Google+
Doel:€250.00
Donaties:€118.25

Per saldo:€-131.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-09-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trein door kapotte bovenleiding geraakt. door Hans Gvz
Vandaag om 21:32:16
BNLS Module: "Chicago Union" door nighttrain1
Vandaag om 21:30:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 21:28:22
040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e door Lucien
Vandaag om 21:24:50
Video's over werken met Traincontroller door RudyB
Vandaag om 21:24:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door bernhard67
Vandaag om 21:19:54
Marklin z-spoorbaantje in aanbouw door bink79
Vandaag om 21:18:27
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 21:17:07
ESU Ludmilla, ervaringen gevraagd door Baan Wally
Vandaag om 21:14:11
Hoe onderdelen slim op te bergen? door Bert V
Vandaag om 21:08:21
seinen en nachtschakeling door Norway13
Vandaag om 20:56:31
Straatspoor voor Delft/ Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 20:50:38
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 20:40:38
Dirty Stuff door Hans_omBC
Vandaag om 20:32:43
Bramsburg door bosje77
Vandaag om 20:03:49
Br 18 526 door Biesje
Vandaag om 19:35:31
Gezocht: decals voor NS-Buffetrijtuig door janw
Vandaag om 19:31:56
Functiemapping LoPi V4.0 DCC door wob
Vandaag om 19:20:54
Wat wilde je altijd al hebben? door Stedahult
Vandaag om 19:18:41
Depot door Sobat Kras
Vandaag om 19:16:26
Bezetmelders ook splitsen bij toepassen booster door Wim Ros
Vandaag om 19:14:20
Open dag door JohnT
Vandaag om 19:05:46
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door dh3201
Vandaag om 18:25:15
Aansluitschema Fleischmann Draaischijf 6052 door trabiarie
Vandaag om 18:11:51
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 18:03:39
Ik bouw een Inglenook rangeerbaantje in 0! door Ronald Halma
Vandaag om 17:54:27
Iris handregelaar, hoe aansluiten op DR5000? door W.Broere
Vandaag om 16:37:16
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Jan Bennink
Vandaag om 16:17:26
Modelbaan in Trainz door olaf99
Vandaag om 16:14:41
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 15:57:40
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 160823 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #735 Gepost op: 14 augustus 2017, 13:09:56 »
Stukje van een bunker ?
Afgerond bovenkant,afgeronde hoeken,resten beton erop en iets van beton waar die spoor staaf instaat.
Zou zo snel anders niets weten wat afgeronde kanten en hoeken moet hebben en besmeert is geweest met cement/beton  ::)

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 686
    • N U L S P O O R
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #736 Gepost op: 14 augustus 2017, 13:15:16 »
het kan ook een naoorlogs bouwwerk zijn, afdakje voor schapen of zoiets
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1951
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #737 Gepost op: 16 augustus 2017, 13:20:07 »
Hoe bouw je een wissel ? ..... goed kijken hoe anderen het gedaan hebben.

You tube: Obersulm gleisbau
https://www.youtube.com/watch?v=Vx-1HdLOVv8

Het aansluitpunt van de afbuigende rail is denk ik de bepalende factor bij de maatvoering.. Ik zie dat de rail, inclusief de lasplaat, iets rechtdoor loopt en dan met een knik afbuigt alvorens later in een boog over te gaan.

Schermopname (10) by Nulpunt0, on Flickr

Die knik heb ik vanmorgen nagemaakt en ik moet zeggen.. niet ontevreden.
Bij de boog hielden we twee (kwart)slagen met de Railbeer na de aanslag aan. Nu  ben ik doorgegaan naar vijf.
IMG_1267 by Nulpunt0, on Flickr

Het werd geen boog maar toch wel een knik en dat wilde ik. De hoek tussen rode en blauwe lijn komt overeen met die van de railtong. Ik denk dat ik op de goede weg ben. (ik doe dit voor het eerst en belangrijkste is...ik heb er lol in, ook als het fout zou gaan)
IMG_1269 - kopie by Nulpunt0, on Flickr



« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 13:24:41 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1951
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #738 Gepost op: 16 augustus 2017, 22:16:55 »
Vanavond clubavond, dus weer een stap verder met het bouwen van het wissel.
De nu gemaakte boog is bij lange na niet af omdat ik maar twee mallen ter beschikking had. Er zijn er meer nodig om tegelijkertijd op de kritische punten te letten. Al doende leert men.

IMG_1273 by Nulpunt0, on Flickr

Door het plaatsen van het puntstuk kan je goed zien dat er nog verder moet worden gebogen.
IMG_1274 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1275 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1276 by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2017, 22:20:06 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1951
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #739 Gepost op: 18 augustus 2017, 13:12:24 »
Ik ben begonnen met het op maat bevestigen van het puntstuk aan het recht doorlopende spoor. Het knikje in het afbuigende spoor heb ik met een biels vastgezet zodat daar geen beweging meer in kon komen. Vervolgens met de Railbeer en mallen 61 cm stukje voor stukje buigen tot het gewenste resultaat. Dat duurde bij elkaar ongeveer 3 uur.
Het zwaarste is niet het omhalen van de hefboom maar het loshalen van de Railbeer en verplaatsen. Dat ding is best zwaar en tillen op je knietjes valt niet mee. Bij elkaar heb ik het wel ...tig keer moeten doen want je moet soms wel om de 10 cm afstand buigen en dan weer tegenbuigen al je bv één slag teveel geeft. Dit is geen hobby maar fysiotherapie.

IMG_1277 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1278 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1279 by Nulpunt0, on Flickr

Alles ligt nu op tijdelijke dwarsliggers, dus de volgende stap....

IMG_1280 by Nulpunt0, on Flickr

En dan ga ik er vanuit dat het laatste stukje boog tussen puntstuk en tong probleemloos gaat. Ik zie wel.
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017, 16:43:30 door FritsT »

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2412
    • nederlof.net
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #740 Gepost op: 18 augustus 2017, 13:16:40 »
Knap werk! ik ben onder de indruk van alle vorderingen.

Koen
Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal, H0, Central Station I, MrDirect
Sinds zomer 2017 ook met LGB gestart

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4984
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #741 Gepost op: 18 augustus 2017, 13:32:18 »
Complimenten Frits en team! (y)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1951
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #742 Gepost op: 19 augustus 2017, 13:00:34 »
Ik heb de wisselsteller maar eens neergezet. Altijd leuk voor het oog, maar er moet nog wel eerst een en ander constructiewerk gedaan worden voordat die aangesloten kan worden. Komende week worden de overige benodigde lange dwarsliggers gefabriceerd.

In het rechtdoorlopende spoor zie je nog een naad/lasplaat. Die naad wordt nog richting rechte spoor verplaatst (ca. 1 meter naar achteren) om enig conflict met de tong te vermijden. De rails wordt dus doorgesneden en nieuwe gaten moeten worden geboord.

IMG_1283 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1951
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #743 Gepost op: 20 augustus 2017, 13:27:45 »
Kijk, dat is nou zoals het op de club meestal gaat...Verlengde dwarsliggers zouden a.s. zaterdag (26 aug.) klaar zijn. Toen ik vanmorgen even en bakkie ging doen lagen ze er al. Zes dagen eerder dan verwacht. En de magneetboor komt woensdag of donderdag. Dus niet alleen een bakkie, maar weer aan de slag om alles op tijd klaar te hebben.

De wisselsteller is nu uitgemeten met het omgrenzingsprofiel (rode lijn, 60cm buiten de spoorstaaf). Er is dan nog eens circa 40 cm ruimte extra genomen.
IMG_1299b by Nulpunt0, on Flickr

Gaten voor de bevestigingsbouten uittekenen op de wisselsteller
IMG_1296 by Nulpunt0, on Flickr

Weg te slijpen stuk ivm aanslag van de tong
IMG_1297 by Nulpunt0, on Flickr

Morgen en dinsdag een stuk rails buigen tussen puntstuk en tong.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #744 Gepost op: 20 augustus 2017, 14:19:44 »
Zullen een van onze vakantie,s toch es op Terschellinger moeten plannen  :)

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #745 Gepost op: 21 augustus 2017, 08:39:01 »
Frits,


Echt amazing dit hele verhaal. Of eigenlijk moet ik zeggen: avontuur. Want zo leest het wel.

Vraagje van mij.
Werden die wissels destijds door de aannemers altijd ter plaatse in het werk gebouwd?
Wat gebeurde er dan met de materialen als de sporen werden afgebroken en vervoerd naar een volgende klus?

En dan een wat meer filosofische vraag.
Waarom waren er eigenlijk wissels nodig?
Als je niet hoeft om te lopen met de lok en je hebt maar 1 type goederenwagen kan je in principe zonder wissels toch?

Of zie ik dat verkeerd?
Dat jullie voor het toeristenverkeer een wat luxer railplan willen, snap ik wel natuurlijk.

Groet en succes met de club!

Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1951
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #746 Gepost op: 21 augustus 2017, 09:34:23 »
Hoi Hendrik (en andere lezers),

Ja, het voelt als een avontuur. Elke dag zijn er wel weer nieuwe ontwikkelingen en technische en menselijke uitdagingen. Daarom ben ik er ook zo vaak al zou het wel eens minder mogen. De trein dendert door en afspraken met derden moet je ook nakomen, dus een factor tijd/planning is zeker ook aan de orde. Maar het moet wel hobby blijven ! Meestal doe ik het werk in de ochtend. 's-Middags ben ik in principe thuis bezig. Gezinsleven, boodschappen  en lopen met de hond Floris moeten ook aandacht. Stilzitten, dat kan ik niet.

In de jaren 30 was smalspoor een universeel transportmiddel voor met name aannemers. Die gingen van klus naar klus. Je had veelal railramen van bv 5 meter (tilbaar door 2-3 man) en losse wissels. Je moet dus niet uitgaan van vaste trajecten, maar van verplaatsbare en toen was er ook de regel "tijd=geld". Wissels waren dus kant en klaar.
Maar het zal natuurlijk niet altijd zo geweest zijn. Altijd tussenvormen en was er geen wissel, dan bouwde je hem waarschijnlijk, net zoals ik nu.
Het railmateriaal uit WO2 is direct na de oorlog verscheept naar een aannemer in het huidige Rijnmond gebied.(zie eerder dit draadje) De locs en de wagens zijn nog een raadsel.

Enige tijd geleden heb ik met een metaaldetector het tracee naar de Noordzeekust afgespeurd. Niks, noppes, nul. Zoals ik al zei, smalspoor is verplaatsbaar. Ik stond er dan ook niet vreemd van te kijken dat ik niks vond. Leuk dat er nu op de Tiger wel wat is gevonden, lasplaat en een stukje opvulrails. Die zullen bij de demontage wel per abuis onder het zand zijn gekomen. Railstaven en dwarsliggers....te groot.

Omlopen moet je wel kunnen. Loc moet bij een helling altijd onderop lopen. Heb je twee hellingen achter elkaar.... Ik heb bij het uitgraven van het tracee dan ook zoveel mogelijk "hobbels" uit het landschap verwijderd. Zonder kan je in de duinen nooit, dus daar moet je gewoon rekening mee houden. Het gaat om de remcapaciteit bergafwaarts en niet om de trekkracht bergop.
Bij een exploitatie moet ik dus eerst aantonen dat alles veilig is. Een toeristisch personenlijntje staat dus vooralsnog niet in de planning. De doelstelling is om de logistiek bij het bouwen van de bunkers weer te geven. En daarbij moet je, gezien de toegangkelijkheid, al met heel veel  factoren rekening houden. Ik houd me bij de aanleg dan ook strak aan de regelgeving in de Wet Bijzondere Spoorwegen en aan de veiligheidnormen van HRN (Historisch Railvervoer Nederland).

Het railplan is natuurlijk geen 100% weergave van wat er destijds lag. Dat kan gewoon niet met de huidge infrastructuur en bestemmingsplannen. Maar ik maak wel een schematische weergave van bouwdepot naar bouwlocatie. En dan zit er een stukje tracee tussen waar destijds het spoortje wel gelegen heeft. En qua documentatie doe ik ook het nodig om alles te verantwoorden en te laten zien.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1951
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #747 Gepost op: 21 augustus 2017, 14:02:43 »
Vanmorgen kreeg ik bezoek van Sem Ewouds. Hij had een bodemvondst gedaan bij bunker G62 (een locatie waar al eerder spoorse zaken uit de grond zijn gekomen.) Ik zie grote overeenkomsten met een rollager van een draaischijf.

Zie foto 2 in het bericht van 4 augustus 2014:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42101.msg3221479308.html#msg3221479308

IMG_1315 by Nulpunt0, on Flickr

En passant heeft hij meegeholpen bij het buigen van de rails voor het wissel.
IMG_1309 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1951
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #748 Gepost op: 21 augustus 2017, 15:52:16 »
Men neme een rechte rails...

IMG_1307 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1308 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1311 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1310 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1314 by Nulpunt0, on Flickr

en het laatste stukje moet ik weer tegenbuigen want de mal past net niet.

IMG_1313 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 1951
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #749 Gepost op: 22 augustus 2017, 13:30:49 »
Aan deze rail mist nu een stukje...klopt.
IMG_1319 by Nulpunt0, on Flickr

Dat ligt nu op zijn plek
IMG_1320 by Nulpunt0, on Flickr

Het kleine stukje recht spoor ligt er nu ook.
Ik had ook voldoende over om er rails voor de dwangrails van te gaan maken.
IMG_1324 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1325 by Nulpunt0, on Flickr

Nu nog gaatjes boren en vastzetten