Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbouwshow 2019 Zeelandhallen door duikeend
Vandaag om 19:29:05
Oproep voor een paar H0 huisjes op Rail in Houten dit weekend door duikeend
Vandaag om 19:26:27
Roco 45187 onderdeel door Arnold van Heyst
Vandaag om 19:24:32
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door g-j
Vandaag om 19:12:17
AVT NS6320 toch niet uitverkocht!! door AVT Products
Vandaag om 19:11:40
Rail 2019 Houten 22-23-24 februari door puntenglijder
Vandaag om 19:10:23
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 19:06:05
Vraag over de DR 5000 met de dr 4088ln door Ronald Koerts
Vandaag om 19:05:38
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 19:00:40
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 18:58:30
The Intercontinental Railroad Company door Michaël dB
Vandaag om 18:32:32
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door JaJo
Vandaag om 18:22:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ex-DR V100
Vandaag om 18:20:14
Een oude Roco E44 in een nieuw jasje door ingenium
Vandaag om 18:11:29
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 17:34:16
Fleischmann Pendolino digitaliseren, vragen over decoder door zuylen
Vandaag om 17:32:58
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:27:47
PWM controller via ali-express door Calimero
Vandaag om 16:47:23
Sluiting traject Geldermalsen-Elst? door Niekleair
Vandaag om 16:36:19
De Hondsrugbaan, H0 door trabiarie
Vandaag om 15:37:59
Schwarzwald boerderij door EricZmS
Vandaag om 15:10:56
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Ronald Hofmeester
Vandaag om 14:49:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door HIJ
Vandaag om 14:47:54
Nederlandse hulpverleningsvoertuigen in model door Jamie
Vandaag om 13:58:01
Diorama in Wijnkist door wouter-
Vandaag om 13:34:06
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 12:51:44
Dat overkomt mij niet. door nighttrain1
Vandaag om 12:49:50
Woudstervenen in wording door Hielke
Vandaag om 12:47:31
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door ruudns
Vandaag om 12:44:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Biessendorf
Vandaag om 12:36:30
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1856100 keer)

tuurtje

  • Online Online
  • Berichten: 3004
    • Lacus Flevo
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16005 Gepost op: 19 juni 2018, 21:49:01 »
Jan,

Van welke fabrikant is die mooie kachel die er staat  (y)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12473
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16006 Gepost op: 19 juni 2018, 22:14:27 »
Hoi Arthur,

die werden meegeleverd met de lokloodsen (Faller 120176/120177, vroeger had je nog een nummer, ik denk 120175).
Weinert heeft een mooier exemplaar in de collectie, maar of je daar veel van terugziet in het halfduister van de lokloods?


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16007 Gepost op: 19 juni 2018, 23:35:48 »
Toch wel mooi zo een open zijkant  :angel: in je loc loods

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12473
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16008 Gepost op: 20 juni 2018, 12:05:01 »
Ja, daar kun je leuke dingen mee doen. Maar het houdt wel in dat je verplicht bent het interieur behoorlijk gedetailleerd in te richten.
En daar is nog best een lange weg te gaan:



Hoewel... je kunt er natuurlijk maar van één kant in kijken, dat scheelt al wel een stukkie.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12473
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16009 Gepost op: 20 juni 2018, 20:30:19 »
En, ook niet geheel onbelangrijk, in veel gevallen was het in die loodsen behoorlijk opgeruimd. Dat werkt prettiger (hoor wie dat zegt) en het helpt ook het aantal ongevallen te beperken.



Maar slechts één zo'n vat smeerolie is wellicht wat karig.
En bij de kachel(s) mag wel een hoopje steenkool.
's Even prakkezeren wat er nog meer allemaal neergepoot kan worden.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16010 Gepost op: 20 juni 2018, 21:48:43 »
Las karren
werkbanken
dommekrachten
smids vuren
draaibanken
boorkolommen
bezems
scheppen
gieters
aambeelden

tuurtje

  • Online Online
  • Berichten: 3004
    • Lacus Flevo
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16011 Gepost op: 20 juni 2018, 21:52:29 »
Jan,

Om te beginnen die blauwe isolatiematten verdoezelen  ;D

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

DJV

  • MSG-Nienoord
  • Offline Offline
  • Berichten: 846
  • BRrrrrmmmmmm. II-V Diesel Power.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16012 Gepost op: 20 juni 2018, 22:21:49 »
Las karren
werkbanken
dommekrachten
smids vuren
draaibanken
boorkolommen
bezems
scheppen
gieters
aambeelden

Personeel...
Groeten Dirk Jan

Mijn andere hobby...
www.centoclub.nl/index.php?threads/djwpks-monster.832/

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16013 Gepost op: 20 juni 2018, 22:27:01 »
Slopen die loods. Stoom is zoooo 1966...  8)
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 538
  • mekkerend het leven door
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16014 Gepost op: 21 juni 2018, 09:14:51 »
En, ook niet geheel onbelangrijk, in veel gevallen was het in die loodsen behoorlijk opgeruimd. En bij de kachel(s) mag wel een hoopje steenkool.
's Even prakkezeren wat er nog meer allemaal neergepoot kan worden.


Om het opgeruimd te houden geen hoopje steenkool maar een kolenkit  ;)
Groet,

Gerard

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16015 Gepost op: 21 juni 2018, 09:38:08 »
Gewoon een gesloten wagon: daar ligt alles netjes in opgeruimd 8).

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3289
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16016 Gepost op: 21 juni 2018, 09:42:26 »
Ik ben regelmatig in Nederlandse werkplaatsen geweest tussen 1980 en 1990. Misschien dat toen de verloedering al had toegeslagen, maar toen heb ik geleerd dat je tijdens je werk alles onder handbereik moet hebben. Dus lag veel in de buurt, ook 's nachts. Maar het was in een loods toch gebruikelijk dat een aantal sporen alleen voor overnachten waren, terwijl er een 2 tal gereserveerd waren voor de kleine klussen. Dus een groot deel van je loods netjes laten, misschien hier en daar een karretje. Terwijl je je kunt uitleven tegen de wand van een van de herstelsporen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12473
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16017 Gepost op: 21 juni 2018, 20:35:28 »
Citaat van: Jerry
... bezems
scheppen
gieters
aambeelden

Leuk lijstje!  (y)
Alleen die gieters... dat zie ik even niet  8)

Citaat van: Arthur"
blauwe isolatiematten verdoezelen  ;D

Een terechte opmerking. Daar is al eens een begin mee gemaakt. En inderdaad, een vervolg is noodzakelijk. Ook moet er nog een aantal sporen worden gelegd. Op de blauwe isolatiemat.  ;)

Citaat van: Dirk Jan
Personeel...

Zeker! Dat brengt een beetje leven in de... euh, loods.

Citaat van: Nog een Dirkjan
Slopen die loods. Stoom is zoooo 1966...

Geen kans. Denkmalschutz. En zooo 1966? Natuurlijk, in 1966 is de toekomst is nog toekomstmuziek en allerminst nog zeker.  :P

Citaat van: Gerard
... geen hoopje steenkool maar een kolenkit  ;)

Nou, dat soort kachels met een kolenkit bedienen geef ik je te doen. Dan blijf je sjouwen. Nee, paar kruiwagens vol kolen neerkwakken en dan met de schep erin werken. Dat schiet tenminste op.  :)

Citaat van: Bas
Gewoon een gesloten wagon: daar ligt alles netjes in opgeruimd

Maar dan heb je ook een bezet spoor. En ruimte om gereedschap op te bergen is er in zo'n loods genoeg, lijkt me.

Citaat van: Alweer een Gerard
Dus een groot deel van je loods netjes laten, misschien hier en daar een karretje. Terwijl je je kunt uitleven tegen de wand van een van de herstelsporen.

Nou, zoiets dus. Moet ik natuurlijk wel even vaststellen welk van de 3 + 3/4 + 1/2 = 1/4 sporen onder de noemer 'herstelspoor' valt. Of vallen.

Maar ook op de niet-herstelsporen wordt er aan de loks gewerkt: de nachtstoker moet de vuurtjes aan de gang houden, de lokpoetser zal doende zijn en de loks zullen niet voor elk wissewasje het herstelspoor (of één van de herstelsporen) opgestuurd worden.

Alle zeer bedankt, jullie ideeën werken heel inspirerend  :D :D


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16694
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16018 Gepost op: 21 juni 2018, 21:02:46 »
Nee, paar kruiwagens vol kolen neerkwakken en dan met de schep erin werken. Dat schiet tenminste op.  :)
Ik heb geen idee hoe ze dat in het echt deden, maar ik zou die kolen in de kruiwagen laten zitten.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12473
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16019 Gepost op: 21 juni 2018, 21:48:26 »
Hmja, als je genoeg kruiwagens hebt, zou dat kunnen. Maar afhankelijk van de grootte van de loods staan er meerdere van die kachels opgesteld. Vuistregel is zo ongeveer: Aantal sporen gedeeld door 2 = aantal kachels.
Mijn loods telde oorspronkelijk 9 standen, wat neer zou komen op vier à vijf kachels. Maar door plaatsgebrek en de noodzaak zicht op de draaischijf te houden is meer dan de helft van die loodsruimte al door de shredder gegaan, waardoor het aantal sporen is gereduceerd tot drie, nog eens drie zijn zwaar gemutileerd en de resterende drie moeten het doen met de open lucht als dak.
En als je dan weet dat die bouwdozen destijds zo'n hfl 75,= per stuk (3 standen) kostten kun je wel zeggen dat hier sprake is van je reinste kapitaalvernietiging. Maar dat is deze hobby toch al wel. 

« Laatst bewerkt op: 21 juni 2018, 21:57:22 door 44 »