Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399055 keer)

Theo v Wijngaarden

  • Online Online
  • Berichten: 151
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13680 Gepost op: 19 augustus 2017, 15:33:02 »
Ja Floris, dat is wel zeker een stuurstandrijtuig, uit de mitteleinstieg serie, de meeste van deze stuurstanden reden met 3 asserumbau rijtuigen , van 2 tot wel 10 stuks en dan een 65 of 78 of v100 als tractie. Of zij ook met de ETA konden comuniceren weet ik niet. Maar wel weer met Silberlingen, maar weer niet met 4 asser umbau.

Mvg Theo

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13681 Gepost op: 19 augustus 2017, 15:49:18 »
Zeker wel, Floris. Een paar berichten geleden zelfs nog genoemd dat er (minstens) twee versies stuurstandwagen in de Mitteleinstiegsreeks waren/zijn. Zie hier en ook hier, iets langer geleden, maar nou ook weer niet zo héél lang.
@Theo: helemaal correct. In principe konden stuurstandswagens communiceren met elke lokomotief die daarvoor geschikt was, zoals ook bijvoorbeeld V200, E41 en dergelijke. Echter, niet elke lokomotief van een bepaalde BR was ook automatisch geschikt, dwz, niet elke V100, 78er of 38er (om maar een paar voorbeelden te noemen) was geschikt om als trek-duw-tractie te fungeren.

Citaat van: Bas
Kan de ETA ook vanuit het meegevoerde rijtuig bediend worden?

Volgens mij wel. Als je een ETA vanuit de ESA kunt bedienen, zou je dat ook moeten kunnen vanuit een Bymf (of BDymf), of een BD4nf (Silberling), wat volgens mij ook zou betekenen dat je bijvoorbeeld een V100 vanuit een ESA zou moeten kunnen bedienen. In zoverre heeft een ETA/ASA 150-combinatie, net als ETA/ESA176 en VT/VS98, meer overeenkomsten met een lok-rijtuigcombinatie dan met een treinstel.
Honderd procent zeker ben ik niet over die theorie van V100/ESA, dat zou ik moeten uitvissen.  Eisenbahn Journal heeft een tijd geleden eens een speciaal nummer over trek-duwtreinen (Wendezüge) uitgebracht, die nog op mijn lijstje staat, maar ik kan helaas niet alles tegelijk kopen, en er komt om de haverklap wel wat nieuw interessant materiaal uit, waardoor er soms wel eens iets aan m'n neus voorbij gaat.

Citaat van: Jerry
Maar ga je die combi laten rijden

Hahaha, misschien wel, er is van alles mogelijk. De postwagen in een D- of E-trein, of in een Expressgut-trein, achter een 01.10 of zo. Ik kan alleen niet alle mogelijkheden tegelijk op m'n baan hebben, daarvoor is de sporenlengte (bij lange na) niet toereikend.

Beetje grof werk aan het "mangat" aan het doen. Hier moet de Dieseltankstelle gaan komen, maar het geheel moet wel demontabel blijven, voor het onderhoud aan de wisselaandrijving die eronder zit, of om vanaf daar in te kunnen grijpen als er iets in het SS is misgegaan.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13682 Gepost op: 20 augustus 2017, 15:44:37 »
Onder het rotzooien met de schol voor de Dieseltankstelle door kan ik het niet laten af en toe even een trein te laten rijden, al weet ik de verleiding om, naast alles wat er al staat, nog meer uit te pakken en op de rails te zetten te weerstaan - het SS staat al geheel en al vol.
Onder andere met de V160, deze keer (nog) als tractie voor de E506. Ik kan daar wel van genieten, zo'n (aardig) lange trein door de flauwe bogen te zien rijden.
Wel viel het me daarbij op, dat de laatste wagen, een AB die ooit tweedehands in Houten op de kop getikt was, op de meegebogen wissel aan de westkant van het SS even een harde "tik" liet horen. Daarbij had ik de indruk dat de lok precies op dat moment even een beetje meer kracht moest zetten om de boel in beweging te houden, anders gezegd: het leek erop dat de betreffende wagen op de een of andere manier even bleef hangen op dat wissel.

Dat moest natuurlijk even nader bekeken worden, en al weldra kwam aan het licht dat de koppeling even achter de "kruisende" rail van de wissel bleef hangen en met die genoemde "tik" er uiteindelijk overheen schoot.

Hoe kan dat?

Rijtuig van de rails en op z'n rug. Blijken er RP25 wielstellen onder te zitten, hetgeen op zichzelf niet erg is, maar zou dat het euvel verklaren? De RP25ers vervangen door een stel andere, om zo origineel mogelijk te blijven zijn die even geleend van de stuurstandwagen. Maar dat maakt geen verschil, de "tik" blijft.
Wel lijken er, vergeleken met de BDylf, compleet andere draaistellen onder te zitten. Wel allebei MD-draaistellen, maar toch verschillend van constructie. Ook vergeleken met de andere AByl verschillen deze draaistellen:

Telkens links het draaistel zoals deze onder de overerige Mitteleinstiegswagen zit, rechts die van de Houten-wagen:







Volgens mij zitten er dus verkeerde draaistellen onder de wagen.  >:(

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13683 Gepost op: 21 augustus 2017, 11:07:00 »
Langzaam aan beginnen er wat herinneringen omhoog te sijpelen, herinneringen aan een afgebroken draaistel en pogingen om een juist exemplaar te bemachtigen om het defecte draaistel te vervangen, en dat dat niet lukte en zo, en dat daarom werd teruggegrepen op een "voorlopige oplossing" in de vorm van voorhanden materiaal. Het zou dus best eens kunnen dat het hele akkefietje niet aan "Houten" ligt, maar dat ik daar zelf verantwoordelijk voor ben. Onze minister-president zal er blij mee zijn dat hij toch maar mooi gelijk heeft met z'n "eigen verantwoordelijkheid".

Enfin, de tank met ademlucht maar eens bijgevuld en mijn onderdelenbak ingedoken. Met volgend resultaat:



Van links naar rechts: een draaistel (MD-36 schwer), dit is hoogstwaarschijnlijk oorspronkelijk ook afkomstig van de AByl, want defect (afgebroken bevestigingsnokken),  nog een zelfde (of niet? Hmmm...) draaistel (MD-36 schwer), maar niet helemaal compleet; de metalen lagerschalen missen , alsook de "schokbrekers" (die in de gaatjes in het midden van de "hoofdbalk" horen), vervolgens zien we twee stuks MD-42 leicht, zoals die onder n-wagens (Silberlinge) thuishoren.

Al met al schiet ik daar dus niet echt veel mee op.
Het rijtje alternatieven aflopend kom ik op de term "sloopwagen", een min of meer afgedankt exemplaar die als plukwagen gebruikt kan worden. Daarvoor komen twee exemplaren in aanmerking: de stuurstandwagen BDymf:



En de Halbspeisewagen BR4ymg:



Maar in beide gevallen voel ik er niet veel voor om die als plukwagen te gaan gebruiken. Bovendien is bij beide wagens in elk geval één van de draaistellen iets afwijkend (traptreden en dynamo).

Dan blijven er nog twee mogelijkheden over:
1. bij een volgende gelegenheid een tweedehands sloopexemplaar zien te bemachtigen
2. eens kijken of Erwin het voor elkaar kan krijgen nieuwe draaistellen te bestellen bij Roco

Daar gaan we maar eens lekker een weekje over sudderen. Heeft geen haast.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13684 Gepost op: 21 augustus 2017, 15:18:35 »
Zou zonde zijn om die Speisewagen op te offeren; dat roodgroene breekt tenminste dat eentonige groene eendevijver drabkleurtje ;D.
Mvg Bas

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13685 Gepost op: 21 augustus 2017, 15:25:59 »
Het is mij niet duidelijk welk draaistel je nu zoekt. Is het de MD-36 Schwer die je moet hebben? Zit hier misschien iets tussen??
Of zou je het een en ander kunnen combineren? De juiste zijkanten bij een correcte ophanging? Een Frankensteindraaistel dus?

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2017, 15:28:37 door tothebeach »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13686 Gepost op: 21 augustus 2017, 15:34:50 »
Citaat
Zou zonde zijn om die Speisewagen op te offeren

Misschien wel. Maar ik las net dat die tweekleurenpracht voor die wagens pas na 1967 werd ingevoerd. Voor Lümmeln dus een tik te laat.  >:(
Maar, zoals ik al zei, daar schiet ik nog niet zoveel mee op, want van die wagen is er maar één van beide draaistellen geschikt.

@Michel: goeie tip, daar had ik nog niet aan gedacht! Maar zo te zien zit er geen MD-36 schwer tussen.

Ondertussen ligt er wel een aantal weggetjes open (zoals dat Frankensteinstel), daar ga ik eens rustig over denken. Het heeft ook geen haast...  :D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13687 Gepost op: 21 augustus 2017, 16:39:18 »
Ik heb totaal geen idee wat je nou roept over allerlei onderstellen,maar bezitten flm silberlinge de juiste niet ?
Daar heb ik r hier evt nog van liggen,mocht een foto wenselijk zijn dan hoor ik t wel.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13688 Gepost op: 21 augustus 2017, 16:51:05 »
Draaistel is niet gelijk draaistel, Floris. Onder de Silberlinge zitten draaistellen van het type MD-42 leicht, onder de Mitteleinstiegswagen MD-36 schwer. En die verschillen van elkaar. Maar bedankt voor het aanbod!  :D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13689 Gepost op: 21 augustus 2017, 17:06:07 »
Ik kaneens kijken wat er in mijn bakje ligt
Zou eventueel een fleischman er onder te bouwen zijn of een Marklin
Of een andere die dan weldeouderwetsehaak koppelingen hebben,maar daar draai jij eventueel je hand niet voor ommet kadee  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13690 Gepost op: 21 augustus 2017, 17:29:18 »
Kweenie, Jerry, de 26,4m-wagens van GFN en Meurklin zijn nooit 1 : 87, en volgens mij heeft dat ook z'n weerslag op de maatvoering van de draaistellen. En dus passen ze niet onder de Roco-rijtuigen die wel 1 : 87 zijn.
Maar ook jij bedankt voor het aanbod!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13691 Gepost op: 21 augustus 2017, 22:04:08 »
Goed. Dat met die E506 wordt dus voorlopig even niks.
Blijft over: de stuurstandwagen. Vaak in combinatie met Umbauers (3-assers, 4-assers waren niet geschikt voor het trek-duw-verkeer).
Maar, je had het vast al wel verwacht, dat blijkt ook niet zonder slag of stoot te kunnen gaan. Het zal ook 'ns een keertje meevallen.
Want de stuurstandwagen van de Silberlingenfractie schakelt netjes, zowel analoog als digitaal, middels een mechaniekje in één van de draaistellen, de front- en sluitseinverlichting, al naargelang de rijrichting tweepunts rood en driepunts wit:





Maar die van de serie Mitteleinstiegswagen schakelt niet:



Analoog wel, er zal dus een rijtje diodes in zitten, maar op een "digitaal" signaal heeft dat niet het gewenste effect. Daar zullen we dus een decodertje in moeten zetten...

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13692 Gepost op: 22 augustus 2017, 07:52:44 »
Pas op Jan, de verlichting is met de stroomafname geïntegreerd op 1 print die tevens met een paar draadjes aan het andere draaistel verbonden is. De lichtgeleiders zijn zeer lang en nogal breekbaar. Als je het perfect wil hebben dien je die om te bouwen naar LED's hetzij SMD, hetzij niet. Nogmaals, pas hier wel mee op! Ik heb met die actie de nokjes van het dak afgebroken en een deel van de sluitseinlichtgeleider, waardoor het rijtuig voor mij bijna onbruikbaar werd.

Hmmm,
wie weet. Misschien heb jij wel een idee hoe ik het dak zou kunnen repareren (vastlijmen denk ik). Ik ben in blijde verwachting. Een andere optie is misschien ruilen ? Jij een rijtuig met bijgewerkt interieur, decoder en verlichting (sluitsein door SMD-led, topsein door warm-witte LED, bodem-frontseinen oorspronkelijke lamp), maar een kapot dak en een kapot sluitsein. Ik een werkend exemplaar, zonder decoder of wat dan ook ? Ik hoor het wel. Of we kunnen misschien onderdelen uitwisselen
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13693 Gepost op: 22 augustus 2017, 10:35:09 »
Gelijkrichtertje maken met 4 diodes(greatz schakelingetje)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13694 Gepost op: 22 augustus 2017, 13:20:13 »
Ik vraag me af of dat wel werkt, Jerry. De spanning die er uit m'n Roco-versterker komt is toch iets anders dan wisselspanning, of zelfs gewone gelijkspanning. En zelfs als dat al zou werken, hoe schakel ik dan tussen front- en sluitsein?

@Sander: oei, bedankt voor de waarschuwing! Alleen jammer dat ik al begonnen was... ik werd vannacht met open ogen wakker, en ik vond dat, als ze dan toch open waren, ik er dan maar iets nuttigs mee moest gaan doen, dus heb ik me even over dat rijtuig gebogen.

Een paar nuttige conclusies heb ik al wel kunnen trekken, zo blijkt het geval maar op één van beide draaistellen stroom af te nemen:

Bevestigingspunt draaistel onder de Führerstand:



Bevestigingspunt voor het andere draaistel:



Je ziet dat hier de stroomafnamelippen ontbreken. Jammer, want het desbetreffende draaistel is wel ingericht op stroomafname (gedeelde assen, metalen lagers).

Het binnenwerk is verder verrassend simpel van opbouw:



@Sander: dat de lichtgeleiders zijn gebroken, althans die in het dak, snap ik wel. De truc is om eerst de bodem los te maken van de opbouw. Als je het dak dan alsnog los wil hebben, dan kun je eerst de lichtgeleiders verwijderen en dan de bevestigingsnokken van onderaf lossen.

Eenmaal één of meer van die nokken afgebroken (of gebroken) , laat zo'n dak zich niet of nauwelijks meer repareren. Een afgebroken nokje weer vastlijmen leidt, althans naar mijn ervaring, tot niets. Ooit heb ik eens zo'n dak (van een blauw eersteklas rijtuig) naar de Filistijnen geholpen, repareren is me niet gelukt, maar om het dak toch min of meer vast te maken heb ik het met houtlijm erop gelijmd. Dat is dan meer een soort fixeren dan echt vastlijmen, maar als je de wagen verder normaal, dus niet te ruig, behandelt, voldoet dat goed. Misschien dat dat nog een oplossing is voor jouw stuurwagen. Gebroken lichtgeleiders kan ik zo 1, 2, 3 ook geen soelaas voor bieden, mogelijk dat er met Cristal Clear iets te doen valt.