Google+
Doel:€250.00
Donaties:€9.65

Per saldo:€-240.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 14-04-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338  (gelezen 1680497 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 11717
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15525 Gepost op: 14 maart 2018, 10:45:18 »
 :)

Het zou voor mij het handigst zijn als men voortaan de zaalnummering volgens de methode 44 zou gaan toepassen, maar ik begrijp ook dat dat op zich weer allerlei misverstanden op zou kunnen roepen. Ik zal daarom een herziening van de methode 44 in overweging nemen.  :P

De plattegronden "van Klaas" zijn wel erg nuttig vanwege de nummering van de rijen, daarmee valt nauwkeuriger aan te duiden welke stand zich waar bevindt.
De "bewuste boekhandel" moet je dus zoeken in zaal 3, bij nummer 18.

Ik ben de heren Klaas en Eric zeer erkentelijk vanwege hun bijdragen in dezen. Dank!

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 11717
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15526 Gepost op: 14 maart 2018, 11:04:50 »
In afwachting van de bestrating nog wat "onkruid" bij tudok gepoot:


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4815
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15527 Gepost op: 14 maart 2018, 12:05:17 »
... tijd voor een zeitgemäßes Model van een P8, hier ligt een schone taak voor Roco. Of voor BRAWA, dat mag ook.

Dat idee opperde ik vorig ook. Het model van Fleischmann heeft me nooit overtuigd en Märklin/Trix probeert zo ontzettend angstvallig oude normen en waarden in stand te houden, dat het afbreuk doet aan wat tegenwoordig mogelijk is op modelbouwgebied.
Zoals ik toen ook al schreef: ik wacht rustig af.

Groet,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 11717
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15528 Gepost op: 14 maart 2018, 13:35:58 »
Citaat
ik wacht rustig af.

Ja hoor, haasten helpt niet. Dat BRAWA met de 57er eigenlijk de ketel al in huis heeft geeft wel een beetje voeding aan de vraag waarom ze nog niet met de P8 op de proppen zijn gekomen. Maar misschien zitten er wel meer haken en ogen aan dan je op het eerste gezicht zou zeggen.

Dat er eventueel nog eens een dergelijke lok zou kunnen komen is niet omdat Lümmeln ooit een of meer loks van dat type in het bestand heeft gehad (eind veertiger jaren, 38 1528), in de buurt echter reden er wel rond. Zo vanuit Hameln, of Bielefeld en Minden bijvoorbeeld. Maar de laatste P8 van BD Hannover was 38 2884 van Bw Uelzen, per 21.06.66 verhuisd naar Bremerhaven-Lehe, aldaar terzijde gesteld (z) per 15.07.67 en vervolgens afgevoerd (+) per 12.03.68. De kans dat er in mijn steekjaar een lok BR 38 in Lümmeln heeft rondgekard is dus redelijk klein.


Bron foto: Bundesbahnzeit

Maar het is natuurlijk wel een lok met allure, met een lange diensttijd van 1906 tot, bij de Deutsche Bundesbahn, 1974. Krap aan zeventig jaar dus. Daarbij was het één van de eerste, zo niet de eerste, loks waarin het principe van oververhitte stoom werd toegepast.
En het is gewoon een populair type, en het is naar mijn mening dan ook des te meer onbegrijpelijk dat er ondertussen niet een model naar huidige maatstaven van is verschenen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 2903
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15529 Gepost op: 14 maart 2018, 15:59:54 »
Volgens mij het enige loctype dat door alle Europese spoorwegen is gebruikt (Nederland en Engeland uitgezonderd). Ik ben een variant in Spanje tegengekomen. Heerlijk als je tussen allerlei vreemde types in ene een 2'C2'2' machine ziet staan. Je hart maakt toch een klein sprongetje van herkenning. Als dan op het begeleidende bordje staat dat de machine uit Duitsland komt, dan wordt het wel een heel gemakkelijke 1 + 1.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 11717
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15530 Gepost op: 14 maart 2018, 16:14:16 »
Nou ja, gebruikt... maar er zijn er wel een paar in NL geweest, de laatste paar maanden van WOII tot enkele jaren daarna.
Volgens mij is er ooit door GFN ook wel zo eentje ooit uitgebracht, ik meen zelfs ook in N, maar dat weet ik niet zeker.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 11717
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15531 Gepost op: 14 maart 2018, 16:57:05 »


Kijk 'ns aan...

Volgens Wenzel zijn er vijf stuks P8 bij de NS terechtgekomen, namelijk 38 2527, 3553, 1856, 2776 en 3733. Officieel liepen ze bij NS onder de nrs. 3851-3855, echter de Reichsbahnnummers bleven aan de lok, waarschijnlijk omdat men er rekening mee hield dat ze op korte termijn wel weer naar Duitsland zouden teruggaan.
Met die wetenschap gewapend zou je je af kunnen vragen of men dan frame en wielen niet ook gewoon rood zou hebben gelaten ipv de boel zwart te verven.
Wenzel geeft één foto, van 38 1856 als NS 3853. Het verschil tussen rood en zwart is niet of slechts heel moeilijk te zien, maar afgezien daarvan: de lok heeft (kleine grote) windleiplaten, en die ontbreken aan het GFN-model.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1909
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15532 Gepost op: 14 maart 2018, 20:05:33 »
Volgens mij het enige loctype dat door alle Europese spoorwegen is gebruikt (Nederland en Engeland uitgezonderd)......

Klop, niet in geheel Europa, wel in erg veel landen.

P8 in Europa

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 2903
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15533 Gepost op: 15 maart 2018, 09:14:43 »
Dit is de lijst met locomotieven die t.g.v. van de eerste wereld oorlog over Europa verspreid zijn. Er staat ook in dat t.g.v. daarvan er door diverse landen nog aanvullende locomotieven besteld zijn. Uit het bericht van Jan "44" valt op te maken dat ook na de tweede wereldoorlog zo iets is gebeurt (de 5 Nederlandse locomotieven). Daarnaast zullen er ook nog zo locomotieven aangekocht zijn. Die in Spanje moet wel haast direct door de RENFE gekocht zijn, daar de spoorwijdte in Spanje (Iberisch schiereiland) groter is dan in de rest van Europa.
Hier een zoektocht starten naar in welke landen de P8 gereden heeft lijkt mij een te grote vervuiling van dit wonderschone draadje.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 11717
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15534 Gepost op: 15 maart 2018, 11:41:41 »
Nou... zoektocht... Gezien de faam van de EK-Baureihenreihe (hihi, wat een woord) ben ik wel genegen geloof te hechten aan het rijtje landen dat door Wenzel in zijn boek over de P8 wordt genoemd.
Overigens, niet elke 2'C-lok is ook een P8. De S10 bijvoorbeeld (BR 17) had dezelfde asindeling, en, dichter bij huis, ook onze eigen 3700-serie had in een draaistel twee voorloopassen verenigd gevolg door drie koppelassen die voor de tractie zorgden. Maar dat terzijde.

Het lijstje van landen waar volgens Wenzel de P8 bij de spoorwegen heeft dienstgedaan:

-België
-Denemarken
-Frankrijk (diverse, maatschappijen (zo niet alle), incl. SNCF)
-Griekenland
-Italië
-Joegoslavië
-Litouwen
-Luxemburg
-Nederland
-Oostenrijk
-Polen
-Roemenië
Sovjet-Unie
-Tsjecho-Slowakije
-Hongarije

Maar, hoe dan ook, en als, dan ga ik voor een Duitse P8.

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 755
  • ZWOLLE
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15535 Gepost op: 15 maart 2018, 12:36:22 »
In het HUA staan diverse foto's van ex BR 38 in Nederland:


Hier de 3851(ex 38 3733). Ik zeg onderstel is rood maar dat is niet te zien.

Grt, Ronald.


44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 11717
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15536 Gepost op: 15 maart 2018, 14:03:44 »
Dat is wat ik noem een mooie foto. Dankjewel!
De P8 op haar mooist (vind ik): 'grote' windleiplaten en met (de oorspronkelijke) tender 2'2'T21,5.

Voor de gemiddelde naar Nederlands voorbeeld gebouwde modelbaan zal de aanwezigheid van de P8 in ons landje niet van al te groot belang zijn, al helemaal niet als puriteins naar tijdperkindeling gereden wordt, omdat het aantal jaren dat de P8 langs Neêrlands dreven heeft getjoekerd letterlijk op één hand te tellen is: van '44 tot in '47.
Daarbij kun je je afvragen of er van de loks veel gebruik gemaakt is. Zo is daar de onbekendheid bij zowel rijdend personeel maar vooral ook dat van de werkplaatsen, het niet of nauwelijks voorradig zijn van reserveonderdelen en het geringe aantal van vijf stuks. Voor zover die al rijvaardig waren...

Misschien dat in het grensverkeer tussen NL en D de P8 zo hier en daar nog eens naar Nederland is gekomen. Nijmegen - Kleef, bijvoorbeeld (waarom denk ik nu ineens aan de Rheingold?) of daar beneden, Limburg en zo.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 2903
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15537 Gepost op: 15 maart 2018, 14:15:23 »
Reed de Rheingold niet over Emerich - Zevenaar - Arnhem? Anders moet er in Arnhem kopgemaakt  of loc gewisseld worden om in Amsterdam te komen. Ik wil je fantasie niet al te erg verstoren, maar vanaf mijn jeugd reden de doorgaande internationale treinen via Arnhem (vanuit Amsterdam) naar Duitsland.
Uitzondering was de trein naar Berlijn (Amerfoort). Maar die waren niet zo bekend door een inmiddels gesloopt muurtje.
IK heb bij mijn opa (ex machinist, standplaats Arnhem) nooit zo'n kleine stomer gezien. 6 of 7 assen waren ze lang en zat op zo'n dag geplakt tegen het raam van mijn grootouders. Ze woonden tegenover de draaischijf en de locloods die er destijds nog waren. Ben zelfs met mijn opa nog bij zo'n geval geweest. Aanraken mocht nog, want het ding was gewoon in gebruik. Zwart de dijk weer op. Ik wordt oud.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4815
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15538 Gepost op: 15 maart 2018, 14:36:20 »
Mooie herinnering, Gerard.

waarom denk ik nu ineens aan de Rheingold?

Ik meen eens een foto uit de dertiger jaren gezien te hebben van een P8, die een 1928-Rheingold reed. Waarschijnlijk doordat de beoogde sneltreinlocomotief was uitgevallen. In mijn achterhoofd echoën de namen Bellingrodt en Mittelrheintal.

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11404
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15539 Gepost op: 15 maart 2018, 14:47:23 »
Deze misschien?



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus