Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handbediende wissel RocoLine met bedding door ex-DR V100
Vandaag om 04:25:40
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 03:44:29
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door Modellbahnwagen
Vandaag om 02:40:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:22:32
NL baan: Frotterdam in h0 door Modellbahnwagen
Vandaag om 02:17:07
Trafo na laten kijken? door M@rk
Vandaag om 01:31:46
Lima NS1200, het opknappen/verbeteren. door Biesje
Vandaag om 00:08:45
18-luiker in spoor 0 door Huib
30 mei 2020, 23:54:48
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
30 mei 2020, 23:50:35
Buitenlust door Huib
30 mei 2020, 23:47:42
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
30 mei 2020, 23:22:22
Waldberg : Revived. door Rondje_HO
30 mei 2020, 23:13:35
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Menno
30 mei 2020, 23:08:09
Ondergrond rails: hoe doen jullie dat? door Menno
30 mei 2020, 22:43:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tomasso
30 mei 2020, 22:42:39
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
30 mei 2020, 22:31:28
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door ruudns
30 mei 2020, 22:21:16
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door Hans van de Burgt
30 mei 2020, 22:06:53
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door Klaas Zondervan
30 mei 2020, 21:14:25
Wasbenzine/residu door Erik Baas
30 mei 2020, 20:31:14
DCC Voedingsspanning servo Loksound H0 door spock
30 mei 2020, 19:48:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 mei 2020, 19:42:14
Rijdag bij Wullum NS door Remunj
30 mei 2020, 19:24:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
30 mei 2020, 19:20:02
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door AndrevdG
30 mei 2020, 19:18:41
Roco NS1000, oud model, digitaliseren en pimpen door Casmir
30 mei 2020, 19:04:31
Welke perronbreedte voor Roco line door emanje
30 mei 2020, 18:50:25
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Duikeend
30 mei 2020, 18:44:45
FCS, bestaat een Automatisch stop systeem? door ex-DR V100
30 mei 2020, 18:44:30
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Gerke
30 mei 2020, 18:28:42
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 219635 keer)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #930 Gepost op: 08 april 2020, 11:42:28 »
Ik hoop eind augustus te komen kijken.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

lid van Railclub Utrecht en Fremo

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #931 Gepost op: 08 april 2020, 12:33:15 »
Interessant! Meestal werd met de term Montania niet zozeer een echte Montania bedoeld, maar meer de opvolger, dus locs van O&K. Deze locs (vaak type als RL1c) werden geleverd en verhuurd via bijvoorbeeld O&K te Amsterdam. Dat zijn redelijk kleine, vaak 1 cilinder locjes welke niet al te zwaar zijn. Zie bv http://www.industriespoor.nl/TekeningO&KRL1.htm

Van O&K weet Arnoud Bongaards (Decauville) hier op het forum veel meer af.

Groeten,
Rogier

Het is inderdaad afgeleid van het feit dat O&K diesels bij de Afdeeling Montania weden gebouwd en dus veelal Montania's werden genoemd. De machinefabriek Montania werd in 1916 bij O&K ingelijfd en bouwde al zeer vroeg motorlocomotieven. Maar de term "montania's"of "montanies" werd ook vaak gebruikt in de jaren '30-'40 voor smalspoordiesels in het algemeen, met name in de aannemerij. Het kan dus ook nog zijn dat met een "montania" bijvoorbeeld een Deutz diesellocje wordt bedoeld die ook zeer algemeen waren. Dus hoewel de kans groot is dat het een werkelijke O&K Montania dieselloc betrof omdat die relatief veel voorkomen kun je er geen 100% zekerheid aan ontlenen dat dat ook echt zo is.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 12:36:26 door decauville_nl »
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #932 Gepost op: 08 april 2020, 16:19:24 »
Hee Arnoud  ;)

Klopt. De kans lijkt me wel groot dat het een (of meerdere) huurloc('s) betrof, welke specifiek voor het werk aangevoerd is. Heb jij een idee welke mogelijkheden er dan zijn? Ik verwacht dan één van de grotere verhuurders, dus Spoorijzer (dan bv een Deutz OME117f), O&K (Montania, RL1c?, heb jij een idee van het huurpark) of Oving (Jung?).

Ik kan het niet onderbouwen, maar Spoorijzer (archief in de jaren 70 vernietigd) of O&K (gezien de term Montania's) lijken mij iets plausibeler dan Oving (bestaat nog, geen binding met Montania). Ik dacht dat Spoorijzer in de oorlog materieel uitleende/moest uitlenen aan de bezetter. Weet jij of dat ook voor de anderen gold?

@ Frits, dank voor de foto's! Er is al veel werk gedaan, jammer dat het nu stil ligt. Aan de andere kant, het ziet er nu wel authentiek uit  (y)

Groeten,
Rogier
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 16:57:37 door spoorijzer »

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #933 Gepost op: 08 april 2020, 17:01:24 »
Antwoorden zijn te vinden in dit draadje... Ik weet niet naar welk spoortje het fragment dagboek verwijst. Zeker is dat de firma Groot bij dijkwerken in de jaren '30 spoor heeft aangelegd waarop enkele locomotieven zijn gebruikt. Ik heb "even snel"dit hele draadje doorgespit en kwam dit tegen van vriend Toon Steenmeijer:

"Het enige smalspoor op Terschelling waar ik van weet, is het spoor van de Firma Groot de Woude. Zij voerden in 1932 en 1933 een dijkverzwaring uit van West tot aan Oosterend, zodat op het laatst het 700 mm smalspoor dus een 14 km lang was. Er werd gereden met lange kipkartreinen en er lagen onderweg wisselplaatsen. Groot had van zichzelf 12 km 700 mm spoor, dus ze zullen spoor bijgehuurd hebben.
Er liepen twee Thiadens tractorlocomotieven (drie versnellingen vooruit en een achteruit). Verder hadden ze een Orenstein & Koppel (RL1a ?), een tweeassige Deutz 8CXIVF en een drieassige Deutz 30CXIVF afkomstig uit Duitse legerbestanden (Heeresfeldbahn). Er draaide een aantal draglines en er waren hele groepen grondwerkers aanwezig. Veel lange treinen liepen in dubbeltractie. De Deutzen konden het wel alleen aan, maar de O&K kreeg vaak een Thiadens mee om te helpen.
Op de tweeassige Deutz reed een ex-machinist van de grote vaart. Zijn loc was altijd keurig gepoetst !
Na de werkzaamheden werd al het materieel en materiaal meegenomen, zodat er niets meer van terug te vinden is."

Later in dit draadje post Frits wat foto's van Groot  (met Deutz), er wordt geraden naar de spoorwijdte die duidelijk in het stukje van Toon vermeld staat.





Ook de foto hieronder geplaatst door Frits is een foto van werkzaamheden door Groot. Heel lastig te zien is dat dit een Thiadens-Fordson locomotiefje is, gebruikt door Groot.

« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 17:07:03 door decauville_nl »
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 4926
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #934 Gepost op: 08 april 2020, 17:04:00 »
Arnoud.

Dagboek begint over het spoor in juli 1942. Als eerste is het spoor naar de Tiger nabij Dellewal aangelegd. In 1943 is dat opgebroken (Tiger was klaar) en verlegd naar Groene strand.

En er is een raam van 60 cm op het eiland gevonden (ligt nu op de Tiger). Hoeft natuurlijk niks met elkaar te maken te hebben, maar waar komt dat vandaan?. Dus zoeken naar opties uit een eerdere periode.

Frits
« Laatst bewerkt op: 08 april 2020, 17:19:52 door FritsT »

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #935 Gepost op: 08 april 2020, 17:26:42 »
Hee Arnoud  ;)

Klopt. De kans lijkt me wel groot dat het een (of meerdere) huurloc('s) betrof, welke specifiek voor het werk aangevoerd is. Heb jij een idee welke mogelijkheden er dan zijn? Ik verwacht dan één van de grotere verhuurders, dus Spoorijzer (dan bv een Deutz OME117f), O&K (Montania, RL1c?, heb jij een idee van het huurpark) of Oving (Jung?).

Ik kan het niet onderbouwen, maar Spoorijzer (archief in de jaren 70 vernietigd) of O&K (gezien de term Montania's) lijken mij iets plausibeler dan Oving (bestaat nog, geen binding met Montania). Ik dacht dat Spoorijzer in de oorlog materieel uitleende/moest uitlenen aan de bezetter. Weet jij of dat ook voor de anderen gold?

@ Frits, dank voor de foto's! Er is al veel werk gedaan, jammer dat het nu stil ligt. Aan de andere kant, het ziet er nu wel authentiek uit  (y)

Groeten,
Rogier

Aha Frits, dan is het in ieder geval een ander spoortje.

Rogier, het kan echt elke van de door jou genoemde zijn maar ik gok inderdaad eerder Spoorijzer of O&K dan Oving (bestaat trouwens ook al een tijd niet meer). Maar toch kan dit wel degelijk, ook Oving verhuurde materieel en we weten het gewoon niet.

Dat uitlenen van materieel aan de bezetter klopt niet helemaal... Materieel werd in (het begin van) de oorlog nog steeds netjes ge-of verhuurd, meestal direct aan een aannemer of aan door de bezetter ingestelde projecten, als Organisation Todt, die zich bezighield met de bouw van de Atlantikwall langs de gehele westkust van Europa, evt ook op Terschelling. Todt was de ingenieur belast met het ontwerpen en uitvoeren van de bouw van de Atlantikwall....
Later werd "Kriegswichtig" materiaal zoals smalspoormaterieel ook gevorderd. Ik heb bijvoorbeeld hele interessante kopieën van brieven uit het archief van Oving, gericht aan Oving van o.a. Organisation Todt waar men onder andere  klaagt over defekt huurmaterieel, te weten stoomlocomotieven die niet adequaat gerepareerd zijn... Als men dat niet zou verhelpen zou het materieel direct worden gevorderd....

Na de oorlog was er een speciale commissie die zich uitsluitend bezighield met het terugvinden van verdwenen aannemers- en smalspoormateriaal en dat probeerde terug te krijgen naar aannemers en bovengenoemde verhuurders
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0