Doel:€250.00
Donaties:€115.00

Per saldo:€-135.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door EddyK
Vandaag om 15:58:30
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 15:51:20
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door Silencer
Vandaag om 15:45:42
Digikeijs 4088cs en Intellibox 2 blijft aangeven: alles bezet door Roy Hendriks
Vandaag om 15:34:17
's-Heer Heinkenspolder door DE-II
Vandaag om 15:20:08
inbouw Piko 2200 ESU loksound decoder in Roco 2200 roco 63926 door VAM65
Vandaag om 15:06:51
SSN naar Maastricht vandaag 15-12 door St00mboy
Vandaag om 14:44:44
NS SLT Sprinter door BasBas3D
Vandaag om 14:34:05
Neurenberg 2019; wat staat er op jouw verlanglijst? door Arjan6511
Vandaag om 13:59:22
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 13:55:15
Combe Halt, Brits smalspoor door GD
Vandaag om 13:45:42
Voorde dok door Chris80
Vandaag om 13:34:43
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:28:53
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 13:27:06
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:08:16
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door mass am see
Vandaag om 13:03:43
Multimaus, ERR4 probleem oplossen? door CeesV
Vandaag om 12:27:56
CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec) door VAM65
Vandaag om 12:18:10
Zet in je agenda: zaterdag 30 maart Beneluxspoordag 2019 Nieuw-Vennep... door Martin Hornis
Vandaag om 11:57:39
Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken. door TrixExpress
Vandaag om 11:44:23
Buitenlust door Huib
Vandaag om 10:55:33
Project Halleberg, een digitale tandrad pendelbaan door Marco EB
Vandaag om 10:43:40
ASB wielen vervangen voor gewone wielen door henk
Vandaag om 10:28:03
Beginnersvragen Fleischmann analoog door kitcarhans
Vandaag om 09:55:23
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 02:53:04
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 02:32:48
De starter is gestart! door NS1220
16 december 2018, 23:46:54
Cranicher Altbahn door Arjen52
16 december 2018, 23:11:44
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Rondje_HO
16 december 2018, 22:40:07
Klein baantje om de Kerstboom heen door Rondje_HO
16 december 2018, 22:37:51
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 1835367 keer)

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
    • http://www.etsemmen.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15570 Gepost op: 18 maart 2018, 12:02:11 »
Wil even reageren op het ombouwen van een BR78 reageren.

Heb destijds 2 keer een FLEISCHMANN BR78 omgebouwd met een Faulhabermotor met vliegwiel.
Is een hele klus, maar eerlijk waar! dan heb je ook wat. fluisterstil zoemt het over de rails.....geweldig!
Beiden heb ik nog steeds in mijn bezit en ik ben er zeer tevreden mee.
Ik was voor twee jaar terug ook naar de beurs in Dortmund waar SB Modelbau de nieuwe "flachlaufers" aanbood.
En ik kon het niet laten om zo'n flachlaufer mee te nemen voor de ombouw van een  FLEISCHMANN BR94
We weten allemaal dat zowel de FLEISCHMANN BR78 en de BR94 een storende klankkast van geluid hebben.
Wel, na in bouw van de nieuwe "flachmotor" in mijn toen nog nieuwe BR94 met rondmotor, was het een teleurstelling.
De "flachmotor"van SB Modelbau haalt het jammerende geluid van de klankkast niet uit de lok.
Blijft bijna hetzelfde geluid produceren,
Misschien kan Reinout dat ook bevestigen dat het klankkast geluid bijna hetzelfde is gebleven.
Mijn aanbeveling is dan ook om als je het wil ombouwen, dan de faulheber met vliegwiel aanschaffen, kost wat maar dan heb je ook wat.
Moet er bij vertellen dat de hele lok op 1 wielstel na uit elkaar moet en dat is nou net het kritieke punt!
Je zal zelf de wielen weer moeten kwarteren (schrijf ik dat goed?) En dat is een lastig karweitje!!!
Dus geen klus voor beginners, omdat ook het frame na het frezen een zwak punt heeft en kans heeft van breken.

Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
TEE

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12399
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15571 Gepost op: 18 maart 2018, 15:21:58 »
De Flachläufer is hier in het forum al een eerder aan bod geweest, onder andere in het draadje van Reinout, die zo'n motor in één of twee van zijn GFN-loks heeft ingebouwd.
Ook in het Duitse Stummiforum wordt er het nodige over geschreven, net als in het forum van Drehscheibe online, waarvan ik nu even geen link geef vanwege een plotse opwelling van geen zin om op te zoeken.

Al met al denk ik de conclusie te kunnen trekken dat, hoewel met zo'n Flachläufer de rijeigenschappen er best wel een stuk op vooruit kunnen gaan, zeker als er sprake is van digitale aansturing, het geluidsniveau, waar sommige GFN-loks best wel last van hebben, met zo een Flachläufer niet verdwijnt. Berucht in dat opzicht is de 78er en, meer in het algemeen, later 'vernieuwd' op de markt gebrachte loks waar de loze ruimtes tussen de ankerspoelen met gewicht zijn opgevuld. De bedoeling van dat kunstje is het anker, met de daarin vervatte gewichten, als vliegwiel te laten functioneren.
Of nu dat 'vliegwiel' oorzaak is van een extra bak herrie of niet, feit is wel dat een Flachläufer het lawaai (Erwin beschrijft dit als een 'jammerend geluid'), niet opheft. Het geluid verdwijnt wel wanneer een 'volwaardige' ombouwset wordt ingebouwd. Daaruit zou je kunnen concluderen dat niet de motor (of vliegwiel?) oorzaak is van het geluid, maar de overbrenging tussen motor en de assen die worden aangedreven. Want die tandwiellijn blijft bij het toepassen van een Flachläufer gehandhaafd terwijl deze wordt vervangen bij het inbouwen van een 'volwaardige' set.


Bron plaatje: klik plaatje

Voor het inbouwen van sb-motor+overbrenging komt, zoals Erwin hierboven ook beschrijft, best wel wat kijken en het is niet zonder risico. Voordat ik mijn 94er te lijf ging heb ik me serieus afgevraagd of ik eventueel bereid was een lok op te offeren om te leren of ik zoiets zou kunnen of niet. Met andere woorden: als het lukt heb je, als het goed is, een fantastisch lopende lok, lukt het niet, dan heb je dat niet èn je bent een lok (en wie weet ook een sb-setje) armer; pas als een nieuwe hebt gekocht ben je weer terug bij af.

Echter, voor wie per se een dergelijke aandrijving in zijn lok(s) wil maar het zelf niet aandurft, biedt SB-Modellbau een ombouwservice aan. Kost ook een paar centen, maar, wederom met de worden van Erwin, "dan heb je ook wat".
Of het nu alleen freeswerk betreft of het compleet ombouwen, SB-Modellbau kan het voor je doen. Veel mensen vallen zowat flauw als ze horen dat men daarvoor  € 12,50 per 10 minuten rekent, oftwel € 75,= per uur, maar als je nuchter bent en kijkt wat bijvoorbeeld je garage aan arbeidsloon rekent, is dat nog niet eens zo gek. Voor wie nog niet heeft afgehaakt: Hier vind je alle info. Misschien niet onbelangrijk, maar waar hebben we het over, we zijn nou toch bezig, je lok(s) zal (zullen) ook even naar SB toe moeten komen, en ook weer worden teruggestuurd. Kost ook wat.

« Laatst bewerkt op: 18 maart 2018, 16:04:23 door 44 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4649
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15572 Gepost op: 18 maart 2018, 15:48:58 »
Inderdaad: de rijeigenschappen zijn flink verbeterd. En inderdaad, ze zijn nog steeds lawaaierig.
Dus voor het verminderen van het lawaai hoef je niet bij een aan te kloppen. Wil je makkelijk de rijeigenschappen opkrikken: best een goed idee.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12399
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15573 Gepost op: 18 maart 2018, 21:32:37 »
Zo is dat. Maar aanvankelijk hadden we het over de P8, sommigen dichten dit loktype de bijnaam "Mädchen für alles"  toe, of ook wel Aschenputtel (Assepoester), en dan het liefst eentje met de Wannentender. Wendezuglok hoeft van mij niet.


Plaatje van Bahnbilder.de

Wel grappig, hier kom je de lok met reguliere tender tegen:


Bron plaatje al gegeven, maar voor de zekerheid nog maar een keer: Eisenbahn-Museumsfahrzeuge

Overigens ben ik ooit eens met een paar vrienden op stoomloksafari geweest, toen reed er een P8 ergens rond, ik meen over de TWE. Volgens mij was dat deze zelfde lok, en naar ik meen werd die destijds door EK-Verlag ingezet. Ik zal bij gelegenheid eens kijken of ik die foto's nog terug kan vinden.

Omdat die P8 en een eventuele ombouw voorlopig alleen nog maar toekomstbeelden, of liever, wensen voor de toekomst zijn, is die klinkerstraat voorlopig veel concreter. Hier wil ik qua kleur zo ongeveer naar toe:

« Laatst bewerkt op: 18 maart 2018, 21:34:20 door 44 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4871
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15574 Gepost op: 19 maart 2018, 12:11:12 »
Ik meen eens gelezen te hebben, dat de tender van 38 1772 dusdanige schade of slijtage heeft opgelopen, dat (tijdelijke) vervanging door een kuiptender minder duur en eenvoudiger was. De originele tender zou nog wel voorhanden zijn.
Verbeter me maar, als ik het mis heb.

Groet,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12399
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15575 Gepost op: 19 maart 2018, 12:16:07 »
Misschien staat daar wel iets over geschreven in het zojuist aangeschafte P8-boek, ik zal eens kijken. De museumloks (of in elk geval de bewaard gebleven P-achten) worden er wel opgesomd.

Citaat
op stoomloksafari geweest, toen reed er een P8 ergens rond

Die foto's zijn even ergens anders mee bezig, dus dat lukt nu even niet. Wel een paar andere:

Zomaar een vroege ochtend in Köln:







Ooit eens een Ossi-65er te pakken gehad die in het kader van de "Plandampf" in de buurt van Lümmeln een tijdlang wat slagen maakte:





Wat me bezielde om aan de noordkant van het spoor positie te kiezen weet ik niet.
Een jaar eerder of later reed in datzelfde kader ook een (ex-OostDuitse) 41er rond, maar die is nu even met de P8 mee, geloof ik.

Een 44er bij de TWE:




Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4104
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15576 Gepost op: 19 maart 2018, 13:03:54 »
Niks bijzonders, alleen net een klein stukje wat ik tegen kom op Youtube:  :)

https://youtu.be/3OhuVjQO9k8?t=1h15m15s


PS Leuke foto's!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4871
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15577 Gepost op: 19 maart 2018, 13:24:00 »
Citaat
Een 44er bij de TWE

Dat is waarschijnlijk 44 404. Die reed in de jaren '90 nogal eens over TWE-sporen. Voorheen is deze machine is een tijdlang ingezet door het LVA in Minden, waardoor ze interessant is voor Lümmeln.

Groet,
Bas

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2620
  • M'n andere bezigheid...
    • M'n treinbaan...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15578 Gepost op: 19 maart 2018, 14:41:06 »
De 38 1772 heeft inderdaad een kuiptender gekregen van een 42er omdat de originele tender bij een ontsporing beschadigd is geraakt.

Bron: http://www.eisenbahn-museumsfahrzeuge.com/index.php/deutschland/staatsbahnfahrzeuge/dampflokomotiven/baureihe-3810/38-1772

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15579 Gepost op: 19 maart 2018, 14:56:49 »
Mooie fimmel (y).

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15580 Gepost op: 19 maart 2018, 14:57:33 »
Film

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12399
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15581 Gepost op: 19 maart 2018, 15:23:29 »
Inderdaad een leuk filmpje, wat feitjes betreft niks nieuws, maar wel met bewegende beelden erbij  (y)
@Ronald: door Wenzel inderdaad ook zo beschreven.
@Bas: klopt, 44 404. Aan de tijd als LVA-Lok heeft de machine haar Riggenbach Gegendruckbremse overgehouden, wat als meest opvallende kenmerk de twee knalpijpen pal achter de schoorsteen oplevert:



Toen de door de LVA Minden als Bremslok gebruikte 45ers (45 010, 019 en 023) aan de kant werden gezet, moest Minden op zoek naar vervangers. Die werden gevonden in de met R(iggenbach)G(egendruck)B(remse) omgebouwde 441204 en 44 234 (3 juni 1970). 44 234 werd 1972 z-gesteld, waarna de reminstallatie overgezet werd naar 44 070. Nadat ook 44 070 en 44 1204 z gegaan waren, werden de RGB's wederom overgezet, dit keer in 44 427 en 44 404. Dit geschiedde in 1973, te laat voor Lümmeln dus...   

Gelukkig hebben we de 45er nog 

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4871
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15582 Gepost op: 19 maart 2018, 15:31:42 »
En een IVh! :P
Maar dat is een sneltreinmachientje.

Groet,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12399
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15583 Gepost op: 19 maart 2018, 16:32:37 »
En de 01 1090, ook een sneltreinmachientje  ;)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2035
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15584 Gepost op: 19 maart 2018, 21:30:23 »
Even terug naar het meer concrete.

Call me colorblind maar ik zie blauwgrijs of grijsblauw en roodbruin maar alle kleuren zijn vooral erg flets en vaag. Beetje versleten kleuren zeg maar. Eigenlijk overheerst het fletse alle kleuren. Misschien gaat het niet eens om de kleuren die je wil gebruiken, maar meer over de versletenheid van de klinkers. Voor het juiste sfeertje.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander