Doel:€250.00
Donaties:€110.00

Per saldo:€-140.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltrein Expo On traXS! 15-16-17 maart 2019 door NS8714
Vandaag om 08:49:16
Indomeuk in de werkplaats door Tomasso
Vandaag om 08:48:33
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 08:04:24
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door IJsselsteyn
Vandaag om 08:03:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 07:51:03
Station Daarhuizen 2.0 door HenkN
Vandaag om 07:49:36
Tekening draaitrommel vuilniswagen door Pauldg
Vandaag om 07:41:03
Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922 door AB 7216
Vandaag om 07:37:16
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:34:22
Beursbaan H0 150x40 DSB - Spodsbjerg Havn door Marc tramt
Vandaag om 06:44:16
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door Joop_L
Vandaag om 06:42:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 03:03:11
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 00:37:08
DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam door Niekleair
Vandaag om 00:04:03
Tram Istanbul in 1:24 door Rody v. G.
18 maart 2019, 23:58:42
Noordspoor te Drachten door Martin Welberg
18 maart 2019, 23:14:30
MB-module: "Groeten uit Jottum" door LMX
18 maart 2019, 22:50:16
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 maart 2019, 22:45:26
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
18 maart 2019, 22:35:58
Uquilair boeken over 'Laadkistenvervoer' en 'Het spoor in Groningen' vertraagd door jandcargo
18 maart 2019, 22:20:56
Havenbaantje door Edgy
18 maart 2019, 22:10:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
18 maart 2019, 22:06:59
Overlijden Paul Haagsma door NS264
18 maart 2019, 22:06:41
Hoekdiorama door Scratchbuilt
18 maart 2019, 22:03:02
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
18 maart 2019, 21:56:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2019, 21:09:27
Mijn Zwitserse baan in aanbouw door Peter Spruit
18 maart 2019, 20:39:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
18 maart 2019, 20:33:09
Cranicher Altbahn door Arjen52
18 maart 2019, 19:45:03
Pimp mijn DB 628 door Falcon10
18 maart 2019, 19:17:14
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1866057 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12498
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16215 Gepost op: 17 juli 2018, 22:12:57 »
Citaat van: Jelmer
subtiel verschil met die sporen

Citaat van: Richard
... liggen de tankplaatsporen er in mijn ogen nog mooier bij, en heeft het personeel daar meer ruimte om met voertuigen ed. te draaien ...

Het eigenlijke doel van die verandering (het inkorten van het voorste spoor) was wat meer ruimte te scheppen voor de barak. Zoals het was, met het stootvlok op maar een paar centimeter van de barak af, leek het nogal propperig, vond ik.


könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16216 Gepost op: 17 juli 2018, 22:29:39 »
Ik weet het niet... Ik vind het eigenlijk jammer dat je het spoortje nog korter maakt dan het al het is/was. Ik begrijp dat het gebouw anders visueel te dicht bij de Prellbock komt, maar misschien is het een idee om daarom dat massieve stootbok gewoon weg te nemen. In de plaats daarvan een Hemmschuh of iets anders dat doorrollen belemmert... Ben misschien al te laat he ;D

Groet, Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12498
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16217 Gepost op: 17 juli 2018, 22:53:49 »
Het is niet alleen het stootblok, Bas. Moeilijk uit te leggen, eigenlijk is het net zoiets als wanneer je gesprekspartner zo dicht bij je komt staan dat het eigenlijk net niet plezierig meer is.
En dat het spoor nog korter wordt dan het al was (nou ja, drie, vier centimeter) is niet zo erg. Het spoor is bedoeld voor ketelwagens die met nieuwe aanvoer komen, en dat zullen er doorgaans één of twee, hooguit en zelden drie.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2018, 08:36:03 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12498
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16218 Gepost op: 17 juli 2018, 22:58:29 »
Bovendien wordt op die manier meer ruimte gesuggereerd dan er is op m'n kleine baantje van twee bij drie meter.
Als je zoveel mogelijk dingen op elkaar gaat proppen lijkt het veel voller en kleiner dan het is, dus is het zaak het tegenovergestelde te doen: beperken tot het noodzakelijke en daardoor meer 'lege' ruimte overhouden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16219 Gepost op: 18 juli 2018, 12:36:55 »
Nou alleen die "loopgraaf" voor je barak nog even volstorten en dan is de kans op gebroken ledematen door struikelen ook weer verdwenen  ;)
Wat betreft dat kedeng kedeng geluid,dat hoort eigenlijk wel bij die tijd he  ;D

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12498
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16220 Gepost op: 18 juli 2018, 14:24:07 »
Dat komt vanzelf, Floris, als de scenery wordt aangebracht. Dan wordt ook die scheve boom weer rechtop gezet en de ladders krijgen dan ook hun eigen plekje.
Het "kedeng-kedeng" ken ik nog wel van vroeger, maar ik heb eigenlijk geen idee vanaf wanneer dat niet meer te horen was.


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4862
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16221 Gepost op: 18 juli 2018, 19:00:19 »
Ziet er netjes uit, die overgang! Vergeleken met die "loopgraven" die ik tussen sommige modules heb... Keurig werk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16790
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16222 Gepost op: 18 juli 2018, 19:23:07 »
Het "kedeng-kedeng" ken ik nog wel van vroeger, maar ik heb eigenlijk geen idee vanaf wanneer dat niet meer te horen was.
De ombouw naar voegloos spoor is ergens in de jaren '60 begonnen. Maar voordat ze overal geweest waren heeft nog wel een paar decennia geduurd. In de jaren '80 heb ik op de lijn tussen Groningen en Sauwerd nog kedeng-spoor gezien.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 580
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16223 Gepost op: 18 juli 2018, 19:37:04 »
Volgens mij lag het op Leeuwarden- Mantgum nog tot 2003. Vond het heerlijk dat geluid!

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12498
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16224 Gepost op: 18 juli 2018, 19:55:43 »
Ik neem aan dat met het ombouwen naar voegloos spoor begonnen is met de meest belangrijke trajecten, en dat zou dan sowieso inhouden dat lijnen als Groningen - Sauwerd (en verder naar resp. Roodeschool en Delfzijl) en Leeuwarden - Mantgum (en verder naar Stavoren) wat later aan de beurt zijn gekomen.

@Reinout: dank voor het compliment!  :D

Even voor de duidelijkheid:



violet: scheiding segmentwand - luik
blauw: naad in (grijsbruin gekalkte) blauwe plaat
rood: segmentscheiding

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16790
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16225 Gepost op: 18 juli 2018, 20:45:28 »
Ik neem aan dat met het ombouwen naar voegloos spoor begonnen is met de meest belangrijke trajecten, ….
Het is maar vanuit welk perspectief je dat bekijkt. Iemand uit Roodeschool zal een ander beeld hebben bij een belangrijk traject dan iemand uit de Randstad.

Zelf ben ik opgegroeid in de omgeving van Amsterdam. Het kan zijn dat mijn herinnering een beetje verkleurd is, maar in mijn beleving begon die ombouw uitwaaierend vanuit Amsterdam. Ik denk dat die ombouw op de lijn Amsterdam-Haarlem samenviel met de toepassing van zig-zag dwarsliggers. Die achteraf gezien niet het voordeel opleverden dat er van verwacht werd.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16226 Gepost op: 18 juli 2018, 21:16:00 »
Vroeger waren er overzichten (van de ORE?) waarin per jaar werd aangegeven hoeveel km voegloos spoor de verschillende spoorwegmaatschappijen hadden. Dat werd dan afgezet tegen de totale lengte van deze netten.

Waarschijnlijk is specifieke Duitse kennis goed te vinden in Fremo-kringen of op het Duitse Drehscheibe-on-line.

Van mijn middelbareschooltijd herinner ik me dat rond 1974 het spoor tussen Zuidhorn en Groningen nog gewoon bestond uit rails met een voeg. En de boog in de hoofdspoorlijn bij Hoogeveen had tot circa 1984 ook nog keurig aaneengeboute spoorstaven.

Wanneer bij vernieuwing standaard werd gekozen voor voegloos spoor weet ik niet. Ik gok vanaf ongeveer 1970, passend in de verdere rationalisering van het spoorwegbedrijf.

Wolter


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12498
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16227 Gepost op: 18 juli 2018, 21:28:09 »
Citaat van: Klaas
Het is maar vanuit welk perspectief je dat bekijkt.

Natuurlijk.  ;D

Citaat van: Wolter
Van mijn middelbareschooltijd herinner ik me...

In de eerste helft van de tachtiger jaren pendelde ik per trein tussen Heerenveen en Zwolle. Als mijn geheugen me niet bedriegt, klonk daar destijds het welluidende "kedeng-kedeng" al niet meer.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5283
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16228 Gepost op: 18 juli 2018, 22:05:46 »
@Kedengkedeng
Iets waarvoor ik in mat54 voor op het balkon ging zitten als jochie.

Je spoort me aan Midland weer op te pakken, Jan.

Dat doorzagen is 't wat me tegenhoudt.
Wel dat luik, in mijn geval module goed waterpas neem ik aan.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2018, 22:07:41 door NS264 »
Willie Nelson' Freight Train Boogie. Je kan beter de stenen laten liggen waar ezels zich aan stoten.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12498
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16229 Gepost op: 18 juli 2018, 22:46:54 »
Zo zal iedereen zo z'n herinneringen hebben  :D
Tja... klinkt wel makkelijk, maar toch: gewoon doen, dan kun je morgen weer verder.
En of het luik waterpas staat? Geen idee. De wagentjes blijven op hun plek staan, dus 't zal wel goed zijn.  ;)

Met vaseline in de weer geweest en de restjes ballast ook aangebracht:



Morgen, als de ballast droog is, is de dag des oordeels: kan het luik verwijderd worden zonder verdere calamiteiten? Werkt dat echt, met die vaseline en zo? Blijft de ballast op z'n plek?

Succes met Midland, Koen! Leuk draadje, met verrassende invalshoeken.