Google+
Doel:€250.00
Donaties:€68.95

Per saldo:€-181.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 14-10-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door 44
Vandaag om 13:33:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:31:19
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door dennie
Vandaag om 13:30:09
Het blijft rommelen bij ROFL door 44
Vandaag om 13:29:08
VERPLAATST: Vernieuwde website Lahntalbahn Modelspoor Vereniging door Reinout van Rees
Vandaag om 13:27:51
Hoe rondsel op motoras bevestigen door waldberg
Vandaag om 13:25:06
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 13:16:14
Vernieuwde website Lahntalbahn Modelspoor Vereniging door Wieren
Vandaag om 13:09:55
Logo-op-museummaterieel discussie door WesleyMunnik
Vandaag om 13:09:39
Digikeijs DR4018: Seinen aansturen door Bert_Apd
Vandaag om 12:55:28
Piko h0 NS 2200 door Thowra
Vandaag om 12:38:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
Vandaag om 12:29:55
Without automatisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:29:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:53:48
BNLS Module: "Chicago Union" door NS8714
Vandaag om 11:38:11
SBB/BLS/RhB enz. Info door Te 2/2
Vandaag om 11:06:11
VERPLAATST: Tijdperk 0 door NS8714
Vandaag om 10:35:10
Roco Sik nr 281 en DR5000 digitaal. door Henk Veenstra
Vandaag om 10:23:19
Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 10:18:49
Rails isoleren, trein Lima beweegt niet door jean2020
Vandaag om 09:27:29
Roco 680801 en 10779 aansluiten door raf
Vandaag om 09:26:22
RAIL4U - eenmanszaak in goederentransport in nood - Petitie door Henk Boshuyzen
Vandaag om 09:18:36
Van Dg'tje tot coupé-wagen. door Gert Arkema
Vandaag om 09:10:03
Experimenten met scenery door gvandersel
Vandaag om 08:49:22
Raadplaatje door wimk
Vandaag om 08:46:00
BNLS Spoorkaart voor Nederland versie 2.0 door NS264
Vandaag om 08:27:54
Welke N stoomloks geschikt om NS tenderloks te imiteren door Besselspoor
Vandaag om 08:21:38
Combe Halt, Brits smalspoor door Gerard van de Weijer
Vandaag om 07:53:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Yuri Sloof
Vandaag om 06:59:09
Kopen in Canada; gelijke regels als in bv USA? door ArjanB
Vandaag om 02:09:15
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338  (gelezen 1567685 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4720
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12990 Gepost op: 18 mei 2017, 08:19:50 »
Interessante site.  :)

Groet,
Bas
   □ nummerpurist
   ■ benieuwd

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10870
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12991 Gepost op: 18 mei 2017, 22:40:26 »
Citaat van: Reinout
Ik moet me qua 50ers nog eens met een goede fles schnapps, een stapel foto's en het dikke 50er-db-boek...

Dat is altijd een goed idee. Als ik dan een suggestie mag doen, dan zou ik je aan willen raden daar een glas Apfelkorn bij te nemen. Wel die van Berentzen, natuurlijk. En dan lekker koel maar niet koud.

Citaat van: Bas
Ik neem aan dat 052 262-1 te zijner tijd wel een nummer van voorgaand tijdwerk zal krijgen.

Natuurlijk Bas, en nee, ik ben daar nog niet uit. Het mag dan waar zijn dat er meer dan drieduizend vijftigers zijn gebouwd, maar het lijkt verdikke wel alsof ze er allemaal anders uit zien. Probeer maar eens een vijftiger met een tweeënviftiger ketel, vierkante stoomtoevoerleidingen, een ÜK-Führerhaus mitsamt Kabinentender te vinden die in de buurt van Lümmeln rondgescharreld heeft.
Dat wil zeggen, ik heb er wel eentje gevonden, maar die had een Henschel MVR. Ja, meneer Falkenberg, daar issie weer!  :P

Citaat van: Quinzee
Voor de echte nummerpuristen, of gewoon als je benieuwd bent:
Citaat van: Bas
Interessante site.

En nuttig. Heb die site al menigmaal geraadpleegd.

Zit het mooie weer er eindelijk een beetje aan te komen, heb ik weer zo weinig tijd... Bah!  >:(

« Laatst bewerkt op: 19 mei 2017, 07:31:03 door 44. Reden: Huh? »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 3366
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12992 Gepost op: 18 mei 2017, 22:48:36 »
Je zou kippen vel krijgen van de temparatuur,en (deels)verstijven  :o ;)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10870
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12993 Gepost op: 19 mei 2017, 07:38:26 »
 ;D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 3366
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12994 Gepost op: 19 mei 2017, 11:30:17 »
wat groeit jou gras hard zeg
2 kontjes naareen half haflinger in minder dan 10 uur
Wel uitkijken met maaien
Dat je niet alle wortels afhakt  ;D

Hans_omBC

  • Argeloze voorbijganger
  • Offline Offline
  • Berichten: 1566
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12995 Gepost op: 19 mei 2017, 18:13:01 »
Zit het mooie weer er eindelijk een beetje aan te komen, heb ik weer zo weinig tijd... Bah!  >:(

Haflinger uitlaten?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 3366
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12996 Gepost op: 19 mei 2017, 19:27:01 »
Nog even een kleinvraagje
ep 3 loopt tot ergens jaren 60/65
tot wanneer waren de op schriften deutsche reichs bahn en wanneer begon het met DB
Dan kan ik beter alles tot de computer nummers terug zetten
kan alles dus met gewoon 41 44 50 en verder
Kan dan alles gewoon de 0 weg en type 41 en dan 3 cijfer nummer
en er is een vleesetend paard opgedoken (denk ik )

Walter Smit

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12997 Gepost op: 19 mei 2017, 21:14:30 »
Ep 3 loopt van ca 1949 - 1970, begin is na WO2, de DB is opgericht in 1949, de opschriften waren eerst deutche bundesbahn, in hetzelfde schrift als Deutsche Reichsbahn. Het bekende logo stamt uit begin jaren 50 ('53?). Ep 4 begint met het invoeren van de computernummers rond 1968 (UIC nummersystem)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10870
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12998 Gepost op: 19 mei 2017, 21:24:58 »
Maaien... nou, toevallig...



Een haflinger uitlaten, Hans? Men je dat nou?
Dacht het niet, die beesten vinden hun zeven sloten zelf wel.

Dat met die periode-indeling  is best ingewikkeld, als je het tenminste serieus wil nemen. Die indeling volgens kenmerken die een bepaald 'tijdperk' markeren zijn door de MOROP in de NEM-bladen 800 - 899 vastgelegd, waarbij blad 806D het voor Duitsland geldende is. Volgens die door MOROP bepaalde norm geldt voor Epoche III dat deze eindigt per 1970. Wel is het zo, dat menigeen die grenzen anders legt, zoals Walter hierboven ook al laat zien: Ep.III vanaf de oprichting van de Deutsche Bundesbahn tot 1.1.1968, de invoering van computernummers voor loks.

Voor wat het waard is. Persoonlijk loopt mijn bovenste grens tot 1.1.1968, het moment dat de EDV-nummering werd ingevoerd. Als onderste grens hou ik zo'n beetje 1966 aan, maar als het moet, wil ik best een beetje smokkelen.

Wat niet wil zeggen dat ik die NEM-normen niet nuttig vind, want dat zijn ze best wel. Denk bijvoorbeeld maar aan de normen voor de afmetingen van lok- en wagenwielen, en die voor rails en wissels: dankzij die normen, en dankzij de fabrikanten die zich er aan houden, kun je allerlei merken door elkaar gebruiken zonder dat er iets hapert of niet past.

Maar goed, dat terzijde. Voor de "Periode Reichsbahn" geldt... enfin, je kunt het nu zelf nalezen.
De computernummers (voor lokomotieven) werden dus vanaf 1 januari 1968 ingevoerd.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1312
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12999 Gepost op: 20 mei 2017, 11:41:58 »
Gelukkig is het rampjaar 1977 nooit gedefinieerd als het einde c.q. begin van een "Epoche"  ;).



Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10870
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13000 Gepost op: 20 mei 2017, 12:09:15 »
Nee. Is dat vreemd? Nee, het toont aan hoe arbitrair zo'n 'indeling' eigenlijk is.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10870
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13001 Gepost op: 20 mei 2017, 16:49:18 »
Als ik het zogenaamde "tijdperkdenken" uitsluitend op mezelf betrek, durf ik te beweren dat er slechts één tijdperk is: 1967. 

Maar nu even iets anders:



Ik weet 't, 't is niet veel, maar het begin is er.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2017, 17:38:21 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 3366
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13002 Gepost op: 20 mei 2017, 18:51:14 »
Zo laten met gras
Wel wat grove struiken er op
Dan is het genoeg

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10870
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13003 Gepost op: 20 mei 2017, 22:30:38 »
Sow! Jij bent ook gauw tevreden!  ;D

Maar ik ben nog maar net begonnen, en ik had een ander plaatje voor ogen.  ;)

Nog een stapje:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 3366
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13004 Gepost op: 21 mei 2017, 10:21:13 »
Bomen en hele grote struiken zullen met de wortels door het betonnen dak groeien .
En dat willen de heren en dames van de DB niet
dus zullen zij dit kort houdenen zo kaal mogelijk