Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

h0 diorama USA “The Paintshops” door Wim Vink
Vandaag om 23:43:58
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 23:29:31
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
Vandaag om 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3409639 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14490 Gepost op: 22 november 2017, 22:15:20 »
Voor zover ik me kan herinneren waren ze lichtgrijs, soms met een ietwat groenige tint.

Bij ons in de straat stond dit type:



Die stonden over 't algemeen aan wegen en straten waarlangs maar weinig tot matig verkeer kwam. Onze straat liep dood, dus druk was 't daar nooit, maar ook de straat waar die van ons op uitkwam werd door dit type verlicht, en daar was wel wat meer verkeer (maar nog steeds matig).
« Laatst bewerkt op: 22 november 2017, 22:37:54 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14491 Gepost op: 22 november 2017, 22:35:14 »
 (y)
zal morgen wat foto maken wat ik heb (me herinner)

Effe tussen lip en neus door
Die dikke wielkast bij die ds
Met een dremel iets dunner frezen aan de zichtbare onder zijde binnen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14492 Gepost op: 22 november 2017, 22:38:50 »
Zoiets ja, maar zoals het is stoort 't me ook niet echt. Niet zo erg als de afwezigheid van spiegels.

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1074
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14493 Gepost op: 23 november 2017, 10:34:23 »
Hallo Jan,
Die Ro80 is dat de echte tand des tijds, of is dat een vroeg verweringsprojectje geweest?

Groet, Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14494 Gepost op: 23 november 2017, 12:02:58 »
Hm. Volgens mij zowel het één als het ander. Het is al een oud modelletje, een beetje zoeken op internet leert dat de productiejaren lagen tussen 1967 en 1977. Hoogstwaarschijnlijk is het dus nog uit m'n "Duitse periode".

In de loop der jaren heeft het ding nogal wat geleden, er is een stukje afgebroken en weer aangeplakt, er is met verf gekliederd om de lampen een beetje kleur te geven, en ook om de deurnaden wat te accentueren. Die naden zijn overigens niet ìn de carrosserie gewerkt, maar erop.







De nummerborden stammen vermoedelijk uit en Kibri-bouwdoosje. Het zijn nog twee verschillende ook, zie ik nu. 

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14495 Gepost op: 23 november 2017, 12:20:52 »
Ik had ook zo´n oud modelletje van de firma Wiking en dan van het automodel Citroen DS (De Snoek onder ingewijden) Deze miste twee wielen en was aan de bovenkant kapot gebroken. Het hele ding heb ik weer volledig hersteld. Na een likje verf ziet het apparaat er weer uit als een showmodel! Qua waarde was het ding uiteraard volledig waardeloos geworden. Maar nu heb ik de DS in een modelgarage op mijn baan te koop aan geboden als tweede hansje, onder het mom van: "hij is van een oud dametje geweest!?!?, Heeft altijd binnen gestaan". Omdat ie in de modelgarage staat zie je niet meer dat er overal barsten zitten. Kwestie van camouflage. En mijn rommelbak wordt weer wat meer leeg. Want daar lag het ding in te verstoffen. Het was ook een leuk opknap projectje om te doen.
Misschien moet ik dan ook nog voor het verweringsproject "auto" van jou gaan.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2017, 12:23:42 door zuylen »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14496 Gepost op: 23 november 2017, 15:15:17 »
Ach, waarde... ik ken iemand die z'n hele leven postzegels spaarde, als appeltje voor de dorst wanneer hij met pensioen zou gaan. Eerste-dag-enveloppes, complete series, bijzondere uitgaves, alles erop en eraan. Maar toen het erop aan kwam, kreeg hij maar een fractie van de cataloguswaarde.
Zo'n autootje zegt me niet zoveel, hooguit een beetje emotie die er aan hangt, meer niet. Heb op 'n beurs wel eens iets gezien wat mogelijk van pas kon komen, maar daar werd de hoofdprijs voor gevraagd - hou maar lekker en wees er gelukkig mee.


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14497 Gepost op: 23 november 2017, 16:26:20 »
Zo. Nog even wat aan m'n Luttel-module doen. Geen foto's: schroefjes draaien en rails afzagen is niet interessant, en nauwelijks fotograbel.
I beg to differ. Als er iets leerzaam is om goed modules werkend te krijgen is een goed, stevige en vooral niet grove moduleovergang. Dat moet vaker worden getoond!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14498 Gepost op: 23 november 2017, 17:58:52 »
Heb op 'n beurs wel eens iets gezien wat mogelijk van pas kon komen, maar daar werd de hoofdprijs voor gevraagd - hou maar lekker en wees er gelukkig mee.


Mmmm
bekend
ze denken dat ze door een kleur afwijking iets unieks hebben wat weer de waarde vertienvoudigd
lekker nog 25 jaar bewaren en dan maar denken dat de prijs ook 25 keer hoger is

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14499 Gepost op: 23 november 2017, 19:22:16 »
Laat ze lekker, Jerry. Laatst werd nog een schilderij, waarvan men zei dat het door ene Leonardo da Vinci geschilderd zou zijn, verkocht voor een bedrag van een paar honderd miljoen. Pond of Dollar, of Dinar, ik weet 't niet meer, dat maakt ook niet zoveel uit. Ik vraag me dan af wat zo iemand met dat schilderij gaat doen, in een kluis opbergen? Wat heb je er dan aan? Heeft ie het wel gekocht omdat ie het mooi vond? Of was het puur winstbejag?
Ik kan het niet helpen, maar ik vind het altijd een beetje sneu.

@Dirkjan: ik had gedacht dat het voor jou wel gesneden koek zou zijn... 

Maar goed, alle gekheid op een stokje: ik wil best proberen het te laten zien. Of het allemaal ook correct is en zo, zal de praktijk uit moeten wijzen. Dat het hart van het spoor precies in het midden moet zitten is wel duidelijk, en de hoogte wordt ook bepaald door het kopschot. Maar tot het ding aan een andere, reeds beproefde module is gekoppeld, blijft het giswerk. Enfin:

in het kopschot wordt per spoorstaaf een schroefje gedraaid (voorboren is handig), waarna daarvan de kop wordt afgeflext. Vervolgens wordt de hoogte zodanig aangepast (dat kan door flexen, maar ook door het schroefje wat dieper of juist minder diep in het kopschot te draaien) dat de railstaaf er perfect pas op komt te liggen, die daarna wordt vastgesoldeerd.
Ik heb daarvoor messing schroeven gekozen, dat soldeert wat makkelijker dan stalen schroeven.





Door de railstaven op de schroeven te solderen worden ze gefixeerd, en zal de positie tov het midden van het kopschot onveranderlijk blijven. Mocht er toch een kleine afwijking zijn ingeslopen, dan bestaat er nog de mogelijkheid tot een kleine correctie (door de kopschotten van de twee aaneensluitende modules iets te verzetten).

Daarenboven is het belangrijk dat het spoor in de juiste hoek ten opzichte van het kopschot komt te liggen. Bij rechtliggend spoor is dat simpel te bereiken door een lijn haaks op het kopschot aan te houden, in een boog is dat iets gecompliceerder. Daar is de spiegeltruc een eenvoudige, doch zeer effectieve oplossing.

Nu is deze module niet zo erg lang, slechts een centimeter of negentig, maar toch bestaat de kans dat er, door de combinatie van vastgesoldeerde rails en temperatuur, spoorspatting ontstaat. Om dat te voorkomen worden de beide railstaven zo ongeveer in het midden van de module doorgezaagd, zodat er een openingetje van een paar tiende millimeter ontstaat. Dat moet voldoende zijn om die gevreesde spoorspatting te voorkomen.



Op de foto hierboven zijn de sporen bewust wat uit elkaar getrokken, om het principe wat duidelijker te kunnen laten zien. Straks, voor het ballasten, worden die openingen minstens de helft kleiner.
Tevns is te zien dat de zaagsnedes ten opzichte van elkaar verschoven zijn, dat voorkomt dat er (omdat het spoor in een boog ligt) knikken ontstaan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14500 Gepost op: 23 november 2017, 20:05:27 »
@Dirkjan: ik had gedacht dat het voor jou wel gesneden koek zou zijn...
Laat ik nou net ff geen module in bouw hebben (that's a first) 8)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14501 Gepost op: 23 november 2017, 20:06:17 »
Geachte heer Jan,

In onderstaand draadje is behoefte aan uw expertise betreffende rijtuigen van de DRG, voor achter een Br. 01.10, als het u belieft  :)

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74394.msg3221788576.html#msg3221788576

Met vr. groet, Martijn.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14502 Gepost op: 23 november 2017, 20:08:16 »
Dat het hart van het spoor precies in het midden moet zitten is wel duidelijk
;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14503 Gepost op: 23 november 2017, 20:14:47 »
Lol  ;D
Blijkbaar is bij het zetten van de pagina een deel van de zin weggevallen. Natuurlijk moet het hart van het spoor precies boven het midden van het kopschot zitten. Althans, bij enkelspoor, zoals hier het geval is.

@Martijn: ik hou het draadje wel bij, maar deze oproep had ik nog niet gelezen. De man vliegt ook in sneltreinvaart naar de duizend pagina's toe, als hij zo doorgaat.  Niet bij te benen! ;D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14504 Gepost op: 23 november 2017, 20:16:16 »
Ik vond het wel een mooie Jan-uitspraak :D

Groet,
michel