wel een heleboel geld.

Iemand die dit probleem ook had en een oplossing heeft bedacht?
Zo ja, dan hoor ik het graag, zodat ik het wiel niet nog eens uit hoef te vinden 

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18153 Gepost op: 25 augustus 2019, 18:35:35 »
Heb je die stekker nodig? Je kunt ook de draden direct op de schijf solderen (er vanuit gaande dat daar nog een printplaat uit steekt.
Zijn die dingen die samen 50 euro kosten Roco onderdelen waarvan je denkt dat ze speciaal zijn? Je zou ook gewoon ribbon kabel kunnen kopen uit China voor een (paar) euro en die toepassen (voorbeeld https://www.ebay.nl/itm/Gray-FC-Flat-Ribbon-Cable-IDC-Wire-2-54mm-FC-8-10-12-14-16-20-26-30-40P-/123804507524)
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2019, 18:39:30 door dimo1_dimo1 »
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18154 Gepost op: 25 augustus 2019, 19:56:28 »
Hmja, een hele nieuwe kabel in elkaar knutselen hoeft natuurlijk niet; één stekker vervangen is ook voldoende. Maar in beide gevallen ben je eigenlijk nog steeds net zo ver als eerst: je zit met een kwetsbare constructie.
Zelf had ik ook bedacht om de draden direct op de printplaat te solderen, maar dan moet de hele draaischijf eerst uitgebouwd en uit elkaar gehaald worden. Anders kom je er absoluut niet bij:



De contactstrips zitten bovenop de groene pertinaxplaat (of wat voor spul het ook maar is). Probeer daar maar eens bij te komen om acht draden op de juiste plek en zonder dat ze elkaar raken te solderen...
Ook deze foto is blindelings gemaakt (de vijfde uit een serie van vijf, en dat valt me nog mee)...

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18155 Gepost op: 25 augustus 2019, 20:14:26 »
Kan je daar geen connector overheen drukken Jan?

[edit]
Moest even zoeken, ik bedoel dus specifiek een Card Edge Connector.
[/edit]
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2019, 20:21:47 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18156 Gepost op: 25 augustus 2019, 20:29:17 »
Dag Jan,
Heb je daar nog een zwarte 8-polige stekker aan de kabel zitten?
Je kunt de stekker er toch afknippen en dan de vernieuwde ROCO stekker aan kabel monteren.
Daar hoef je heus geen nieuwe 8- polige kabel voor aan te schaffen.
Groeten,
Erwin.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18157 Gepost op: 25 augustus 2019, 21:53:18 »
@Eric: het ziet eruit alsof dat zou moeten kunnen. Binnenkort maar eens naar Okaphone, even horen wat ze er daar van denken.
@Erwin: er zit inderdaad (aan beide kanten) zo'n zwarte stekker. Nu je het zegt, de stekker op de roco-site ziet er wel iets anders uit. Zou de constructie daarvan beter zijn?


Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18158 Gepost op: 25 augustus 2019, 21:57:35 »
Zeker weten Jan.
Heb ook de zwarte stekkers vervangen voor deze nieuwe uitvoering.
Storingen zijn bij mij verleden tijd.
Vriendelijke groet,
Erwin.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18159 Gepost op: 25 augustus 2019, 22:00:42 »
Bedankt voor de foto's, ik heb de mentale kaart van Lümmeln weer accuraat in m'n hoofd zitten.
Ik was wat in de war qua wat wel en niet geballast/begroend/vervuild was enzo.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18160 Gepost op: 25 augustus 2019, 23:04:57 »
Ik kan me voorstellen dat zo'n "mentaal plaatje" na verloop van tijd aan een update toe is, Reinout. Als ik in jouw draadje kijk moet ik soms ook even goed nadenken wat ook al weer waar is.
Ik vond de laatste serie foto's wel erg mooi, trouwens. Heel sfeervol. Maar dat kan ik beter in je eigen draadje schrijven, realiseer ik me nu.  ;D

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18161 Gepost op: 25 augustus 2019, 23:09:04 »
Maar voor in dit draadje: leuk om weer eens zo'n overzicht te zien  :)  En ook hoog tijd om mijn eigen baan weer eens op te ruimen. Het geeft toch wel een hoop lucht als ik dit zo zie  :)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18162 Gepost op: 26 augustus 2019, 02:41:12 »
Terugkomend op je baan foto’s.

Als ik het volg begrijp ik dan goed dat je in principe een rondje / ovaal hebt met een aftakking naar het Bw? Met in het ovaal een Sbf dat gedeeltelijk zichtbaar is?

Arjan

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18163 Gepost op: 26 augustus 2019, 08:34:40 »
Ja een overzicht werd gemist, nu heb ik alle plekjes weer erkend, het wasbekken quartier is er het slechts weg gekomen bij de opruiming. 8)

En ik kan me je kleinzoon voorstellen, "opa je mach wel mijn station LENEN....." ;)

gr Joke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18164 Gepost op: 26 augustus 2019, 15:40:39 »
@Martijn: ja, zeker geeft dat een hoop lucht. Niet alleen omdat je weer een beetje kunt zien waar je gebleven bent, maar ook door een hoop overbodigs uit de weg te ruimen (onvoltooide projecten die toch nooit afgemaakt worden weggooien, overbodige materialen verkopen). Ik kan het je aanraden  :D

@Arjan: inderdaad, goed begrepen. Het ovaal is grotendeels uit het zicht (ook het gedeelte wat nu nog niet "ondergronds" is, wordt straks ook overdekt), uiteindelijk zal slechts zo'n 1,70 m in het zicht blijven - de consequentie van bouwen in een kleine ruimte, waardoor je eigenlijk wel krappe bochten moet gebruiken. Het beste wat je daarmee kunt doen is ze uit het zicht werken, al blijft er dan maar weinig meer over waar je naar kunt kijken.
Op het ovaal kunnen twee treinen tegelijkertijd rondjes draaien (kan heel ontspannen zijn, met een kopje koffie treintjes kijken), de kern is eigenlijk het Bw boven het Sbf; daar kan naar hartelust worden gerangeerd en zo.

@Joke: klopt, het Waschbeckenviertel was de plaats waar die dingen die niet direct ergens anders een plekje konden vinden werden gedeponeerd. Het staat/ligt er dus maar tijdelijk (hoop ik) en zal op den duur ook daar verdwijnen.
Het perron mocht inderdaad geleend worden, maar is wel weer meegenomen richting huis, want zeg nou zelf, wat moet je zonder perron?
Overigens ook een kwestie van perceptie: hij beleeft het fenomeen 'trein' via het station, wil je met de trein gaan of treinen bekijken, dan is dat station het brandpunt. Als jongen van die leeftijd zag ik de treinen van achter huis, vanuit de weilanden, en als we onderweg waren naar opa en oma dan gingen we (wel eens) over het viaduct, dus voor mij waren 'trein' en 'station' lang niet zo eng met elkaar verweven als voor hem, heb ik gemerkt. En ook dat voor hem goederentreinen een veel vager begrip zijn dan voor mij (vroeger), ik zag ze links en rechts en daartussen (verbindingsboog Waterhuizen) voorbij komen, en zag ze samengesteld en gerangeerd worden op het rangeerterrein van Onnen.
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2019, 17:51:35 door 44 »