Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3409890 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14460 Gepost op: 20 november 2017, 11:25:20 »
Mwoah... het blijft toch min of meer bijzaak, Wim. Maar als je je treinen in een overtuigende nabootsing van de echte wereld wil neerzetten, zul je ook aan dat soort dingen aandacht moeten geven.
Wel merk ik, dat bij mij meer en meer een voorkeur voor modelletjes van een bepaald merk begint te ontstaan, en dan met name de wat luxere edities... die waar ook spiegeltjes op zitten. Of bij zitten, dat mag ook.

Geheel en al buiten die categorie valt het gedrocht waar afgelopen weekend mijn oog op viel, een Goliath Goli Dreirad. Tot 1961 geproduceerd, vertegenwoordigt dit apparaat wel een stukje Wirtschaftswunder. Destijds gold de wet dat voertuigen met minder dan drie wielen (zie hier en hier) zonder rijbewijs gereden mochten worden en dat daarvoor geen, of in elk geval minder, belasting betaald hoefde te worden.
Bij mijn weten is Wiking de enige die zo'n ding in 1 : 87 aanbiedt, dus vandaar. Zoals meestal bij Wiking-modellen het geval is, ontbreken de (in werkelijkheid nogal forse spiegels) hier geheel.

« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 14:07:58 door 44 »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22380
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14461 Gepost op: 20 november 2017, 12:03:18 »
Ja auto's en honderden andere items zijn belangrijk om je baan realistisch te maken. Aan je wagenpark zal het zeker niet liggen, die is realistisch genoeg. Wat een prachtige wagentjes. Helaas zie ik vaak mindere, soms slechte, exemplaren. Mijn mening is, maar wie ben ik, koop liever 1 mooie wagen dan 5 veeeeeel mindere. Toch?

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14462 Gepost op: 20 november 2017, 12:26:06 »
Ja, dat is waar. Pas als je dingen (zelf) gaat maken, of extra detail wil toe gaan voegen, gaat het opvallen hoeveel er is waar je eigenlijk geen idee van hebt. Dat regenpijpen aan de muur vastgezet worden, weet eigenlijk iedereen wel. Maar hoe dan precies? Zijn er meerdere manieren? En deden ze dat in de zestiger jaren ook al zo?

Inderdaad, beter één goeie auto dan vijf mindere. Hoewel er soms modellen zijn die niet in een uitvoering zoals je graag zou willen geleverd worden, en bij gebrek aan beter... tja. Maar zo dramatisch is dat nou ook weer niet.
De Kapitän hieronder heeft spiegels en ook verder valt er weinig op aan te merken, de Kadett daarentegen moet het zonder spiegel stellen, hoewel het verder ook een heel mooi model is, vind ik.


könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14463 Gepost op: 20 november 2017, 12:58:53 »
Witwitwitwit...ken eigenlijk all1 de roestvarianten :angel:

Ciao,
Bas

FritsK

  • 1:87 knutselaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14464 Gepost op: 20 november 2017, 13:04:29 »
...Destijds gold de wet dat voertuigen met minder dan drie wielen zonder rijbewijs gereden mochten worden en dat daarvoor geen, of in elk geval minder, belasting betaald hoefde te worden.

Volgens mij heeft hij precies drie wielen  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14465 Gepost op: 20 november 2017, 14:02:09 »
Euh... ja, nu je het zegt...  ;D

Ik bedoelde natuurlijk vier.  :)

Nog eentje met firma-opdruk:



M.A.N. "Pausbacke". Anders dan de naam zou doen denken, heeft die niets met welke paus dan ook uit te staan. "Pausbacke" betekent zoveel als "bolle wangen", en waarom dit type zo genoemd werd mag wel duidelijk zijn.
Hoewel uit de ateliers van Brekina afkomstig, mankeren hier de spiegels, en omdat er wel een "gaatje" voor die dingen aanweizg is, zal dat aan mijn slordigheid liggen. Het is wel een modelletje dat al ettelijke jaren in de schoenendoos met autootjes zit, misschien komt het daar wel door.
Het zadel voor de oplegger heb ik ooit eens cadeau gekregen van een forumgenoot, tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik zo één twee drie niet meer weet wie dat ook alweer was. Dat zal ik eens op gaan zoeken.

Eigenlijk is het bestand aan vrachtwagens in Lümmeln niet eens zo erg groot. Dat komt, denk ik, omdat ik vind dat hoewel de modellen van Brekina op zichzelf wel erg mooi zijn, de wielen verhoudingsgewijs nogal groot zijn, in mijn ogen, wel te verstaan. Vaak is dat toch de reden om een model, dat in eerste instantie wel mijn begeerte wist op te wekken, toch te laten liggen.
Maar goed, dat is mijn mening, en mijn smaak. Daar hoeft niemand het mee eens te zijn.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 14:04:20 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14466 Gepost op: 20 november 2017, 16:52:58 »
Ik heb heel veel wiking
De LKW's staan allen op ruim bemeten banden maten  ;D
Ook staan ze nogal hoog op de wielen
En als je de hoogte meet en dan omrekend  kom je ook vaak (te) hoog uit tov de echte hoogtes
De PKW's hebben dan meest weer (te) kleine bandjes'en veel ook 1 maat voor een kadet en een busje en alles ertusen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14467 Gepost op: 20 november 2017, 17:15:32 »
Dat is ook zo, Jerry. Jarenlang heeft Wiking zelfs alle autootjes op dezelfde velgen gezet, of het nu een Kever betrof of een Ford Capri. Dat was ook met de LKW's het geval. Daar kwam pas verandering in toen ze ook klassiekers gingen maken, zoals vrachtwagens van Krupp en zo. Toen kwamen ze met Trilex-velgen, en daarmee was het aantal varianten uitgegroeid tot drie: één soort velgen voor PKW, een moderne velg voor LKW en Trilexvelgen, ook voor LKW.
Het zal wel onder het kopje "rationeel produceren" vallen, denk ik.

Soms kom je ineens een auto tegen van een merk waarvan je het bestaan niet had vermoed. Zo'n auto is voor mij de Facel Vega. Ik las voor 't eerst iets over dat merk in een stripboek uit de serie "Franka" van Henk Kuijpers. In het deel "Onderwereld" (nummer 20 van de reeks), om precies te zijn, hoewel ik er later achter kwam dat het merk, hoewel niet genoemd, toch ook al eens in eerdere delen in beeld was gebracht.
Hoe dan ook, niet veel later kwam ik in een winkel een modelletje van zo'n Facel Vega tegen, en nog iets later nog eentje in cabriolet-uitvoering, beide van Norev. Dat ik de verleiding ze aan te schaffen geen weerstand heb kunnen bieden, zal inmiddels niemand meer verbazen, zeker niet wanneer je weet dat de Norevjes voor minder dan een tientje zijn geprijsd.

De wagentjes van Norev zijn best mooi gemaakt, de basis is van metaal, wat er de oorzaak van is dat de detaillering, hoewel prima in orde, toch ietsje aan de grove kant is. Of grof, misschien is dat iets te zwaar uitgedrukt - in kunststof kan de detaillering "crisp" zijn, zoals dat in de plastic-modelbouw heet, en dat is bij deze modelletjes wat minder het geval. Ze zitten haarstrak in de diepgekleurde lak, het "glas" in de ruiten is glashelder en het geheel is afgewerkt met verchroomde bumpers en velgen. Ook zijn ze voorzien van nummerplaten, en hoewel het Franse kentekenplaten betreft, is de aanwezigheid daarvan op zich best wel een pluspunt, vind ik.

Een minpuntje wil ik toch ook niet onvermeld laten: de bandjes zitten wat rottig om de velgjes, althans bij de blauwe is dat het geval, en ik heb het tot nu toe niet goed voorelkaar gekregen daar verandering in aan te brengen.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14468 Gepost op: 20 november 2017, 17:52:50 »
Kan je de bandjes van de velg drukken , en dan iets de velgen dunner maken of de bandjes uithollen

Ik raad je en elk ander
Kijk eens op eisenbahn forum mittelrhein/modelbanen/auto's jahren en dan even zoeken
50 er 60 er 70er tot dacht 2000
Heel veel leuke verhalen met daarbij per merk een meest goed verslag over bouwjaar uitvoering enz
Ook op alte modell bahnen zubehor autos stand modelle
heel veel foto's en jaartallen en fabrikanten van div modellen

Ik ben al aangemeld, en kijk er dagelijks en lees steeds weer nieuwe dingen  (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14469 Gepost op: 20 november 2017, 21:33:42 »
Ik had me er nog niet in verdiept, Jerry. Als je er niks aan doet, en alleen maar probeert de bandjes recht op de velg te krijgen en onderaan zit het goed, zodat je naar de bovenkant gaat werken, dan zit het tegen de tijd dat het bovenaan goed zit onderop weer schots en scheef.
Bedankt voor de tip, te zijner tijd zal ik er eens werk van gaan maken....  :)
Het draadje van Gerhard (aus Bielefeld) alias St.Goar ken ik wel, Jerry. Inderdaad een pá!gí!ná!'s lang draadje stampvol wetenswaardigheden over niet alleen auto's, maar ook lokomotieven, rijtuigen en wagons... zeer de moeite waard! Een eigen website heeft hij ook, die is tevens voorzien van een soort index, zodat je redelijk goed datgene waar je naar op zoek bent kunt vinden.

Een apart modelletje is het in het afgelopen weekend aangeschafte Dafje. Die zag je nou niet direct bij bosjes rondrijden in het Duitsland van 1967, maar dat er in elk geval ééntje heeft rondgereden is een feit, een feit zelfs dat bewezen kan worden.
Toen mijn vrouw nog deel uitmaakte van het ouderlijk gezin en in Duitsland woonden (haar vader en die van mij waren collega's) bezaten zij namelijk zo een automobiel. Een grijze, wist mijn vrouw me te vertellen, en natuurlijk koos ik daarom een grijze. Nu nog een NATO-nummer zien te versieren  ;D
Ze (mijn geliefde echtgenote dus) wist me te vertellen dat het met vier kinderen op de achterbank wel eens afzien was tijdens de ritten vanuit D naar Delft en zo, en al helemaal als ze op vakantie gingen (naar Frankrijk of Italië - waar zouden ze hun koffers gelaten hebben, vraag je je af), dus zulke goeie herinneringen heeft ze eigenlijk niet eens aan zo'n met een pienter pookje uitgerust automobieltje uit Van Doorne's Automobielfabriek.



Maar 't is wel een leuk dingetje.  Met een spiegeltje. (y)
« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 21:35:19 door 44 »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14470 Gepost op: 20 november 2017, 22:10:33 »
Schitterende wagen, die Facel Vega, werd nogal eens in films uit de jaren vijftig gebruikt, een soort Franse Ferrari.
Een mij nog bekende is er een met bekende namen als Ingrid Bergman, Yves Montand en Anthony Perkins, "Aimez-vous Brahms? / Goodbye again".
Maar goed, we dwalen af.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14471 Gepost op: 20 november 2017, 23:00:55 »

Maar goed, we dwalen af.

Groeten, Michiel

was in dit draadje nog niet opgevallen dat het gebeurd  :angel:

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14472 Gepost op: 20 november 2017, 23:01:22 »
jan
en met warm water

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14473 Gepost op: 21 november 2017, 10:55:50 »
Ook een goed idee, warm water. 's Kijken of dat wil, als ik 'n keertje eraan toe heb.



Een beetje afdwalen zo nu en dan is niet erg, de kans dat je nog eens wat opsteekt wordt er alleen maar groter door. Van Françoise Sagan heb ik weliswaar een paar boeken gelezen (wie niet?), waaronder natúúrlijk Bonjour Tristesse", maar voor zover ik me kan herinneren niet Aimez Vous Brahms. Misschien komt dat omdat ik niet zo heel veel met Brahms heb. Misschien, en niet alleen omdat er een Facel Vega in voor schijnt te komen, misschien is het wel de moeite waard die film (Goodbye Again) eens te kijken. Overigens, op de wikipediapagina over Facel wordt niet over de film in kwestie gerept. Enfin, doet er ook niet toe.

Ik ben het wel met Michiel eens dat de Facel een prachtige wagen is. Volgens wikipedia zouden er 67 stuks in Duitsland geïmporteerd zijn, dus de kans dat er eentje in Lümmeln rondgereden heeft is, hoewel miniem, wel aanwezig.

Hoewel van geheel andere aard dan de bandjes van de Facel levert de Citroën DS van Busch ook een probleem op. Op het model zelf is, behalve het ontbreken van een spiegel, niet zoveel aan te merken, wel op het geintje dat Busch in het autootje heeft ingebouwd. Het is namelijk mogelijk, door het overhalen van een palletje in de bodem van het autootje, het ding in de "parkeerstand" dan wel in de "rijstand" te zetten. Een soort nabootsing van het hydropneumatische veersysteem van de wagen dus.





Maar wat is daar nou op aan te merken? Nou, het stelt mij voor en dilemma, ik kan maar niet kiezen in welke stand ik 'm zal zetten.
Ik denk toch maar in de parkeerstand, tenslotte zit er ook niemand achter het stuur....

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14474 Gepost op: 21 november 2017, 11:24:20 »
Op mijn werklijstje staat ergens onderaan:

   829 – Deurklinken van Busch DS schilderen.

Misschien ook iets voor de DS uit Lümmeln?



Oh, wacht... Deze bolide met ietwat gemuteerde earodynamica beschikt over moderne deurhendels.
De volgende afbeelding toont een ouder type deurgrepen, zoals die van Busch ook lijkt te hebben:


Afbeeldingen gelinkt van internet.

De zijspiegels op steeltjes vormen een uitdaging om te reproduceren in H0. ;)

Groet,
Bas