Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
Vandaag om 14:41:29
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:13:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3412964 keer)

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16920 Gepost op: 22 oktober 2018, 12:07:59 »
Dag Jan,

Prachtig, de illusie van de ruimte. Jouw baan geeft mij veel inspiratie.
Met vriendelijke groet,
Gert

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16921 Gepost op: 22 oktober 2018, 18:25:23 »
Jan,

Je krijgt pb over het afrasteringsdraad.

Wolter
Moins mais mieux.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338: nog een Pb
« Reactie #16922 Gepost op: 22 oktober 2018, 18:34:52 »
Nog een aanvulling op het vorige bericht.

W.
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16923 Gepost op: 22 oktober 2018, 22:38:42 »
Citaat van: Gert
Jouw baan geeft mij veel inspiratie.

Dat is toch wel één van de mooiste complimenten die je kunt krijgen. Dank je, Gert!  :D

@Wolter: dank voor de snelle levering, het spul is inderdaad erg dun, één dezer dagen zal ik er wat mee gaan spelen, en zoals gewoonlijk vind je van de wederwaardigheden hier wel een neerslag. Dank!

De Wagenwerkstatt van Lümmeln krijgt soms de raarste klanten. Zoals deze exoot, die er voor zorgt dat zelfs stoomloks door kortsluiting stil komen te staan:


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16924 Gepost op: 23 oktober 2018, 10:17:04 »
De Wagenwerkstatt van Lümmeln krijgt soms de raarste klanten. Zoals deze exoot, die er voor zorgt dat zelfs stoomloks door kortsluiting stil komen te staan:
Hoe komt die wagen dan bij de Wagenwerkstatt?

Groet,
Michel

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16925 Gepost op: 23 oktober 2018, 14:27:22 »
Met een elok. Die werkt op de bovenleiding namelijk.  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16926 Gepost op: 23 oktober 2018, 15:00:53 »
Inderdaad, Gerard. Bovendien met 15 kV wisselspanning. ;D

Groet,
Bas

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16927 Gepost op: 23 oktober 2018, 17:38:02 »
Wat een l33lijk ding :-X    maarrrr, je zult hem vast wel om een bepaalde reden hebben waar weer een verhaal achter zit ;D
Have fun every day, before you know it's..........

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16928 Gepost op: 23 oktober 2018, 17:57:47 »
Met een elok. Die werkt op de bovenleiding namelijk.  ;D
bovenleiding?

Waar dan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16929 Gepost op: 23 oktober 2018, 17:59:59 »
Och, een verhaal... als het cadeau krijgen van een wagonnetje een verhaal is, ja, dan wel.  ;)
Moeders mooiste is het inderdaad niet, maar je moet een gegeven paard niet in de bek kijken, zeggen ze dan.

@Michel & Gerard & Bas: niet met een elok, er hangt immers geen draad boven?
Nee hoor, de machinist heeft gewoon tegen de stoker gezegd dat hij moest gaan duwen (zelf moest hij natuurlijk achter het stuur blijven zitten).  Het gewicht van de wagon valt in het niet bij het gewicht van de lok, dat is de reden waarom de wagon mèt de lok wordt geduwd. Zou de stoker alleen de wagon moeten duwen, dan valt het gewicht niet in het niet, immers, de lok zit er niet voor.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16930 Gepost op: 23 oktober 2018, 18:24:41 »
Via Wolter (alias Noordernet) ontving ik een proefmonster quiltdraad (toch?), en dat blijkt, zoals hierboven ook al gezegd, heel mooi dun spul te zijn. Makkelijk door de oogjes van de Rollen van de Rollenhalter te halen, zelfs dubbel is geen probleem:


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16931 Gepost op: 23 oktober 2018, 18:29:31 »
Kijk, dat is goed nieuws. En een uitkomst die we hoopten.

Het spul wordt inderdaad gebruikt voor het quilten en wordt ook wel verkocht als onzichtbaar garen.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2018, 18:32:00 door Noordernet. Reden: Aanvulling »
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16932 Gepost op: 23 oktober 2018, 21:40:07 »
 :D
Al te onzichtbaar moet het natuurlijk ook weer niet zijn  ;)
Zal een dezer dagen eens een draadje spannen. Vandaag was wat hectisch...

Na gegrond bevonden klachten van een Lümmelneraner stoker is besloten een Aufdrückgerät aan te schaffen. Multifunktioneel natuurlijk, dat wel.



En omdat ze tegenwoordig nogal in de belangstelling staan ook maar een railbusplaatje vanuit Lümmeln:


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16933 Gepost op: 24 oktober 2018, 09:06:32 »
Nee hoor, de machinist heeft gewoon tegen de stoker gezegd dat hij moest gaan duwen (zelf moest hij natuurlijk achter het stuur blijven zitten).  Het gewicht van de wagon valt in het niet bij het gewicht van de lok, dat is de reden waarom de wagon mèt de lok wordt geduwd. Zou de stoker alleen de wagon moeten duwen, dan valt het gewicht niet in het niet, immers, de lok zit er niet voor.
Kijk, dat is tenminste duidelijk. Dank voor je opheldering.  (y)

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16934 Gepost op: 24 oktober 2018, 16:39:57 »
Ja, logica is zeg maar echt mijn ding.

Natuurlijk was -en ben ik nog steeds- erg nieuwsgierig naar hoe dat dunne draad het zou doen als het eenmaal tussen de paaltjes met geleiderollen zou zijn gespannen.
Welnu, dat heeft iets meer voeten in de aarde dan gedacht. Het bleek namelijk practisch ondoenlijk om de draad door de al naast het spoor geplante Rollenhalter te rijgen. Althans, voor mij wel. In de eerste plaats komt dat omdat die paaltjes min of meer aan de achterzijde van de baan zijn geplaatst, zodat ik tenminste een halve meter over de baan heen moet gaan hangen om er met dat vrijwel onzichtbare draadje bij in de buurt te komen, en dan ook nog door een gaatje kleiner dan een halve millimeter zien te wurmen. Na ongeveer drie kwartier emmeren hield ik het wel voor gezien. Je moet je grenzen tenslotte wel (h)erkennen als je er eentje tegenkomt.

Vervolgens bedacht ik dat het misschien wel gemakkelijker zou zijn wanneer ik de paatjes weer zou rooien om er dan op m'n gemakje de draad doorheen te vlooien. Dat was het ook wel, en nu zijn alle paaltjes/Rollenhalter of hoe die dingen ook maar heten, èn de beide Druckrollenhalter aan de draad geregen:



Nu eerst kijken of mijn schele ogen na een nachtje slapen weer een beetje zijn bijgetrokken, en dan op naar de andere helft.