Google+
Doel:€250.00
Donaties:€92.15

Per saldo:€-157.85

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig? door Henry Visser
Vandaag om 12:44:09
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 12:39:54
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Rondje_HO
Vandaag om 12:31:06
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Wies
Vandaag om 12:30:04
via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:24:51
Projekt 083-338 door Tulpendaal
Vandaag om 12:24:22
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Floris Dilz
Vandaag om 12:23:07
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 12:17:15
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:02:08
Rollenbank in Spoor-1 door Bert Mengerink
Vandaag om 11:56:18
Opnieuw beginnen met hobby door Rondje_HO
Vandaag om 11:51:30
Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat? door Rondje_HO
Vandaag om 11:47:56
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 11:42:38
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door laurent
Vandaag om 11:37:16
Foto/Filmtopic Laurent door laurent
Vandaag om 11:36:15
MB-module: "Groeten uit Jottum" door Hendrik Jan
Vandaag om 11:23:54
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:22:36
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
Vandaag om 11:15:09
Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 10:51:16
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door Floris Dilz
Vandaag om 10:36:27
Fleischmann Lint: Loksound overleden, vervanging? door spock
Vandaag om 09:47:01
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1776326 keer)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
    • Lacus Flevo
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16005 Gepost op: 19 juni 2018, 21:49:01 »
Jan,

Van welke fabrikant is die mooie kachel die er staat  (y)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16006 Gepost op: 19 juni 2018, 22:14:27 »
Hoi Arthur,

die werden meegeleverd met de lokloodsen (Faller 120176/120177, vroeger had je nog een nummer, ik denk 120175).
Weinert heeft een mooier exemplaar in de collectie, maar of je daar veel van terugziet in het halfduister van de lokloods?


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4016
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16007 Gepost op: 19 juni 2018, 23:35:48 »
Toch wel mooi zo een open zijkant  :angel: in je loc loods

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16008 Gepost op: 20 juni 2018, 12:05:01 »
Ja, daar kun je leuke dingen mee doen. Maar het houdt wel in dat je verplicht bent het interieur behoorlijk gedetailleerd in te richten.
En daar is nog best een lange weg te gaan:



Hoewel... je kunt er natuurlijk maar van één kant in kijken, dat scheelt al wel een stukkie.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16009 Gepost op: 20 juni 2018, 20:30:19 »
En, ook niet geheel onbelangrijk, in veel gevallen was het in die loodsen behoorlijk opgeruimd. Dat werkt prettiger (hoor wie dat zegt) en het helpt ook het aantal ongevallen te beperken.



Maar slechts één zo'n vat smeerolie is wellicht wat karig.
En bij de kachel(s) mag wel een hoopje steenkool.
's Even prakkezeren wat er nog meer allemaal neergepoot kan worden.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4016
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16010 Gepost op: 20 juni 2018, 21:48:43 »
Las karren
werkbanken
dommekrachten
smids vuren
draaibanken
boorkolommen
bezems
scheppen
gieters
aambeelden

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
    • Lacus Flevo
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16011 Gepost op: 20 juni 2018, 21:52:29 »
Jan,

Om te beginnen die blauwe isolatiematten verdoezelen  ;D

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

DJV

  • MSG-Nienoord
  • Offline Offline
  • Berichten: 627
  • BRrrrrmmmmmm. II-V Diesel Power.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16012 Gepost op: 20 juni 2018, 22:21:49 »
Las karren
werkbanken
dommekrachten
smids vuren
draaibanken
boorkolommen
bezems
scheppen
gieters
aambeelden

Personeel...
Groeten Dirk Jan

Mijn andere hobby...
www.centoclub.nl/index.php?threads/djwpks-monster.832/

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2836
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16013 Gepost op: 20 juni 2018, 22:27:01 »
Slopen die loods. Stoom is zoooo 1966...  8)
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • mekkerend het leven door
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16014 Gepost op: 21 juni 2018, 09:14:51 »
En, ook niet geheel onbelangrijk, in veel gevallen was het in die loodsen behoorlijk opgeruimd. En bij de kachel(s) mag wel een hoopje steenkool.
's Even prakkezeren wat er nog meer allemaal neergepoot kan worden.


Om het opgeruimd te houden geen hoopje steenkool maar een kolenkit  ;)
Groet,

Gerard

könings

  • Offline Offline
  • Berichten: 602
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16015 Gepost op: 21 juni 2018, 09:38:08 »
Gewoon een gesloten wagon: daar ligt alles netjes in opgeruimd 8).

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16016 Gepost op: 21 juni 2018, 09:42:26 »
Ik ben regelmatig in Nederlandse werkplaatsen geweest tussen 1980 en 1990. Misschien dat toen de verloedering al had toegeslagen, maar toen heb ik geleerd dat je tijdens je werk alles onder handbereik moet hebben. Dus lag veel in de buurt, ook 's nachts. Maar het was in een loods toch gebruikelijk dat een aantal sporen alleen voor overnachten waren, terwijl er een 2 tal gereserveerd waren voor de kleine klussen. Dus een groot deel van je loods netjes laten, misschien hier en daar een karretje. Terwijl je je kunt uitleven tegen de wand van een van de herstelsporen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16017 Gepost op: 21 juni 2018, 20:35:28 »
Citaat van: Jerry
... bezems
scheppen
gieters
aambeelden

Leuk lijstje!  (y)
Alleen die gieters... dat zie ik even niet  8)

Citaat van: Arthur"
blauwe isolatiematten verdoezelen  ;D

Een terechte opmerking. Daar is al eens een begin mee gemaakt. En inderdaad, een vervolg is noodzakelijk. Ook moet er nog een aantal sporen worden gelegd. Op de blauwe isolatiemat.  ;)

Citaat van: Dirk Jan
Personeel...

Zeker! Dat brengt een beetje leven in de... euh, loods.

Citaat van: Nog een Dirkjan
Slopen die loods. Stoom is zoooo 1966...

Geen kans. Denkmalschutz. En zooo 1966? Natuurlijk, in 1966 is de toekomst is nog toekomstmuziek en allerminst nog zeker.  :P

Citaat van: Gerard
... geen hoopje steenkool maar een kolenkit  ;)

Nou, dat soort kachels met een kolenkit bedienen geef ik je te doen. Dan blijf je sjouwen. Nee, paar kruiwagens vol kolen neerkwakken en dan met de schep erin werken. Dat schiet tenminste op.  :)

Citaat van: Bas
Gewoon een gesloten wagon: daar ligt alles netjes in opgeruimd

Maar dan heb je ook een bezet spoor. En ruimte om gereedschap op te bergen is er in zo'n loods genoeg, lijkt me.

Citaat van: Alweer een Gerard
Dus een groot deel van je loods netjes laten, misschien hier en daar een karretje. Terwijl je je kunt uitleven tegen de wand van een van de herstelsporen.

Nou, zoiets dus. Moet ik natuurlijk wel even vaststellen welk van de 3 + 3/4 + 1/2 = 1/4 sporen onder de noemer 'herstelspoor' valt. Of vallen.

Maar ook op de niet-herstelsporen wordt er aan de loks gewerkt: de nachtstoker moet de vuurtjes aan de gang houden, de lokpoetser zal doende zijn en de loks zullen niet voor elk wissewasje het herstelspoor (of één van de herstelsporen) opgestuurd worden.

Alle zeer bedankt, jullie ideeën werken heel inspirerend  :D :D


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15923
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16018 Gepost op: 21 juni 2018, 21:02:46 »
Nee, paar kruiwagens vol kolen neerkwakken en dan met de schep erin werken. Dat schiet tenminste op.  :)
Ik heb geen idee hoe ze dat in het echt deden, maar ik zou die kolen in de kruiwagen laten zitten.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16019 Gepost op: 21 juni 2018, 21:48:26 »
Hmja, als je genoeg kruiwagens hebt, zou dat kunnen. Maar afhankelijk van de grootte van de loods staan er meerdere van die kachels opgesteld. Vuistregel is zo ongeveer: Aantal sporen gedeeld door 2 = aantal kachels.
Mijn loods telde oorspronkelijk 9 standen, wat neer zou komen op vier à vijf kachels. Maar door plaatsgebrek en de noodzaak zicht op de draaischijf te houden is meer dan de helft van die loodsruimte al door de shredder gegaan, waardoor het aantal sporen is gereduceerd tot drie, nog eens drie zijn zwaar gemutileerd en de resterende drie moeten het doen met de open lucht als dak.
En als je dan weet dat die bouwdozen destijds zo'n hfl 75,= per stuk (3 standen) kostten kun je wel zeggen dat hier sprake is van je reinste kapitaalvernietiging. Maar dat is deze hobby toch al wel. 

« Laatst bewerkt op: 21 juni 2018, 21:57:22 door 44 »