Doel:€250.00
Donaties:€82.00

Per saldo:€-168.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Numansbaan, TT, 320x100 door tonp7
Vandaag om 08:30:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 08:24:13
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 07:57:41
Intellibox II door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:45:33
Loc- en wagonbouw spoor 1 & 0 door Tulpendaal
Vandaag om 07:44:51
Manchester, de Rocket, het station en een tussendoortje door Tulpendaal
Vandaag om 07:33:16
NMJ 2019 door Christoph
Vandaag om 07:22:46
Artikeltje op nu.nl door Tulpendaal
Vandaag om 06:38:37
'even voorstellen uit Las Vegas door Tulpendaal
Vandaag om 06:28:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door ArjanB
Vandaag om 05:45:47
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 04:28:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:03:09
19 Toen door Martin Hornis
Vandaag om 02:08:01
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door DE-II
Vandaag om 00:34:53
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:10:57
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Almar
16 juni 2019, 23:59:04
Heris 2015 door Rondje_HO
16 juni 2019, 23:44:50
Maffei lok in spoor 0 door FritsT
16 juni 2019, 23:39:50
Update: baan in de tropen door DJV
16 juni 2019, 23:19:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Marc tramt
16 juni 2019, 23:06:55
Ongelukje met Lock Bond door Peter Kleton
16 juni 2019, 23:06:00
V-IRM in 1:45 door edwin1974
16 juni 2019, 22:48:23
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
16 juni 2019, 22:08:52
Boek serie NS 2000 verschijnt eind juli door Huib
16 juni 2019, 21:57:54
Mooi weer om buiten te spelen door Rondje_HO
16 juni 2019, 21:38:09
Eurospoor 2018 door Arjan6511
16 juni 2019, 21:17:10
Projekt 083-338 door 44
16 juni 2019, 20:48:26
Den Zoedel Tramt door Bjor
16 juni 2019, 20:08:26
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
16 juni 2019, 19:49:43
NS stationsklok, secondenwijzers defect. door Eric B
16 juni 2019, 19:16:08
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1928717 keer)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17490 Gepost op: 20 mei 2019, 09:59:09 »
Aandrijflijn doet een hoop. Een standaard roco sik trekt lang niet zoveel als een sik met een sb aandrijving.
Heb hier een Piko Kö, totaal plastiek met een snaaraandrijving die op het rechte end gewoon 10 Artitec gesloten goederenwagens trekt. Dat is geen licht treintje, en gezien het gewicht van t pukkeltje vond ik dat ronduit verbazingwekkend..
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2019, 10:02:23 door DE-II »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12764
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17491 Gepost op: 20 mei 2019, 10:03:49 »
Hm. In m'n BRAWA-lokje ligt inderdaad een SB-setje. Geen idee wat de prestaties waren voordat die werd ingebouwd.
Maar twee à drie wagentjes vind ik wel erg weinig. Ik ben wel benieuwd naar meer (andere?) ervaringen met de Sik van Roco  :)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4906
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17492 Gepost op: 20 mei 2019, 10:14:20 »
Mijn Roco Sik komt niet verder dan twee a drie wagonnetjes  :(

Apart.
Uit balorigheid heb ik eens 2 sikjes, beide origineel Roco 43676, een trein van 25 erstwagens laten slepen. De locjes waren blij eens met een serieuze trein de baan op te mogen en presteerden goed. Na enkele rondjes Dönsdorf vond ik het voldoende en nam een 44er de trein over.

Groet,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12764
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17493 Gepost op: 21 mei 2019, 12:18:51 »
Dat klinkt indrukwekkend! Ik neem even aan dat die prestatie geleverd werd op vlakliggend spoor. Dan zou het dus zo ongeveer overeenkomen met de twintig assen van mijn BRAWAatje. Hoewel... dat was wel in een lichte helling, en dat kan de prestaties behoorlijk beïnvloeden. Zo trekt m'n Pruissiche P4.2 op een vlakliggend traject algauw een vijf- tot zestal vierassers, op de 3%-hellingen van m'n baan wordt dat toch drastisch gereduceerd tot maximaal twee.


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4906
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17494 Gepost op: 21 mei 2019, 12:49:54 »
Ja, op de vlakke baan.  8)
De trekkracht van die Pruis valt me ietwat tegen. Of lopen de wagens zo zwaar?

Groet,
Bas


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4966
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17495 Gepost op: 21 mei 2019, 16:16:01 »
Ik zal het ook eens serieus testen dan, precies tot hoeveel wagentjes de sik komt. Maar dan moet ik hem eerst even uitgraven dus wordt vervolgd ...

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12764
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17496 Gepost op: 21 mei 2019, 16:39:59 »
Ik ben benieuwd, Martijn!

Citaat van: Bas
De trekkracht van die Pruis valt me ietwat tegen

Ja, die valt zeker ietwat tegen. De lok is oorspronkelijk door Roco ontwikkeld en op de markt gebracht, in verschillende varianten, waaronder ook een Pruissische. Volgens Modellbau-Wiki vanaf 2002 (DRG-versie) resp. 2004 (K.P.E.V.-Variant). Na de "overname" van Fleischmann door Roco werd het model in 2015 nog eens uitgebracht onder de Fleischmann-vlag.



Een kennis schafte ooit de DRG-versie van Roco aan en ook hij klaagde vanaf het begin over de magere  prestaties van het model. Echter, ik nam dat destijds voor kennisgeving aan en ook met een korreltje zout, want hij heeft overal wel wat op aan te merken.
Maar goed, dat hij toch wel gelijk had bleek wel toen ik mijn Pruissische P4.2 aanschafte, want ook die liet het wat trekkracht betreft behoorlijk afweten. Ik heb ze ooit nog eens met elkaar vergeleken door te meten hoeveel gram ballast ze over de rol naar boven konden trekken. Veel verschil zat er niet tussen; het "GFN"-model kwam er iets beter vanaf dan het Roco-exemplaar.

Citaat van: Bas
Of lopen de wagens zo zwaar?

Twee vierassige Abteilwagen van Fleischmann (5873 of zoiets). Vergeleken met nogal wat 26,4m wagens van Roco lopen die behoorlijk licht.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2019, 17:01:39 door 44 »

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17497 Gepost op: 21 mei 2019, 20:47:18 »
Anderszins is het wel een prachtvol lokomotiefje. Ik heb m hier als br36 en ben er al verliefd op sinds een artikel over een Steppke wat meeree op zo'n, naar ik meen Weinert versie in de EK van ergens in `92 oid....
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2019, 20:50:33 door DE-II »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12764
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17498 Gepost op: 21 mei 2019, 21:46:11 »
Aha, en hoe is de trekkracht van jouw tweecilinder-compound-machientje?

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17499 Gepost op: 21 mei 2019, 22:15:25 »
Mja, die vraag verwachtte ik natuurlijk al. Vooralsnog moet ik het met deze doen. Zodra in gelegenheid, volgt bericht. :P


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12764
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17500 Gepost op: 22 mei 2019, 10:46:41 »
Nou, ik zit nu al een tijdje te raden en gissen, maar ik kan maar niet bedenken wat voor lok dit zou moeten zijn... 

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10294
    • sleutelspoor
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17501 Gepost op: 22 mei 2019, 10:50:37 »
Amerikaanse rookkast?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17502 Gepost op: 22 mei 2019, 10:52:03 »
Br 36 ook een van mijn favo's. Hoop er nog eens een tegen te komen voor een schappelijke prijs ;D

Grtr. Ric

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4906
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17503 Gepost op: 22 mei 2019, 11:09:50 »
Vooralsnog moet ik het met deze doen.

Is dat een van de machines van de ZLSM?

Groet,
Bas

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6628
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17504 Gepost op: 22 mei 2019, 11:12:04 »
Bas geeft de goede voorzet, de 1040 van de ZLSM, zie het nummer op de bovenste lamp.

Groet,
michel