Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.25

Per saldo:€-186.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
Vandaag om 18:57:36
Blikken opwindtrein door MarcNL
Vandaag om 18:57:32
Carro bisarca serie Pay door Vierkant
Vandaag om 18:49:28
Viessmann verlichting door NS264
Vandaag om 18:47:11
BNLS Baanbreker - Projekt 083 - 338 door NS264
Vandaag om 18:26:39
Raadplaatje door Vierkant
Vandaag om 18:22:02
Herinnering aan spoorlijn in Woudenberg door NS8714
Vandaag om 18:02:26
Een mini-diorama als cadeau door nighttrain1
Vandaag om 17:47:42
19 Toen door MarcNL
Vandaag om 17:44:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:34:56
Zijn er hobbisten onder ons die hun baan besturen met een touchscreen labtop?? door nighttrain1
Vandaag om 16:45:34
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:55
Hobbytrain SSB E-lok 61661 door Lokführer Bas
Vandaag om 16:12:49
Den Overslag & Marchan'Dix door Frans Peeters
Vandaag om 16:02:20
Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann. door Peter74
Vandaag om 15:46:17
Video's over de Digikeijs DR5000 door RudyB
Vandaag om 15:18:28
Een beetje Reichsbahn in Bayern door Peter74
Vandaag om 15:05:53
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 15:05:13
Toekomstig project: "Slopershamer" door Wim Vink
Vandaag om 15:01:35
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Projekt 083 - 338  (gelezen 1752831 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12055
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16215 Gepost op: 17 juli 2018, 22:12:57 »
Citaat van: Jelmer
subtiel verschil met die sporen

Citaat van: Richard
... liggen de tankplaatsporen er in mijn ogen nog mooier bij, en heeft het personeel daar meer ruimte om met voertuigen ed. te draaien ...

Het eigenlijke doel van die verandering (het inkorten van het voorste spoor) was wat meer ruimte te scheppen voor de barak. Zoals het was, met het stootvlok op maar een paar centimeter van de barak af, leek het nogal propperig, vond ik.


könings

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16216 Gepost op: 17 juli 2018, 22:29:39 »
Ik weet het niet... Ik vind het eigenlijk jammer dat je het spoortje nog korter maakt dan het al het is/was. Ik begrijp dat het gebouw anders visueel te dicht bij de Prellbock komt, maar misschien is het een idee om daarom dat massieve stootbok gewoon weg te nemen. In de plaats daarvan een Hemmschuh of iets anders dat doorrollen belemmert... Ben misschien al te laat he ;D

Groet, Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12055
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16217 Gepost op: 17 juli 2018, 22:53:49 »
Het is niet alleen het stootblok, Bas. Moeilijk uit te leggen, eigenlijk is het net zoiets als wanneer je gesprekspartner zo dicht bij je komt staan dat het eigenlijk net niet plezierig meer is.
En dat het spoor nog korter wordt dan het al was (nou ja, drie, vier centimeter) is niet zo erg. Het spoor is bedoeld voor ketelwagens die met nieuwe aanvoer komen, en dat zullen er doorgaans één of twee, hooguit en zelden drie.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2018, 08:36:03 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12055
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16218 Gepost op: 17 juli 2018, 22:58:29 »
Bovendien wordt op die manier meer ruimte gesuggereerd dan er is op m'n kleine baantje van twee bij drie meter.
Als je zoveel mogelijk dingen op elkaar gaat proppen lijkt het veel voller en kleiner dan het is, dus is het zaak het tegenovergestelde te doen: beperken tot het noodzakelijke en daardoor meer 'lege' ruimte overhouden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7980
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16219 Gepost op: 18 juli 2018, 12:36:55 »
Nou alleen die "loopgraaf" voor je barak nog even volstorten en dan is de kans op gebroken ledematen door struikelen ook weer verdwenen  ;)
Wat betreft dat kedeng kedeng geluid,dat hoort eigenlijk wel bij die tijd he  ;D

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12055
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16220 Gepost op: 18 juli 2018, 14:24:07 »
Dat komt vanzelf, Floris, als de scenery wordt aangebracht. Dan wordt ook die scheve boom weer rechtop gezet en de ladders krijgen dan ook hun eigen plekje.
Het "kedeng-kedeng" ken ik nog wel van vroeger, maar ik heb eigenlijk geen idee vanaf wanneer dat niet meer te horen was.


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4357
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16221 Gepost op: 18 juli 2018, 19:00:19 »
Ziet er netjes uit, die overgang! Vergeleken met die "loopgraven" die ik tussen sommige modules heb... Keurig werk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15752
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16222 Gepost op: 18 juli 2018, 19:23:07 »
Het "kedeng-kedeng" ken ik nog wel van vroeger, maar ik heb eigenlijk geen idee vanaf wanneer dat niet meer te horen was.
De ombouw naar voegloos spoor is ergens in de jaren '60 begonnen. Maar voordat ze overal geweest waren heeft nog wel een paar decennia geduurd. In de jaren '80 heb ik op de lijn tussen Groningen en Sauwerd nog kedeng-spoor gezien.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16223 Gepost op: 18 juli 2018, 19:37:04 »
Volgens mij lag het op Leeuwarden- Mantgum nog tot 2003. Vond het heerlijk dat geluid!

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12055
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16224 Gepost op: 18 juli 2018, 19:55:43 »
Ik neem aan dat met het ombouwen naar voegloos spoor begonnen is met de meest belangrijke trajecten, en dat zou dan sowieso inhouden dat lijnen als Groningen - Sauwerd (en verder naar resp. Roodeschool en Delfzijl) en Leeuwarden - Mantgum (en verder naar Stavoren) wat later aan de beurt zijn gekomen.

@Reinout: dank voor het compliment!  :D

Even voor de duidelijkheid:



violet: scheiding segmentwand - luik
blauw: naad in (grijsbruin gekalkte) blauwe plaat
rood: segmentscheiding

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15752
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16225 Gepost op: 18 juli 2018, 20:45:28 »
Ik neem aan dat met het ombouwen naar voegloos spoor begonnen is met de meest belangrijke trajecten, ….
Het is maar vanuit welk perspectief je dat bekijkt. Iemand uit Roodeschool zal een ander beeld hebben bij een belangrijk traject dan iemand uit de Randstad.

Zelf ben ik opgegroeid in de omgeving van Amsterdam. Het kan zijn dat mijn herinnering een beetje verkleurd is, maar in mijn beleving begon die ombouw uitwaaierend vanuit Amsterdam. Ik denk dat die ombouw op de lijn Amsterdam-Haarlem samenviel met de toepassing van zig-zag dwarsliggers. Die achteraf gezien niet het voordeel opleverden dat er van verwacht werd.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 186
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16226 Gepost op: 18 juli 2018, 21:16:00 »
Vroeger waren er overzichten (van de ORE?) waarin per jaar werd aangegeven hoeveel km voegloos spoor de verschillende spoorwegmaatschappijen hadden. Dat werd dan afgezet tegen de totale lengte van deze netten.

Waarschijnlijk is specifieke Duitse kennis goed te vinden in Fremo-kringen of op het Duitse Drehscheibe-on-line.

Van mijn middelbareschooltijd herinner ik me dat rond 1974 het spoor tussen Zuidhorn en Groningen nog gewoon bestond uit rails met een voeg. En de boog in de hoofdspoorlijn bij Hoogeveen had tot circa 1984 ook nog keurig aaneengeboute spoorstaven.

Wanneer bij vernieuwing standaard werd gekozen voor voegloos spoor weet ik niet. Ik gok vanaf ongeveer 1970, passend in de verdere rationalisering van het spoorwegbedrijf.

Wolter


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12055
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16227 Gepost op: 18 juli 2018, 21:28:09 »
Citaat van: Klaas
Het is maar vanuit welk perspectief je dat bekijkt.

Natuurlijk.  ;D

Citaat van: Wolter
Van mijn middelbareschooltijd herinner ik me...

In de eerste helft van de tachtiger jaren pendelde ik per trein tussen Heerenveen en Zwolle. Als mijn geheugen me niet bedriegt, klonk daar destijds het welluidende "kedeng-kedeng" al niet meer.

NS264

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 4867
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16228 Gepost op: 18 juli 2018, 22:05:46 »
@Kedengkedeng
Iets waarvoor ik in mat54 voor op het balkon ging zitten als jochie.

Je spoort me aan Midland weer op te pakken, Jan.

Dat doorzagen is 't wat me tegenhoudt.
Wel dat luik, in mijn geval module goed waterpas neem ik aan.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2018, 22:07:41 door NS264 »
Kijk eens op Midland Industriebaan, IV
MultiMuis en Arduino Techniek. HO
NewMancavemusic

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12055
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16229 Gepost op: 18 juli 2018, 22:46:54 »
Zo zal iedereen zo z'n herinneringen hebben  :D
Tja... klinkt wel makkelijk, maar toch: gewoon doen, dan kun je morgen weer verder.
En of het luik waterpas staat? Geen idee. De wagentjes blijven op hun plek staan, dus 't zal wel goed zijn.  ;)

Met vaseline in de weer geweest en de restjes ballast ook aangebracht:



Morgen, als de ballast droog is, is de dag des oordeels: kan het luik verwijderd worden zonder verdere calamiteiten? Werkt dat echt, met die vaseline en zo? Blijft de ballast op z'n plek?

Succes met Midland, Koen! Leuk draadje, met verrassende invalshoeken.