Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Arcomora: ARLOCO bezetmelder door NTeering
Vandaag om 20:20:16
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 20:13:05
Fleischmann decoder trimmen door Mechiel_
Vandaag om 20:12:56
Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79) door eitreb
Vandaag om 20:03:07
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door moonlicht
Vandaag om 20:00:41
Wie weet fabrikant van deze loods, op de foto? door edwin1974
Vandaag om 20:00:17
Modelspoorbeurs Houten 24 aug. 2019. Voor/nabeschouwing. door JaJo
Vandaag om 19:44:15
Bezoekje Koblenz en omgeving door Joop B
Vandaag om 19:38:26
Vakantie in een spoorweghuisje in Frankrijk (Morvan) door Henk Boshuyzen
Vandaag om 19:30:19
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door Gerrit F
Vandaag om 19:30:18
Zoutkamp 1921 - 1942 door Zilte
Vandaag om 18:56:41
Stationsplein Baden Baden door Petertrein81
Vandaag om 18:49:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:37:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marijn
Vandaag om 17:42:50
Onderbehang als isolatie door ES44AC
Vandaag om 17:12:08
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:10:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Vink
Vandaag om 17:09:07
Nieuwe literaire activiteiten door Hans Reints
Vandaag om 16:43:31
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Peter Soonius
Vandaag om 14:41:31
Raadplaatje door Edgar
Vandaag om 14:39:58
V-IRM in 1:45 door FritsT
Vandaag om 14:33:56
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 13:39:40
Er ook ingerold door nighttrain1
Vandaag om 13:31:10
Verschil tussen Roco plan D's turkoois door VAM65
Vandaag om 13:21:22
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 12:49:17
Gezocht: T1, DR 05 en BR A4 voor een line-up door sncf231e
Vandaag om 11:39:06
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 11:36:16
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 11:09:03
Zijsprongen en ander geneuzel door Martin Welberg
Vandaag om 11:03:03
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Lucien
Vandaag om 09:46:23
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1988751 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 2959
  • NS tijdperk III b/c
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17460 Gepost op: 16 mei 2019, 09:20:27 »
En bedankt meneer 44, nu zit de versie van ene A. van Duin in mijn hoofd vast...  ;D
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13061
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17461 Gepost op: 16 mei 2019, 13:53:05 »
Kijk 'ns aan, missie geslaagd  :D

Terug naar de basis dan maar. Even kijken, waar waren we ook alweer gebleven... oja. Kadee's op, zoals iedereen maar blijft zeggen, de "Köf", oftewel de Kleinlok LgII. Een "K" dus sowieso, de "ö" hangt er van af voor brandstof erin gestopt wordt, en de "f" staat er ook alleen maar dan als de overbrenging hydraulisch is.
Maar "Köf" bekt lekkerder dan "Kleinlok LgII", dat zal 't wel zijn.

Kadee's dus. De ene kant, doorgaans voorkant genoemd, zaten al lekker, zoals we gister zagen, en nu is ook de achterkant voorzien:



Nu nog even controleren of de voorste niet in de tandwielen steekt, of sowieso wat inkorten, dan kan er daarna een drup 2K-lijm worden aangebracht om ze definitief vast te zetten.
Dan nog nieuwe opschriften en twee splinten, dan kan dit project eindelijk, na minstens dertig jaar, als afgerond worden beschouwd. Maar laat ik de beer niet gaan schieten voordat die heet wordt opgediend: eerst nog de opschriften en de splinten.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17462 Gepost op: 16 mei 2019, 14:02:16 »
Jan je kan de Beer beter wel eerst schieten anders kan je hem niet heet opdienen ;D

Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13061
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17463 Gepost op: 16 mei 2019, 14:07:40 »
Ik schiet graag heet opgediende beren.  :P

Erik_omBC

  • Offline Offline
  • Berichten: 523
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17464 Gepost op: 16 mei 2019, 16:15:49 »
Moet je eerst wel beren op je weg zien...
It's the end of the world as we know it and I feel fine

Mijn draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61181.0.html

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4472
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17465 Gepost op: 16 mei 2019, 16:25:42 »
Jan drinkt niet
Dus zal tie geen beeeeeesies gaan zien
Laat staan beren  :D
Misschien een chinese beer
Die gasten doen alles raar met beesten

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13061
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17466 Gepost op: 16 mei 2019, 16:53:00 »
Even zoeken en de splinten waren alweer boven water:



Eigenlijk best wel even een moment, iets wat ik lang geleden (die dertig jaar is beslist niet overdreven) al eens van plan was te doen... alleen al dat zakje openmaken. Voel me haast een archeoloog  ;D

En ze zitten er al op ook:



Citaat van: Jerry
Jan drinkt niet
Dus zal tie geen beeeeeesies gaan zien

Nou... soms toch wel hoor, Jerry. 'n Glaasje port met wat kaas en noten als dessert na een lekkere maaltijd sla ik niet af hoor! Of op z'n tijd een Moezeltje, of als het warm is een lekker biertje (nee, geen hollandse pils, dan heb ik nog liever water). Maar als ik beestjes zie, dan zie jij ze ook  ;)

Citaat van: Erik
beren op je weg zien...

Nou... een aap en een pinguïn ook goed?


Zie je wel, Jerry?


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10362
    • sleutelspoor
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17467 Gepost op: 16 mei 2019, 17:00:53 »
Er zit wel erg veel ruimte tussen de buffers. Kan dat niet anders opgelost worden?
\
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13061
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17468 Gepost op: 16 mei 2019, 17:06:02 »
In principe wel. De veewagen heeft Kadee's #19, maar dat zou best wel #18 kunnen zijn. Dat scheelt dan al wel een stukje. Echter, als je kiest voor de koppelingen van Kadee, dan moet je wel over die afstand tussen de buffers heen stappen (figuurlijk dan), want dat is inherent. Net als bij wagens zonder kortkoppelingsmechanisme.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13061
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17469 Gepost op: 16 mei 2019, 17:35:00 »
Verfje d'r op:





Zo. Verder niet zeuren en nog even de opschriften doen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4472
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17470 Gepost op: 16 mei 2019, 18:32:55 »
 ??? Das toch een vliegtuig met een vlieger dr achter  :angel:

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4472
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17471 Gepost op: 16 mei 2019, 18:34:14 »
Ik denk dat je met Kadee's wat ruimte moet accepteren
Locje  ziet er ook goed uit zo  (y)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13061
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17472 Gepost op: 16 mei 2019, 19:56:25 »
Precies, en die hoeveelheid ruimte hangt af van een aantal factoren:

-de kleinste boogstraal die bereden gaat worden
-de lengte van de wagen(s)

hoe groter de boogstraal, hoe kleiner de ruimte kan zijn. Als beide te koppelen wagens voorzien zijn van koppeling #17 kunnen ze zo goed als buffer aan buffer staan. Dat ze dan echter geen R=434,5 mm kunnen nemen, behoeft geen betoog.
Hoe langer de wagen, hoe groter de ruimte tussen de buffers van de bewuste wagen en de daaraan gekoppelde moet zijn, dit in verband met de "overhang".

Dat er, bij gebruik van Kadee's (eigenlijk) niet buffer aan buffer gereden kan worden, is inderdaad een nadeel. Voor mij wegen echter de voordelen zwaarder: koppelen gaat boterzacht, de koppeling is kleiner dan andere (kort)koppelingen en dus minder storend. Ontkoppelen kan met magneten, of anders manueel dmv een "satéprikker", maar dat is nauwelijks een voordeel tov andere koppelingen te noemen. Ook geen nadeel trouwens.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13061
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17473 Gepost op: 17 mei 2019, 20:59:17 »
Misschien is het leuk om er een paar plaatjes bij te laten zien.
De verschillende koppelingen heb ik gezet op twee wagentypes, een korte, namelijk een silowagen Kds 54 en een langere, een schuifwandwagen Klmmgks.

Eerste een paar plaatjes van de wagens met koppeling #17.

Kds 54 gekoppeld met Kds 54:



Hoewel... zoals je ziet is koppeling #17, ofschoon beide wagens buffer aan buffer staan, te kort om een koppeling tussen beide wagens te bewerkstelligen. Het zal niet verbazen dat dat ook geldt voor...

Klmmgks gekoppeld met Klmmgks:



Ook hier blijkt #17 te kort.

Beide voorbeelden zien we nogmaals in een boog van R=434,5 mm:





Commentaar overbodig, dunkt me.

Wagens met een koppeling #17 koppelen weer wel met wagens die met een #18 zijn uitgerust, zoals hier bijvoorbeeld de rangeerlok die gisteren uitvoerig in beeld is geweest. Eerlijk is eerlijk, officieel is dat geen #18, maar wel vergelijkbaar:



We gaan een stapje langer, naar koppeling #18. Wederom dezelfde wagens in dezelfde configuraties:

Kds 54 gekoppeld met Kds 54:



...en Klmmgks met Klmmgks:



De bufferafstand bedraagt in deze configuratie een geschatte 2 à 3 millimeter, persoonlijk vind ik dit voor een goederentrein niet echt storend. Dat kan natuurlijk ook gewenning zijn, maar goed, ik vind het alleszins acceptabel.

Nog even dezelfde combi's in de bekende boog R3 van Roco Geoline (die overigens identiek is aan de R3 van Rocoline):





Misschien niet zo duidelijk te zien, maar waar de beide Kds'en soepeltjes door de boog glijden, begint het bij de Klmmgks'en wel te wringen. En als we stuivertje gaan wisselen, in dit geval de Kds gekoppeld met de Klmmgks (beide met koppeling #18), wordt het nog angstiger:



Het gevaar van overbufferen is hier levensgroot aanwezig.

Stappen we nog even over naar koppeling #19.
Omdat kortere wagens met de koppeling #18 prima uit de voeten kunnen, laat ik daar lekker die versie op zitten. De langere wagens, zoals in dit geval de Klmmgks, zijn echter wel be"eter af met een langere koppeling. #19 dus:



En in de boog:



Tenslotte nog Kds 54 met koppeling #18 en Klmmgks met #19 in de boog:



Conclusie: Kadee #17 is een mooi korte koppeling, maar in mijn optiek niet bruikbaar, althans, ik moet nog ontdekken waar deze korte versie wel voor gebruikt kan worden. Tot nu toe heb ik in mijn wagenpark uitsluiten #18 (voor de kortere wagens) en #19 (voor de langere wagens verwerkt, #20 is weliswaar op voorraad, maar ik heb me nog niet genoodzaakt gezien die toe te passen (en heb ik in deze "reportage ook niet laten zien)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17474 Gepost op: 18 mei 2019, 13:36:30 »
Zijn natuurlijk heel veel locs met schacht die geen kortkoppeling hebben, daar zou #17 juist een wat kortere koppelafstand kunnen geven zonder dat de buffers meteen te kang zijn...