Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 2801 van MK modelbouwstudio door NS8714
Vandaag om 11:27:35
stroomonderbrekingen door henk
Vandaag om 11:25:56
EifelBurgenBahn door Hendrik Jan
Vandaag om 11:25:33
Jeveco conservenfabriek H0 244x40 cm door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:53
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door NS8714
Vandaag om 10:57:47
AVT NS6300 reactiedraadje door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 10:46:33
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door sncf231e
Vandaag om 10:43:26
Waar is dit? door Sobat Kras
Vandaag om 10:42:05
Gelijmde styreen (?) weer losmaken: mogelijk? door oudebiels
Vandaag om 10:29:46
MB-module: "Vakwerk is een vak apart" door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:26:18
Modelbaan Waldbach Süd door NS1220
Vandaag om 10:04:17
Prijsvraag Fairtrains: maak een ontwerp kleurstelling voor de 1315 door Rondje_HO
Vandaag om 09:59:01
Verzendperikelen door tijgernootje
Vandaag om 09:57:47
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rondje_HO
Vandaag om 09:55:38
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 09:27:01
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Mcn1986
Vandaag om 09:04:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 07:34:20
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door JaJo
Vandaag om 06:12:26
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
Vandaag om 01:23:11
Projekt 083-338 door Rondje_HO
Vandaag om 00:38:13
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1811028 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12378
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17025 Gepost op: 08 november 2018, 16:13:05 »
Ja. Maar ik kan niks anders verzinnen dan dat witmetaal... voor mij is het een raadsel.

De omloopplaten zijn weer gemonteerd. Nu wel vooraf ontvet.


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12378
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17026 Gepost op: 08 november 2018, 20:13:54 »
En de omloopplaten zijn er weer af. En dat niet alleen, ook de staketel is weer los van de rest:



Omdat ik merkte dat één van de omloopplaten niet helemaal lekker zat (lees: hij zat scheef) en rechttrekken niet hielp omdat het ding daarna krom was, ben ik eens gaan onderzoeken wat daarvan de reden was. Al snel kwam ik erachter dat, als de voorkant van het geheel met de opstaptreden onder de bufferbalk horizontaal op de ondergrond stond, de achterkant juist niet horizontaal stond. En andersom, net alsof de boel getordeerd was.

Nader onderzoek leerde dat de klinknagels aan de bovenkant van de staketel perfect in lijn waren met die op de ketel, maar dat de boorgaten voor de stelstangen langs ketel en staketel dat niet waren. Het scheelde niet veel, misschien een halve millimeter of daaromtrent, maar toch.
Even kwam de gedachte op de boorgaten dicht te maken en nieuwe gaten te boren, zodat dat probleem zou zijn opgelost, maar dat zou het hierboven omschreven probleem, het niet horizontaal zijn van zowel bufferbalk als voetplaat, niet oplossen. En dus heb ik de staketel maar losgemaakt van de ketel, om het zaakje weer opnieuw te bevestigen. Dat dan de rijtjes klinknagels niet helemaal perfect in lijn zijn, moet ik dan maar voor lief nemen.

Ik denk dat het probleem is ontstaan tijdens het in elkaar zetten van de onderdelen voor de staketel, die bestaat uit een vijftal onderdelen, en als je daarbij een paar keer tweetiende millimeter of daaromtrent verkeerd zit, dan stapelt zich dat wel ongemerkt op tot die halve millimeter...

Tja, één stapje vooruit, en twee weer terug 

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 520
  • mekkerend het leven door
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17027 Gepost op: 09 november 2018, 10:56:11 »

Ook op de wielen van een tweetal koppelassen doet zich het verschijnsel voor, maar net als op de wielen van de naloopas in veel geringere mate.
Iemand enig idee wardoor dit verschijnsel veroorzaakt zou kunnen zijn?
Het hele boeltje heeft is al die tijd samen met de overige onderdelen, dus ook het witmetaal, in het doosje opgesloten geweest.


Jan,

Is het mogelijk dat je deze loc vrij snel NA het lijmen met secondenlijm in de doos hebt gedaan? Van secondenlijm is bekend dat het de plastic ruitjes van modellen kan aantasten indien er niet voldoende gelucht wordt.

Ga toch solderen man  ;)
Groet,

Gerard

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12378
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17028 Gepost op: 09 november 2018, 11:39:08 »
Nee, dat is pertinent onmogelijk.
Omdat ik uiterst zelden secondelijm (CA) gebruik, en, voor zover ik me kan herinneren, in dit geval helemaal niet, is secondelijm als oorzaak van de aantasting van de wielen uit te sluiten.

De diverse onderdelen zijn met behulp van tweecomponentenlijm aan elkaar bevestigd (UHU-plus acrylit), een methode die me tot nu toe prima bevalt.
De aanschaf van een soldeerstation is, met name ten tijde van de aanschaf van deze Umbausatz, wel overwogen, maar omdat ik tot nu toe geen enkele ervaring heb met het solderen van witmetaal leek het me niet zo handig om die met de montage van deze Umbausatz op te doen.

Overigens, als die keuze aanwezig is geef ik wel de voorkeur aan solderen boven lijmen.

De twee stukken zijn weer verenigd:


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12378
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17029 Gepost op: 09 november 2018, 20:59:53 »
Goed. We weten nu dus ook dat het best wel nuttig is om te controleren of alles goed recht zit, op de goede hoogte, dat het van voren noch van achter scheef zit en dat het nuttig is de bouwbeschrijving grondig te bestuderen.
Dat er eventueel nog fouten in de bouwdoos zitten zou misschien best kunnen, maar de jongens van Weinert zullen ongetwijfeld bij wijze van proef hun eigen bouwdoos ook in elkaar gezet hebben, dus ga ik er van uit dat dat voor "de consument" ook mogelijk zou moeten kunnen zijn en dat eventuele "fouten" mogelijk eerder bij de bouwer gezocht moeten worden dan bij de bouwdoos zelf.
Dus nog maar even goed passen met die omloopplaten. Ze lijken in elk geval veel beter te zitten nu, en ook de bekledingen (links en rechts) van de stoomtoevoerleidingen (naar de cilinders) vallen nu zonder wrikken en duwen op hun plaats.

« Laatst bewerkt op: 09 november 2018, 21:04:02 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12378
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17030 Gepost op: 10 november 2018, 16:10:20 »
Zo te zien weinig verschil met eerdere foto's, maar de omloopplaten zijn opnieuw bevestigd en er zijn nog een paar kleinigheidjes aangepast. Nu het bouwproces is nu weer op het punt waarop eerder de bouwdoos op de kast terechtkwam. Na herstel en reparatie nu dus verder op weg naar de voltooiing. Al lijkt die weg nog een lange te zijn...


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4171
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17031 Gepost op: 10 november 2018, 22:07:58 »
Je hebt de hele winter de tijd
 wat een plezier als de loc weer haar rondjes rijdt

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12378
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17032 Gepost op: 11 november 2018, 17:03:12 »
Haha ja! Daar heb ik best wel zin in. Het is natuurlijk wel zo dat je met veel plezier kunt kijken hoe zo'n zelfgebouwde (nou ja, gedeeltelijk dan) lok "z'n rondjes draait", maar eigenlijk is het bouwproces nog veel leuker (vind ik dan).
En of het ding van de winter nog af komt? We zien wel, er staan nog wat klusjes op het programma. Ook leuk om te doen.

Enfin, nu nog maar even met lok 41 351 aan de gang.

"j. bei  der DRG-Ausführung Löcher 1 mm Ø für die Druckausgleichsventile (37) in die Zylinder bohren und Teile hineinsetzen"

Hm. Dat kan ik dus overslaan.

"k. Kessel (12) ausrüsten, siehe hierzu Abb. 1 und 2. Auf dem Kesselscheitel Schornstein (14c), breiten Tritt (56) und Sicherheitsventile (7) und (8 ) einkleben. Dachhaken(59) auf Führerhausdach kleben.
l. Auf der linken Seite Generator (42), Speiseventil (43) Tritte (55a, b, c und 2 x 61), Dampfventil (48) mit Verteilerventil (47) und Dampfentnahmestutzen (58) - vorher entsprechend der Kesselkontur biegen - einsetzen. Speisepumpe (44) an den Halter am Umlauf (14b) kleben. Stellstangen für Ventile ablängen, Halter (53) je 2 x pro Stange aufschieben und in Kessel drücken, mit einem winzigen Tropfen Bylamet sichern. Griffstange in Höhe Kesselmitte mit 4 Haltern (46) zweckmäßigerweise erst nach dem Anbringen der Rohrleitungen anbringen, da diese dahinter liegen.
"

Oké. Schornstein, breiten Tritt en Sicherheitsventile zitten er al op. De Dachhaken nog niet.

Dakhaken:



Om die te kunnen plaatsen moeten de knobbeltjes op het Roco-Führerhaus eerst verwijderd worden en de nodige gaatjes geboord worden. En m'n grote ogen opzetten.

Even verder kijken wat er nog komen gaat en of er dingen tussen zitten waarmee rekening gehouden moet worden:



De Speisepumpe. Bedoeld wordt de rechtse pomp, de linker is de Luftpumpe, die komt aan de rechterkant.



Oja, de Dampfentnahmestutzen. Dat onderdeel moet zo vlak mogelijk tegen de ketel komen te liggen vanwege de ventielstangen en andere zaken die er voorlangs komen te lopen.



De generator. Was even zoeken, de bovenste en onderste zijn DRG-exemplaren, we moeten dus de middelste hebben. Blijkbaar heb ik ook andere Weinert-onderdelen in dit doosje bewaard. Nou ja, de beide pompen moest ik uit het bakje met Drahtzugleitung-onderdelen moeten opvissen. Je kunt hier met recht van een zeker "Durcheinander" spreken.

Mooi. Eerst die Dachhaken maar. Benieuwd of ik daar vanavond nog aan toe kom, want de Formule 1 wedstrijd is ook laat deze keer, en Lubach vind ik ook altijd wel leuk.
En ik moet nog shoarma maken. Ook dat nog.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12378
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17033 Gepost op: 11 november 2018, 21:30:26 »
De lichtmachine:



Waarbij ik me nu ineens afvraag of het wel handig was om het ding vast te plakken. Er zal ook nog een stoomtoe- en een stoomafvoerleidinkje naar toe moeten en het kan zijn dat er daarvoor nog gaatjes in de generator geboord moet worden...

Dachhaken en Dampfentnahmestutzen:



En nog even wat anders: in de bouwdoos zitten de Sandstreudüsen als twee aparte onderdeeltjes, de Sandfallrohren moeten nog uit messingdraad worden gebogen en aan de Düsen worden bevestigd.
Weinert heeft echter voor de BR 41 ook de Sandstreudüsen mèt Rohren te koop (art.nr. 8182), en dat scheelt een hoop werk:



Helaas was mijn setje niet helemaal foutloos. Zoals je kunt zien aan het meest rechtse exemplaar is er bij het gieten iets niet helemaal goed gegaan. Er mist een stukje uit de linkse leiding.
Maar dat was al gauw netjes opgelost en er kwam een nieuw exemplaar voor in de plaats (helemaal links). Weinert is best soepel met vervangende onderdelen (zie ook het draadje over debouw van een 93er van diezelfde firma).

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12378
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17034 Gepost op: 12 november 2018, 17:40:56 »
In het draadje van Bas ("wob") voerde ik een pleidooi voor het zoeken naar goede documentatie bij projecten als zijn 93er-bouwdoos en mijn 41er-ombouwkit. In het kader van de Sonderausgaben (en Specials) heeft de uitgever van Eisenbahn Journal nogal wat Baureihen besproken in die serie. Zo ook van de Baureihe 41. Twee zelfs (of misschien nog wel meer), de eerste stamt van december 1984, waarvan in 1995 een herdruk is verschenen, en in 2013 verscheen nog een Special met de BR 41 als onderwerp waarbij deze ook aandacht werd geschonken aan Museumsloks.
Niets mis met die nieuwere edities, maar ik geef toch de voorkeur aan de oudere (toen Eisenbahn Journal nog door Hermann Merker Verlag werd uitgegeven). Volgens mij waren daarin veel meer paginagrote afbeeldingen opgenomen. En juist die zijn nou zo handig om na te kunnen gaan hoe al die leidingen en dergelijke nou moeten lopen.



Zo moeten de ventielstangen aan de linkerkant vóór de vlak voor het machinistenhuis naar beneden lopende dikke leiding aangebracht worden:



DE boel zit nog los, vandaar een beetje schots en scheef.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2018, 18:09:20 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12378
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17035 Gepost op: 12 november 2018, 22:37:41 »
Ik vraag me wel af waarom ik eigenlijk aan zo'n frutseldoos van Weinert begin. Voor 't zelfde geld -nee, voor minder geld- heb je een knappe 41er Altbau van Fleischmann. Dan had ik twee loks gehad tegen nu maar eentje.

Die stelstangen nu maar vastgezet, voordat ik die houdertjes nog kwijtraak ook:


Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1020
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17036 Gepost op: 13 november 2018, 10:05:48 »
Omdat dit simpelweg veel leuker is  ;)
Én wanneer ze klaar is heb je een uniek model.
MVG Dave

Rheinburg

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12378
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17037 Gepost op: 13 november 2018, 16:53:01 »
Ja, leuk is het wel... als je van uitdagingen houdt.

Als ik maar even tijd heb ben ik aan het studeren hoe al die leidingen en dergelijke nu eigenlijk lopen. Soms is dat niet helemaal duidelijk, bijvoorbeeld omdat er twee leidingen achter de omloopplaat verstopt zitten zodat je moet redeneren hoe het nu precies zit, en soms omdat vooruit denken de enige strategie is om te bepalen in welke volgorde ze moeten worden aangebracht.
Zoals bijvoorbeeld de stoomtoevoerleiding van ventiel naar lichtmachine:



(De foto is een uitsnede van foto 31 (auteur H.-J. Vorsteher) in de Eisenbahn Journal Special 8/95 "Die Baureihe 41"van Horst J. Obermayer en Manfred Weisbrod, Herman Merker Verlag 1985. Ik beroep me hier op het citaatrecht).

Vanaf het ventiel (te zien onder de stoomdom) loopt die leiding over de strooizandleidingen en onder de leiding van straalpomp naar voedingsventiel door. De leiding van ventiel naar Hilfsbläser precies zo, maar dan andersom...
Misschien dat anderen er geen moeite mee hebben, maar ik moet dat allemaal eens een paar keer rustig bekijken voor ik überhaupt de eerste koperdraad begin te trekken.

Citaat
Én wanneer ze klaar is heb je een uniek model.

Hmm... ja, mijn model zal allicht verschillen van dat van een ander. Afgezien daarvan vraag ik me af hoeveel er in Nederland überhaupt gemaakt zullen zijn, of, meer algemeen, hoeveel Weinertloks (complete kits dan wel ombouwsets) zouden er in Nederland rondrijden? Bas (wob) is bezig met een 93er, en ik weet dat Bart (Bahn-AG) bezig is, of was, met een lok 03.10, maar verder...  ???

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17038 Gepost op: 13 november 2018, 18:11:19 »
Dat klopt.

Eerst 100 keer kijken voordat je 1 leiding monteert. (y)
Klinkt bekend in de oren als ervaren bouwer. (y)

Je zult ook merken dat de kleine leidingen het meeste werk kosten. ;D

Veel plezier met de spaghetti.

Kees.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8114
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #17039 Gepost op: 13 november 2018, 18:33:47 »
Ik zou gelijk in de keuken de saus gaan maken dan heb je vanavond in elk geval te eten  ;)
Ben wel benieuwd waar dit heen gaat leiden  8)