Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Verzekeren  (gelezen 3047 keer)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Verzekeren
« Gepost op: 19 januari 2012, 12:56:21 »
Mijn redelijk groot uitgevallen analoge Fleischmann H0 modelspoorbaan staat in een apart gebouwtje achter in de tuin. Voorzien van een klimaat- en vochtregeling, wat een maandelijkse aanslag is op de energierekening, maar dat terzijde.  (y)

Het grootste deel bestaat uit materiaal wat ik van mijn vader heb overgenomen en meer dan 50 jaar oud is met wat eigen uitbreiding in de laatste jaren, sinds de baan bij mij staat. Er staan nogal wat grote bomen in onze tuin en vorig jaar viel er bijna een dikke tak op mijn hobbyruimte, als een andere boom het niet had tegengehouden was dat een voortijdig einde geweest van een groot deel van de hobbyruimte en daarin staande modelspoorbaan, tijd om eens te gaan bekijken hoe dat zit met de verzekering.  ???

De ruimte zelf is tegen herbouwwaarde gedekt via de Opstalverzekering, maar de inboedel slechts voor de huidige waarde. Wij weten allemaal dat de meeste van onze dure aankopen niet echt waardevast zijn, of je moet wachten tot het weer antiek is, dus bij een totaal verloren gaan van de baan is dat een fors verklies. Mij werd aangeraden de hele zaak tegen heropbouwwaarde te verzekeren en dan moet je dus aan de slag met prijslijsten, internet, Google etc. en niets vergeten. Ook je tafels, verlichting, klimaatbeheersing (in mijn geval), regelaars, treinen, huisjes, boompjes en noem het verder maar op. Dit neemt enige tijd in beslag en dan is het schrikken wat er voor een bedrag tevooorschijn komt.   :o

De premie voor een verzekering op deze basis ligt uiteraard iets hoger, maar zeker met een onderkomen zoals ik dat heb tussen de bomen achter in de tuin de moeite waard. Misschien een idee voor andreen, vandaar dat ik het even onder de aandacht breng. Weet ook niet of alle verzekeringsmaatschappijen dit in hun pakket hebben, dus dat moet je even uit"Googelen".

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Verzekeren
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2012, 13:09:47 »
Mijn zaken staan op zolder van het huis. Mijn verzekeringsmaatschappij heeft de hobby ondergepracht onder de inboedelverzekering. Op de polis staat hier een vermelding van, dit omdat de inboedel vrij hoog is verzekerd ten opzichte wat normaal zou zijn.
Het enig wat ik "verplicht" ben is de inboedelverzekering te verhogen als de hobby "weer uit de hand is gelopen". Dus verhogen van de inboedelverzekering en aangeven dat het voor de hobby is.

Zo heb ik het voor elkaar gekregen met behulp van de tussenpersoon.
groetjes Dion

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Verzekeren
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2012, 13:31:42 »
Ja zo zit het bij mij ook in elkaar, de inboedel van het woonhuis en de hobbyruimte zijn met elkaar vergeleken en verzekerd is dat wat de meeste waarde heeft, dus in ons geval de Modelspoorbaan. Mede omdat mijn hobbyruimte los van het huis staat kon deze constructie betaalbaar blijven, want de kans dat zowel het huis als de hobbyruimte totaal verwoest wordt is nihil. Misschien rond 21 december, maar dan hoef ik ook niets meer op te bouwen.  ;D

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re:Verzekeren
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2012, 15:20:42 »
Aan de verzekering wordt meestal pas gedacht wanneer het te laat is of wanneer je tussenpersoon al gestopt is met werken ;) Slim om er een topic over te openen, zo bedacht ik me dat het wel eens tijd werd om een brandblusser in huis te halen met alle elektrische apparatuur in het huis.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re:Verzekeren
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2012, 15:42:55 »
Slim om er een topic over te openen,

Ach dit onderwerp is de laatste jaren al vaker voorbij gekomen, dus om de hele discussie over wat is wijs weer opnieuw te gaan voeren ...  :-\

Gr.
Eric
Gr.
Eric

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Verzekeren
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2012, 16:20:42 »
Aan de verzekering wordt meestal pas gedacht wanneer het te laat is of wanneer je tussenpersoon al gestopt is met werken ;) Slim om er een topic over te openen, zo bedacht ik me dat het wel eens tijd werd om een brandblusser in huis te halen met alle elektrische apparatuur in het huis.

Hopelijk toch geen goedkope poeder blusser?  :o
Die geeft na gebruik nog veel meer nevenschade dan de iets duurdere schuimblusser.
Schuim ruim je naderhand zo op, poeder gaat overal inzitten en vreet je printplaten aan waardoor je alles wat niet door brand verwoest is als nog weg kan gooien of vernieuwen.

Mijn hobby is ondergebracht in een kostbaarheden verzekering.
Juist niet bij de inboedel verzekering, omdat er bij een inboedelverzekering eerst het gene vergoed wordt wat je het meest nodig heb (zo genoemde eerste behoefte) en als laatste de hobby, omdat dit maar bij zaak is. :'(
Daarom juist een kostbaarheden verzekering. Dan maar iest meer kwijt, ipv ellende naderhand.
Wel wil de verzekeringsmaatschappij graag weten wat je zoal heb. (in mijn geval de Reaal, eens in de 2 jaar).
Gewoon even een tabelletje maken met zo veel rail, zoveel aan loks al dan niet met geluid, zoveel aan treinstellen, zoveel aan wagons en rijtuigen (vergeet je poppetjes en binnenverlichting niet), zoveel aan huisjes, zoveel aan travo`s, decoders, bovenleiding, enz, enz.
Het is even een klusje  ;D maar dan weet je dat je goed zit.
En wel even rekening houden met je verlanglijstje bij het verzekeren is wel raadzaam. (y)

Ook is het handig om na te gaan of je materiaal verzekerd is als je naar beurzen gaat of naar een modelbouwclub.

Succes Richard.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re:Verzekeren
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2012, 17:00:54 »
Dan zal je het toch tegen nieuwwaarde moeten verzekeren anders krijg je er na een jaar of 5 ook niets meer voor terug omdat het als is "afgeschreven"  ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Verzekeren
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2012, 19:52:51 »
Herbouwwaarde is altijd nieuwwaarde, dus de kosten van een nieuw onderkomen via de opstalverzekering betekend dat een aannemer een gelijk onderkomen neerzet met daarin de noodzakelijke zaken als elektriciteit, verwarming etc. Voor het herbouwen van je modelspoorbaan wordt het bedrag uitgekeerd waartegen je bent verzekerd, uiteraard moet je dat regelmatig controleren om te voorkomen dat je onderverzekerd bent. Het is dan aan je zelf om het geld te gebruiken voor het opbouwen van je modelspoorbaan met nieuwe- of gebruikte spullen of er helemaal iets anders mee te doen. Uiteraard kan dit verschillen per maatschappij, maar dat staat in de polis en die moet je goed lezen. ook de kleine lettertjes.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Verzekeren
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2012, 20:10:24 »
Juist niet bij de inboedel verzekering, omdat er bij een inboedelverzekering eerst het gene vergoed wordt wat je het meest nodig heb (zo genoemde eerste behoefte) en als laatste de hobby, omdat dit maar bij zaak is. :'(

Vind ik persoonlijk ook de enig juiste volgorde.  ;D
Als mijn huis affikt, heb ik een nieuw huis nodig. Die hobby komt wel, begin ik gewoon overnieuw.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Verzekeren
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2012, 06:27:25 »
Vind ik persoonlijk ook de enig juiste volgorde.  ;D
Als mijn huis affikt, heb ik een nieuw huis nodig. Die hobby komt wel, begin ik gewoon overnieuw.



Juist niet bij de inboedel verzekering, omdat er bij een inboedelverzekering eerst het gene vergoed wordt wat je het meest nodig heb (zo genoemde eerste behoefte) en als laatste de hobby, omdat dit maar bij zaak is.

Dat bedoel ik dus dat het per verzekeringsmaatschappij verschilt wat en hoe ze uitkeren. Mijn verzekering betaalt het totaal verzekerde bedrag uit bij volledig verloren gaan, als een deel verloren gaat wordt bekeken wat de werkelijke schade bedraagt.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Verzekeren
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2012, 08:50:04 »
Bij mij is de zaak apart in de verzekering opgenomen. Voor de administratie heb ik een aantal foto's gemaakt van de div loks en wagons ( met doosnrs ) en deze bij de tussenpersoon achtergelaten.
 
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Verzekeren
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2012, 08:55:57 »
Goed idee om er foto's van te maken, moet ik ook eens gaan doen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Verzekeren
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2012, 09:08:53 »
Dat bedoel ik dus dat het per verzekeringsmaatschappij verschilt wat en hoe ze uitkeren. Mijn verzekering betaalt het totaal verzekerde bedrag uit bij volledig verloren gaan, als een deel verloren gaat wordt bekeken wat de werkelijke schade bedraagt.

Mijn verzekering ook. Maar het verzekerde bedrag en dus de premie is erop gebaseerd dat bij volledig verlies van huis en inboedel alleen noodzakelijke dingen onmiddelijk kunnen worden vervangen. Treintjes horen daar in mijn beleving niet bij. Worden ze gejat dan krijg ik de dagwaarde vergoed, zal niet al teveel zijn.
Kijk, als die treintjes op de een of andere manier verloren gaan, dan zou ik dat vanzelfsprekend heel vervelend vinden, maar ik hoef ze ook niet zo nodig onmiddelijk te vervangen voor zover dat al mogelijk is. Ook dat zal voor iedereen verschillend zijn, maar het is altijd goed om even na te denken wat je wel of niet wil verzekeren in dit leven. Die 2200 die ik 30 jaar geleden met mijn oma voor mijn eindexamen kocht in een winkeltje bij haar om de hoek dat al lamg niet meer bestaat, zou ik wel willen vervangen. De Sprinter die mijn vader stiekum voor mij bestelde ook. Maar ja.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2012, 09:11:08 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Verzekeren
« Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2012, 09:13:49 »
Het is buitenland weliswaar, maar hier in Denemarken heb je de mogelijkheid om binnen je inboedelverzekering verzamelingen die een bepaalde waarde vertegenwoordigen 'apart' te zetten. Ik heb een collectie spoorwegpenningen die je, behoudens een paar exemplaren op Marktplaats, eigenlijk alleen op veilingen tegen komt. Met alle daarbij behorende hoge kosten. Deze staat nu dus als aparte groep verzekerd. Mijn collectie spoorwegfoto's is onvervangbaar en daarom niet als aparte verzameling opgenomen. Ik heb maar een paar modellen, die zijn ook niet als aparte collectie opgenomen.

Eelco