Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Syb030
Vandaag
om 11:48:10
Het betere bochtenwerk
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:47:00
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
Vandaag
om 11:43:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Harryku
Vandaag
om 11:36:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Ric
Vandaag
om 10:50:20
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 10:12:38
LS Models 2024
door
Dennis1984
Vandaag
om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
meino
Vandaag
om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
gdh
Vandaag
om 10:02:43
Einde Koemo ballast ???
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:29:39
Haandrecht materieel
door
gdh
Vandaag
om 09:18:23
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Servé
Vandaag
om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Corné81
Vandaag
om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
Bert_Apd
Vandaag
om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS264
Vandaag
om 00:19:08
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo
door
Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0
door
Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West
door
MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
thonis
19 april 2024, 18:36:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Ertstrein DB
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ertstrein DB (gelezen 4291 keer)
obb70
Offline
Berichten: 401
Re:Ertstrein DB
«
Reactie #15 Gepost op:
11 februari 2012, 16:30:10 »
Ik denk dat je er alle locs voor kunt zetten uit dat tijdperk, sommige locs reden er ongetwijfeld vaker mee dan andere series, maar praktijk blijkt vaak dat je zelfs een 103 voor een stoptrein kunt vinden... Denk ook eens aan bijv een 144 of 194 of van die oude groene locs ;-)
Goederenlocs voor die tijd waren bij uitstek natuurlijk 140 en 150 en 151 (die is iets moderner)
Gelogd
arjang
Offline
Berichten: 112
Re:Ertstrein DB
«
Reactie #16 Gepost op:
11 februari 2012, 16:59:06 »
Allemaal bedankt voor het meedenken en professionele tips.
Ik ga er nog een nachtje over slapen, maar vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar de Roco Br 150.
Die Trix vind ik (te) duur en die aandrijving van Roco over de 6 assen spreekt mij enorm aan.
Ik laat ze in de winkel eens naast elkaar rijden om het verschil eens goed te bekijken!
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re:Ertstrein DB
«
Reactie #17 Gepost op:
11 februari 2012, 17:11:25 »
De 151 is van na 1968 (vanaf 1972) en dus echt geen Ep.III
En wat de computernummers betreft: dat hing ook een beetje van het desbetreffende Bw af, en ook van de bouwserie zelf. Sommige Bw's waren er nogal "laks" in, en lieten de boel met de oude nummers rondrijden. Andere Bw's waren stipter in het opvolgen van de richtlijnen.
Het Bw Minden bijvoorbeeld had alle loks op tijd omgenummerd (in het algemeen kun je stellen dat het omnummeren van de loks halfweg 1968 wel voltooid was), maar, bijvoorbeeld, de loks BR45 hebben nooit een computernummer gehad, dat wil zeggen, in het machinistenhuis was het correcte (computer)nummer aangegeven, geen enkele 45er heeft echter lokschilden met het EDV-nummer gehad. Dat kwam natuurlijk ook omdat de BR 45 (nog) maar enkele loks omvatte en deze bovendien als remlok bij het testen van andere loks werd gebruikt, en dus niet in de geregelde treindienst.
Computernummers (UIC-nummers) voor de goederenwagens werden al vanaf 1964 ingevoerd, maar omdat het omnummeren gedaan werd tijdens periodieke onderhoudsbeurten, waren er nog wel tot ver in de jaren 70 niet-computernummers te vinden.
De indeling in "periodes" is door de modelbouwers bedacht, als handigheidje om modellen in de tijd te kunnen plaatsen. De "breekpunten" tussen de verschillende periodes worden gekenmerkt door opvallende, zichtbare veranderingen. Dat brengt met zich mee dat het altijd een beetje subjectief is, de één zal zeggen dat het verdwijnen van de stoomlok in 1977 het breekpunt per. III/IV is, een ander voert de EDV-nummering ten tonele, weer een ander roept dat de invoering van het beige/zeegroene kleurenschema bepalend is.
Welk criterium je ook hanteert, van een glijdende overgang zal altijd sprake zijn.
Persoonlijk hou ik zo ongeveer de datum 1-1-1968 aan, maar ik maak me niet druk als er achter mijn E03 002 een rijtuig met UIC-nummer hangt en het naastgelegen spoor bezet wordt door de 052-223-5 met een zwik Ommi 51-wagons.
Goede literatuur is bijvoorbeeld:
Diener - Anschriften und Bezeichnung der Lokomotiven etc
Carstens/ea - Güterwagen (In Band 1 gaat Carstens uitvoerig in op de nummeringen in de diverse periodes)
Gelogd
arjang
Offline
Berichten: 112
Re:Ertstrein DB
«
Reactie #18 Gepost op:
26 februari 2012, 21:33:37 »
Ik had nog beloofd een foto te maken van mijn keuze. Het is dus de Roco BR 150 geworden. Wat een ontzettende fijne rijeigenschappen. Erg blij met deze keuze.. Mannen bedankt voor de tips!
«
Laatst bewerkt op: 26 februari 2012, 21:36:09 door arjang
»
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re:Ertstrein DB
«
Reactie #19 Gepost op:
27 februari 2012, 09:55:24 »
Dat is een mooie lok! Gefeliciteerd met deze aanwinst
De uitvoering die je te pakken hebt is wel typisch periode IV, niet alleen vanwege het computernummer, maar ook de afwezigheid van de regengoot langs de dakrand wijst daarop.
Niettemin een mooie keuze, zeker voor een Gag van "ertswagens".
Al zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan stoom, maar dat is een kwestie van smaak
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re:Ertstrein DB
«
Reactie #20 Gepost op:
27 februari 2012, 10:27:04 »
Zeker een mooie machine, deze 150.
Ik heb het interieur van mijn E50 grijs geschilderd. Dit vind ik iets realistischer. Misschien ook een
idee
voor dit exemplaar.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
arjang
Offline
Berichten: 112
Re:Ertstrein DB
«
Reactie #21 Gepost op:
27 februari 2012, 11:06:49 »
44, bedankt voor de leuke reactie. wat betreft TP4. Dat was juist de bedoeling, gezien de eerdere reacties van de kenners!
En Bas: dank voor het voorbeeld van het interieur. Bij jou ziet dat er inderdaad goed uit!
«
Laatst bewerkt op: 27 februari 2012, 11:09:52 door arjang
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Ertstrein DB