Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Communicatie tussen computerprogramma's en treinsystemen. door Reinout van Rees
Vandaag om 09:21:41
DJH Modelloco NS 3931 in de revisie. door Reinout van Rees
Vandaag om 09:15:59
Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC door Josephes
Vandaag om 09:13:06
Neurenberg 2019; wat staat er op jouw verlanglijst? door nederbelg
Vandaag om 08:55:12
's-Heer Heinkenspolder door DE-II
Vandaag om 08:49:33
Piko 185.2 Altmann door Jelmer
Vandaag om 08:42:48
NS modelbaan Hoekdam H0 door Jelmer
Vandaag om 08:37:36
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:34:44
De Rheingold in model naoorlogs door Jelmer
Vandaag om 08:31:56
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door Bert V
Vandaag om 08:30:14
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door JaJo
Vandaag om 08:20:18
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:18:42
H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm door Wim Hesselink
Vandaag om 07:20:27
Draglinebak en andere grijpmiddelen in h0. door Rob Moerkerken
Vandaag om 07:02:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen-V
Vandaag om 06:54:37
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Petertrein81
Vandaag om 06:14:16
Verschillen decoders door Hennik
Vandaag om 01:29:50
Aanschaffen BR245, Brawa of ACME? door Rondje_HO
12 december 2018, 23:33:57
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 december 2018, 23:29:26
Tussendoortje: Roco en Mastica zelfbouw klompentrein door GerardvV
12 december 2018, 23:19:47
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Thijs1271
12 december 2018, 23:04:47
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door BrightonBelle
12 december 2018, 22:56:20
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1832251 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12396
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16230 Gepost op: 19 juli 2018, 14:29:18 »
Nou, het viel bijna tegen, zo makkelijk ging dat. Het luik zat nergens per ongeluk vastgelijmd of zo en liet zich dus gemakkelijk verwijderen en ook het terugplaatsen verliep soepeltjes. De met vaseline ingesmeerde perronrand bleef niet hangen aan het vaste gedeelte en ook werd er geen korreltje ballast meegenomen:





Eén minpuntje dan toch: na het terugplaatsen van het luik was er wel een licht "kedeng-geluidje" te horen tijdens de 'testrit', vanwege een (nu wel aanwezig)  heel klein hoogteverschil. Maar eens even kijken of er niet een korreltje ballast is gemorst of zo.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12396
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16231 Gepost op: 19 juli 2018, 22:29:51 »
Natuurlijk zou de volgende stap de bedrading moeten zijn, maar ik ben nog aan 't nadenken over wat voor stekkersysteem ik daarvoor zal gaan gebruiken.
Eigenlijk zou de aankleding pas daarna aan bod mogen komen, maar ja, toe maar.

De beide tanks komen uit de Faller bouwdoos 120157, en ook de tapzuilen wilde ik daarvan inzetten. Nu wil het geval dat ik -uiteraard niet verbazingwekkend- de bouwbeschrijving ooit al eens heb weggedaan omdat ik de Diseltankstelle niet in de door Faller voorgeschreven configuratie wilde inzetten. Maar op die bouwbeschrijving staan ook de informatiepanelen (of hoe dat ook maar heten mag) afgebeeld, die kun je dan uitknippen en op die zuilen plakken. Misschien niet de mooiste, maar wel het makkelijkste oplossing, en in dit geval vind ik dat wel acceptabel omdat de tapzuilen met die kant van de kijker af staan (op de foto even niet, maar die dient nu alleen even ter illustratie).



Nu is die bouwbeschrijving wel als pdf neer te laden, maar ik vraag me af of, als je die dan afdrukt, het net zo'n vaag geheel wordt als wanneer je naar die pdf kijkt.
Want dan duik ik net zo lief even in paint om daar even een paar leuke panelen in elkaar te flansen.


« Laatst bewerkt op: 20 juli 2018, 10:02:33 door 44 »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16232 Gepost op: 19 juli 2018, 22:42:16 »
Hoi Jan,

Ik heb er dit van gemaakt:



weliswaar op decal-folie geprint, maar met de kleurenprinter op papier gaat het ook wel denk ik ;)

Grtzz,

Karst

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12396
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16233 Gepost op: 19 juli 2018, 22:54:00 »
Ow kijk, da's wel gaaf! Dat moet wel lukken denk ik. En afdrukken laat ik wel doen bij de Copyshop, met een laserprinter. Kleurenprints die ik met mijn printer afdruk, blijven nooit zo heel lang goed.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5048
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16234 Gepost op: 20 juli 2018, 08:37:09 »
Toch een knap stukje werk zo'n module overgang.
Daar heb ik bij elke modulebouwer bewondering voor.

Zou die dieselpompen wel proberen op een stukje traanplaat(GM&S) te zetten als bodem.
Kun je dat nog mooi verweren.

Gr Koen.


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12396
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16235 Gepost op: 20 juli 2018, 10:44:17 »
Een module- of segment overgang is niet zo moeilijk. Omdat twee modules (of segmenten) aan elkaar bevestigd worden, kan de naad minimaal gehouden worden. Bij een losliggend "luik" is dat wat lastiger.

Hoe die pompen in het geheel geplaatst gaan worden moet ik nog bekijken. Best mogelijk dat er nog een plaat traan of ribbelblik bij komt kijken, misschien ook gewoon iets met tegels - we zien wel.

Vooralsnog moeten die pompzuilen, of hoe die dingen ook maar heten, nog een beetje fatsoenlijk gestalte krijgen. Ook hier vind ik, dat Faller soms wel erg schematisch te werk gaat. Details, als die er al zijn, zijn erg summier en vaak eerder aangeduid dan uitgewerkt.
Aan de andere kant: veel kraak of smaak zit er aan die dingen in het echt ook niet.



Maar de slangen met daaraan het 'vulpistool' vind ik wel heel erg symbolisch. Ik denk dat ik dar wel iets spannenders van kan maken.
Hoewel... Normaal gesproken zie je er straks, als het hele zwikkie eenmaal op z'n plek staat, niet veel meer van en zul je, als je ze goed wil bekijken, jezelf aardig in bochtjes moeten wringen of een spiegeltje gebruiken.


Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16236 Gepost op: 20 juli 2018, 11:00:10 »
Wow, die slangen zijn wel heel erg kort, dat wordt heel precies stoppen op de goede plek.
(of zit er een oprolmechanisme in?)

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12396
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16237 Gepost op: 20 juli 2018, 11:02:38 »
Misschien is er inderdaad een veermechanisme waarmee de slang bij niet-gebruik opgerold wordt binnen de zuil, net als bij de hedendaagse tankstations het geval is. Ik heb alleen geen idee of zoiets in 1967 al bestond...
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2018, 11:04:23 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4225
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16238 Gepost op: 20 juli 2018, 15:57:41 »
Zover mijn geheugen gaat,waren de slangen een keer om de zuil gedraaid
Verderslagen ze in een boog op de grond

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16239 Gepost op: 20 juli 2018, 16:37:56 »
Op 2 minuut 35 van dit filmpje komt het tanken van een V200 kortstondig in beeld...Jaartal 1967.

https://youtu.be/tVe1ZktfejY

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5048
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16240 Gepost op: 20 juli 2018, 17:17:27 »
Ik heb onderdelen van het Kibri Aral tankstation gebruikt.

Zitten bruikbare details bij en het gebouw kun je vast ergens anders kwijt al of niet in delen.

Gr Koen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12396
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16241 Gepost op: 20 juli 2018, 22:20:41 »
@Jerry: dat stond mij ook voor ogen: een paar meter vulslang netjes gedrapeerd op die tankplaat. Speciaal daarvoor heb ik een rol één-aderige kabel opgescharreld.

@Erwin: afgezien van die driekwart seconde dat die Tankstelle in beeld is, is ook de rest van het filmpje de moeite waard. Dank je voor het delen!
Die tapzuilen zien er wel ietsje anders uit dan die van Faller:



@Koen: dat laatste geldt ook voor de tapzuilen van de Kibri-Tankstelle. Wel een mooi sfeervol ding trouwens.

Hier moet ik mijn gedachten nog maar eens over laten gaan. Wat heb ik, wat wil ik , wat is er mogelijk en wat is onhaalbaar.

Wordt vervolgd. Reken maar!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2260
  • Enge buur bij de buren
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16242 Gepost op: 20 juli 2018, 23:58:51 »
Vond net nog een plaatje waar jouw type tapzuil een beetje op te zien is, geen best plaatje;


Bw. Emden,
10 april 1976.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
119*hier
89* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16243 Gepost op: 21 juli 2018, 00:05:20 »
Klopt Jan... 3kwart iets beter dan niets
Fantastisch filmpje idd... Vooral...Wat een goor werk de stoker had....uche!!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12396
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16244 Gepost op: 21 juli 2018, 10:35:57 »
@Gerard: nog weer een ander model! Dank je!

@Erwin: misschien klonk dat wat cynisch, die 3/4 seconde, maar zo was het niet bedoeld. Tenslotte wordt een redelijk goed beeld gegeven van hoe die Tankstelle er uitzag, en daar ging het om.
Het filmpje is de moeite waard om te bekijken, en ook is het de moeite wel waard om de twee andere delen ook even op je beeldscherm te toveren. Je vindt ze hier mooi op een rijtje.

Het werk op de stoomlok was nu niet bepaald het schoonste werk, dat is waar, maar in de film wordt juist dàt gebruikt om aan te tonen dat  de stoomlok haar langste tijd gehad had. De echte reden, namelijk de rendabiliteit van de stoomtractie ten opzichte van V- en E-tractie, komt niet of nauwelijks aan bod.