Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398900 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17025 Gepost op: 08 november 2018, 20:13:54 »
En de omloopplaten zijn er weer af. En dat niet alleen, ook de staketel is weer los van de rest:



Omdat ik merkte dat één van de omloopplaten niet helemaal lekker zat (lees: hij zat scheef) en rechttrekken niet hielp omdat het ding daarna krom was, ben ik eens gaan onderzoeken wat daarvan de reden was. Al snel kwam ik erachter dat, als de voorkant van het geheel met de opstaptreden onder de bufferbalk horizontaal op de ondergrond stond, de achterkant juist niet horizontaal stond. En andersom, net alsof de boel getordeerd was.

Nader onderzoek leerde dat de klinknagels aan de bovenkant van de staketel perfect in lijn waren met die op de ketel, maar dat de boorgaten voor de stelstangen langs ketel en staketel dat niet waren. Het scheelde niet veel, misschien een halve millimeter of daaromtrent, maar toch.
Even kwam de gedachte op de boorgaten dicht te maken en nieuwe gaten te boren, zodat dat probleem zou zijn opgelost, maar dat zou het hierboven omschreven probleem, het niet horizontaal zijn van zowel bufferbalk als voetplaat, niet oplossen. En dus heb ik de staketel maar losgemaakt van de ketel, om het zaakje weer opnieuw te bevestigen. Dat dan de rijtjes klinknagels niet helemaal perfect in lijn zijn, moet ik dan maar voor lief nemen.

Ik denk dat het probleem is ontstaan tijdens het in elkaar zetten van de onderdelen voor de staketel, die bestaat uit een vijftal onderdelen, en als je daarbij een paar keer tweetiende millimeter of daaromtrent verkeerd zit, dan stapelt zich dat wel ongemerkt op tot die halve millimeter...

Tja, één stapje vooruit, en twee weer terug 

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17026 Gepost op: 09 november 2018, 10:56:11 »

Ook op de wielen van een tweetal koppelassen doet zich het verschijnsel voor, maar net als op de wielen van de naloopas in veel geringere mate.
Iemand enig idee wardoor dit verschijnsel veroorzaakt zou kunnen zijn?
Het hele boeltje heeft is al die tijd samen met de overige onderdelen, dus ook het witmetaal, in het doosje opgesloten geweest.


Jan,

Is het mogelijk dat je deze loc vrij snel NA het lijmen met secondenlijm in de doos hebt gedaan? Van secondenlijm is bekend dat het de plastic ruitjes van modellen kan aantasten indien er niet voldoende gelucht wordt.

Ga toch solderen man  ;)
Groet,

Gerard

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17027 Gepost op: 09 november 2018, 11:39:08 »
Nee, dat is pertinent onmogelijk.
Omdat ik uiterst zelden secondelijm (CA) gebruik, en, voor zover ik me kan herinneren, in dit geval helemaal niet, is secondelijm als oorzaak van de aantasting van de wielen uit te sluiten.

De diverse onderdelen zijn met behulp van tweecomponentenlijm aan elkaar bevestigd (UHU-plus acrylit), een methode die me tot nu toe prima bevalt.
De aanschaf van een soldeerstation is, met name ten tijde van de aanschaf van deze Umbausatz, wel overwogen, maar omdat ik tot nu toe geen enkele ervaring heb met het solderen van witmetaal leek het me niet zo handig om die met de montage van deze Umbausatz op te doen.

Overigens, als die keuze aanwezig is geef ik wel de voorkeur aan solderen boven lijmen.

De twee stukken zijn weer verenigd:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17028 Gepost op: 09 november 2018, 20:59:53 »
Goed. We weten nu dus ook dat het best wel nuttig is om te controleren of alles goed recht zit, op de goede hoogte, dat het van voren noch van achter scheef zit en dat het nuttig is de bouwbeschrijving grondig te bestuderen.
Dat er eventueel nog fouten in de bouwdoos zitten zou misschien best kunnen, maar de jongens van Weinert zullen ongetwijfeld bij wijze van proef hun eigen bouwdoos ook in elkaar gezet hebben, dus ga ik er van uit dat dat voor "de consument" ook mogelijk zou moeten kunnen zijn en dat eventuele "fouten" mogelijk eerder bij de bouwer gezocht moeten worden dan bij de bouwdoos zelf.
Dus nog maar even goed passen met die omloopplaten. Ze lijken in elk geval veel beter te zitten nu, en ook de bekledingen (links en rechts) van de stoomtoevoerleidingen (naar de cilinders) vallen nu zonder wrikken en duwen op hun plaats.

« Laatst bewerkt op: 09 november 2018, 21:04:02 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17029 Gepost op: 10 november 2018, 16:10:20 »
Zo te zien weinig verschil met eerdere foto's, maar de omloopplaten zijn opnieuw bevestigd en er zijn nog een paar kleinigheidjes aangepast. Nu het bouwproces is nu weer op het punt waarop eerder de bouwdoos op de kast terechtkwam. Na herstel en reparatie nu dus verder op weg naar de voltooiing. Al lijkt die weg nog een lange te zijn...


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17030 Gepost op: 10 november 2018, 22:07:58 »
Je hebt de hele winter de tijd
 wat een plezier als de loc weer haar rondjes rijdt

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17031 Gepost op: 11 november 2018, 17:03:12 »
Haha ja! Daar heb ik best wel zin in. Het is natuurlijk wel zo dat je met veel plezier kunt kijken hoe zo'n zelfgebouwde (nou ja, gedeeltelijk dan) lok "z'n rondjes draait", maar eigenlijk is het bouwproces nog veel leuker (vind ik dan).
En of het ding van de winter nog af komt? We zien wel, er staan nog wat klusjes op het programma. Ook leuk om te doen.

Enfin, nu nog maar even met lok 41 351 aan de gang.

"j. bei  der DRG-Ausführung Löcher 1 mm Ø für die Druckausgleichsventile (37) in die Zylinder bohren und Teile hineinsetzen"

Hm. Dat kan ik dus overslaan.

"k. Kessel (12) ausrüsten, siehe hierzu Abb. 1 und 2. Auf dem Kesselscheitel Schornstein (14c), breiten Tritt (56) und Sicherheitsventile (7) und (8 ) einkleben. Dachhaken(59) auf Führerhausdach kleben.
l. Auf der linken Seite Generator (42), Speiseventil (43) Tritte (55a, b, c und 2 x 61), Dampfventil (48) mit Verteilerventil (47) und Dampfentnahmestutzen (58) - vorher entsprechend der Kesselkontur biegen - einsetzen. Speisepumpe (44) an den Halter am Umlauf (14b) kleben. Stellstangen für Ventile ablängen, Halter (53) je 2 x pro Stange aufschieben und in Kessel drücken, mit einem winzigen Tropfen Bylamet sichern. Griffstange in Höhe Kesselmitte mit 4 Haltern (46) zweckmäßigerweise erst nach dem Anbringen der Rohrleitungen anbringen, da diese dahinter liegen.
"

Oké. Schornstein, breiten Tritt en Sicherheitsventile zitten er al op. De Dachhaken nog niet.

Dakhaken:



Om die te kunnen plaatsen moeten de knobbeltjes op het Roco-Führerhaus eerst verwijderd worden en de nodige gaatjes geboord worden. En m'n grote ogen opzetten.

Even verder kijken wat er nog komen gaat en of er dingen tussen zitten waarmee rekening gehouden moet worden:



De Speisepumpe. Bedoeld wordt de rechtse pomp, de linker is de Luftpumpe, die komt aan de rechterkant.



Oja, de Dampfentnahmestutzen. Dat onderdeel moet zo vlak mogelijk tegen de ketel komen te liggen vanwege de ventielstangen en andere zaken die er voorlangs komen te lopen.



De generator. Was even zoeken, de bovenste en onderste zijn DRG-exemplaren, we moeten dus de middelste hebben. Blijkbaar heb ik ook andere Weinert-onderdelen in dit doosje bewaard. Nou ja, de beide pompen moest ik uit het bakje met Drahtzugleitung-onderdelen moeten opvissen. Je kunt hier met recht van een zeker "Durcheinander" spreken.

Mooi. Eerst die Dachhaken maar. Benieuwd of ik daar vanavond nog aan toe kom, want de Formule 1 wedstrijd is ook laat deze keer, en Lubach vind ik ook altijd wel leuk.
En ik moet nog shoarma maken. Ook dat nog.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17032 Gepost op: 11 november 2018, 21:30:26 »
De lichtmachine:



Waarbij ik me nu ineens afvraag of het wel handig was om het ding vast te plakken. Er zal ook nog een stoomtoe- en een stoomafvoerleidinkje naar toe moeten en het kan zijn dat er daarvoor nog gaatjes in de generator geboord moet worden...

Dachhaken en Dampfentnahmestutzen:



En nog even wat anders: in de bouwdoos zitten de Sandstreudüsen als twee aparte onderdeeltjes, de Sandfallrohren moeten nog uit messingdraad worden gebogen en aan de Düsen worden bevestigd.
Weinert heeft echter voor de BR 41 ook de Sandstreudüsen mèt Rohren te koop (art.nr. 8182), en dat scheelt een hoop werk:



Helaas was mijn setje niet helemaal foutloos. Zoals je kunt zien aan het meest rechtse exemplaar is er bij het gieten iets niet helemaal goed gegaan. Er mist een stukje uit de linkse leiding.
Maar dat was al gauw netjes opgelost en er kwam een nieuw exemplaar voor in de plaats (helemaal links). Weinert is best soepel met vervangende onderdelen (zie ook het draadje over debouw van een 93er van diezelfde firma).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17033 Gepost op: 12 november 2018, 17:40:56 »
In het draadje van Bas ("wob") voerde ik een pleidooi voor het zoeken naar goede documentatie bij projecten als zijn 93er-bouwdoos en mijn 41er-ombouwkit. In het kader van de Sonderausgaben (en Specials) heeft de uitgever van Eisenbahn Journal nogal wat Baureihen besproken in die serie. Zo ook van de Baureihe 41. Twee zelfs (of misschien nog wel meer), de eerste stamt van december 1984, waarvan in 1995 een herdruk is verschenen, en in 2013 verscheen nog een Special met de BR 41 als onderwerp waarbij deze ook aandacht werd geschonken aan Museumsloks.
Niets mis met die nieuwere edities, maar ik geef toch de voorkeur aan de oudere (toen Eisenbahn Journal nog door Hermann Merker Verlag werd uitgegeven). Volgens mij waren daarin veel meer paginagrote afbeeldingen opgenomen. En juist die zijn nou zo handig om na te kunnen gaan hoe al die leidingen en dergelijke nou moeten lopen.



Zo moeten de ventielstangen aan de linkerkant vóór de vlak voor het machinistenhuis naar beneden lopende dikke leiding aangebracht worden:



DE boel zit nog los, vandaar een beetje schots en scheef.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2018, 18:09:20 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17034 Gepost op: 12 november 2018, 22:37:41 »
Ik vraag me wel af waarom ik eigenlijk aan zo'n frutseldoos van Weinert begin. Voor 't zelfde geld -nee, voor minder geld- heb je een knappe 41er Altbau van Fleischmann. Dan had ik twee loks gehad tegen nu maar eentje.

Die stelstangen nu maar vastgezet, voordat ik die houdertjes nog kwijtraak ook:


Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17035 Gepost op: 13 november 2018, 10:05:48 »
Omdat dit simpelweg veel leuker is  ;)
Én wanneer ze klaar is heb je een uniek model.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17036 Gepost op: 13 november 2018, 16:53:01 »
Ja, leuk is het wel... als je van uitdagingen houdt.

Als ik maar even tijd heb ben ik aan het studeren hoe al die leidingen en dergelijke nu eigenlijk lopen. Soms is dat niet helemaal duidelijk, bijvoorbeeld omdat er twee leidingen achter de omloopplaat verstopt zitten zodat je moet redeneren hoe het nu precies zit, en soms omdat vooruit denken de enige strategie is om te bepalen in welke volgorde ze moeten worden aangebracht.
Zoals bijvoorbeeld de stoomtoevoerleiding van ventiel naar lichtmachine:



(De foto is een uitsnede van foto 31 (auteur H.-J. Vorsteher) in de Eisenbahn Journal Special 8/95 "Die Baureihe 41"van Horst J. Obermayer en Manfred Weisbrod, Herman Merker Verlag 1985. Ik beroep me hier op het citaatrecht).

Vanaf het ventiel (te zien onder de stoomdom) loopt die leiding over de strooizandleidingen en onder de leiding van straalpomp naar voedingsventiel door. De leiding van ventiel naar Hilfsbläser precies zo, maar dan andersom...
Misschien dat anderen er geen moeite mee hebben, maar ik moet dat allemaal eens een paar keer rustig bekijken voor ik überhaupt de eerste koperdraad begin te trekken.

Citaat
Én wanneer ze klaar is heb je een uniek model.

Hmm... ja, mijn model zal allicht verschillen van dat van een ander. Afgezien daarvan vraag ik me af hoeveel er in Nederland überhaupt gemaakt zullen zijn, of, meer algemeen, hoeveel Weinertloks (complete kits dan wel ombouwsets) zouden er in Nederland rondrijden? Bas (wob) is bezig met een 93er, en ik weet dat Bart (Bahn-AG) bezig is, of was, met een lok 03.10, maar verder...  ???

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17037 Gepost op: 13 november 2018, 18:11:19 »
Dat klopt.

Eerst 100 keer kijken voordat je 1 leiding monteert. (y)
Klinkt bekend in de oren als ervaren bouwer. (y)

Je zult ook merken dat de kleine leidingen het meeste werk kosten. ;D

Veel plezier met de spaghetti.

Kees.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17038 Gepost op: 13 november 2018, 18:33:47 »
Ik zou gelijk in de keuken de saus gaan maken dan heb je vanavond in elk geval te eten  ;)
Ben wel benieuwd waar dit heen gaat leiden  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17039 Gepost op: 13 november 2018, 22:18:10 »
Als 't goed is naar een 41er met Altbaukessel, Floris.

Citaat van: Kees
Je zult ook merken dat de kleine leidingen het meeste werk kosten.

De kleine stukjes vergen inderdaad de meeste aandacht. In de loop der jaren heb ik aardig wat Weinert-producten in elkaar gezet, variërend van zo'n simpel AEG-perronkarretje tot dreibegriffige Vorsignale. Vooral bij de seinpalen komt het er bij de stellstangen op aan absoluut nauwkeurig te werken. Een afwijking van een tiende millimeter kan resulteren in slordigheden in de seinbeelden waardoor het vrijwel onmogelijk wordt de aandrijving goed af te stellen. Ik ben dan ook wel eens aardig de mist in gegaan met zo'n ding. En toch is het leuk om te doen  :D

Wat stoomloks betreft is dit de eerste bouwdoos waarbij zoveel van die  leidingen moeten worden aangebracht. Bij de eerder opgetutte 41ers (41 028 en 41 338) heb ik gebruik gemaakt van het "optutkitje voor 41ers NK" maar daar kwam niet veel leiding- of stangenwerk aan te pas. Voor wie het bestelnummer wil weten: geef een gil en ik zoek het voor je op.

« Laatst bewerkt op: 13 november 2018, 23:01:57 door 44 »