Google+
Doel:€250.00
Donaties:€118.25

Per saldo:€-131.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-09-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Bh0UB's" door Hendrik Jan
Vandaag om 11:41:37
Advies gevraagd: passagiers 1:87 of 1:100 door rjr
Vandaag om 11:39:02
NVM/VMF Workshops en cursussen Onshape door rolfm
Vandaag om 11:35:44
Raadplaatje door könings
Vandaag om 11:29:20
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:48:20
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Wouter_
Vandaag om 10:41:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 10:37:06
Hoe onderdelen slim op te bergen? door MarcNL
Vandaag om 10:36:45
Overzicht LGB treffen Eschershausen 2017 door PietB
Vandaag om 10:30:30
Project Halleberg door Ronaldp
Vandaag om 10:09:58
Artitec Dg door Reinier Z.
Vandaag om 09:30:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
Vandaag om 09:14:02
BNLS Module: "Chicago Union" door NS8714
Vandaag om 09:12:55
Aansluitschema Fleischmann Draaischijf 6052 door Anijback
Vandaag om 09:12:18
Baanplan "Spoorhoek Holten" door hendrik0017
Vandaag om 09:02:09
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door jerrytrein
Vandaag om 08:52:03
Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze? door Biesje
Vandaag om 08:41:35
Trein door kapotte bovenleiding geraakt. door Henk Boshuyzen
Vandaag om 07:59:18
Schwarzburg door Basilicum
Vandaag om 07:43:39
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 07:09:17
Piko Silberlinge door EddyK
Vandaag om 02:37:50
Het 2e leven van een defecte Loksound 2 decoder: Generatorwagen A4Dtux door ingenium
Vandaag om 02:12:52
NS GZG van Jos Blatter door Floris Dilz
Vandaag om 01:49:20
Analoge baan aansluiting trafo en ringleiding door 72sonett
Vandaag om 00:41:56
Ik bouw een Inglenook rangeerbaantje in 0! door Hans van de Burgt
Vandaag om 00:03:58
Eerste Hengelose Elektrische Locomotief ESS 3201 door Jojo
Vandaag om 00:01:05
Video's over werken met Traincontroller door jowi
24 september 2017, 23:34:27
Wat wilde je altijd al hebben? door Ivo tB
24 september 2017, 23:20:52
Bezetmelders ook splitsen bij toepassen booster door Wim Ros
24 september 2017, 23:16:23
Neutraal Moresnet in H0 door Reinout van Rees
24 september 2017, 23:03:04
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338  (gelezen 1553588 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10736
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12330 Gepost op: 15 februari 2017, 23:02:05 »
Zoals ik al zei, maken mooie auto's wel iets in me los. Hoewel ik daarbij moet opmerken, dat dat eigenlijk alleen geldt voor auto's met een bouwjaar van, pakweg, vóór 1970. Daarna zijn er eigenlijk geen mooie auto's meer gemaakt (behalve dan de McLaren F1).
Brekina lijkt dat wel in de gaten te hebben, want die heeft al diverse keren bij mij in de roos geschoten.



Over Brekina gesproken: voor wie ze tot nu toe gemist heeft: hier kun je de nieuwtjesfolder downloaden.
De eerste van die nieuwtjes heb ik vandaag al bij de plaatselijke treinenboer gespot. Die Setra S6 lokt me wel aan, net als die '54er Kapitän met Eriba-caravan.
Bijvoorbeeld.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10736
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12331 Gepost op: 17 februari 2017, 13:43:13 »
Dat Opel al decennia lang een blok aan het been van General Motors is, is wijd en zijd bekend. Dat is wellicht ook de reden dat Opel, zeker in de Wirtschaftswunderjaren, de inspiratie voor z'n modellen van de andere kant van de vijver haalde.
Dat is goed te zien aan bijvoorbeeld de Olympia, de 54er Kapitän en ook aan de Kapitën P2.5:


Foto: Lippe Modellbau

Benieuwd of dat ding nog eens een keertje deze kant op slingert.

Maar vooralsnog heb ik wat anders aan de kop:



Dat, vermengd met wat kledder van lijm en water, geeft een hopeloze rotzooi:


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 10821
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12332 Gepost op: 17 februari 2017, 15:04:42 »
Lekkere kledder. Brengt me op het al of niet glimmen van de kolen. Hier glimmen ze waarschijnlijk omdat ze nog nat zijn. Maar in het algemeen zie je twee soorten kolen in modelbouw: glimmende en dof-matte. Wat is nou het meest realistische? Ik vond altijd niet-glimmende, maar op foto's uit de realiteit zie ik toch ook vaak glimmende kolen. Van heeeel vroeg thuis (jaren vijftig) kan ik me herinneren dat antraciet (want dat soort kolen stookte je thuis in de kachel) niet echt glimmend was. Maar de kolen bij het spoor zijn geen antraciet. Dus: wat is het meest in overeenstemming met de werkelijkheid?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10736
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12333 Gepost op: 17 februari 2017, 15:58:32 »
Tja, daar zeg je zo wat.
Laten we beginnen met de algemene dooddoener: het is een kwestie van smaak.

Zo. Dat hebben we gehad, dan nu het serieuze gedeelte.
De nootjes van vroeger staan me ook nog heel goed bij. Als je een beetje je best doet, kun je ze hier of daar bij de één of andere brandstofhandel nog wel krijgen, in mijn voorraad heb ik ook nog een paar handvol liggen, weliswaar niet bij een handel vandaan, maar eerlijk gebietst bij de jongens van landgoed Nienoord.
Dan heb ik nog een paar grotere stukken steenkool liggen die bij de VSM vandaan komen (ook eerlijk om gevraagd) en dan nog wat ergens uit Duitsland weg (ik geloof Saerbeck Hafen, toen ik daar was om de 44 404 te fotograferen, die trok toen wat baantjes over de TWE).

Eigenlijk ontstond het idee door een foto in een boek getiteld "De mooiste modelbanen" of zoiets (ooit uitgeleend en nooit teruggekregen), waar een 23er op stond (op die foto) met echte kolen in de tender. De baan war die 23er bij hoorde was de Repabahn II, van Rolf Ertmer, Paderborn. Ertmer was een ware pionier op het gebied van voorbeeldgetrouw modelbouwen.



Van die bewuste foto (en ook de andere van die Repabahn) was ik behoorlijk aangedaan, en ik wist toen: "Dat wil ik ook!"

Welnu, met steenkool is het zo, volgens mij, het is wel mat, maar er zitten ook glimmers in. Maar, in welke vorm de steenkool ook verworven wordt, in nootjes, brokken of grote stukken, er zit wel verschil in uiterlijk, afhankelijk van welke mijn de kool afkomstig is.

Voor op mijn modeltenders vind ik nog altijd gewone echte steenkool, fijngemalen met de koffiemolen van m'n ex-schoonmoeder en gezeefd met een keukenzeef die daarna alleen nog maar voor dat doel bruikbaar was,  het meest overtuigend.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1311
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12334 Gepost op: 17 februari 2017, 16:04:58 »
Dus, euh....geen poeders om de ergste glimmers wat doffer te maken ? Al was het maar voor op de foto ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10736
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12335 Gepost op: 17 februari 2017, 16:28:20 »
Nee. Met "poeders" ben ik sowieso nogal terughoudend, het is net als met bier: 't slaat dood voor je er erg in hebt, en dan is het niet meer te genieten.

Mijn stelling is nog altijd: het moet zoveel mogelijk op de echte zaak lijken, niet op hoe ik denk dat het er in 't echt uit ziet. Dat laatste is een valkuil waar maar al te gemakkelijk in getrapt wordt.




charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1311
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12336 Gepost op: 17 februari 2017, 16:43:16 »
Hee,...nu heeft het meer wat van bruinkool, dat in voorkomende gevallen ook wel werd gestookt.

Ik ben trouwens jaloers op die kuil die je daar voorin voor jezelf gegraven hebt.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10736
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12337 Gepost op: 17 februari 2017, 16:57:16 »
Neem me niet kwalijk, ik was niet helemaal duidelijk. De eerste foto (die met die schachttorens erop) was bedoeld als illustratie van echte steenkool.
De tweede foto (die met "bruinkool" in de tender), was bedoeld als goed voorbeeld van een slecht voorbeeld.
De BR 50 was wel geconcipieerd om met slechte brandstof (bijvoorbeeld bruinkool) gestookt te worden, maar dat wil niet zeggen dat dat dan ook altijd gedaan werd. Zeker in de tijd toen de spoorwegen nog spoorwegen waren en "Deutsche Bundesbahn" heetten, werden de tenders toch meestal wel met steenkool gevuld.
Overigens, zelfs al zou dat spul in die modeltender bruinkool moeten voorstellen, dan vind ik het er nog niet echt overtuigend uitzien.


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 1654
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12338 Gepost op: 17 februari 2017, 17:19:41 »
... Ertmer was een ware pionier op het gebied van voorbeeldgetrouw modelbouwen....

Ik heb dit boekje zo vaak gelezen dat er geen blaadje meer vast in de kaft zit ;D  In die tijd al zulke mooie dingen maken, echt prachtig!










Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12339 Gepost op: 17 februari 2017, 18:01:30 »
Het door jou bedoelde boek met de 23-met-mooie-kolen is denk ik "modelbaan scenery" van Gernot Balcke? Een klein beeldcitaat vanuit dat mooie boek, voor weinig trouwens goed te vinden in Houten enzo:



Fotograferen is wat lastig zo 's middags, want het is of te donker of er weerkaatst een lamp op het papier. Deze foto bedoelde je?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10736
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12340 Gepost op: 17 februari 2017, 18:24:32 »
Rosa!
(Dat is Latijn voor Bingo!)

Dat is 'm. In mijn herinnering was de bedoelde foto zwart/wit, maar goed, het zal ongetwijfeld dezelfde 23er zijn.

En inderdaad, het boekwerk was van Gernot Balcke, vertaald (en ik geloof ook een beetje aangevuld) en uitgegeven door Kluwer (in Nederland).


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 1654
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12341 Gepost op: 17 februari 2017, 22:17:15 »
...In mijn herinnering was de bedoelde foto zwart/wit, maar goed...

Misschien was het een foto uit een ander boek maar toch van dezelfde loc?  :)  Het is immers hetzelfde depot op dezelfde modelbaan.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10736
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12342 Gepost op: 17 februari 2017, 22:48:21 »
Het boek dat ik had zag er uit zoals het boek hierboven (omslag), maar alle afbeeldingen in het boek waren zwart/wit afgedrukt. Er werd een aantal modelbanen in beschreven, grote en kleinere, en als ik me goed herinner waren dat allemaal Duitse banen, op eentje na, een Nederlandse.
Het zal ergens in de tweede helft van de 70er jaren geweest zijn dat ik het boek aanschafte, want ik woonde toen nog bij papa en mama in huis.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3763
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12343 Gepost op: 17 februari 2017, 23:04:39 »
In het begin van het boek zaten er bij de inleiding een paar kleurenfoto's. De 23er komt ècht uit dat boek :) De rest van de foto's is zwart-wit.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10736
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12344 Gepost op: 17 februari 2017, 23:15:19 »
Je hebt helemaal gelijk! Het duurt nog even voor de zon weer opkomt, maar het daagt nu reeds in het oosten.  :D ;)