Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 01:28:22
Wissels en bloksysteem door meino
Vandaag om 00:16:32
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
Vandaag om 00:09:20
Raadplaatje door Tramkees
Vandaag om 00:05:56
DR4088LN programmeren voorbij 128, hoe door Debvd
13 oktober 2019, 23:56:43
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door WesleyMunnik
13 oktober 2019, 23:43:03
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
13 oktober 2019, 23:36:33
Staat de NS lok 3737 momentel in het NSM ? door thevandijks
13 oktober 2019, 23:20:10
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
13 oktober 2019, 23:13:59
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
13 oktober 2019, 23:07:03
Bramsburg door Wim Vink
13 oktober 2019, 22:58:41
Foto/Filmtopic Laurent door Marcel112
13 oktober 2019, 22:50:50
Baanbouw Bosje77 door bosje77
13 oktober 2019, 22:41:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 oktober 2019, 22:33:55
Arduino voor verlichting boven de baan door jerrytrein
13 oktober 2019, 22:23:26
NL baan: Frotterdam in h0 door d.vanaalst
13 oktober 2019, 22:18:21
Modelspoorbeurs Houten 12 oktober 2019 voor/na beschouwing ! door sncf231e
13 oktober 2019, 22:02:24
Platform der Kleinserie BAUMA 2019 door arnout
13 oktober 2019, 21:47:47
DCCpp combineren met Loconet buffer door Remco_Nzo
13 oktober 2019, 21:41:02
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Luc2000
13 oktober 2019, 21:10:07
Vitrine maken van Ikea kast, vragen en tips gezocht door b+j
13 oktober 2019, 21:07:28
ADE stuurstandwagen open maken? door MFDtrains
13 oktober 2019, 20:40:20
Uhlenbrock decoder 75330 21 polig, hoe sluitverlichting instellen? door laurent
13 oktober 2019, 20:25:52
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Koerts
13 oktober 2019, 20:16:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
13 oktober 2019, 20:06:44
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door Marij Stoffels
13 oktober 2019, 19:28:45
Projekt 083-338 door 44
13 oktober 2019, 19:07:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
13 oktober 2019, 18:54:37
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
13 oktober 2019, 17:39:35
Westlandbaan door Tulpendaal
13 oktober 2019, 17:28:34
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2044288 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13265
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17880 Gepost op: 11 juli 2019, 22:57:17 »
Nou, niet zo veel eigenlijk. Er gaan wat vage geruchten over een te testen 2400 of zo, maar die geruchten gaan ook al een jaar. Of langer? geen idee...

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4924
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17881 Gepost op: 12 juli 2019, 08:37:26 »
Marks informeerde bij Eigl en Kohlengräber al eens naar die 2400.
Het liep niet helemaal goed af, geloof ik.

Groet,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13265
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17882 Gepost op: 12 juli 2019, 09:52:14 »
Ach so ja. Dat eindje was dus ook al afgehecht, al is het dan op een ietwat trieste manier.
Tja, verder... Ammeräth vreet ook niet echt veel uit, bestelt hier eens een Führerhaus voor een 50er, daar een nummerstje voor dezelfde lok en er wordt wat aan een lok BR 01 gefrommeld. Of werd, want dat is wel klaar geloof ik. Bel? Ja, die komt ook ooit nog wel eens. Elisabeth bakt ze nog steeds bruin in de kantine, Blaffhart rommelt wat rond in de loods en de rest... ach, weet ik veel... Ze staan nog wel ergens in een bestand of zo, geloof ik.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10432
    • sleutelspoor
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17883 Gepost op: 12 juli 2019, 10:27:25 »
Even een paar berichtjes terug lezen en dan kom je hem tegen,

01 220 ik kan mij helemaal vinden in jou verhaaltje :)


Alleen ik heb hem nog 8)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13265
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17884 Gepost op: 12 juli 2019, 13:31:25 »
Jep! Dat is 'm  :D
Al net zo afgeragd als die van mij destijds, zo te zien. Je mist in elk geval een deel van het leidingwerk  ;D
Trouwens, ik herinner me nu dat ik de lok destijds heb weggedaan omdat, vergeleken met de 2'2'T34 tender van Roco's 44er die van GFN's 01 nogal groot uitviel. En omdat Roco omstreeks die tijd ook met een 01 uitkwam, maar dat was er eentje met Altbaukessel,
Wat bouwjaar betreft: eerste bouwjaar voor Fleischmann's 01 220 NK was 1968, net als hun 55er en 50er. Fleischmann vermeldde destijds mooie romantische namen bij een aantal loks, zoals "DER SCHWARZE GIGANT" (BR 01), "DER SCHWARZE MUSTANG" (BR50) en "DER SCHWARZE ELEFANT" (BR55).

Ach, das waren Zeiten... *seufz*

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13265
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17885 Gepost op: 12 juli 2019, 22:41:17 »
Omdat ik nog nog wat bleef broeden op dat jaartal 1968 voor Fleischmann's 01 220, ben ik toch eens even wat verder gaan zoeken. Om te beginnen heb ik ergens tussen een lading lege doosjes en zakjes grasvezel een oude Fleischmann catalogus opgevist, die van 1966/1967:



In die catalogus staat, met de "N" van "Nieuw" het model van 55 2781 afgebeeld (het "grote voorbeeld" siert de titelpagina):



Dat betekent dus dat de 55er op z'n vroegst in 1966 in de handel kwam, ik vermoed dat dat zo tegen de kerst van dat jaar het geval geweest zou kunnen zijn.
Kijken we echter op de 55er-pagina bij Modellbau-Wiki, dan zien we daar voor het betreffende model (en alle varianten daarop) als oudste jaartal 1968 vermeld staan. Niet correct dus, waaruit maar weer blijkt dat het wel eens nuttig kan zijn om de informatie van je bronnen, en zeker je internetbronnen, te verifiëren.

Fleischmann presenteerde het nieuwe model in diezelfde catalogus ook als onderdeel van een set, samen met een stel Donnerbüchsen onder No 351/3. Dat nummer staat ook in het rijtje achter 55 2781 op Modellbau-Wiki (met als bouwjaar -1968, dat streepje wil volgens mij zeggen dat de set ook al eerder werd aangeboden).



Onder de set met de 55er staat een set getiteld "Sneltrein" afgebeeld (No) 361/3, met lokomotief No 1361.
Datzelfde nummer, 1361, vinden we ook terug bij Modellbau-Wiki, bij Fleischmann's 01 220, met de jaartallen 1966-1968 en de vermelding DB, Startpackung Nord-Express. Je zou denken dat 01 220 van Fleischmann dus ook al in 1966 werd aangeboden.
Niets is echter minder waar, want als we in de catalogus gaan bladeren vinden we onder No 1361 een heel andere lokomotief, namelijk eentje van de BR 03:



Conclusie: mijn vermoeden dat de 01 later kwam dan de 55er, en de 55er eerder dan Modellbau-Wiki beweert, was terecht.





T3 van Fleischmann (4010). Nieuw gekocht ergens halverwege de tachtiger jaren. Bij Bart Smit in Drachten. Echt waar, maar ik kan 't niet bewijzen.   ::)
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2019, 23:20:07 door 44 »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3227
    • Lacus Flevo
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17886 Gepost op: 12 juli 2019, 23:10:15 »
Hoi Jan,

Heerlijk die nostalgie, vooral die prijzen  (y)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13265
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17887 Gepost op: 12 juli 2019, 23:28:31 »
Hoi Arthur!

Ja, die prijzen... voor een jochie van acht zonder zakgeld was zo'n lokomotief, laat staan zo'n set, onbereikbaar.
Voor een karweitje, het afvoeren en dumpen van boeren- en spruitkoolstronken in een ouwe gracht van de Mikkelhorst, kreeg ik ooit een rijksdaalder. Niet zo'n zilveren, maar eentje van papier: mijn allereerste echte bankbiljet! Hoezo sparen voor een set van f 105,= ?

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17888 Gepost op: 14 juli 2019, 12:08:47 »
Vroeger een kwestie van geduld en hard werken, tegenwoordig niet anders. De inflatie heeft wel hard toegeslagen als je de prijzen van toen en nu vergelijkt. Een pleister op de wonde is de veel betere detaillering en techniek ;D ;D

Grt. Ric

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17889 Gepost op: 14 juli 2019, 14:23:09 »
Soms is de pleister te klein voor de wonde. Maareh, even terugkomend op die Ketjen Kessel, als ik het goed heb, is het een leuk wagentje, maar klopt het niet met het origineel (dr staat ergens een link naar een foto in dat artikel, maar die krijg ik nu net niet ooen).
Ach ja, eerst maar eens zoeken naar een beter passende pleister.
Mvg Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11674
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17890 Gepost op: 14 juli 2019, 14:38:58 »
Even de vrij betrouwbare HUT Modellbahn-Katalog voor Fleischmann H0 geraadpleegd. De Br 55 verscheen inderdaad voor het eerst in 1966 in het programma met bedrijfsnummer 55 2875. De Br 01 220 kwam in 1967 uit. Je speurwerk klopt dus.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13265
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17891 Gepost op: 14 juli 2019, 22:55:21 »
Dat is leuk om te horen, Ruud! Een leraar geschiedenis heeft me er vroeger, naar aanleiding van een door mij geschreven scriptie, eens op gewezen dat het gevaarlijk kan zijn om op slechts één bron te vertrouwen. Dat was nog ver vóór het computeriaanse tijdperk, waar met behulp van Ctrl+C & Ctrl+V op de meest eenvoudige manier meerdere bronnen (lijken te) kunnen ontstaan. Waarmee niet gezegd wil zijn dat dat met behulp van ganzeveer en inkt niet zou kunnen.

@Bas: de Ketjens-wagen is gebaseerd op (dwz het is in de basis hetzelfde model) de chloorwagen van KMB/Roco die onlangs nog aan de orde geweest is hier. Ik zou dan van die wagens wel eens een voorbeeldfoto willen zien.

@Ric: tja, inflatie... dat briefje van Hfl 2,50 vertegenwoordigde niet alleen voor mij een behoorlijk kapitaal, in die tijd was het ook echt een behoorlijk bedrag, waarmee je toch vast wel een dag boodschappen kon betalen.
En die pleister, betere detaillering en techniek en zo, dat is wel waar. Fleichmann zette destijds met die 55er wel een nieuwe standaard neer door de motor (en de aandrijving) in de tender te plaatsen. Later, met de 01 220 en de 50er in een of twee versies, zetten ze die lijn wel voort. Pakweg een decennium later, eind zeventiger jaren, werd de lat nog iets hoger gelegd: Fleischmann's 94er en Roco's 58er kondigden het tijdperk van nòg betere detaillering aan.  Daarna kwam Roco nog wel met een betere motor, en hier en daar werd de detaillering nog iets opgeschroefd, maar grosso modo is het daar wel een beetje blijven steken - de aandacht werd verlegd naar digitale toeters en bellen en daar werden bets wel stappen gezet, maar als je vandaag de dag een Roco 44er aanschaft kun je constateren dat er wel iets verbeterd is, zoals de wielen bijvoorbeeld, maar over het algemeen is de detaillering (inclusief alle fouten) nog dezelfde als die van de tachtiger jaren, toen het model voor het eerst uitkwam.

Dit weekend weer eens op bezoek geweest bij mijn vriendinnetjes:



Die roodbonte is een kleindochter van een koe die we "de Giraf" noemden, omdat ze zo hoog op de poten stond en met een relatief lange nek altijd over de rest uit keek. Gaf trouwens melk als de beste.
Maar dat terzijde, ik denk dat jullie dit soort foto's leuker vinden:





mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
    • Albula-modell forum
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17892 Gepost op: 14 juli 2019, 23:40:10 »
Nu je het hebt over Fleischmann en onderstaande catalogus van seizoen '66-'67:

Citaat


Er is sinds kort een alleraardigst fotoboek verschenen uit de serie "VGB-Klartext", Verlagsgruppe Bahn,
"Richard Kraus, der Berufs-Fotograf"
Deze Richard Kraus heeft vanaf eind jaren '50 tot in de jaren '80 grotendeels de voorbeeld foto's voor Fleischmann geleverd.
Later werd deze samenwerking door onmin verbroken en pas veel later is een deel van de negatieven via een omweg bij
Stefan Carstens beland, deze heeft een deel van het archief kunnen sorteren en vele foto's weten te dateren.
Als je ervan houdt is het beslist aanbevelenswaardig boek, vol met schitterende foto's uit die tijd: een mooi tijdsbeeld van de vroege DB en als (model)trein liefhebber een stuk jeugdsentiment.

De afbeelding van getoonde catalogus staat er ook in, het is een uitsnede uit een wat grotere foto van 20 januari 1966, BW Nürnberg Rbf. De lok is speciaal voor deze foto daar opgesteld.

Het aparte was dat hij in van alles en nog wat klom om foto's juist vanuit de hoogte te kunnen maken, quasi om een beetje het modeltrein effekt op te roepen.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Shinohara/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4924
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17893 Gepost op: 15 juli 2019, 08:29:03 »
Citaat van: Der Jann


Het verschil van de bufferhoogten is opmerkelijk.

Groet,
Bas

Locofiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • Van duw- via opwind- naar elektrische trein.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17894 Gepost op: 15 juli 2019, 09:00:05 »
Was die hoogte niet te wijten aan de schaal?
Ik meen mij te herinneren, dat Fleischmann destijds nog niet op 1:87 zat maar op 1:80 o.i.d.
En dit niet zo zeer op lengtes van bijv. de D-trein rijtuigen (26 ipv 30 cm).


Dirk