Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399113 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16710 Gepost op: 23 september 2018, 21:44:11 »
Afgetraind? Eerder afgepeigerd, als ik eenmaal weer beneden ben. 
Over de spoorlegging is al van alles gezegd. Een vriend van me merkte op dat er praktisch geen recht stuk spoor te bekennen was, maar, zo zei hij er direct achteraan, dat zal komen omdat de kamer zo klein is. Een ander vond dat ik beter voor code 70 van Peco had gekozen, dat had een fraaier beeld gegeven. Daar ben ik het wel mee eens, maar ik had dit spul  (Roco-line) nog liggen, en om dan weer een hoop geld te steken in nieuw materiaal... achteraf had ik dat misschien toch moeten doen, maar ja, achteraf kijk je de koe in de kont.
Maar dat van die streling voor het oog had ik nog niet eerder gehoord.

Citaat van: Martijn
Dat krijg je dus als je zoveel details in elk stukje verwerkt

Hmm... zoveel detail is er eigenlijk niet eens aangebracht. Er moet wat dat betreft nog wel een beetje bij komen, maar daar doen we later nog wat aan.

We hebben het al een paar keer over "het gat" gehad, het nog niet begroende stukje tussen Wagenwerkstatt en Dieseltankstelle. Nou, dit is dat gat:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16711 Gepost op: 23 september 2018, 23:14:45 »
Dat het Rocoline-stootblok 42608 een model is van het meest voorkomende stootblok in Duitsland (denk ik, ik heb ze niet geteld), is natuurlijk wel leuk. Het modelletje mankeert niet zoveel aan, en met wat verf en zo is er echt iets heel leuks van te maken.



Maar omdat ik toch ook wel eens iets anders wilde, dacht ik in een half uurtje even iets anders in elkaar te knallen.





Maar dat viel tegen, hier zit iets meer werk aan, en hij is nog geeneens helemaal klaar...
Al is het gat er wel een aardig stukje mee opgevuld.  :D

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16712 Gepost op: 23 september 2018, 23:31:03 »
Grappig dat ik geen idee had wat je aan het maken was (in reactie #16708) maar nu ik het zie dat ik denk, oh ja!



... reactie #16708 ...  :-X laat dat maar even inwerken, wat een aantal  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16713 Gepost op: 24 september 2018, 15:08:30 »
Ach, het is maar een getal, en zo bijzonder is het niet als je zes en een half jaar lang (bijna) elke dag een stukje typt waar dan weer geen of één of twee of drie reacties op komen. Bovendien is dit hele draadje behoorlijk kontlastig* geworden, vanochtend nog probeerde ik iets terug te vinden en was ik voor ik het wist een half uur verder voor ik het gevonden had.

Stootblokje in het groen klinkt als net zoiets als blote kindertjes in het gras, maar het is toch echt iets anders:



Het groen vind ik zelf een beetje nogal üppig. In het kader van het levensmotto van een vroegere vriend ("Groot is mooi en veel is lekker") wil ik nog wel eens wat te kwistig zijn. Inmiddels is er al driftig de zeis doorheen gehaald, maar het resultaat daarvan is even niet geschikt voor publicatie. Mogelijk later vandaag een extra nieuwsbericht daarover.

*Dit draadje is net een haarfollikelmijt, die kan ook niet poepen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16714 Gepost op: 24 september 2018, 16:38:34 »
Komt je koppeling nou niet als 1ste tegen je "stootblok" aan ?
Wat het reacties betreft,das een algemeen bekend probleem,of men leest mee,of men reageert en je denkt wat heb ik daar nou aan  ::)
(ik heb zoals je weet hetzelfde gehad en op gereageert,maar je inzichten/meningen veranderen mettertijd vanzelf  ;D )
Beter 2 leuke en nuttige reacties dan 20 waar je eigenlijk niks mee kan  ;)
less is more  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16715 Gepost op: 24 september 2018, 16:41:48 »
Citaat van: 44
En dan eens een keertje vanuit Preisersicht:


Kijk, en daar doe je het allemaal voor  ;)
Ziet er tof uit Jan!

Groet,
michel

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16716 Gepost op: 24 september 2018, 16:46:10 »
Je stootblok ziet er goed uit
Past ook in het geheel
Dat gras is nu erg veel/heersend
Maar met een zooi onkruid en struik rommel wordt het een goed geheel
Ik weet niet beter hier in de havens oost vroeger ,waren die dingen ook door dat er niet vaak tot het juk werd gerangeerd vol met alles wat maar wilde en kon groeien en woekeren

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16717 Gepost op: 24 september 2018, 17:49:12 »
@Floris:  je hebt helemaal gelijk, voordat de buffers het stootblok raken knalt de wagen er met de koppeling tegenaan.



De keus was drieërlei:
  • zonder koppelingen rijden
  • een gat in het stootblok maken
  • niet tot aan het stootblok rijden
Optie 1 is bijzonder lastig, optie 2 wil ik niet, dus blijft optie 3 over.

Wat reacties betreft: ik neem ze in principe allemaal serieus en ook als een reactie zonder zin lijkt probeer ik te doorgronden wat er eigenlijk bedoeld wordt. Je weet tenslotte maar nooit. En het is meer dan eens voorgekomen dat ik uit de respons op dit draadje goeie ideeën kon halen.

@Michel: absoluut! zoals ik al eerder zei, ineens vallen er dingen op hun plek!

@Jerry: een beetje onkruid en struikachtige groeisels komen er nog wel, en ook naast en tussen de rails vóór het stootblok moet nog wat begroeiing komen (immers, er wordt niet tot aan het stootblok gereden ivm de koppeling  ;D).

Vooralsnog ziet het er zo uit:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16718 Gepost op: 24 september 2018, 18:47:54 »
Het was vaak ook een dump plek van spul als
pallets stuk of niet

stophout en ander spul wat niet direct meer gebruikt werd of wat met lossen over was
stukkend dekzeil touwen

genoeg om aan te kleden  ;) 

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16719 Gepost op: 24 september 2018, 21:29:24 »
Ik was altijd van mening dat het stootblok voor noodvallen was, en niet om er standaard tegen aan te rijden ???

Jan de hoek is mooi geworden en het gras bij het stootblok misschien iets te groen. ( oh man nu heb ik gelijk weer zon kinderliedtje in mijnoor ::))

Gr Joke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16720 Gepost op: 24 september 2018, 22:27:54 »
@Jerry: dit stootblok (als je het zo wil noemen - ik zou niet weten hoe anders) staat aan het eind van een opstelspoor voor behandelde en nog te behandelen wagens voor de Wagenwerkstaat. Ze moeten van daar een knap end lopen om oude rommel bij dit stootblok te komen dumpen. Maar er komt wel nog een dumpplek, bij de loods soswieso, en ik denk er over om ook voor de Wagenwerkstatt zoiets te maken (met verroeste wagenonderdelen en zo).

@Joke: dat is ook zo. Men reed wel eens tot aan het stootblok, maar gebruikelijk was dat niet.
Ik heb wel eens een verhaal gelezen van een stootblok aan het eind van een (kort) uithaalspoor na een wissel. Dat stootblok werd eens in het kader van onderhoud weer teruggezet op z'n officiële plekje, maar dat had tot gevolg dat een lok van een bepaalde Baureihe (ik meen de 45er) daardoor niet meer op het uithaalspoor paste, tussen wissel en stootblok. De Lokmannschaft is toen enkele keren zachtjes tegen het stootblok aan gebotst, waardoor het telkens enkele centimeters opschoof, net zo lang tot de lok weer tussen wissel en stootblok paste.

Toevallig ben ik vanavond nog bezig geweest met wat gras aanbrengen (gelig), om het groen iets te breken. Dat grassen doe ik doorgaans in enkele 'lagen', soms twee of drie, soms ook meer, met verschillende kleuren en lengtes.
Als je dan zo bezig bent, dan vraag je je wel eens af of het wel goed komt, want soms ziet het er niet uit:




Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16721 Gepost op: 25 september 2018, 07:51:28 »
Ik heb wel eens een verhaal gelezen van een stootblok aan het eind van een (kort) uithaalspoor na een wissel.

Mooie anekdote. :P Dat was in Lindau, als ik me niet vergis.
In hetzelfde boek schreef Franz Eigl meer lezenswaardige verhalen.

Groet,
Bas

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16722 Gepost op: 25 september 2018, 08:28:24 »
ojee er zijn vandalen aan het werk geweest en hebben een draad over je spoor gelegd. :)
Groetjes
Johnny

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16723 Gepost op: 25 september 2018, 12:26:14 »
@Bas: dat kon best eens kloppen, Lindau. Overigens een fascinerend station wel, ooit stond er in het blad Eisenbahn Magazin (nota bene in hun 25-jarig jubileumnummer) een heel artikel over Lindau, en dat werd gekoppeld aan een (theoretisch) artikel over het station in model (van Ivo Cordes). Het 'ontwerp' was zo gemaakt dat station Lindau en omgeving (zoals de dam die vanaf het vasteland naar het station voerde) het getal '25' vormden.



Als je goed kijkt, kun je nog net het Bw in de 'streep' van de 5 zien liggen, en ook dat het slechts via het wissel uiterst links bereikbaar is.

@Johnny: 't Is wat, die vandalen!
De messingdraad werd gebruikt om de ene pool (+ of -, dat weet ik nooit) van het graskanon op aan te sluiten. Vergeten weg te halen voor de foto... :-[

En over graskanon gesproken: voor 6,5 mm vezels is die van mij eigenlijk net te zwak, zeker wanneer de batterij al een zetje in gebruik is.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16724 Gepost op: 25 september 2018, 14:29:20 »
Tijd voor een nieuwe batterij  ;D
dit stootblok (als je het zo wil noemen - ik zou niet weten hoe anders) staat aan het eind van een opstelspoor voor behandelde en nog te behandelen wagens voor de Wagenwerkstaat. Ze moeten van daar een knap end lopen om oude rommel bij dit stootblok te komen dumpen. Maar er komt wel nog een dumpplek, bij de loods sowieso, en ik denk er over om ook voor de Wagenwerkstatt zoiets te maken (met verroeste wagenonderdelen en zo).
Zou het gewoon stootblok noemen,ik ken er geen andere benaming voor.
Rommel daar kan overigens makkelijk hoor,stel je hebt een platte wagen waarop bv een bulldozer heeft gestaan voor transport,dan werden er keggen aan de vloer vast gemaakt om te zorgen dat het object niet kon verschuiven.
Maar als het herstel van bv die vloer moet worden uitgevoerd en men komt tijdens het ophalen van die wagon er achter dat die dingen er nog op vast zitten,dan is men niet te beroerd om bij het stootblok terplekke die keggen er af te rammen en naast de wagon te mikken,t zit immers in de weg  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0