Doel:€250.00
Donaties:€365.00

Per saldo:€115.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 27-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door iarnrod
Vandaag om 23:07:54
Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem) door Joop_L
Vandaag om 23:05:12
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 23:03:10
Line-up foto's van modellen door GerardvV
Vandaag om 23:02:14
EVA aansluiten op analoge baan door gruspoor
Vandaag om 22:56:53
Bouwen met weinig bouwgelegenheid door 1200blauw
Vandaag om 22:41:29
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Daniels
Vandaag om 22:32:21
De Hondsrugbaan, H0 door dimo1_dimo1
Vandaag om 22:32:09
Bouw Bührtal III door Daniel Caso
Vandaag om 22:30:57
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 22:18:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:10:52
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:03:20
Artitec SS700/NS3700 door Chrisjantje
Vandaag om 22:02:59
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
Vandaag om 21:58:46
VERPLAATST: Artitec DE-II, ombouw 2-rail met ESU LokSound, wil niet rijden. door Bert van Gelder
Vandaag om 21:44:24
Artitec 2020, raad-draadje door Rondje_HO
Vandaag om 21:38:30
Diverse Workshops bij MBV de Wissel door mbvdewissel
Vandaag om 21:36:05
Frans diorama 1:48 door Bjor
Vandaag om 21:27:23
Modeltreinen gestolen door Eegtrain
Vandaag om 21:21:29
Magoo's geheime archief. VERBODEN TOEGANG door Daniel Caso
Vandaag om 21:19:28
Digitaal Service Almere, adresgegevens gevraagd. door Goosie
Vandaag om 21:17:46
Artitec DE-II, ombouw 2-rail met ESU LokSound, wil niet rijden. door Jan-Peter
Vandaag om 21:02:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:52:03
Lok rijdt ongecontroleerd weg op programmeerspoor, meerdere centrales. door Ronald Koerts
Vandaag om 20:43:33
Webwinkel ETS Emmen gaat over in andere handen door johanw
Vandaag om 19:48:54
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
Vandaag om 19:39:15
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door Patrick Smout
Vandaag om 19:24:33
Vraag over transport ketelwagens "Chemoil" door Falcon10
Vandaag om 19:02:23
BMB-Module: “Wateringbury” door ATB
Vandaag om 18:58:47
NME 2020 door Dion
Vandaag om 18:42:16
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2152502 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13619
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18105 Gepost op: 14 augustus 2019, 21:20:27 »
De gelijkenis met de Glmhs Leipzig was me inderdaad ook opgevallen, aan de MCi had ik zo gauw niet gedacht. Persoonlijk lijkt me deze wagen eerder voortgekomen uit een Leipzig dan uit een MCi. De ramen uit een volle wand halen lijkt me minder werk dan de ramen van een MCi eerst dichtmaken om daarna weer nieuwe ramen uit te zagen  ;)
Opvallend is ook het (overdekte) balkon aan de ene kant van de wagen.
Hoe dan ook, ik vermoed wel dat het een project van de BE zelf is geweest en niet zozeer ook eentje van de DB.

En ik zou wel iets meer willen weten van die "dieseltank" onder de wagen(s) 

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3238
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18106 Gepost op: 14 augustus 2019, 22:01:33 »
Jan,
Ik probeerde ook te zeggen dat het een omgebouwde Glmhs Leipzig is. Dat overdekte bordes is inderdaad wel bijzonder.
Wat betreft die tank: zouden ze binnen een diesel aggregaat hebben of bestond dat toen nog niet?
groeten,
Auke

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13619
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18107 Gepost op: 14 augustus 2019, 22:07:56 »
Hmja, te snel gelezen dus.
Maar waarom een dieselaggregaat als er ook een dynamo onder hangt? Kan natuurlijk wel, maar ik zie de zin ervan even niet...
En het is ook niet gezegd dat het inderdaad een dieseltank is, dat heb ik er zelf van gemaakt.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3032
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18108 Gepost op: 14 augustus 2019, 22:23:06 »
Het Kenning boek over de BE zegt juist wel dat de Pwi 152 uit een MCi is gebouwd (en de GrafMEC ook). Dat verklaart ook het rembordes wat boven de buffers is aangebracht. De tank zal te maken hebben met een oliekachel, aangezien verwarming in een (BE) goederentrein niet vaak aanwezig was (zeker niet in de dieseltijd) en de dynamo alleen energie levert als er gereden wordt en dan wel weinig is om elektrisch te verwarmen. Aangezien de BE personenwagens met Webasto verwarming waren uitgerust, zou dit er zomaar ook een kunnen zijn.
Ombouw van een MCi is makkelijk. De raggels aan de binnenkant van de wand (die met de "nieten" in de U-profielen is vastgezet) loshalen, de planken vervangen en klaar.

Overigens kan de Märklin Pwi met Krüger onderdelen van zn vreemde onderstel worden afgeholpen. Maar dat is lastiger en duurder dan n Weinert kitje in elkaar zetten...(been there done that, sold it)
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2019, 22:33:00 door Falkenberg »
11:16, 12:22, 13:2 14:9

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13619
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18109 Gepost op: 14 augustus 2019, 23:12:05 »
Juist. Opgehelderd dus, dank daarvoor.

En dat doet me er aan denken dat ik zelf ook een mooi boek over de Bentheimer Eisenbahn op de plank heb staan, uitgegeven ter gelegenheid van het honderdjarig jubileum van de BE:



Wel een heel leuk en informatief boek, maar m.b.t. de wagenPw2i wel wat summier:

Aan een tabel kan het volgende ontleend worden:

Wagen Nr: 152
Gattung: Pw2i
Hersteller: -
Baujahr: 1943
Gewicht (t): 12,51
LüP (m): 12,3
Ladefläche (qm): -
Bemerkung: 1978 modernisiert

En in de 'beschrijving' lezen we het volgende:

"Der Packwagen 152 wurde vom Graf MEC neu eingerichtet. Bei den Nikolausfahrten befördert er die Graf MEC-Mitglieder."

Bij andere wagens wordt inderdaad ook over een "Webastoheizung" gesproken.

Toch 'ns wat vaker op m'n boekenplank kijken.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13619
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18110 Gepost op: 16 augustus 2019, 16:50:05 »


Moijen, Gerhard!"
"Moin Horst!"
"Wie du nicht aussiehst! Ist dir slecht?"
"Ach, geht ja schon, Horst. Nur slecht geschlafen und böse geträumt."
"Böse geträumt? Wieso, hast doch nichts auf dem Gewissen, oder?"
"Nö, nicht das ich wüßte. Nee, von der Bahn träumte ich. Aber dann: nichts wie unbequeme, harte Sitze, so fast ohne Polsterung, ein Betrieb fast ohne Personal, Verspätungen so normal daß die einfach von den Reisenden ohne Klage hingenommen werden, nur noch Nichtraucherzüge ohne Speisewagen... Huch! Mir wird's schlecht!"


« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2019, 21:48:02 door 44 »

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 690
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18111 Gepost op: 16 augustus 2019, 17:01:02 »
Een vooruit ziende blik die Horst ;D

Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13619
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18112 Gepost op: 17 augustus 2019, 13:54:10 »
Och, dromen zijn bedrog, toch?  ::)

Jörg Haase heeft wederom drie video's gepubliceerd. Meer wetenswaardigs over het remmen en alles wat er bij komt kijken.
Ook doet hij uit de doeken waarom de machinist het licht inschakelt bij het remmen.

De links vind je in het betreffende bericht op DSO.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13619
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18113 Gepost op: 17 augustus 2019, 16:48:53 »
De Kadee-koppeling is hier al meerdere keren aan de orde geweest, en meestal was dat dan een lofzang op de uitstekende kwaliteiten ervan. Echter, het ding kent zo hier en daar ook wel een paar kleine nadelen. Een nadeel is bijvoorbeeld dat lang niet elke winkel een (klein) assortiment van de verschillende koppelingen op voorraad heeft. Hoewel ik moet zeggen dat je er tegenwoordig veel makkelijker aan kunt komen dan, pakweg, een twintig jaar geleden. En eerlijk is eerlijk, ga je naar Houten voor Kadee's dan ligt het toch echt aan jezelf als je met lege handen terugkomt.
Maar goed, daar wil ik het allemaal niet over hebben. Het nadeel waar ik onlangs tegenaan liep zit 'm in de gebogen metalen beugel die onderaan de koppelingskop hangt.



De functie van die beugel is gelegen aan de eigenschap dat door middel van magnetisme ontkoppeld kan worden, bijvoorbeeld door een elektromagneet of door een permanente magneet die (eventueel klapbaar) onder het spoor is aangebracht.
De Kadee's zijn in ik weet niet hoeveel verschillende modellen verkrijgbaar, en vier van die modellen zijn gebaseerd op de zgn. "NEM-schacht" als bevestigingsmiddel, met andere woorden, ze beschikken over de bekende zwaluwstaart die in zo'n schacht gestoken kan worden.
Je zou denken, vooral ook omdat de afkorting "NEM" betekent dat de schacht aan zekere normen dient te voldoen, dat er geen vuiltje aan de lucht is, maar dat is niet altijd het geval.

Vrijwel alle wagens die ik van Kadee's heb voorzien, lopen zonder problemen door alle wissels en over alle sporen op mijn baan. Een enkele wagen echter veroorzaakt nog wel eens wat problemen, zoals ik één dezer dagen weer eens moest ervaren. In dit geval ging het om een Otmm 61 van Piko:



De (Kadee-)koppelingen daarvan bleven nogal eens hangen achter de kruisende spoorstaven in wissels en in het schaduwstation achter diverse nog niet verwijderde schroefkoppen die dienden om de rails te fixeren. Nadere bestudering leerde dat koppeling iets te laag onder de wagen hing. Door middel van een klein messingdraadje is de NEM-schacht in een iets hogere positie gefixeerd en bovendien is, puur voor de zekerheid, met een rondbektangetje de beugel iets naar boven gebogen.

De wagen veroorzaakt nu geen last meer.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2800
  • Westlandbaan
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18114 Gepost op: 17 augustus 2019, 18:06:47 »
...het leven kan zo simpel zijn ;)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3032
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18115 Gepost op: 17 augustus 2019, 18:12:32 »
11:16, 12:22, 13:2 14:9

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13619
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18116 Gepost op: 17 augustus 2019, 18:46:12 »
Hmm... da's zo'n veertig öri, en dan de verzendkosten nog...

@Joke: ja, het stukje schrijven kostte meer tijd en moeite dan het probleem zelf verhelpen 

Bert V

  • Online Online
  • Berichten: 298
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18117 Gepost op: 17 augustus 2019, 19:06:17 »
Ehhm, $ 14,70 = € 13,25  hoezo 40 ???

Groeten,
Bert

Erik_omBC

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18118 Gepost op: 17 augustus 2019, 19:29:37 »
Het collectief heeft er ook één, zie hem hier niet zo snel liggen  8) zou kunnen dat hij bij Hans ligt.
It's the end of the world as we know it and I feel fine

Mijn draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61181.0.html

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 18108
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18119 Gepost op: 17 augustus 2019, 19:30:37 »
Bij Jophispoor te koop voor €18,80 Er zijn misschien meer dealers in Nederland, maar die kon ik niet zo gauw vinden.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.