Doel:€250.00
Donaties:€60.00

Per saldo:€-190.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 19-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 06:34:08
Welk baanontwerpprogramma? door Remunj
Vandaag om 06:28:20
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door GD
Vandaag om 06:22:16
Een Zwitserse Jura baan in H0 door Te 2/2
Vandaag om 00:56:03
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door roadster36
Vandaag om 00:54:58
NS modelbaan Hoekdam H0 door DJV
Vandaag om 00:54:02
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Biesje
Vandaag om 00:25:34
Pret met Arduino door RudyB
Vandaag om 00:22:19
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:20:20
MB-module "Dolce far N-te" door T.Spat
20 januari 2019, 23:40:05
BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen? door Modellbahnwagen
20 januari 2019, 23:38:17
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
20 januari 2019, 23:35:00
Loc- en wagonbouw spoor 1 & 0 door raymond erdtsieck
20 januari 2019, 23:30:01
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
20 januari 2019, 23:21:04
Cushman Oregon, voorheen Project Unnamed door Ronald Halma
20 januari 2019, 23:13:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
20 januari 2019, 23:13:34
NS 8100 in Spoor-1 door MB6400
20 januari 2019, 23:09:55
Nieuwe Z21 App door Leen Stolk
20 januari 2019, 23:04:43
Iets kleins in 00 door mdjr78
20 januari 2019, 23:02:09
Rail-buig-gereedschap door Scratchbuilt
20 januari 2019, 22:58:39
TT-baan Heinenoord door Wim Vink
20 januari 2019, 22:55:59
Verven styreen door NS1220
20 januari 2019, 22:52:26
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
20 januari 2019, 22:50:37
S88Link Bus 1 = 2001 ipv 1001 door Wympie
20 januari 2019, 22:47:30
Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c door Ivo vS
20 januari 2019, 22:45:44
FEVE 1000 in H0m door SimonSt
20 januari 2019, 22:43:45
Digikeijs DR4088 probleem, na plaatsen 2e melder werkt geen enkele melder meer. door haoos
20 januari 2019, 22:27:30
H0e diesellok van A1 models door ronald1956
20 januari 2019, 22:26:35
Wuppertalerstrasse; een nieuw project in spoor 1 door Wies
20 januari 2019, 22:20:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door rail4marcel
20 januari 2019, 22:16:42
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1840826 keer)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16860 Gepost op: 14 oktober 2018, 22:21:00 »
Klopt. was ook van een later bouwjaar. Achteraf spijtig dat mijn vader hem toen heeft ingeruild voor een Yaschica spiegelreflex camera (deze heb ik trouwens nog steeds in de vitrine staan samen met mijn analoge Nikons
Hier nog wat info over de Zeis Ikon
http://mikeeckman.com/photovintage/vintagecameras/tengor/index.html

Groet Ric

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 329
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16861 Gepost op: 14 oktober 2018, 22:52:53 »
Die Zeiss Ikon Box Tengor heb ik ook gehad. Ik kreeg hem in 1973 als dertienjarige van mijn moeder, die hem op haar beurt in 1956 had gekocht bij Foto Holmersma in Wildervank.
Er ging rolfilm 120 in. Acht opnamen, zoals Jan al schreef.

Mijn eerste Duitse stoomfoto’s heb ik daar nog mee gemaakt, waaronder de laatste inzet van de BR 012 in mei 1975: vertrek van de D 734  rond half twaalf uit Leer.

Wolter

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12409
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16862 Gepost op: 14 oktober 2018, 23:17:16 »
Mocht je die foto nog hebben, dan nodig ik je van harte uit die hier te plaatsen!  :D
En als het me zou lukken nog eens een flimpje (hoewel, die waren best groot) voor de box te bemachtigen, dan zal ik eens op jacht naar wat treinmotieven en de resultaten hier ook laten zien.
Foto's maken van mijn baan zal niet best lukken, zo begrijp ik uit de info op de webplek waar Ric een koppeling van gaf. Daar wordt gezegd: ...  the user is best advised to keep close-up subjects at a range of 4-5 feet en dat is fysiek welhaast onmogelijk in m'n kleine hok.
Ric, bedankt voor de verwijzing!

In principe kan de Stellhebel mitsamt Laterne worden geplaatst. De lijm moet nog wat uitharden en met een klein tipje zwarte verf het asje van de lantaarn nog worden aangestipt.


könings

  • Gast
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16863 Gepost op: 15 oktober 2018, 04:09:22 »
De wisselwuivers hebben het er maar druk mee in het depot. Mag ik vragen wat voor een Gs daar in het Stumpfgleis staat te blinken? Iets van Brawa misschien?

Mvg Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4728
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16864 Gepost op: 15 oktober 2018, 11:18:44 »
Qua "seinhuis voor BW of handwissels": ik heb twee voorbeelden van BWs die bescheiden danwel zeer bescheiden van omvang zijn waar toch vrijwel alle wissels op afstand bediend worden. Weliswaar door seinhuizen die bij de rest v/h station houden horen i.p.v. een los seinhuis, maar toch.

Mayen Ost. De gekleurde wissels horen bij een seinhuis. Het BW valt vooral onder het "groene" seinhuis "Mo".

Hermeskeil. Daar zie ik één handwissel.

Eigenlijk had ik het in deze mate niet verwacht!

Reinout
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 15:39:56 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12409
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16865 Gepost op: 15 oktober 2018, 15:25:43 »
Citaat van: Bas
vragen wat voor een Gs daar in het Stumpfgleis staat

Als je die grijze wagen bedoelt - dat is een Glms 38 "Dresden" van Roco, een Privatwagen (daar duidt de P in het vierkantje [P] op, eigendom van een fabriek of maatschappij of wat dan ook (zie ook ketelwagens) maar ondergebracht in het park van de DB), in dit geval van Kuba, een meubelfabriek in Wolfenbüttel die zich toelegde op de fabricage van audio- en televisiemeubels.



De bruine wagen daarachter is er wel eentje van BRAWA. Omdat er behoefte was aan koelwagens voor het transport van bananen werden er 651 stuks Glmehs 50 omgebouwd tot Tnohs 59. Lekker makkelijk voor BRAWA, alleen de opschriften aanpassen en klaar, want de ombouw betrof eigenlijk alleen maar de isolatie en een tweede set deuren aan de binnenkant. Van buitenaf zie je daar dus niks van.



Citaat van: Reinout
seinhuizen die bij de rest v/h station houden i.p.v. een los seinhuis

Ik denk dat dat de sleutel is.
De meeste Bw's zullen wel min of meer binnen het (zicht)bereik van een "regulier" Stellwerk liggen, zodat van daaruit de wissels bediend kunnen worden, ongeacht het aantal. Het zal weinig uitmaken of er één, twee of zes wissels bediend moeten worden. Alleen een beetje meer werk voor de seinhuiswachter. In het echte Lümmeln is de situatie ook ongeveer zo.
In mijn Lúmmeln echter is de situatie anders geworden omdat, vanwege de krappe lengte, het toevoerspoor verlengd moest worden zodat het "omgekruld" kon worden en het Bw, via de Dingsbumsdrüberrunter, aan de andere kant van het hoofdspoor kwam te liggen. De daardoor ontstane min of meer geïsoleerde ligging van het Bw speelt me nu parten omdat het nu buiten het zichtbereik van het "reguliere" seinhuis is komen te liggen.



Het eerste wissel (in de rode cirkel) is en blijft het cruciale wissel; alle verkeer naar en van het Bw (1= inrijspoor, 2 = uitrijspoor), de Wagenwerkstatt (3) en de Bahnmeisterei (4) maakt gebruik van dat wissel.
Mijn gedachte is de volgende: als dat eerste wissel nou eens door het (imaginaire) Stellwerk "S" bediend zou worden (na telefonische communicatie over vertrekkende dan wel binnenkomend verkeer), en de rest blijft hand bediend, dan zijn we (ben ik, bedoel ik) van een hoop vraagtekens af.
En ligt er nog een hoop lol in het verschiet vanwege het plaatsen van de nodige Rollenhalter en het spannen van het trekdradenpaar tussen "S" en de kardinaalswissel. Da's toch al gauw een metertje of twee, als het niet meer is...

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4728
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16866 Gepost op: 15 oktober 2018, 15:48:58 »
De wissel moet volgens mij in zicht zijn van het seinhuis. Je moet namelijk visueel vaststellen dat de wissels vrij zijn voordat je ze stelt. Tenminste, ik weet 99% zeker dat je visueel moet kijken of een rijweg die je instelt vrij is, ik ga ervan uit dat dat dan ook voor rangeer-achtige wissels geldt.

Seinen mogen om een bocht liggen, die hoef je niet te zien. Voor seinen heb je nog wel eens slingers i.p.v. hendels waarmee je een langere afstand kan overbruggen dan normaal. Volgens mij geldt dat alleen voor seinen, niet voor wissels.

Een "W" signaal + telefoon, dat lijkt me wel het max als je geen seinhuis bij het BW hebt. En dan alle wissels dus handbediend.

Dus... misschien nog helemaal niet zo gek, hoor, om een seinhuis daar te plannen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4253
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16867 Gepost op: 15 oktober 2018, 15:52:25 »
En als S nu eens naar links van het wissel komt
Staat het en hoog en kan het de wissel zien/bedienen

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16868 Gepost op: 15 oktober 2018, 17:48:49 »

könings

  • Gast
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16869 Gepost op: 15 oktober 2018, 17:50:29 »
De min of meer afgelegen ligging van het Bw rechtvaardigt toch juist de plaatsing van een extra Stellwerk? Misschien niet op de top van Dingsbumdrüberunteruswusw, maar juist in een atypische positie, bv beneden, langs het hoofdspoor, maar dan wel hoog genoeg om de wissels van het Bw te kunnen zien. Toestemming om van en naar het Bw te gaan, wordt dan door de imaginaire Fdl verderop aan het Stellwerk gegeven. Of zoiets.

DJV

  • MSG-Nienoord
  • Offline Offline
  • Berichten: 790
  • BRrrrrmmmmmm. II-V Diesel Power.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16870 Gepost op: 15 oktober 2018, 19:19:02 »
Heey Jan. Heeft bureaucratie toegeslagen in Lümmeln Of hebben de bouwvakkers vakantie.. ;D ;D
Groeten Dirk Jan

Mijn andere hobby...
www.centoclub.nl/index.php?threads/djwpks-monster.832/

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12409
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16871 Gepost op: 15 oktober 2018, 20:51:28 »
Nee, ik probeer die dobbelstenen in de Rubicon te gooien maar ze worden steeds teruggesmeten.

Ik zal er nog eens op wijzen dat Lümmeln geen democratische utopie is maar een dictatoriale distopie, waar de despoot weliswaar belangstellend naar andermans mening luistert maar uiteindelijk toch z'n eigen zin doordrukt.
Juist achter het tunnelduct, dat onder het Barbararossplatz doorvoert, bevindt zich het Brückenstellwerk Lof, van waaruit men goed zicht heeft op het iets rechts van de Reinrausdingsbums gelegen eerste wissel van het Bw. Van daaruit wordt dan ook dit wissel bediend. De overige wissels in het Bw zijn handbediend.

Om het bewuste wissel te kunnen bedienen moet een Drahtzugleitung worden aangebracht, zoals gezegd zal dat ergens in de buurt van de anderhalve, misschien twee meter zijn. De tien voorradige Rollenhalter zijn dus niet toereikend.



Hoog tijd dat ik die boekjes "mechanische Stellwerke" weer eens door ga spitten.

« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 21:52:54 door 44 »

könings

  • Gast
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16872 Gepost op: 15 oktober 2018, 21:03:06 »
Toch mooi zo, die inspraak 8).

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16873 Gepost op: 15 oktober 2018, 21:32:34 »
Ja mooi. Komt tegenwoordig ook nog voor. Vandaag zelfs nog in Den Haag door een zekere heer Rutte. Heeft ook naar iedereen geluisterd en toch zijn plan door willen drukken. Had alleen niet op een "hogere macht"  :angel: gerekend waardoor hij bakzeil heeft moeten halen. ;D

Grt. Ric

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12409
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16874 Gepost op: 15 oktober 2018, 23:04:27 »
Nou, dat is niet helemaal vergelijkbaar. De despoot luistert wel degelijk naar andere meningen maar kan het niet èn zichzelf èn de ander naar de zin maken en daarom kiest hij er voor om het zichzelf naar de zin te maken. En bovendien zullen bepaalde knopen toch een keertje doorgehakt moeten worden.

Tijdens het zoeken naar die Rollenhalter vond ik nog een geheimzinnig potje. Ik had het al vaker in de bak met Weinert-onderdelen zien liggen, maar me nooit zo druk gemaakt om de vraag wat daar nou in zou zitten.



Nu had ik wel die ingeving om het eens open te maken en ziedaar:



Da's niet verkeerd.