Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398838 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16200 Gepost op: 15 juli 2018, 17:26:08 »
Misschien een idee om dan de perron kant op dubbel zijdig tape te ballasten

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16201 Gepost op: 15 juli 2018, 21:31:08 »
Nee, het kan heel simpel: beide sporen worden geballast, behalve het strookje tussen rail en perronkant. Het BP-spoor (zie foto boven) wordt gezaagd. Perron wordt aan beide kanten met vaseline behandeld, teruggeplaatst, de opengelaten stroken worden geballast en als de lijm daarvan droog is wordt wederom het perron losgeschroefd, van de vaseline ontdaan en tenslotte (voor het laatst) teruggeplaatst. En daarna kan dan (eindelijk) de tweede laag geplaatst worden en de overige scenery (hokje met tapzuilen, lantaarns etc) worden aangebracht.

Maar ik denk niet dat dat vandaag nog wordt.

Eindje wezen fietsen vandaag, mooi weer, weinig wind. En natuurlijk kwam ik ook wat van mijn favoriete geelblauwe monsters tegen:



Eigenlijk best wel een wanstaltig formaat, zo met je belcamera rechtop fotograferen.

De Bultrug, oftewel Koploper:



En het schot in de rug:



En natuurlijk de verplichte ijsco bij Intermezzo in Haren:



Amarena, framboos en kersen-chocolade deze keer.
Oja, ze hadden ook Groninger metworst-ijs, dat doen we een volgende keer wel. Ben benieuwd.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16202 Gepost op: 15 juli 2018, 22:13:27 »
IJS!!!!!! ;D ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16203 Gepost op: 15 juli 2018, 22:51:07 »
Ja, en nog eens heel erg lekker ijs ook!
Eigenlijk zou ik een hoorntje moeten nemen in plaats van zo'n plastic bakje, in verband met muljeu en zo, maar dan is het laatste wat je proeft zo'n klef geworden koekje, en dat is dan weer zonde van die lekkere smaak die je van het ijs nog in de mond hebt.
En de helft van het ijs is al weggelekt voordat je het hebt kunnen weglikken, zeker als je drie bolletjes neemt en al helemaal met dit weer.

Of je moet het koekje aan die vliegende stadsratten offeren, maar ja, dan komt daar ook weer overlast van en zo en het is ook nooit goed. Dan maar een plastic bakje met een plastic lepeltje.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16204 Gepost op: 15 juli 2018, 23:09:31 »
Wat je als je het hebt omgespoeld nog best voor de hobby kan gebruiken.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16205 Gepost op: 15 juli 2018, 23:42:00 »
Hm, ijs

Wat zou de doorsnee van die mast van de waarschuwingslamp zijn, Jan?

Ik las ergens dat jij dat boekje(Nederlands modelspoor met zo'n railovaaltje) nog hebt waar die maten in staan. Heb hem ook ergens maar...nope.
Staan ook maten van zelfbouw van seinen en zo in.
Als we het tenminste over hetzelfde boekje hebben ::).

3 bollen volgens mij 4.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2018, 23:44:19 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16206 Gepost op: 16 juli 2018, 17:57:47 »
@DJV:
Thuis? Omspoelen? Dan moet ik het ook meenemen, op m'n fiets zonder tassen en met een korte broek en geen sokken aan? Hoe dan?
En dan, ik heb al zoveel waardeloos materiaal liggen, daar kan zeker een drietal basisscholen nog een jaar mee vooruit.

@NS264:
hmm, ik heb maar één handboek voor modelspoorwegbouw, van Hameeteman en Van der Ploeg:



...en dar staat, volgens mij, niks over die lampen en/of de de afmetingen ervan in.
Maar als ik weer in de buurt ben, wil ik er best even een meetlintje omheen doen. Dan hoef je alleen nog maar door pi te delen.

Citaat
3 bollen volgens mij 4.

Nee, drie. Ik heb betaald voor drie, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat die bak van amarena-ijs bijna leeg was en daarom heeft de verkoopster ook het laatste restje als toegift in m'n bakje gedaan.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2018, 19:57:20 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16207 Gepost op: 16 juli 2018, 21:16:43 »
Sommigen willen met dit weer bepaalde dingen niet doen, zoals bijvoorbeeld verven of zo.
Maar ik dacht vandaag er juist goed aan te doen om een zwikje ballast in te lijmen, zodat de lijm lekker snel droogt. Misschien is dat wel helemaal fout gedacht, maar dat merk ik dan vanzelf wel als ik, langs de naden van luik en segmenten, een zaag door de rails ga halen.

Maar voordat ik naar de ballast greep, vond ik dat een kleine verandering wel even nodig was. Kijk zelf maar eens naar het verschil tussen de sporen voor en na de ingreep:

Voor:



Na:



Maar toen dat eenmaal klaar was, heb ik dan ook de ballast aangebracht in ingelijmd:



De boel was inderdaad in minder dan geen tijd droog, dus ik ben erg benieuwd hoe het zich houdt als de zaag er door gejast wordt. Dat moet morgen maar gaan gebeuren, dan weet ik zeker dat de handel door en door droog is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16208 Gepost op: 16 juli 2018, 21:47:31 »
Dan moet ik het ook meenemen, op m'n fiets zonder tassen en met een korte broek en geen sokken aan?
Een fiets zonder tassen? Dat kan alleen een renner in de Tour zich veroorloven, daar rijdt een auto achteraan die al zijn spullen meeneemt.
Ik zou niet weten wat ik moest zonder tassen op de fiets, als een ritje langer dan een uur gaat duren neem ik altijd eten en drinken mee.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16209 Gepost op: 16 juli 2018, 22:33:44 »
Hm. Hier zijn de winkels op loopafstand, en indien nodig hang ik wel een boodschappentas aan het stuur. En als ik ga fietsen eet ik vantevoren flink wat en drinken... och een uurtje of vier, vijf of langer hou ik wel uit. En anders is er onderweg meestal wel ergens een kop koffie of iets anders te koop.
En (bijna) altijd is daar, bijna weer thuis, die fantastisch lekkere ijsco van... INTERMEZZO!!

Dat etablissement heeft het overigens, destijds met dat feesboek-Project X-verhaal (waar is dat feestje?), zwaar te verduren gehad.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16210 Gepost op: 17 juli 2018, 06:12:49 »
Ik zie het al, de plaatselijke middenstand verwelkomt Jan met open armen!

Zo doe ik dat met zijn updates, subtiel verschil met die sporen, maar het effect is groots.

Groeten,
Jelmer

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16211 Gepost op: 17 juli 2018, 09:58:40 »
Ik herken me volledig in de fietsmethode van Jan.  Zal wel aan de provincie liggen, die Zeeuwen zijn wat zuiniger zeggen ze. Alhoewel ik sinds een jaar of 6 wel fietstassen heb, maar die zijn er meer om de batterijen aan het oog te onttrekken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16212 Gepost op: 17 juli 2018, 16:48:55 »
Als ik even mag meebemoeien: ik moest vroeger ook niets van fietstassen hebben maar door lang (jaren) aandringen van m'n liefje ben ik toch aan de fietstas gegaan, moet zeggen, ze zijn toch wel erg handig en het gevreesde geflapper en vermeerderde luchtweerstand bleek heel erg mee te vallen. Kwaliteit is wel een ding. M'n eerste tassen van de Action(?) waren na aankoop mooi NS geel, maar na een paar maanden in de zon en buitenlucht flink verbleekt. Ook scheurde die zooi nogal snel. Tegenwoordig heb ik fietstassen in het blauw van echte kwaliteit en bevallen goed, nadeel van zoveel bagageruimte is dat je steeds meer gaat meenemen op weg.

Jan, door de railupdate liggen de tankplaatsporen er in mijn ogen nog mooier bij, en heeft het personeel daar meer ruimte om met voertuigen ed. te draaien en zo. (y)
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2018, 09:11:59 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16213 Gepost op: 17 juli 2018, 17:44:06 »
Euh... voordat er misverstanden gaan ontstaan: ik heb niets, maar dan ook helemaal niets tegen fietstassen. Alleen is er tot nu toe voor mij nooit een aanleiding geweest om ze aan te schaffen. Hoewel... mijn vrouw dringt zo nu en dan wel aan, want ze vindt het maar eng, een tas aan het stuur.Maar tot nu toe is het er nooit van gekomen.

Wel had ik vroeger een aanhangwagen voor achter de fiets. Helaas is die na de scheiding bij mijn ex blijven staan en sindsdien door haar aan een buurvrouw uitgeleend of gegeven of verkocht of zo, geen idee. Ik heb nog wel steeds de trekhaak aan de fiets zitten.
Best handig hoor, zo'n fietskar.

Nog een opmerking: ik snap Klaas ook wel dat hij wat mondvoorraad meeneemt. Als het behoorlijk warm is (zoals nu), dan neem ik ook wel een flesje water mee, en meestal ook wel wat eten, fruit of een notenreep of zo (en dat is dan absoluut niet uit zuinigheid). Steevast gaat dat in m'n pukkel, die kan dan ook onder de snelbinders en heb ik er verder geen last van. Maar hoe je het ook doet: zorg dat je lijf wat energie te verstoken heeft, want een hongerklap wanneer je nog twintig kilometer (of meer) te gaan hebt is niet echt aangenaam.

Maar goed, dat is allemaal een beetje buiten het onderwerp waarover het hier feitelijk hoort te gaan: speelgoedtreintjes.

De beide sporen (eentje op de segmentscheiding en het andere op de scheiding luik - rest van de baan) zijn doorgezaagd:





Het luik kan nu dus ook weer verwijderd worden in geval van rampen en ander onheil in de donkere krochten van het Sbf:



En als het luik weer terug op z'n plek gelegd wordt, blijkt dat er nauwelijks speling zit tussen soll-toestand en ist-toestand:



Zonder mezelf op de borst te willen kloppen: het is best wel kikken als de wagentjes er overheen rijden zonder gewaggel of kedeng-kedeng.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16214 Gepost op: 17 juli 2018, 22:12:57 »
Citaat van: Jelmer
subtiel verschil met die sporen

Citaat van: Richard
... liggen de tankplaatsporen er in mijn ogen nog mooier bij, en heeft het personeel daar meer ruimte om met voertuigen ed. te draaien ...

Het eigenlijke doel van die verandering (het inkorten van het voorste spoor) was wat meer ruimte te scheppen voor de barak. Zoals het was, met het stootvlok op maar een paar centimeter van de barak af, leek het nogal propperig, vond ik.