Doel:€250.00
Donaties:€107.00

Per saldo:€-143.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 15:58:58
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door rjr
Vandaag om 15:27:34
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 15:20:41
De bouw van Rehausen. door Lobomotion69
Vandaag om 15:14:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:10:45
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door Roy van Dijk
Vandaag om 14:52:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door phdirk
Vandaag om 14:03:31
'even voorstellen’ uit Las Vegas door phdirk
Vandaag om 13:51:03
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 13:43:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door phdirk
Vandaag om 13:42:30
ARBED-A Wagens, wie heeft hier meer info over?? door Solvognen
Vandaag om 13:42:10
Roco Fccpps door Albert.H0
Vandaag om 13:11:26
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:04:00
Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant. door Rick
Vandaag om 10:47:47
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
Vandaag om 10:25:42
25 jaar geleden door Arjan6511
Vandaag om 10:18:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 10:18:03
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 09:58:04
Spoor op industrieterrein Lage Weide door NS264
Vandaag om 09:38:51
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Karben
Vandaag om 09:09:20
VERPLAATST: Marklin 39978 Motorwagen serie VT 98.9, loopt vast op wissels. door Bert van Gelder
Vandaag om 00:44:49
Kleinste Modelbahnen ter wereld door Bjor
17 juni 2019, 23:41:26
NS modelbaan Hoekdam H0 door Reinier Z.
17 juni 2019, 23:32:30
Intellibox II door Bahn-AG
17 juni 2019, 22:52:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
17 juni 2019, 22:44:01
Tandwielen van as Rocomotortje afkrijgen door Fritsprt
17 juni 2019, 19:56:18
Geknoei in 0 door Ronald Koerts
17 juni 2019, 19:33:22
Pi.R.A.T.A. 2019 door Falcon10
17 juni 2019, 18:43:49
Pret met Arduino door RudyB
17 juni 2019, 12:37:39
Vitrains 2019 door 3railer
17 juni 2019, 12:29:49
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1929744 keer)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3741
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17475 Gepost op: 18 mei 2019, 16:37:28 »


Nou... een aap en een pinguïn ook goed?


Zie je wel, Jerry?
Wel potdikke! Staat dat best bij jou op de omloop!? Stuur m ff naar huis, wil je? Hij wordt gemist!
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2019, 16:39:57 door DE-II »

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17476 Gepost op: 18 mei 2019, 19:02:19 »
Die meeuw met identiteitscrisis? Schijt alles onder, ik waarschuw je maar 8).

Mvg Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12769
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17477 Gepost op: 18 mei 2019, 21:09:24 »
@Quinzeedied: daar zeg je zowat! De meeste van m'n stoomloks met tender hebben nog geen schacht, zo oud zijn die, dus daar heb ik met Kadee #5 wat geïmproviseerd.  Maar natuurlijk zijn er ook wel mèt schacht, zoals de drie vijftigers en de laatst aangeschafte 44er. Nooit bij me opgekomen om daar een nummer 17 in te steken!
Bedankt voor deze ogenopener!
@Huibert: Déze pinguïn? Die had een lat-relatie met die ijsbeer en is juist hier naar 't noorden gekomen om dichter bij haar vriendinnetje te kunnen zijn. Dat vriendinnetje, de ijsbeer (eigenlijk ijsberin dus) is juist wat naar het zuiden afgezakt om dezelfde reden. Zeeland vonden ze nogal uit de route in verband met boodschappen doen en zo.
@Bas: valt mee hoor. Dit is de zogenaamde gekurkte keizerpinguïn, die kunnen het heel best ophouden tot ze thuis zijn.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 394
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17478 Gepost op: 18 mei 2019, 22:28:35 »
De meeste van m'n stoomloks met tender hebben nog geen schacht, zo oud zijn die, dus daar heb ik met Kadee #5 wat geïmproviseerd.  Maar natuurlijk zijn er ook wel mèt schacht, zoals de drie vijftigers en de laatst aangeschafte 44er. Nooit bij me opgekomen om daar een nummer 17 in te steken!
Bedankt voor deze ogenopener!

Veel stoomlocs (tenminste de nieuwere Roco's die ik hier ook heb) hebben dan wel weer kortkoppelmechanismen aan tenderzijde, maar veel diesel- en elektrische locs van Roco hebben dat zeker nog niet.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12769
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17479 Gepost op: 18 mei 2019, 22:53:20 »
Maar dan wel (zoals de V100, althans de oudere) een beweegbare schacht, en ik weet niet of dat invloed heeft op het functioneren van de Kadee's. De moeite waard om dat eens uit te zoeken.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3741
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17480 Gepost op: 19 mei 2019, 09:47:50 »

@Huibert: Déze pinguïn? Die had een lat-relatie met die ijsbeer en is juist hier naar 't noorden gekomen om dichter bij haar vriendinnetje te kunnen zijn. Dat vriendinnetje, de ijsbeer (eigenlijk ijsberin dus) is juist wat naar het zuiden afgezakt om dezelfde reden. Zeeland vonden ze nogal uit de route in verband met boodschappen doen en zo.

Achgos..... Vertel ze even dat het nergens makkelijker boodschappen doen is dan aan de voet van de Zeelandbrug..... ;-)
Doe ze de groeten in ieder geval van de pingue familie hier te huize!

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12769
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17481 Gepost op: 19 mei 2019, 14:00:09 »
Groeten terug, en wat boodschappen betreft: al die Deltawerken en waterkeringen maken het er niet makkelijker op; je kunt nergens even lekker doorzwemmen.

Citaat
Maar dan wel (zoals de V100, althans de oudere) een beweegbare schacht

Bij m'n oudste V100, V100 1064, zit de schacht met een soort dun plastic steeltje aan het draaistel vast. In theorie zou daardoor het ding moeten kunnen bewegen, maar in de praktijk zal dat niet of nauwelijks voorkomen, denk ik, en als, dan is die beweging minimaal::



Bij de 'modernere' V100'en is de schacht zodanig an het draaistel bevestigd dat er van beweging geen sprake kan zijn. Niks KKM dus:



Dat er geen of nauwelijks beweging in de schachten zit is alleen maar gunstig, juist bij het gebruik van Kadee-koppelingen is het van belang dat er géén KKM's aanwezig zijn, of, als die er wel zijn, dat ze worden geblokkeerd.

In plaats van de #18, die in de schacht gestoken was, heb ik er een #17 in gedrukt. De resultaten vielen tegen de verwachting in niet erg positief uit:

V100 + #17 met Kds + #18 in R=434,5 mm:



Zoals je ziet wil deze configuratie met geen mogelijkheid door de bocht.

V100 + #17 met Klmmgks + # 19 in R=434,5 mm:



Ook een kritische combinatie, de zaak staat op zeer gespannen voet, om het maar even zo uit te drukken.

Goed, dat was de V100, maar we hebben het ook over stoomloks gehad. Nu zijn er hier verschillende met Nem-schacht en KKM, zoals de beide loks BR01.10 en een lok BR01, maar die zijn eigenlijk bedoeld als tractie voor reizigerstreinen en die maken bij mij geen gebruik van Kadee-koppelingen. Maar gelukkig is er ook nog lok 44 1319, dus daar de #18 uit getrokken en er een #17 in gedrukt.
De resultaten echter zijn zo ongeveer identiek aan die van de V100-experimenten.

44 1319 + #17 met Kds + #18 in R-434,5 mm:



44 1319 + #17 met Klmmgks + #19 in R=434,5 mm:



De conclusie is dat #17 als koppeling op de loks alleen kan als alle koppelingen #18 vervangen worden door koppeling #19, en alle koppelingen #19 worden vervangen door koppelingen #20.
Maar iets zegt me dat dat niet zo'n goed idee is, vooral in financieel opzicht niet, en afgezien daarvan zou de ruimte tussen de buffers alleen nog maar toenemen. Ik kan prima leven met de ruimte die nodig is om het zaakje te kunnen laten functioneren, maar meer hoeft het van mij niet te worden.

Met andere woorden: koppeling #17 blijft buiten gebruik en er verandert dus niets aan de situatie.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2019, 15:12:05 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12769
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17482 Gepost op: 19 mei 2019, 20:13:01 »
Omdat ik vanmiddag toch m'n rondje Geoline over batterij had was er na vertrek van visite even tijd om het rangeerlokje (nog steeds zonder nummer) even uit te proberen. Na een grondige reiniging van wielen en stroomafnemers -en van de rails- reed het ding als een zonnetje. Ook eens even gekeken wat er achter gehangen kan worden: bij zo'n twintig assen begint het lokje in de ene bocht van het ovaal te slippen, terwijl het in de tegenoverliggende bocht op een lopen zet. Dat komt omdat ons huis een beetje scheef staat; tussen voor- en achterkant (een afstand van een meter of tien) is een verval van ongeveer 15 centimeter. Het hellingspercentage uitrekenen heeft niet zoveel zin omdat het niet erg regelmatig afloopt.
Op een plat vlak zou er vermoedelijk wel wat meer achter gehangen kunnen worden, maar dat is verder eigenlijk ook niet zo relevant, omdat er op mijn baan ook niet zo heel erg veel echt vlak ligt

Hoe dan ook, ik vind de trekkracht alleszins meevallen.


Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17483 Gepost op: 19 mei 2019, 21:16:38 »
Hoi Jan, de trekkracht van mijn Roco Koff vindt ik ook behoorlijk. Wanneer de knop helemaal open draai schiet hij er al een speer vandoor. Volgens mij rijdt ie dan veel harder dan in werkelijkheid mogelijk is. Wat betreft de trekkracht in 1:1 weet ik niet of er in de praktijk ook met hele lange treinen gereden wordt. Ik het er nog geen foto's van gezien tenminste. Meestal hangen er een paar goederen wagons of personen wagons achter.

Hoe dan ook ik vindt het een zeer leuke loc

Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12769
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17484 Gepost op: 19 mei 2019, 22:21:28 »
Mijn BRAWA-lokje haalde ook een behoorlijk hoge snelheid. Met een decoder erin kun je door de waarde van CV 5 aan te passen de Vmax aardig temperen. De Kleinlok LgII haalde in het echt zo rond de veertig km/h. Wat de trekkracht betreft is het maar hoe je het bekijkt: met driehonderd ton aan de haak haalden ze misschien net 10 km/h, bepaald geen snelheid om zo'n lok met een Üg de freie Strecke op te sturen.
De Kleinlok werd ontwikkeld om het rangeerwerk op stations voor hun rekening te gaan nemen, zodat de loks die de wagens afleverden en ophaalden dat niet meer zelf hoefden te doen. Zo af en toe werden ze wel de vrije baan opgestuurd met een Übergabezug naar een naastgelegen station of aansluiting. Maar ik kan me voorstellen dat, om die luizige 40 km/h te kunnen halen, zo'n trein uit niet meer dan hooguit een paar wagens bestond, zeg maximaal een tiental assen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17485 Gepost op: 19 mei 2019, 22:57:21 »
Mijn Roco Sik komt niet verder dan twee a drie wagonnetjes  :(

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12769
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17486 Gepost op: 19 mei 2019, 23:07:25 »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17487 Gepost op: 19 mei 2019, 23:11:55 »
Nou moe, ik kreeg er spontaan een Schnurrbart van  ;D

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17488 Gepost op: 20 mei 2019, 08:41:29 »
A ja, het Schlagerliedje van de Duitse Bond :angel:.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12769
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17489 Gepost op: 20 mei 2019, 09:54:04 »
Maar wel met inhoud, zullen we maar zeggen  :)

Citaat van: Martijn
Mijn Roco Sik komt niet verder dan twee a drie wagonnetjes

Dat snap ik niet. Beide loks hebben zo ongeveer hetzelfde formaat, me dunkt dat dan de prestaties ook wel ongeveer hetzelfde moeten zijn.
In Lümmeln is ooit eens een Hengeloooër (of was het een Delfzijlster?) Sik op bezoek geweest en uitgebreid getest op trekkracht. Eens kijken of ik dat nog terug kan vinden.