Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Westlandbaan door JaJo
Vandaag om 09:30:31
Fleischmann bruine lijm zooi verwijderen door Gerrit F
Vandaag om 09:15:17
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Zoedelaar
Vandaag om 09:06:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
Vandaag om 09:04:43
Alternatief voor Noch bloemenstrooisel? door NS264
Vandaag om 09:04:01
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door GD
Vandaag om 09:03:19
Rosoft servo decoder programmeren met de multimuis. door Erik
Vandaag om 08:33:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:33:19
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door ingenium
Vandaag om 02:39:47
Modelbahn Knittelfeld door Reinout van Rees
Vandaag om 02:37:21
Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen door laurent
Vandaag om 01:24:32
Projekt 083-338 door Gert van Opbroek
Vandaag om 00:32:07
Modelspoorbeurs Houten 24 aug. 2019. Voor/nabeschouwing. door Syb030
24 augustus 2019, 23:43:33
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
24 augustus 2019, 23:13:33
VERPLAATST: Zoekfunctie doet te moeilijk door Bert van Gelder
24 augustus 2019, 22:53:06
Modelspoorbeurs Houten 4 mei 2019 voor/nabeschouwing. door Syb030
24 augustus 2019, 22:51:36
Locadres wijzigen door KNed
24 augustus 2019, 22:34:29
Zwederbaan door nighttrain1
24 augustus 2019, 22:17:04
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 augustus 2019, 21:59:18
Puntstuk polarisatie met DR4018 door Klaas Zondervan
24 augustus 2019, 21:45:08
Bob Telford's Ashover Railcar voor H0e/009 door Noordernet
24 augustus 2019, 21:42:29
Een goederenwagen in LGB door Noordernet
24 augustus 2019, 21:39:51
Loksound v5 in Genesis DDA40X met 2 motoren. door 008200
24 augustus 2019, 21:27:31
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door Noordernet
24 augustus 2019, 21:20:40
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
24 augustus 2019, 21:12:43
Iets kleins in 00 door GD
24 augustus 2019, 21:11:09
Op- en afrit zelf maken van Tempex, hulp gevraagd. door Remunj
24 augustus 2019, 21:07:56
Geluid sounddecoder naar versterker door PeterC
24 augustus 2019, 21:02:47
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
24 augustus 2019, 20:30:36
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
24 augustus 2019, 20:24:30
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1990355 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5047
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17760 Gepost op: 24 juni 2019, 22:17:14 »
(een 53!!! :D)

Ik zou er snel een 0 voor zetten.
Hoewel de ":D" doet me trouwens vermoeden dat je lachend gaat bukken als het dikke groene boek over de BR 50 naar je toe geworpen wordt... ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6737
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17761 Gepost op: 24 juni 2019, 22:23:52 »
 ;D

Ik was blij dat ik het snapte  :)


Groet,
Michel

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13063
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17762 Gepost op: 24 juni 2019, 22:45:53 »
Euh... het boek is blauw en ik gooi er niet mee omdat het sowieso al behoorlijk gehavend is door het vele naSLAGwerk wat er in of mee gepleegd is  ;D
De boeken over bepaalde trajecten of gebieden zijn groen, de Baureihe-edities zijn blauw.
Bovendien snapte Michel hoe het zat (zoals hij zei terwijl ik nog aan dit bericht zat te typen).
Eigenlijk heeft Michel ergens ook wel een beetje gelijk, met die BR 53 (al had er inderdaad een 0 voor gemoeten). Toen de EDV-gerechte nummering werd ingevoerd, werd de hele Baureihe 50 (voor zover nog aanwezig) ondergebracht in de series 050, 051, 052, 053 en zelfs nog 054.
Strikt boekhoudkundig gezien was er sinds 1.1.1968 inderdaad sprake van vier aparte Baureihen, maar technisch gezien ging het nog steeds om loks BR 50 (de nieuwe BR 054 was toebedacht aan de Franco-Crosti-vijftigers, BR 50.40, maar die hebben die bewuste 1.1.1968 net niet gehaald, ze werden in november 1967 buiten dienst gesteld). Maar dat terzijde.

Op de laatste foto is misschien niet te zien dat er al matte lak is over gespoten, wel kun je zien (ter hoogte van de staketel) dat de eerste vette vingers er alweer op zitten. Toen ik iets zei over elke drie minuten m'n handen wassen maakte ik geen grapje  :P
Trouwens, mijn ervaring is dat een laagje lak over krijt neutraliserend werkt, op de een of andere manier. Het krijt lijkt grotendeels te verdwijnen.

Michel, bedankt voor het geweldige idee om foto's te zoeken, dat kan in elk geval helpen de onderdelen te identificeren. Wellicht helpt het ook te bepalen welk onderdeel eerst geplaatst moet worden en welk later. Blijft evengoed een avontuur...  :o
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2019, 20:42:16 door 44 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5047
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17763 Gepost op: 24 juni 2019, 22:52:54 »
Ik heb duidelijk teveel "groen" gelezen de laatste tijd :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13063
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17764 Gepost op: 24 juni 2019, 23:01:55 »
 

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6737
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17765 Gepost op: 24 juni 2019, 23:04:26 »
Bovendien snapte Michel hoe het zat (zoals hij zei terwijl ik nog aan dit bericht zat te typen).

Ik snap iets van de duitse spoorwegen

Michel, bedankt voor het geweldige idee om foto's te zoeken, dat kan in elk geval helpen de onderdelen te identificeren. Wellicht helpt het ook te bepalen welk onderdeel eerst geplaatst moet worden en welk later. Blijft evengoed een avontuur...  :o

Dank, maar ik ben me nergens van bewust.

Groet,
michel

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2988
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17766 Gepost op: 25 juni 2019, 10:53:55 »
Vergeet ook de tender niet ;D

Groet, Frank

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13063
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17767 Gepost op: 25 juni 2019, 20:49:48 »
@Michel: een echte heer doet zijn goede werk in stilte (volgens ene O.B.B. te R.); jij doet het blijkbaar zelfs zo stil dat je het zelf niet eens in de gaten hebt  ;D ;)

@ Frank: natuurlijk gaat de tender ook onder het... euh, de kwast. Anders is het geen geheel meer, toch?

Maar wat voor de lok geldt, geldt ook voor de tender. Ook als de krijteffecten door een laagje blanke lak zo goed als geneutraliseerd worden dus. Zowel lok als tender zullen op herhaling moeten, net zo lang tot er wel effect zichtbaar is. Dat is een kwestie van volhouden, weet ik uit ervaring.  :)




Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
  • NS tijdperk III b/c
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17768 Gepost op: 25 juni 2019, 22:04:31 »
Even een hersenspinsel Jan, als je nu eens geen blanke lak gebruikt maar bijvoorbeeld Talens Fixatief spray? Dat is speciaal bedoeld voor het fixeren van pastels...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2393
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17769 Gepost op: 25 juni 2019, 22:22:53 »
Zelf heb ik ook blanke lak over krijtpoeder gebruikt, ook bij mij verdwijnt het effect dan.
Nu gebruik ik krijt over de blanke lak. Dus eerst fabrieksnieuw maken en dan vervuilen met krijtpoeder.
Zelfs na beetpakken blijft er dan genoeg poeder op de blanke lak plakken om een goed effect over te houden, zeker als je matte blanke lak gebruikt.
De poeder kruipt dan in de poriën van de lak en veeg je niet makkelijk weg.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
127*hier
97* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13063
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17770 Gepost op: 25 juni 2019, 23:00:55 »
@Eric: het is het proberen waard. Misschien heb ik zelfs nog wel van dat spul, ergens.
@Gerard: ongeveer zo doe ik het ook: stug doorgaan tot je genoeg hebt opgebouwd, het laatste laagje inderdaad zonder lak, dat blijft inderdaad best wel hangen. Je kunt dan zelfs nog weer extra effecten bereiken: door meer of minder op te poetsen kun je bepaalde delen weer laten glanzen (vanwege nadt of olie of zo).

We gaan gewoon vrolijk verder!  :D

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13063
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17771 Gepost op: 26 juni 2019, 15:40:49 »
Sinds enige tijd staan ook de beide nieuwste delen van de "Güterwagenbände" van Stefan Carstens bij mij op de plank, Güterwagen 1.1 en 1.2.
Vergeleken met het oude deel 1 vind ik de nieuw uitgebrachte delen een behoorlijke verbetering; de indeling is een stuk overzichtelijker (althans, in mijn ogen), de informatie per wagen is nogal uitgebreid, met name de Datenspiegel (gegevenstabel), ik heb het idee dat er meer (en betere) foto's en/of tekeningen gegeven worden en de besprekingen van de modellen is, uiteraard zou ik haast zeggen, veel meer van deze tijd.
Opvallend vond ik dat de Verschlagwagen (oftewel wagens voor het transport van klein vee zoals varkens, schapen, kalver, varkens, gevleugelte etc) ook in deze beide delen zijn opgenomen, waar deze in de "oude"delen in deel 2 waren ondergebracht. Zou dat er op kunnen duiden dat ook het oude deel 2 de helling op zal gaan?

Voorbeeld: de Gmmhs 56:

Deel 1:
aantal pagina's: 2
aantal foto's: 3 (2 x voorbeeld, 1 x model)
aantal tekeningen: 4

Deel 1.2:
aantal pagina's: 3
aantal foto's: 9 (6 x voorbeeld, 2 x model)
aantal tekeningen: 4



Dus: deel 1 kan wel bij het oud papier.
Nou... dawaiknait...

Maar eerder heb ik het gevoel dat de serie niet meer compleet is als deel 1 mist, daarom heb ik niet zo'n haast om het kwijt te raken.

Tot slot nog een nieuwtje (heb ik niet zelf gevonden maar van DSO afgekeken): er is, als aanvulling op de delen 1.1 en 1.2 een brochure aangekondigd:


Bron: Verlagsgruppe Bahn

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13063
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17772 Gepost op: 26 juni 2019, 21:59:50 »
Vanavond nog wat verder gefrunnikt en geprutst met schraapsel, water, beetje lak en kwastjes.
Bij wijze van vergelijk een nog nieuwe ketel (44er) naast die van de vijftiger:



Nu meen ik me te kunnen herinneren dat ik ook al een nummer voor deze lok had uitgezocht omdat loks van BD Regensburg waarschijnlijk de weg naar Lümmeln niet eens kunnen vinden. Dacht ik. Dacht ik ook heel vrolijk zo even terug te kunnen vinden, dacht ik, want in mijn BR 50-boeken stikt het van de briefjes met lijsten en aantekeningen over domindeling, vierkante dan wel ronde Einstromröhre, Kastentenders en Kabinentenders, Bw's en wat niet al. Dacht ik. Daar hebben de Duitsers zo'n mooi woord voor: Fehlanzeige!
De enige hoop is dat ik het ook ooit in dit draadje heb geroepen, dus dat wordt een lange sessie teruglezen....

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Confusius zei het al.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17773 Gepost op: 27 juni 2019, 13:27:15 »
Vanavond nog wat verder gefrunnikt en geprutst met schraapsel, water, beetje lak en kwastjes.
Zit al een tijdje met bewondering mee te lezen over je avonturen met krijtpoeder en blanke lak. Ben je bekent cq heb je wel eens gewerkt met sterk verdunde plakkaatverf. Dat geeft ook hele goede resultaten, zelfs na overspuiten met één laagje blanke lak. Ik meen toch te mogen zeggen dat tig lagen van dat spul ook niet wenselijk is. Plakkaatverf is natuurlijk wel weer een heel andere techniek en vereist enige oefening, zoals alle nieuwe dingen die je probeert.

Citaat
omdat loks van BD Regensburg waarschijnlijk de weg naar Lümmeln niet eens kunnen vinden.
Vele wegen leiden naar Rome, weet niet of dat voor Lümmeln ook op gaat. In ieder geval hadden ze in die tijd nog geen GPS. Dus je zou best gelijk kunnen hebben. 😉

Citaat
Daar hebben de Duitsers zo'n mooi woord voor: Fehlanzeige!
Ja inderdaad, heel bekend gezegde. Heb er ook wel eens last van. Zeker weten dat je het ergens hebt, maar waar!?

Citaat
De enige hoop is dat ik het ook ooit in dit draadje heb geroepen, dus dat wordt een lange sessie teruglezen....
Daar ligt je een aardige opgave te wachten, bijna twaalfhonderd pagina's. Ga er maar eens goed voor zitten. 😯

Verder   (y)  (y) . blijf je volgen.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2019, 13:29:34 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13063
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17774 Gepost op: 27 juni 2019, 14:01:40 »
Zeker heb ik met plakkaatverf gewerkt, hoewel misschien niet zo zeer bij het weatheren van modellen. Wel om bijvoorbeeld kartonnen bouwsels te verven (maar dan wel onverdund). Waterverf, olieverf, acrylverf (en dan bedoel ik niet verf op acrylbasis zoals die van bijvoorbeeld Vallejo), houtskool, hard en zacht potlood... als je eens een kijkje neemt op een forum voor plasticbouwers kun je wat dat betreft een hele hoop leren!
Met krijtpoeder kun je best wel goede resultaten bereiken, je moet soms alleen wel een beetje geduld hebben en bereid zijn er wat moeite in te steken. Maar dat is eigenlijk altijd zo.
Twaalfhonderd pagina's zullen het niet zijn, hoop ik. Ik heb de lok nog maar een jaar of zes of zo.