Doel:€250.00
Donaties:€20.00

Per saldo:€-230.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Falkensteiner bockerl door Krokodil68
Vandaag om 17:22:22
Railhobby 40 jaar. Dus komt het blad met een eigen lok. door Fritsprt
Vandaag om 17:17:09
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door tothebeach
Vandaag om 17:14:21
Buitenlust door Huib
Vandaag om 17:13:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RikM
Vandaag om 17:07:52
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 17:06:54
Pronsfeld door rotaspeed
Vandaag om 16:59:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 16:49:30
z21 i.c.m. nieuwe smartphone door Bierwagen
Vandaag om 16:48:52
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 16:44:33
Stopsectie Conrad werkt niet door HennySavenije
Vandaag om 16:42:23
Eifelgeschiedenis door Reinout van Rees
Vandaag om 16:17:33
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:13:00
V2bn sncf in NL door Rondje_HO
Vandaag om 15:55:05
BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen door fredjansen
Vandaag om 15:46:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 15:27:26
Welke Fadsen voor achter de Piko 2200? door Chris
Vandaag om 15:11:31
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door zuylen
Vandaag om 15:02:38
De laatste wagens. door Reeks77
Vandaag om 14:53:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:43:31
Raadplaatje door Trein-H0
Vandaag om 14:08:56
DCC++ centrale en arduino: ervaringen? door Remco_Nzo
Vandaag om 13:50:19
HTM stoomwagens 151-157 door skiptram
Vandaag om 13:43:45
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 13:10:38
EifelBurgenBahn door jerrytrein
Vandaag om 13:06:27
Trams van de HTM in 1/87 door Den Zoeterdam
Vandaag om 13:05:17
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1792881 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12289
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15975 Gepost op: 10 juni 2018, 14:07:20 »
Ook een kliederboel: Busch Geländebaumörtel 7193.



Misschien doe ik wel iets verkeerd, maar als ik er een papje van maak en het daar smeer waar ik het wil hebben, dan kan ik het, als het droog is, met een kwastje haast nog makkelijker weer afhalen dan het er opgebracht is.
Ik hoef er maar naar te kijken om het te laten verpulveren, en als ik niet met sporen vol troep zou blijven zitten zou ik het er ook met gemak af kunnen blazen. Daar gebruik ik dan de stofzuiger maar voor.

Eigenlijk was het de bedoeling om hier het hoogteverschil een beetje in een natuurlijke vorm te brengen:



Als het goed is, heb ik nog een restje 7192:



Dat is meer gipsachtig dan de papier-maché-achtige rommel 7193.
Trouwens, met gewoon gips zal het ook wel willen. Of met geweekte eierdozen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12289
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15976 Gepost op: 10 juni 2018, 22:08:07 »
Ook niet leuk:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4103
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15977 Gepost op: 10 juni 2018, 22:48:30 »
 :o
wie ist das passiert
dat is toch ene die je toen helemaal opnieuw gedaan hebt  :'(

könings

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15978 Gepost op: 10 juni 2018, 22:53:26 »
Wat wil je, wagen is uit tijdperk 3, grens 1969 ongeveer...lijkt me een typisch gevalletje gerechtvaardigde metaal(imitatie)moeheid 8). Nee, sorry, even serieus, is de plastic aan het vergaan? Ik heb ook zo'n wagen (ergens verdwaald in de kartonnen dozen) en ik heb deze toch al 3 keer moeten reconstrueren. De eerste keer gebeurde het tijdens een rit (de breuk, niet de herstelling), spontaan, zonder aanwijsbare reden. Tweede keer moet ik met een beschuldigende blik naar de plaatselijke huisviervoeter kijken, dus dat valt nog wel te verklaren en de derde keer...geen idee eigenlijk, opeens lag er een bak langs het spoor. Stangen van de constructie waren niet verbogen, maar het viel me wel op dat de bevestingingspunten met het bakje nogal, tja, kruimelig waren. Extreem oud is de wagen niet, jaar of 9 :(. Misschien de moeite niet meer om er nog iets aan te doen.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1996
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15979 Gepost op: 10 juni 2018, 22:59:58 »
Probleempje van de weekmaker in de polystyreen doosjes? Die troep hoort in de kliko (Klinkenberg en Koster) en niet om serieuze modellen.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1962
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15980 Gepost op: 11 juni 2018, 10:50:10 »
Ook een kliederboel: Busch Geländebaumörtel 7193.

Misschien doe ik wel iets verkeerd, maar als ik er een papje van maak en het daar smeer waar ik het wil hebben, dan kan ik het, als het droog is, met een kwastje haast nog makkelijker weer afhalen dan het er opgebracht is.
Ik hoef er maar naar te kijken om het te laten verpulveren, en als ik niet met sporen vol troep zou blijven zitten zou ik het er ook met gemak af kunnen blazen. Daar gebruik ik dan de stofzuiger maar voor.
Eigenlijk was het de bedoeling om hier het hoogteverschil een beetje in een natuurlijke vorm te brengen:
Deze mortel hecht nogal slecht aan hout. Als je wilt dat het goed blijft zitten, een klein beetje (10-20%) houtlijm bijmengen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16074
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15981 Gepost op: 11 juni 2018, 11:01:36 »
Aan de houten ondergrond kan het niet liggen. In de produktbeschrijving op de site van Busch staat dat het hecht op alle ondergronden. Dat lijkt me sterk, want er zijn kunststoffen zoals polyethyleen en polypropyleen waar niks op hecht. Maar het lijkt me dat het op hout juist goed hecht. Dat is overigens niet het probleem waar Jan mee zit. Het gaat niet om de hechting op de ondergrond, maar het materiaal zelf verpulvert. Hoe dat kan weet ik ook niet, wellicht was het spul over de houdbaarheidsdatum.
Op 20 en 21 oktober sta ik met "Without" op de tentoonstelling in Edegem. http://mtdtreinenclub.be/over/tentoonstelling/index.html

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2191
  • Westlandbaan
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15982 Gepost op: 11 juni 2018, 11:41:50 »
Hoi Jan

Ik heb  het laatste keer geprobeerd met zeer fijne zaagmeel, houtlijm en water mix. Het recept komt van Vampisol en die hebben ook een "spannende" video over de techniek. Heel informatief. Wordt bikkelhard bij mij op piepschuim. Eronder egaal of hout of piepschuim komt altijd nog een dun laagje houtlijm direct voor je het goedje (onafhankelijk welke) erop brengt. Voordeel van de houtmeel variante is dat het bijna niks kost en je het altijd makkelijk vers kan maken.

gr. Joke

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12289
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15983 Gepost op: 11 juni 2018, 16:54:55 »
Citaat van: jerrytrein
wie ist das passiert

Kweenie. Ik zette het wagentje op de rails, zag dat er geen koppelingen aan zaten en haalde het weer van de rails. En toen lag dat ene bakje ineens los naast de rails.

Citaat van: jerrytrein ook
dat is toch ene die je toen helemaal opnieuw gedaan hebt

Ja, dat klopt. Gedemonteerd en de overmaatse bevestigingsnokken verwijderd. Staat wel ergens in dit draadje beschreven.

Citaat van: könings
Misschien de moeite niet meer om er nog iets aan te doen.

Jewèèèl joh! Enkel dat bakje is losgeraakt!  :D

Citaat van: Railroadtycoon
...de polystyreen doosjes?

Nee, ik heb dit type wagen alleen in sets van drie aangeschaft, en die zitten in zo'n vacuümgetrokken plastic ding. Dus geen piep of zo.
Het is dus geen gevalletje spontaan brokkelend kunststof, maar gewoon een losgeraakte lijmverbinding. Kwestie van opnieuw plakken:



@Sander, Klaas en Joke: dat het spul over datum is, zou best eens kunnen, maar eigenlijk heb ik geen idee. In het verleden heb ik het wel eens eerder gebruikt, en toen werd het toch behoorlijk hard, wel zo hard dat je er een gat in kon boren om... euh... iets in vast te zetten (boompje, lantaarnpaal, weet ik het).
Ik ga het spul niet weer gebruiken, al zou het idee om houtlijm mee te mengen nog wel eens een goed idee kunnen zijn. Dan kom je volgens mij al een end in de buurt van Joke's oplossing.
Maar een eierdoos is ook zo opgelost in water, kwak houtlijm erdoor en je kunt er alle kanten mee op. En 't wordt ook aardig hard.
Maar het is maar een klein stukje, misschien dat ik gewoon een beetje gips (of Bush 7192) aanmaak. Dat droogt snellen dan de mix water-zaagmeel-lijm of een natte doos.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12289
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15984 Gepost op: 12 juni 2018, 18:44:54 »
Citaat
Enkel dat bakje is losgeraakt



Desondanks nog aardig wat te doen. Best wel, eigenlijk.

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
    • Albula-modell forum
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15985 Gepost op: 12 juni 2018, 18:55:49 »
"If it ain't broke, don't fix it"...... ;D
Zeker niet met deze getoonde aantallen, moet er niet aan denken, zeg,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Shinohara/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12289
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15986 Gepost op: 12 juni 2018, 20:38:29 »
O, maar er is niks stuk hoor!
Sommige wagens hoeven alleen maar een nieuwe lading, moeten de trekstangen even gedeeltelijk zwart geverfd, de Bremsecken op de juiste plaats aan gebracht en, maar daar moet ik nog maar eens over nadenken, van allemaal (op één na) zouden de bevestigingsnokken van de laadbakken nog verwijderd moeten worden.
Het verschil tussen wel en niet verwijderde nokken zie je vooral in silhouet:





Op zich wel goed te doen, maar 11 x 5 van die bakjes, met elk vier nokken, dat is... euh, als ik het goed bereken, nog 220 nokjes afsnijden... Ik vraag me af of het de moeite is...
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2018, 12:37:29 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12289
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15987 Gepost op: 13 juni 2018, 12:42:01 »
In een vlaag van opruimwoede heb ik eens mijn voorraadje statisch gras en dergelijke gesorteerd en netjes bij elkaar in één doosje gestopt.
En passant heb ik echter wel geregistreerd dat van sommige kleuren de voorraad toch wel beangstigend dun begint te worden, en dat bracht mij weer in herinnering dat ik de vorige keer Houten wel gras had willen kopen, maar dat juist toen de desbetreffende leverancier (Loc Depot) verstek liet gaan. Misschien de volgende keer eens even kijken of ze er dan wel zijn...


ronh59

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15988 Gepost op: 13 juni 2018, 18:02:05 »
Opruimen voor een klein doosje onderdelen.  ;D
Veel plezier en niet meteen beginnen.

Groeten, Ron

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12289
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15989 Gepost op: 13 juni 2018, 20:26:40 »
Nee, niet dat doosje, Ron. Dat komt later nog aan bod.  ;)

Volgens mij heb ik eerder al eens geschreven dat ik in de veronderstelling verkeerde dat open wagens met houten wanden al verdwenen waren in de tweede helft van de zestiger jaren (van de vorige eeuw, moet ik er dan bij zeggen), maar dat bleek niet zo te zijn. Niet dat ze nog bij de vleet rond banjerden, maar ze waren er nog wel.

Het grote voorbeeld van de laatste aanwinst, de Om21 van BRAWA, heeft het nog uitgehouden tot in 1968, en is zelfs nog omgedoopt in E019.
Ik ben dan ook bijzonder in mijn nopjes met dat prachtig gedetailleerde wagentje. Het is overigens niet de eerste Om21, ergens in het verleden is er al eens eentje uit Dönsdorf naar Lümmeln gekomen. Dat betrof een exemplaar van Roco, uit een oudere productieserie, en het zal geen verwondering wekken dat de detaillering daarvan ietwat verbleekt naast die van BRAWA. Maar zolang ze niet vlak bij elkaar of zelfs naast elkaar staan, zal dat niet zo opvallen. Om die reden laat ik dat wagentje dan ook nu niet hier zien. Dat komt later nog wel eens een keertje  ;)



BRAWA heeft als extraatje een zakje steenkool (of een imitatie daarvan, ik heb dat nog niet zo goed bekeken) bij het wagentje gedaan bij wijze van laadgoed. Er is voldoende om het wagentje mee vol te gooien, iets wat ik niet gewend ben te doen. Liever maak ik een kern van piepschuim of iets dergelijk, met daarop de steenkool, grind of wat dan ook gestrooid. Dat scheelt aanmerkelijk in gewicht ook.

Maar goed, BRAWA staat er inmiddels om bekend zeer goed gedetailleerde modellen te leveren, en ik ben dan ook  best wel gecharmeerd van de BRAWA-producten. Umbauwagen (3- en 4-assers) en een handvol goederenwagens hebben mij wel overtuigd van de kwaliteit.

Weliswaar heeft ook Roco de laatste tijd aardig aan de weg getimmerd, zo heeft bijvoorbeeld het model van de 'Villach' ook een plankenpatroon aan de binnenkant meegekregen, maar BRAWA steekt nog even een tandje bij: ook de binnenkant van de deuren is gedetailleerd uitgewerkt:



En ook aan de koppen is de detaillering tamelijk ver doorgevoerd met veel apart gemonteerde elementen, zoals grendel, treeplanken, handgrepen en sluitseinhouders:



Kortom: dat smaakt wel naar meer!