Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco loks op fleischmann profi rails door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:21:53
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door charp
Vandaag om 17:09:22
Mat '36, 445. Zelfbouw. door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:25
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Jelmer
Vandaag om 17:05:14
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:04:52
Gezocht: Roco motor 85113, of soortgelijk door Pauldg
Vandaag om 17:02:03
Bouwverslagen "Scheisse am Alln" op YouTube.. door zofman
Vandaag om 16:57:16
Artitec vierdeurs stalen D door 008200
Vandaag om 16:57:09
Crowdfunding voor MBS Haaksbergen gestart door ingenium secundus
Vandaag om 16:53:20
EifelBurgenBahn door charp
Vandaag om 16:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:47:46
VERPLAATST: Fleischmann slanke wissels geeft ontsporingen. door Bert van Gelder
Vandaag om 16:26:14
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 16:23:23
Brawa 2021 door Arjan6511
Vandaag om 16:22:07
Fleischmann slanke wissels geeft ontsporingen. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:04:37
SLT in H0 voor Kleindrecht door AdLoc
Vandaag om 16:03:51
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 16:00:45
Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder? door bask185
Vandaag om 15:52:46
Roco NS plan V door Reinout van Rees
Vandaag om 15:49:27
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door freekvo
Vandaag om 15:30:26
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Coen Burki
Vandaag om 15:25:19
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 15:05:29
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Pauldg
Vandaag om 15:04:13
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 14:56:24
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door IJsselsteyn
Vandaag om 14:45:54
Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect? door Dave.......
Vandaag om 14:28:47
Deining in Dönsdorf door Freek Jonkers
Vandaag om 14:26:52
Werkend diorama: een steenfabriek in 0e door Tjalling
Vandaag om 14:21:11
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door Edsko Hekman
Vandaag om 13:51:40
Magnorail in grotere schalen door MOVisser
Vandaag om 13:47:05
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2557845 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16830 Gepost op: 10 oktober 2018, 22:02:33 »
Hier rijdt ook een VT98 rond, maar dan zonder pruttel. Het model stamt nog uit het predigitale tijdperk (volgens mij de eerste versie die door Roco werd uitgebracht), er is naderhand een decoder ingebouwd en ik denk niet dat die ooit nog eens door eentje met pruttel vervangen gaat worden.

Het probleem van het te lage traphuis heb ik eerst eens opgelost door er simpelweg een stukje bovenop te plakken, maar ik weet nog niet of ik daar wel vrede mee heb.



Daar moet eerst een nachtje overheen gaan. Als het went is het oké, en anders moet de boel opnieuw.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4950
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16831 Gepost op: 10 oktober 2018, 23:00:03 »
 ???
 :angel:
Misschien stukje eronder aan maken ,en de deur evenveel verlagen  8)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2838
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16832 Gepost op: 10 oktober 2018, 23:03:42 »
Volgens mij gaat het er ook om welke breedte aan stenen je wilt bereiken bovenaan.
Is nog even een klusje.

Succes

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16833 Gepost op: 11 oktober 2018, 01:39:15 »
Daar rijdt nu volgens mij een museumlijn, ook met die rode brommertjes :)

Ik vrees dat je met "daar" de omgeving van Daun enzo bedoelt: dat ligt sinds een paar jaar (31 december 2012) helaas stil. De algemene toestand van de lijn en vooral van de provisorische Kyll-brug net ten noorden van Gerolstein zorgden ervoor dat er nu geen toestemming meer is om te rijden. Ik kan mezelf wel voor de kop slaan dat ik er niet eerder langs ben geweest. Helaas was het een jaar of vijf geleden nog niet financieel mogelijk "even" naar de EIfel te gaan, snif snif.

Mijn hoop is er op dit moment gevestigd dat de lijn nog wel een paar jaar "gewoon" blijft liggen. En hopelijk is de milieudruk over een paar jaar (10 ofzo) dusdanig dat ze de lijn graag weer in gebruik nemen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16834 Gepost op: 11 oktober 2018, 13:55:56 »
Tja... heel herkenbaar, dat "voor de kop slaan". Toen ik een paar jaar na mijn terugkeer in Nederland nog eens in m'n ouwe woonplaats ging kijken, ook met de bedoeling het stationsgebouw te fotograferen (en eventueel wat opmetingen te verrichten), bleek dat het een of twee jaar daarvoor was gesloopt en vervangen door een nietszeggend modern tochtig hok. Met het stationsgebouw was ook het complete Bahnhofsarchiv verdwenen... de tiid hâldt gjin skoft, sa't de Friezen sizze. Oars sein: it giet wol troch.

Dat laatste is ook het geval met het seinhuis. Na een nachtje slapen kwam ik tot de conclusie geen vrede te hebben met de gister bedachte oplossing en dus ben ik opnieuw begonnen.
Hieronder twee keer een tweetal foto's eerst de oude versie, daarna de nieuwe:





In plaats van "3D" nu even "2D":





Tenslotte beide versies nakend naast elkaar (de nieuwe ligt op z'n kop zodat het verschil duidelijker wordt):


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4950
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16835 Gepost op: 11 oktober 2018, 16:56:32 »
Scheelt maar weinig
Je kan er eventueel nog een buiten trap aan maken van 2 /3 treden
zo een beton ding

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16836 Gepost op: 11 oktober 2018, 17:58:59 »
Het scheelt maar weinig, maar genoeg om mij het gevoel te geven dat het allemaal een beetje klopt, en dat deed het eerder niet. De breedte boven is gelijk aan de breedte van de opening beneden + de zuil. Dat levert naar mijn  idee een evenwichtiger beeld op:



Bovendien is er zo ook voldoende ruimte voor een raam:



En zo kan mooi de hele trap binnenshuis blijven. 

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16837 Gepost op: 12 oktober 2018, 11:26:06 »
Even kijken of het allemaal een beetje overeenkomt met mijn voorstelling. Paar fotootjes:









Hm. Het had wat smaller mogen zijn. Maar het is ook weer niet zo dominant als waar ik bang voor was.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16838 Gepost op: 12 oktober 2018, 11:54:35 »
Ziet er prima uit, komt ook inderdaad niet te dominant over. "Rechts" is er ook nog voldoende plek voor de Gruppenablenkung

Ik zit wel te kijken (...) naar de zichtlijnen. Het uitzicht op het "inrijwissel" naast het seinhuis lijkt me wat weinig met één raampje in de kopse kant aan die kant. Heb je al nagedacht over de inrichting van de bovenverdieping? Plaats van de Hebelbank enzo, vooral dan in combinatie met de plek van dat raampje.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16839 Gepost op: 12 oktober 2018, 12:12:27 »
Er is ook nog een raam in de 'achtergevel', dat uitzicht biedt op het wissel. Ik stel me zo voor dat dat ook geopend kan worden (voor bijv. communicatie met binnenkomend verkeer). Over de inrichting van die bovenverdieping heb ik nog niet echt nagedacht, wat natuurlijk dom is, want daarvan hangt ook de indeling van de vensters af, en ook de positie van de opgang. Nu wordt het andersom-werken: de inrichting hangt af van de vensterindeling en overige elementen (trap, toilet). De Hebelbank zal denk ik in de westelijke helft een plekje moeten krijgen.
Over Hebelbank gesproken: een poos geleden was er hier op het forum sprake van een 3D-geprinte Hebelbank, althans, een soort basis-element waarmee de de lengte (het aantal hendels) naar believen kon samenstellen. ik heb er al een poosje naar gezocht, maar kan het niet meer terugvinden.
Iemand een idee wat en van wie dat ook alweer was?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16840 Gepost op: 12 oktober 2018, 12:40:21 »
Als het enkele raam het noorden aangeeft: ja, dan zou ik ook de hebelbank aan de westkant zetten.
Toilet: dat heb ik ook wel eens op de begane grond gezien. Dan kan de bovenverdieping mooi leeg blijven en dus loopruimte bieden. Kan je ook makkelijker uit het raampje kijken. De boel ligt daar in een boog, dus als je achter de hebelbank staat heb je misschien juist wèl een goed uitzicht op de loks!

DIe 3d geprinte zaken kan ik me niet herinneren. In 1:87 zou zoiets ook met lasersnijden kunnen, dat je platte hendels hebt valt toch niet op door een raampje. Een lasergesneden kitje, dan zou je zelf de benodigde aantallen kunnen samenstellen. Hmmm... Ik ga ook eens zoeken :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16841 Gepost op: 12 oktober 2018, 13:44:39 »
Even kijken of ik je goed begrijp:

Er is maar één gevel met een enkel raam, dat is de oostelijke gevel, zie ook onderstaand plaatje:



De drie andere gevels hebben minstens twee ramen.

De Hebelbank komt, denk ik, meer aan de westelijke kant te staan, daar heeft de dienstdoende Stellwerker ruim zicht op het grootste gedeelte van het Bw-emplacement.
Naar het noorden is bovendien het gecombineerde Hauptsperrsignal/Wartezeichen bij het wissel naar de "hoofdbaan" goed zichtbaar en dus ook op het binnenkomende verkeer.

Lastig uit te leggen, vind ik, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Misschien toch eens een soort "Google maaps-beeld" maken door van bovenaf genomen foto's van de hele baan aan elkaar te plakken.  :D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16842 Gepost op: 12 oktober 2018, 14:10:54 »
Met een richtingspijl wordt het duidelijker ja :)

De oostelijke gevel, met het ene raam, was degene waar ik me wat zorgen over maakte. Zie de zwarte pijl hieronder. Heb je daar voldoende zicht op de locomotieven die via het wissel omrijden? Of op het emplacement afkomen?



De Hebelbank, waar ik hem zou plaatsen, heb ik aangegeven met een zwarte rechthoek. Ik verwacht hem parallel aan het spoor, dat is in ieder geval de gebruikelijke situatie. De trekdraden komen er dan, via de spaninstallatie op de begane grond, aan de zuidkant uit en worden dan parallel aan het spoor verder geleid.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14636
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16843 Gepost op: 12 oktober 2018, 16:07:38 »
Het zicht vanuit het oostelijke raam is ongeveer dit:







Lastig fotograferen. Ik denk dat Herr Preiserlein, als hij uit het raam wil kijken, nog wel een stapje dichterbij het raam zou gaan staan, waardoor de blikwinkel automatisch wijder zou worden..

De Hebelbank zou inderdaad ergens op die plek kunnen komen. Een blok of een hendelkast voor Fahrstrassen is in dit geval niet nodig, in het Bw is immers alleen sprake van rangeerbewegingen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5894
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16844 Gepost op: 12 oktober 2018, 16:55:12 »
Pfoe, hoe krijg je de foto op die manier überhaupt voor elkaar? Oh wacht, de wanden zitten nog niet aan elkaar :)

Maar: prima uitzicht, toch?

Een blokkast, daar zou je nog wel eens mee te maken kunnen krijgen. Mijn gok zou zijn dat het BW geïntegreerd is in het Bahnhofsblock van het bijbehorende station. De hoeveelheid bewegingen tussen het station en het BW zal dusdanig zijn dat je veel afstemmingsproblemen voorkomt door het expliciet te maken.

Maar.... dat is alleen m'n vermoeden. Ik hou me met kleine stations bezig, niet met BWs. Ik kan me ook voorstellen dat er zo'n W signaal staat dat op afstand vanaf het station bediend wordt ofzo. Dus.... benieuwd of iemand met voorbeelden komt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)