Google+
Doel:€250.00
Donaties:€92.15

Per saldo:€-157.85

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Detectie/blokken. door Michiel 80
Vandaag om 08:20:44
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:17:23
Montage bouwkit Weinert BR 93 door puntenglijder
Vandaag om 08:07:25
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 06:47:37
Mara Harbor door Martin Welberg
Vandaag om 01:52:27
Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig? door Thom
Vandaag om 00:27:25
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
22 september 2018, 23:58:23
Fleischmann Lint: Loksound overleden, vervanging? door spock
22 september 2018, 23:51:44
Sfeertopic voor toekomstige module door Reinout van Rees
22 september 2018, 23:43:50
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
22 september 2018, 23:41:33
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Eric-Jan Hartstra
22 september 2018, 22:46:03
Aachenau West door wob
22 september 2018, 22:30:17
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Hans van de Burgt
22 september 2018, 22:16:00
Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat? door Wim Hesselink
22 september 2018, 22:01:06
Dieselweekend SGB door martinh
22 september 2018, 21:58:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gérard Drost
22 september 2018, 21:55:36
Railhobby 40 jaar. Dus komt het blad met een eigen lok. door Fritsprt
22 september 2018, 21:40:09
Klæder fra Haderslev. door Tulpendaal
22 september 2018, 21:37:24
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
22 september 2018, 21:35:22
Verslag van de rondreizende geisoleerde goederenwagen in h0 door Sobat Kras door Forever Rocofan
22 september 2018, 21:27:07
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door NS264
22 september 2018, 21:18:05
RhB-modelbaan van Martino door Railroadtycoon
22 september 2018, 21:12:43
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1775944 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2836
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15765 Gepost op: 15 april 2018, 15:49:30 »
Vaste kabels voorbijer vrouwtje? Niet handig, beter kabel voor t mannetje, bus voor t vrouwtje
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Erik_omBC

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
  • Futurama
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15766 Gepost op: 15 april 2018, 15:56:01 »
is een mannetje en en vrouwtje... Past prima aan onze andere modules. We proberen de hoeveelheid losse zooi wat te reduceren.
It's the end of the world as we know it and I feel fine

Mijn draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61181.0.html

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15767 Gepost op: 15 april 2018, 16:00:25 »
Ik heb me wat dat betreft georiënteerd op § 5.2.2 (zie pagina 20) van de Fremo-modulenormen voor voorbeeldspoorwijdte 1435 mm 1 : 87.

Citaat van: de aardige meneer
De module staat op dit moment in de primer, de Fremo vraagt om RAL7001...

Citaat van: Fremo
Die Längsprofile sind braun (RAL 8011) oder grau (RAL 7001) zu streichen. (Über diesen Punkt gibt es seit Jahren Diskussionen, die bisher zu keinem Ergebnis geführt haben).

Zolang ze er niet uit zijn mooi zo laten, zou ik zeggen  ;D

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15768 Gepost op: 15 april 2018, 16:03:41 »
Hoewel ik de voorkeur geef aan zilvergrijs boven dat poepbruin nootbruin. Dus misschien is nòg een module in RAL7001 nog een argument extra. :P

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15769 Gepost op: 15 april 2018, 20:00:26 »
Is de vloer zo ongelijk of staat van één van beide modules het kopschot niet haaks?

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15770 Gepost op: 15 april 2018, 20:06:16 »
 

Erik_omBC

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
  • Futurama
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15771 Gepost op: 16 april 2018, 06:52:26 »
De modules stonden los van elkaar voor de kleur... Echt vlak is het daar niet.
It's the end of the world as we know it and I feel fine

Mijn draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61181.0.html

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15772 Gepost op: 16 april 2018, 12:10:21 »
Gelukkig zijn er verstelbare poten, zodat ook dat probleem in principe wel op te lossen is.

Eerder hadden we het hier al over het model van een lok BR 01, dat BRAWA van zins is uit te gaan brengen. In dat verband werd ook de opmerking gemaakt dat BRAWA misschien wel eens op weg kon zijn de leidende rol, die vooral Roco toch jarenlang gespeeld heeft, over te nemen. En ook dat misschien wel voorzichtig gespeculeerd zou kunnen worden over een vervolg in de vorm van meer Einheitsloks, zoals 44ers, 41ers en wat dies meer zij.

Voordat het echter zover is, zal er nog heel wat water door de Oostermoersche Vaart moeten stromen en tot zolang zullen we het dus moeten doen met de modellen die door (vooral) Roco worden aangeboden (zeker nu de Modelleisenbahn Holding GmbH het begrip Fleischmann, na het eerst grondig te hebben uitgekleed, nog slechts op kunstmatige wijze in leven houdt).

Op zichzelf is dat nou ook weer niet een straf, want, hoewel sommige modellen nog steeds met dezelfde mallen (die mogelijk nog regelmatig worden opgelapt en bijgespijkerd) van dertig of meer jaar geleden worden gefabriceerd, zijn ze nog steeds wel te pruimen. Al moet ik er bij zeggen dat er tegenwoordig stemmen opgaan die beweren dat bijvoorbeeld de detaillering van de Roco-44er niet meer van deze tijd is. Dat mag zo zijn, maar desalniettemin zullen we het er mee moeten doen, want veel alternatieven zijn er niet.

Zelf kan ik er wel mee leven, al zijn er soms wel dingetjes die me mateloos beginnen te irriteren. Op Roco's 41er bijvoorbeeld, op zichzelf een mooi geproportioneerd model, zit een onderdeeltje dat nogal de neiging heeft na verloop van tijd spontaan in tweeën te breken:



Na zeker drie keer vervangen zou dit dan de vierde keer worden. En als onderdeel van een onderdelensetje van € 4,85 wordt dat zo langzamerhand, hoewel niet onoverkomelijk, toch een behoorlijk irritante kostenpost te worden.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2018, 12:13:14 door 44 »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 345
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15773 Gepost op: 16 april 2018, 13:32:24 »
Eventueel namaken met wat ijzerdraad? Zou in ieder geval de vorm vast moeten houden als het een keer in de juiste vorm gebogen is...

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2836
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15774 Gepost op: 16 april 2018, 14:28:26 »
Citaat
In dat verband werd ook de opmerking gemaakt dat BRAWA misschien wel eens op weg kon zijn de leidende rol, die vooral Roco toch jarenlang gespeeld heeft, over te nemen.

Gaat niet gebeuren. Alleen al om het feit, dat Brawa geen eigen productieproces heeft en dus te veel en te vaak problemen heeft met zn leverancier. Als kleinfabrikant kom je er nog mee weg, maar Piko, Roco, Märklin hebben echt niet voor niets hun eigen productie niet (volledig) ge-outsourced.
11:16, 12:22, 13:2 14:9

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15775 Gepost op: 16 april 2018, 18:17:03 »
Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben, het is (meen ik me te herinneren, en ik weet zo niet meer om welke fabrikant het ging) ook voorgekomen dat een fabrikant die z'n producten in "het oosten" is gaan laten maken daar weer op teruggekomen is en na korte tijd de productie weer naar Europa heeft verplaatst.

Maar misschien is dat niet zo relevant, omdat de doelgroep "Ep.III" een dalende tendens laat zien. Als Roco zelf z'n 41ers, 01en en 44ers laat zoals ze zijn, zou het best kunnen dat die slinkende doelgroep door BRAWA ingepikt gaat worden.

Als ze aan die 01 een vervolg gaan geven.

En dat zal dan ook weer afhangen van hoe het ding door 'de markt' ontvangen gaat worden.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 9980
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15776 Gepost op: 16 april 2018, 18:51:58 »
Zover ik weet stroomt het water in de Oostermoersche Vaart heel erg langzaam ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15777 Gepost op: 16 april 2018, 20:41:19 »
Dat is inderdaad een feit. Zelfs als je stroomopwaarts boomt moet je nog flink je best doen om boeggolf of zog te creëren.

Maar stel dat BRAWA, vooropgesteld dat het geschetste scenario bewaarheid gaat worden, één nieuw type per jaar uit brengt (waar ik zelf overigens ook niet in geloof), dan zitten we al een goed eind in de twintiger jaren voor we een beetje compleet zijn.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15778 Gepost op: 16 april 2018, 22:20:47 »
Er is meer nodig om een leidende rol op je te kunnen nemen.
Brawa maakt prachtige, gedetailleerde modellen. Dit heeft zijn prijs, waardoor ik niet elk model kan en zal kopen.
Verder vind ik de Brawa-modellen lastiger in onderhoud dan Roco of Fleischmann. Voor Brawa heb je een behoorlijk grote dosis moed en lef nodig om ze netjes te demonteren, onderhoud te geven en weer in elkaar te krijgen, zoals het is bedoeld, zonder onderdelen te breken of verbuigen. Probeer maar eens een V160 schoon te maken. Zo gecompliceerd lijkt het niet, maar ik heb inmiddels anders ervaren.

Groet,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15779 Gepost op: 17 april 2018, 11:28:25 »
Dat BRAWA een klap meer kost dan bijvoorbeeld Roco is wel duidelijk. Daar staat tegenover dat, zoals je al zegt, de detaillering ook een klap beter is. Van de BRAWA-loks die ik tot nu toe onder handen heb gehad kan ik niet anders zeggen dan dat de rijeigenschappen eveneens uitstekend zijn.
Een belangrijk ding vind ik ook de kwaliteit van de service, hoe gemakkelijk kom ik aan onderdelen als er eens iets sneuvelt? Maar ook wat dat betreft heb ik geen klagen. Nou ja... de basis voor die bewering is misschien wat smal, met één keer een craquelé-kap reclameren, maar afgaand op wat ik om me heen hoor zit dat wel snor.

Een model van een V160 doet ook bij mij al enkele jaren naar volle tevredenheid dienst (dat was de lok van de craquelé-kap trouwens), helaas is die van mij er wel eentje van Ep.IV, met EDV-nummering dus...
Uit elkaar halen? Ach, het is bij lange na geen Seetal-Krokodil van... euh, Mätrix.



Toch eens kijken wat voor merkwaardig gewas daar boven dat stootblok uit komt groeien.