Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overweglichten voor Viessmann 5900 N door 72sonett
Vandaag om 22:30:16
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door Arnold
Vandaag om 22:29:42
Raadplaatje door Vierkant
Vandaag om 22:29:15
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:20:16
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door Waelsteder
Vandaag om 22:18:50
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 21:50:05
Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012 door 44
Vandaag om 21:48:38
Electrostatisch begrassen door Milocomarty
Vandaag om 21:48:02
Dirty Stuff door Milocomarty
Vandaag om 21:43:34
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 21:26:35
VERPLAATST: BNLS-Werkspoor - DEMEL Hellingwagen door 44
Vandaag om 21:25:33
VERPLAATST: BNLS-Werkspoor - NS Instructie ketelwagen bij de Brandweer door 44
Vandaag om 21:24:53
BNLS-Module: "Saalbach-Hinterglemm" [ÖBB] door jakeman
Vandaag om 21:20:14
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Ric
Vandaag om 21:18:12
RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door Sven
Vandaag om 21:12:35
Ultrasoon spoorstaafonderzoekswagen door Sobat Kras
Vandaag om 21:08:12
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Maurice K
Vandaag om 20:39:50
Dahinterhofen im Bau door Basilicum
Vandaag om 20:26:02
Frank Oude Elferink over Hondekoppen en dieseltjes door Mispoes
Vandaag om 20:04:31
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door rik s
Vandaag om 19:56:37
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 19:55:20
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Rockerbox2
Vandaag om 19:53:56
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
Vandaag om 19:44:12
Vroeger (oude dia's uit Noord-Nederland en Oost-Nederland, 1985-1990) door brun
Vandaag om 19:36:08
Gezocht: decals voor NS-Buffetrijtuig door janw
Vandaag om 19:34:59
Massadraad door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:30:26
Marklin c-rail wissels 24671 & 24672 door HeRo
Vandaag om 18:50:12
Afwrijf-transfers of decals gezocht t.b.v omnummeren CIWL EdN-couplage. door Wijktrein
Vandaag om 17:44:24
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 17:27:16
Decals met opschriften plan C, plan D, plan K, tp3 & 4 door AB 7216
Vandaag om 17:15:37
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338  (gelezen 1644960 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4794
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12990 Gepost op: 18 mei 2017, 08:19:50 »
Interessante site.  :)

Groet,
Bas
   □ nummerpurist
   ■ benieuwd

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 11494
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12991 Gepost op: 18 mei 2017, 22:40:26 »
Citaat van: Reinout
Ik moet me qua 50ers nog eens met een goede fles schnapps, een stapel foto's en het dikke 50er-db-boek...

Dat is altijd een goed idee. Als ik dan een suggestie mag doen, dan zou ik je aan willen raden daar een glas Apfelkorn bij te nemen. Wel die van Berentzen, natuurlijk. En dan lekker koel maar niet koud.

Citaat van: Bas
Ik neem aan dat 052 262-1 te zijner tijd wel een nummer van voorgaand tijdwerk zal krijgen.

Natuurlijk Bas, en nee, ik ben daar nog niet uit. Het mag dan waar zijn dat er meer dan drieduizend vijftigers zijn gebouwd, maar het lijkt verdikke wel alsof ze er allemaal anders uit zien. Probeer maar eens een vijftiger met een tweeënviftiger ketel, vierkante stoomtoevoerleidingen, een ÜK-Führerhaus mitsamt Kabinentender te vinden die in de buurt van Lümmeln rondgescharreld heeft.
Dat wil zeggen, ik heb er wel eentje gevonden, maar die had een Henschel MVR. Ja, meneer Falkenberg, daar issie weer!  :P

Citaat van: Quinzee
Voor de echte nummerpuristen, of gewoon als je benieuwd bent:
Citaat van: Bas
Interessante site.

En nuttig. Heb die site al menigmaal geraadpleegd.

Zit het mooie weer er eindelijk een beetje aan te komen, heb ik weer zo weinig tijd... Bah!  >:(

« Laatst bewerkt op: 19 mei 2017, 07:31:03 door 44 »

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 3628
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12992 Gepost op: 18 mei 2017, 22:48:36 »
Je zou kippen vel krijgen van de temparatuur,en (deels)verstijven  :o ;)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 11494
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12993 Gepost op: 19 mei 2017, 07:38:26 »
 ;D

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 3628
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12994 Gepost op: 19 mei 2017, 11:30:17 »
wat groeit jou gras hard zeg
2 kontjes naareen half haflinger in minder dan 10 uur
Wel uitkijken met maaien
Dat je niet alle wortels afhakt  ;D

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1672
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12995 Gepost op: 19 mei 2017, 18:13:01 »
Zit het mooie weer er eindelijk een beetje aan te komen, heb ik weer zo weinig tijd... Bah!  >:(

Haflinger uitlaten?

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 3628
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12996 Gepost op: 19 mei 2017, 19:27:01 »
Nog even een kleinvraagje
ep 3 loopt tot ergens jaren 60/65
tot wanneer waren de op schriften deutsche reichs bahn en wanneer begon het met DB
Dan kan ik beter alles tot de computer nummers terug zetten
kan alles dus met gewoon 41 44 50 en verder
Kan dan alles gewoon de 0 weg en type 41 en dan 3 cijfer nummer
en er is een vleesetend paard opgedoken (denk ik )

Walter Smit

  • Online Online
  • Berichten: 1013
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12997 Gepost op: 19 mei 2017, 21:14:30 »
Ep 3 loopt van ca 1949 - 1970, begin is na WO2, de DB is opgericht in 1949, de opschriften waren eerst deutche bundesbahn, in hetzelfde schrift als Deutsche Reichsbahn. Het bekende logo stamt uit begin jaren 50 ('53?). Ep 4 begint met het invoeren van de computernummers rond 1968 (UIC nummersystem)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 11494
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12998 Gepost op: 19 mei 2017, 21:24:58 »
Maaien... nou, toevallig...



Een haflinger uitlaten, Hans? Men je dat nou?
Dacht het niet, die beesten vinden hun zeven sloten zelf wel.

Dat met die periode-indeling  is best ingewikkeld, als je het tenminste serieus wil nemen. Die indeling volgens kenmerken die een bepaald 'tijdperk' markeren zijn door de MOROP in de NEM-bladen 800 - 899 vastgelegd, waarbij blad 806D het voor Duitsland geldende is. Volgens die door MOROP bepaalde norm geldt voor Epoche III dat deze eindigt per 1970. Wel is het zo, dat menigeen die grenzen anders legt, zoals Walter hierboven ook al laat zien: Ep.III vanaf de oprichting van de Deutsche Bundesbahn tot 1.1.1968, de invoering van computernummers voor loks.

Voor wat het waard is. Persoonlijk loopt mijn bovenste grens tot 1.1.1968, het moment dat de EDV-nummering werd ingevoerd. Als onderste grens hou ik zo'n beetje 1966 aan, maar als het moet, wil ik best een beetje smokkelen.

Wat niet wil zeggen dat ik die NEM-normen niet nuttig vind, want dat zijn ze best wel. Denk bijvoorbeeld maar aan de normen voor de afmetingen van lok- en wagenwielen, en die voor rails en wissels: dankzij die normen, en dankzij de fabrikanten die zich er aan houden, kun je allerlei merken door elkaar gebruiken zonder dat er iets hapert of niet past.

Maar goed, dat terzijde. Voor de "Periode Reichsbahn" geldt... enfin, je kunt het nu zelf nalezen.
De computernummers (voor lokomotieven) werden dus vanaf 1 januari 1968 ingevoerd.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1312
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12999 Gepost op: 20 mei 2017, 11:41:58 »
Gelukkig is het rampjaar 1977 nooit gedefinieerd als het einde c.q. begin van een "Epoche"  ;).



Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 11494
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13000 Gepost op: 20 mei 2017, 12:09:15 »
Nee. Is dat vreemd? Nee, het toont aan hoe arbitrair zo'n 'indeling' eigenlijk is.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 11494
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13001 Gepost op: 20 mei 2017, 16:49:18 »
Als ik het zogenaamde "tijdperkdenken" uitsluitend op mezelf betrek, durf ik te beweren dat er slechts één tijdperk is: 1967. 

Maar nu even iets anders:



Ik weet 't, 't is niet veel, maar het begin is er.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2017, 17:38:21 door 44 »

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 3628
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13002 Gepost op: 20 mei 2017, 18:51:14 »
Zo laten met gras
Wel wat grove struiken er op
Dan is het genoeg

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 11494
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13003 Gepost op: 20 mei 2017, 22:30:38 »
Sow! Jij bent ook gauw tevreden!  ;D

Maar ik ben nog maar net begonnen, en ik had een ander plaatje voor ogen.  ;)

Nog een stapje:


jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 3628
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13004 Gepost op: 21 mei 2017, 10:21:13 »
Bomen en hele grote struiken zullen met de wortels door het betonnen dak groeien .
En dat willen de heren en dames van de DB niet
dus zullen zij dit kort houdenen zo kaal mogelijk