Doel:€250.00
Donaties:€214.50

Per saldo:€-35.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin / Trix, nieuws van de fabrikant. door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:34:02
Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0) door tothebeach
Vandaag om 08:25:20
Modeltreinen tuffen de winkel uit (RTV Dordrecht) door HuubvG
Vandaag om 07:54:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 06:52:06
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 06:50:37
Bahnstrecke 5867 door Falcon10
Vandaag om 06:46:20
Kalender 2022 door Martijn193
Vandaag om 06:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 00:28:15
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
Vandaag om 00:01:26
Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig? door Klaas Zondervan
17 januari 2022, 23:40:02
Frans loodsje et cetera door NS1220
17 januari 2022, 23:30:22
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
17 januari 2022, 23:25:05
NextGen de virtuele loksound 5 simulator download (update) door D_Loc
17 januari 2022, 23:21:36
Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald? door rjr
17 januari 2022, 23:16:21
BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530 door Tedo
17 januari 2022, 23:00:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
17 januari 2022, 22:53:42
Antieke Marklin loc, hulp met identificeren? door sncf231e
17 januari 2022, 22:53:06
Rondom Charlois door Hans Reints
17 januari 2022, 22:51:30
Micro Modelbouw Nederland door EricZmS
17 januari 2022, 22:31:03
Baanbouw Bosje77 door bosje77
17 januari 2022, 22:27:15
Diorama Schiehaven, Rotterdam door BlindeVink
17 januari 2022, 22:10:27
Best verslavend … door H0ppakee
17 januari 2022, 22:05:54
Vreemde rails in Hardinxveld-Giessendam door MOVisser
17 januari 2022, 21:49:11
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door hooidonk
17 januari 2022, 21:47:45
Communicatiefout tussen 3e module DR4088 GND( Digikeijs) en Märklin CS3 plus door Ruud van der Sluijs
17 januari 2022, 21:44:07
VERPLAATST: Re: Minitrix 2022 door Bert van Gelder
17 januari 2022, 21:35:00
VERPLAATST: Artitec 2022, nieuws van de fabrikant. door Bert van Gelder
17 januari 2022, 21:34:08
VERPLAATST: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant. door Bert van Gelder
17 januari 2022, 21:33:32
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
17 januari 2022, 21:21:45
De fabriek - Spoor 0 door Luit
17 januari 2022, 20:59:18
  

Auteur Topic: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul  (gelezen 77562 keer)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 640
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #240 Gepost op: 20 juni 2021, 08:56:06 »
Gempo staat voor gemeente politie. :police:
Het tweede busje DN-70-73(blauw) is typisch Rijkspolitie. (Opschrift MJ, rode reflectiehaken, klein bordje rijkspolitie).
Het blauwe busje met spijl in de voorruit op jullie baan is een T1 geproduceerd 1950-1967.
Voordeel van de inzet van een HY is dat ze heel erg lang in gebruik zijn geweest zodat ze in diverse nostalgische tijdperken correct zijn.
Als je begin 70-er wilt dateren dan is een HY met knaloranje striping correct. Het door jou bij geplaatste model moet dan nog wel aangepast worden daar de dakopbouw en zwaailichten niet conform zijn.
Kijk maar eens op https://politievoertuigen.nl/Rijkspolitie/Citroen%20HY.html
PS Heb sinds gisteren het vermoeden dat ik voor de herstyling dicht bij de bron zit😉.
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2021, 09:02:19 door RikM. Reden: Link toegevoegd »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1329
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #241 Gepost op: 02 september 2021, 02:35:49 »
Alleen maar bouwen is niet leuk dus zo wordt donderdags gereden en getest of alles goed werkt.
Daar het vrij rijden is  kan alles aangetroffen worden op de baan.




url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0059-Medium-61301816a2e63.jpg][/url]


Bovenleidingsportalen staan al,maar nu nog de demontabele draad en ook hier is het wachten op levering,
Echter geheel  tevreden is de bouwer niet en wil nog dunnere draad gebruiken.

n spoorafdeling bekabeling loopt weer op toeren en das te merken aan de 100meter rollen draad


marklinbaan   ligt nog altijd stil

Ook goederenspoor bij wijlre wordt gebruikt.
Station wijlre werkzaamheden.
Het straatgedeelte wat ik grijs geverfd had  zal binnenkort lichte kleur split krijgen (dunne balast),echter ben het wachten dat leverancier materiaal uitlevert.
Groenvoorziening bomen worden nog geplaatst,evenals figuurtje nog geplaatst moeten worden,
Loods moet de vloerplaten nog geverfd worden.
Stationsgebouw wijlre dak wordt opnieuw aangepast.
Perron project schoonmaak herstel staat ook nog op programma.
zondag 12 september is gedeeltelijk open dag bij carbon6 en onze club zal hier ook aan deelnemen van 11uur tot 17uur,u bent van harte welkom of op de kunstmarkt die er ook plaats vindt
adres carbon6 (oud cbs gebouw)
kloosterweg 1 heerlen 
naast het ns station bijna

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 345
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #242 Gepost op: 02 september 2021, 08:17:14 »
Goed bezig.

Gr. Bert.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1329
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #243 Gepost op: 12 september 2021, 03:58:34 »
Thanks bert.
Weet jij of er nou loc gestationeerd was vroeger in wijlre destijds voor de goederen?
groet dennie

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 345
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #244 Gepost op: 12 september 2021, 08:10:52 »
Nee Dennie. De wagens die voor Wijlre bestemd waren werden ter plekke door de locomotief van de goederentrein uitgerangeerd.
Een andere mogelijkheid is dat dit in Simpelveld gebeurde en daarna naar Wijlre werden gebracht.
De hop die bestemd was voor de brouwerij en de fruittreinen waren de belangrijkste producten, maar ook kolen en producten voor de landbouw.

Gr. Bert.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1329
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #245 Gepost op: 28 november 2021, 17:14:35 »
Sinds 4 weken ligt het rijden stil op donderdag en wordt de donderdag dus ook gebruikt voor het om/verbouwen van repareren van de hoofdbaan
De planning was eerst dat we  de 4 adventsweekenden in  kerkrade zouden staan te samen met club e.a.c.h,locatie niet duidelijk of oude gemeentehuis of het contineum.
Als snel werd door organisatie al gemeld dat de  vier weekenden terug waren gebracht tot 2 weekenden.
Inmiddels is al besloten door onderbezetting leden  niet deel te nemen,trots alle leden ingent zijn  is de besmetting te groot .
Een ander clublid(een van rijteam) had al aangegeven zolang er verbouwd werd donderdag niet te komen,wel naar de andere club in maastricht de percee,een week later helaas kreeg hij woensdag slecht nieuws er bleek een lid besmet te zijn met corona en hij moest zich dus ook laten testen en was dus raak,
Ook de treinenbeurs die onder in de zalen zou plaats op 14 november was al geannuleerd en misschien in april binnen of juni/september dan buitenbeurs in de overdekte parkeergarage..
Gelukkig hebben we in september de atletiek vereniging kunnen ondersteunen met hun  hardloopwedsstrijd door middel van parcour helpen opbouwen, bewegwijzering tijdens de loop en parcour markt helpen opruimen,hiervoor krijgen we een vergoeding in clubkas.
Hoe ziet de planning er nou verder uit?
 Gepland is de viering van de spoorlijn sittard-herzogenrath 125 jaar dit zou dan in maart plaats vinden georganiseerd door heemkunde vereniging de heerlijkheid  ;D
Precieze planning nog niet helemaal duidelijk maar wij zouden dan met 5/6 banen deelnemen
Club e.a.c.h met hun fremobaan mogelijk zelf kunnen mee kunnen rijden digitaal
Bert senden met collega diverse modellen.
Zo nu terug naar onze eigen baan
Marklin baan nog altijd stil.
Nspoorbaan werd verder gewerkt maar inmiddels ook tijdelijk stilgelegd werkzaamheden.
ho baan helaas is te melden dat het bedrijf dat ons 100printplaten zou maken voor de omschakeling naar servobesturing niet kan leveren.
We zijn gemiddeld met 4/a 5 personen nou het hobby-in, ieder zijn gedeelte of het nou boven of onder baan is.of werkplaats.
De tuinman is begonnen aan winter-reces en is te merken 2 karretjes nodig voor zij tuinspullen

O ja de foto van de politiewagen hoort hier niet te liggen maar was een discussie tussen tuinman en mij geweest.
De electroman heeft in auto 4 micro leds ingebouwd die echt rondom knippert en in de tweede citroen politiewagen komt een orange knipperent ledje in,tevens is rick (heb toen oproep gedaan voor decal aanbrengen gedaan)ook met brandweerwagen voortgang niet bekend
PLannen ambulance auto ?
Ook bij onze club is 1 werkkarretje gevaarlijk of drop of anders lekker ligt erop ;D :police:

Inmiddels is clublid raymond ook we met zijn baan begonnen te verbouwen  een ho--e baan

en raymond ook bezig met de overweg in keerlus 2 bekend als de boerderij-keerlus.

Bovenleiding hoe ziet het hieruit dan is er voortgang dan geen reden is materiaal niet/slecht leverbaar,




Helaas is er ook  een clublid geweest dat even niet oppast en zo voorsein sloopte,kan gebeuren nieuwe is al gemaakt door giel

En ik dan? Heb taak gekregen voor de afsplitsing naar heerlen bekabeling aan te passen zodat keerlus achter bak 24 past


hier moet de stoeptegels nog gedeelte vervangen worden visgraat patroon.maar nog niks geleverd wacht nog op materiaal.
Voor nu  de groeten uit heerlen

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #246 Gepost op: 30 november 2021, 13:49:05 »
ho baan helaas is te melden dat het bedrijf dat ons 100printplaten zou maken voor de omschakeling naar servobesturing niet kan leveren.
Daar zijn toch alternatieven voor? Google maar eens op: 'servo besturing'. DTS helpt je beslist verder. Zelf gebruik ik een OC32. Daar kun je (o.a.!) 32 servo's op aansluiten. Kost ca. € 100. En € 32 voor de koppeling (U485J) tussen pc en het systeem van OC32. (Zie ook mijn onderschrift.)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1329
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #247 Gepost op: 01 december 2021, 21:19:21 »
martin.We zijn al het kijken voor andere bedrijf,hier in het gebouw zit nog zon bedrijf.
Wij rijden niet digitaal en doen geen  besturing via de computer,maar via 3 centrale(was eens6 besturingskastjes) besturingspaneel,te weten
 eys keerlus 1 enkelspoor
wijlre waar gekruist wordt van enkel naar dubbelspoor met goederenaanssluiting
schin op geul dubbelspoor keerlus 2 aftakking heerlen.
Op de kosten moeten we sowieso letten huur ruimte moet ook betaald worden en we hebben ,maar 13 /14leden

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1329
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #248 Gepost op: 15 januari 2022, 00:53:49 »
Afgelopen paar weken werd er niet gereden en dat geeft even meer tijd voor bouw/reparatie team om baan weer alles actief te maken goed kunnen nakijken.
LAten we beginnen bij bak 9 inrijder wijlre komend vanaf schin op geul.
Het voorsein was led kapot gegaan  en aandrijving wou niet meer,de eletronicus giel komt aan de bemo aandrijving het springt gewoon uit elkaar.
We hebben nou afgesproken geen witte leds meer in  de seinen te zeten maar duo leds dus bij hoofdsein rood/groen en bij voorsein groen oranje .
Dus dit voorsein is hiermee ook uitgerust en komende week zal andere motor onder gebouwd worden.
Ook de trekdraad bij kruiswissel zal nog geplaatst worden,momenteel wordt er gepast en gemeten of locs en wagons er veilig voorbijkomen dekselhoogte trekkast.

De overweg op bak 8 werkt ook weer zij het met eigen wil,bij de eerste keer inschakelen gaat1 boom dicht,de andere slaat na 5 seconden erna dicht,dan maak je hem open beide tegelijk ,dan sluit je hem en beide overwegbomen doen nou wat ze tegelijk moeten doen.
De ontspoorblok op bak7 is gekoppeld aan de wissel en werkt goed alleen het bijbehorende lantaarn lampje kapot en draaide heel slecht, wordt gereviseerd.

Het stationsgebouw van wijlre krijgt iets andere verlichting en ook dak wordt iets langer.

Doordat gebouwen vaker verbouwdt worden maar tekening niet  alles vermeld komt het weleens tot gokken hoe station ruimte ingedeeld zijn.
Inmiddels is onze tuinman flink actief en ik ben benieuwd als hij dadelijk gepensionerd is of de geraniums ook zo goed groeien



Ook de aannemer is flinke klus bezig en wel de poten van de baan woren verbeterd in plaats losse plaat onder stelbout zit nou schijf aan de bout gelast voor goede/betere afstelhoogte bak.

Helaas zal dit werk even onderbroken moeten worden.daar  hij afgelopen maandag een pacemaker ingezet  gekregen heeft en moet dus nu even rusten.hij baalt er wel van.
Bij eys zijn de motoren (met bijspan) vervangen voor een auto

Tja schilderen in open lucht trekt altijd bekijks.
[/ur
[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF0188-Medium-61e20cf459d70.jpg]


Sjakie staat inmiddels al te wachten bij  de (flodder)overwegte wachten op de filmploeg.

Binnenkort komt een filmteam van wdr aachen filmopnames maken van onze baan.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2022, 13:24:55 door dennie »

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4756
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #249 Gepost op: 15 januari 2022, 08:50:02 »
Wat een mazzel dat jullie in de kerstvakantie konden hobbyen. Wij hadden dat ook gepland maar het bestuur zei dat het clubgebouw dicht moest van Rutte en cornuiten :(

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1329
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #250 Gepost op: 15 januari 2022, 11:57:35 »
Wij zijn niet dicht gegaan,maar wel voorzorgsmaatregelen genomen.
De vorige lockdown werkten we met dagschema wie er mocht komen max 2 personen per dag.
Huidige lockdown goed overlegd wat we gaan doen,een HOBBY IS EEN HOBBY,je moet iets kunnen doen
Om binnen te komen heb je code parkeerplaats nodig en dan nog pas voor deur en dan mag je ons ook nog zoeken in  het megacomplex staan nergens aangegeven.
Besmet kan iedereen worden, we weten van elkaar inge-ent zijn  en bijna iederen boosterprik  heeft en belangrijkste afstand kunnen houden en luchten.
Daarom ook max 3/4 mensen die op verschillende plekken werken hobbyen,de ene in de werkplaats de andere onder de baan de andere in wijlre en weer andere in schin op geul.
Daarnaast voel je niet goed kom je ook niet,besmet geraakt op andere plek niet komen eerst testen laten.
Daarnaast staat de n spoorbaan in ander andere ruimte deze leden komen even niet en dan marklin baan weer in aparte ruimte, deze leden hebben zeer hoge leeftijd(1933) andere lid ook  zoiets en deze hebben zijn niet ingent en hebben te kennis gegeven niet komen

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #251 Gepost op: 15 januari 2022, 20:37:30 »
Goed geregeld.  (y)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.