Doel:€250.00
Donaties:€115.00

Per saldo:€-135.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem? door Locofiel
Vandaag om 09:35:15
Openen kap Artitec 3737 door Wijktrein
Vandaag om 09:34:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
Vandaag om 09:33:38
NS modelbaan Hoekdam H0 door Overlast
Vandaag om 09:30:10
Welke verf door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:29:24
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:26:28
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:23:56
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 09:10:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:04:59
Stilstaande loc wordt niet gedetecteerd door bezetmelder door rjr
Vandaag om 08:10:51
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 08:06:26
Projekt 083-338 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:14
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 06:38:35
Trams van de HTM in 1/87 door martijn v m
Vandaag om 06:00:39
Eurospoor 2018 door snowmansion
Vandaag om 01:00:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 november 2018, 23:21:46
De bouw van Nieuwdam H0 door Rick 1625
14 november 2018, 22:49:54
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 november 2018, 22:40:19
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Albert Bas
14 november 2018, 22:07:54
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door Frank Hillebrand
14 november 2018, 22:04:45
Exacttrain AB7521, hoe te openen? door Coen Burki
14 november 2018, 21:38:03
Roßnitz door Christoph
14 november 2018, 21:08:33
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1810057 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4563
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16875 Gepost op: 15 oktober 2018, 23:16:18 »
Nou, alea iacta est. Laat meneer Hermann, woonachtig in de buurt van Lümmeln het maar niet horen.

Mooi dat je eruit bent. De veelheid van opgeworpen suggesties en tegenwerpingen en alternatieven kan zich als een gordiaanse knoop manifesteren. Dan is het aan een kundig veldheer om er soep van te koken. Een eenvoudige doch voedzame maaltijd, zullen we maar zeggen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

könings

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16876 Gepost op: 16 oktober 2018, 10:05:08 »
Simpel, dat is vaak, zo niet altijd, de beste oplossing (y). Nu nog onze volksvertegenwoordigers trachten zo wijs te maken😕.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12375
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16877 Gepost op: 16 oktober 2018, 17:54:13 »
@Reinout: dat is precies zoals ik het ook had kunnen verwoorden.
Knopensoep... een eenvoudige maaltijd, dat wil ik wel geloven, maar voedzaam?  ;)

De Cheruskische hoofdman werd door de Romeinen Arminius genoemd, maar zijn echte naam is niet bekend. De naam Hermann werd ergens in de 19e eeuw verzonnen.
Maar goed, deze Hermann zou, hoewel het evengoed ook te betwijfelen is, best wel eens van het citaat van Ceasar gehoord kunnen hebben. Deze Gaius Julius was echter, toen Hermann geboren werd, al zo'n 25 jaar dood.

Enfin. Wat dat hele verhaal over seinhuis/wissel/Wartezeichen en wat dies meer zij betreft, het besluit geen seinhuis te plaatsen en het wissel door het Stellwerk Lof te laten bedienen is evengoed aanvechtbaar als het plan om het seinhuis wèl te bouwen en ook voor alle overige mogelijkheden zijn genoeg argumenten voor en tegen te vinden, maar je moet een keer wat. Dus.

Het viel trouwens best nog wel tegen (of mee, zo je wil), want de afstand wissel - tunnelduct is toch altijd nog ruim (!) twee en een halve meter in plaats van de veronderstelde anderhalve meter! En aangezien die Rollenhalter door de bank genomen op zo'n tien meter afstand van elkaar staan, zouden er pakweg 22 Rollenhalter nodig zijn. Met een paar Druckrollen ertussen om de bocht om te kunnen wat minder, maar ze gaan per tien dus dat betekent dat er nog een setje moet komen. Maar misschien is het beter om het over de winter heen te tillen want bestellen kost ook weer tijd, hoewel je zou zeggen dat Joke nog gelijk krijgt ook, met haar "eeuwige zomer".
 

Eigenlijk wel raar, vanmorgen was ik even op de fiets (want mooi weer) naar de Zuidlaardermarkt. Voor mijn gevoel hoor je daar zeiknat te worden van de motregen, òf drijfnat van af en toe een plensbui, èn te snakken naar een bak koffie om tenminste wat warms in je lijf te krijgen en daarna een bak snert of bruinebonensoep voor nog meer warms, maar vandaag liep ik met m'n ijsco nog te puffen van de warmte... Ik kom al sinds m'n jeugd naar de Zuidlaardermarkt, en ik ben beslist ook niet elk jaar gegaan, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Bijna eng.

Citaat van: Bas
Nu nog onze volksvertegenwoordigers...
Ik denk daar wel iets van, maar laten we het daar verder maar niet over hebben want dat wordt toch weer een eindeloos heen en weer waar niemand gelijk krijgt zodat er weer mensen boos worden en zo dat komt niet ten goede aan dit forum.

Op DSO vond ik een interessant draadje over het logo van de VTG-wagens, en wanneer het huidige logo z'n intrede deed ten koste van het vorige. Volgens de deskundigen daar zou dat in 1972 geweest moeten zijn. Veel te laat voor Lümmeln dus.

« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2018, 18:17:48 door 44 »

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16878 Gepost op: 16 oktober 2018, 20:45:55 »
Hoi hoi!
Lang geleden was ik in het depot Ehrang bij Trier. Waarschijnlijk wat groter dan jouw depot, maar wel voorzien van een eigen seinhuis, dat ik op uitnodiging van de seinhuiswachter ook heb bezocht. Wat betreft je bovengrondse draadgeleiders: waar gelopen wordt, worden de trekdraden meestal onder de grond gevoerd. Waar dat niet mogelijk is bouwde men "overstapjes" zodat het personeel de hindernis kon passeren.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16879 Gepost op: 16 oktober 2018, 21:51:13 »
Ja vreemd weer, met de start van de Zuidlaardermarkt begon het formele stookseizoen weer. Eerder zette je de kachel niet aan.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12375
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16880 Gepost op: 16 oktober 2018, 21:56:28 »
Grappig, sinds een week of zo ligt er een boek over Ehrang naast me, maar ik ben nog niet veel verder dan de beginjaren. Dat seinhuis zal later wel aan bod komen, denk ik.
Er zijn best wel Bw's met eigen seinhuis, of zelfs seinhuizen (zo had Hamburg Altona er vier), maar over het algemeen zie dat het in het Bw voorkomende 'trekwerk' door reguliere seinhuizen wordt gedaan of dat men zelf door handbediening de boel moet regelen, of juist een combinatie daarvan. In beide gevallen zie je juist dat vooral het "eerste" wissel, dus het wissel waarover het verkeer het Bw in en uit gaat (vergelijkbaar met mijn kardinaalswissel dus) bediend wordt vanuit een seinhuis, terwijl de overige wissels handbediend zijn.

Wat de Drahtzugleitungen betreft: in principe worden die bovengronds gehouden behalve daar waar het niet anders kan (bijvoorbeeld wanneer ze een spoor of een weg (bij overwegen) moeten kruisen of daar waar ze, zouden ze bovengronds liggen, gevaar zouden kunnen veroorzaken. Die overstapjes komen inderdaad hier en daar wel tegen.

Maar de Drahtzugleitung naar het eerste wissel van Bw Lümmeln kan zonder bezwaren bovengronds langs het spoor komen te lopen. Voor het ene wissel zijn twee draden nodig, of eigenlijk maar één. Die loopt echter in een lus, zodat er een draadgedeelte "heen" is en een draadgedeelte "terug".
Aan de Weinert-houder voor Drahtzugleitungen zitten rollen voor twee paren (volgens mij), aan elke kant van de paal twee rollen:



Eentje zal er dus af moeten, of, dat zou eventueel een alternatief zijn, deze blijft zitten maar wordt niet gebruikt (bijvoorbeeld omdat dat in het verleden wel het geval was toen het Hauptsperrsignal nog in het Bw stond in plaats van, zoals nu, onderaan de Rampe. Maar ik denk dat ik maar met de slijpschijf aan de gang ga.
Trouwens, op de foto hierboven zijn de Rollenhalter bijna vijf keer de werkelijke grootte afgebeeld.

Hierboven had ik het even over het VTG-logo, dit is het oude logo:



@Luit: die hebben we dan ook nog niet aangehad. En dat zal nog wel een paar dagen duren ook, denk ik.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4166
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16881 Gepost op: 16 oktober 2018, 22:19:08 »
Jan
Denk aan het omgelegde spoor
vroeger wissels voor rangeerspoor,kolen spoor
Die wissels zijner niet meer ,en dus de rollen over nodig
Die halen ze ooit eens weg als er een grote verandering komt(electro wissels ed)
Laat ze dr aan zittenen roestmaken  :angel:

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12375
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16882 Gepost op: 17 oktober 2018, 14:50:12 »
Weet je, Jerry, je kunt wel bij alle ietwat "abnormale" dingen op je baan een verklaring of een excuus verzinnen, maar daar wordt het geheel niet geloofwaardiger van. Daarom wordt er voor één Dragtzugleitungspaar ook maar één paar draadgeleiders per gasbuis gemonteerd:



Zo. Hier en daar even wat recht buigen, verfje d'rop en ze kunnen langs het spoor over de Rampe gestoken worden. Oja, niet vergeten alle boveneinden even netjes en gelijk af te toppen.
En nog even een paar Druckrollen prepareren.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4166
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16883 Gepost op: 17 oktober 2018, 16:29:02 »
 ::) Ik ben denkelijk wat te makkelijk
Maar wat ga je voor de draden gebruiken

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8217
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16884 Gepost op: 17 oktober 2018, 17:46:49 »
Daar gaat tie nog even garen over zitten spinnen  ;)  ;D

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12375
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16885 Gepost op: 17 oktober 2018, 18:45:17 »
Dat is maar net waar je voor kiest, Jerry. De één doet alles -en vaak niet onverdienstelijk- met van alles wat er te koop is zonder daar een spat aan te veranderen, en een ander maakt liever alles zelf. Of je zit er tussenin.
Een hele tijd geleden heb ik ooit, speciaal voor dit doel, een klosje nanodraad gekocht, dat wilde ik nu eindelijk maar eens proberen.

Moe'k wel eerst even opzoeken nog

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4166
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16886 Gepost op: 17 oktober 2018, 19:00:30 »
Ik weet niet wat voor draad kabel gebruikt werdt
Ik weet dat ivm rek voor handrem kabels(op auto , fiets,brommer enz)speciaal gedraaid kabel werd gebruikt
Ik kan me bedenken dat dit ook bij wissels en seinen ,ondanks spanwerken toch niet een te veel mocht rekken
De dikte en lengte zullen best aan een min en max zitten

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12375
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16887 Gepost op: 17 oktober 2018, 19:03:39 »
Daarvoor werd massief draad gebruikt, dus geen kabel. Iets van vier of vijf millimeter doorsnee, afhankelijk of het voor wissels of seinen werd gebruikt.
En bij Druckrollen, Umlenkrollen en dergelijke werd er een dikker stuk tussen gezet.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4166
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16888 Gepost op: 17 oktober 2018, 19:06:02 »
Daar zat dus geen rek in
Maar voor bochten zal er toch eenstuk kabel nodig zijn met span inrichting

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12375
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16889 Gepost op: 17 oktober 2018, 20:02:59 »
Klopt. Op plaatsen waar de draad behoorlijk van richting verandert (Druckrollen, Umlenkrollen en overal waar de draad om een "soort wiel" heen wordt geleid, wordt er een stuk kabel tussen gezet.
Wat ik hierboven beweerde over het dikkere stuk is dus niet juist.

Op p. 31 van "Mechanische Stellwerke 1" van Stefan Carstens staat exact beschreven hoe het precies zit, ook hoe de koppeling tussen draad en kabel tot stand gebracht wordt.



Voor iedereen die zich wat wil verdiepen in de wondere wereld van de Drahtzugleitung zeer aan te raden!
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2018, 20:18:43 door 44 »