Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen  (gelezen 138400 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #315 Gepost op: 09 december 2018, 22:42:04 »
Hallo,
Wat je bij mij op de foto ziet zijn kleine dunne soepele decoderdraden van een halve mm dik die op de decoder aansluiten.
Het lijkt wel installatie draad, maar dat is niet zo. Zo kun je ook zien hoe klein alles in verhouding is.

Wim Mesu

 

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #316 Gepost op: 22 december 2018, 18:27:59 »
Hallo
Welke NS100 Oersik wil jij onder de kerstboom?  :angel:



Achter elkaar: de NS100 in schaal Ho, in schaal 0 en in schaal 1.
Hier nog een keer van bovenaf gezien. Leuk he?



Op een beurs dit voorjaar kreeg ik hoog geëerd bezoek van bouwers van grotere schalen. Daarvoor hartelijk dank.
De daarbij gemaakte foto's wil ik je niet onthouden.
(Ik kan alleen de vraag naar Ho modellen voldoen.)

In ieder geval iedereen fijne dagen toegewenst en de beste wensen voor het nieuwe jaar.
En dat we nog een beetje door kunnen bouwen.  :P

Wim 




« Laatst bewerkt op: 22 december 2018, 22:44:15 door WimM. Reden: verbeterd »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #317 Gepost op: 22 december 2018, 18:46:31 »
Leuk Wim!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #318 Gepost op: 02 januari 2019, 15:52:49 »
Ja, een Oersik is leuk.



Heb je geen Oersik onder de kerstboom gekregen, dan kun je er natuurlijk nog gewoon één kopen.
In bouwkit vorm of gebouwd. (het goede voornemen voor dit jaar)



Nog de beste wensen voor 2019 (y).
Wim Mesu

 
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2019, 17:11:54 door WimM. Reden: plaatjes erbij »

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #319 Gepost op: 02 januari 2019, 17:22:11 »
Mooi Sikje

En ook een goed, gezellig, gezond maar vooral spoors 2019

Groet
Harald

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #320 Gepost op: 19 januari 2019, 02:19:38 »
Hallo,

In een berichtje van 6 November j.l. heb ik toegezegd een opsomming van mogelijke oorzaken van het mogelijk niet direct goed lopen van de aandrijving van de loc op te geven. Belofte maakt schuld. Ik heb dat lijstje al een tijd, dus vort met de geit. >:(

Er zijn 3 componenten bij de aandrijving betrokken: de motor met tandwiel, de langs-as en tot slot de wielassen, die dus het zwaar lopen kunnen veroorzaken.

Om met de laatste te beginnen: de wielassen lopen te zwaar.
De oorzaken kunnen zijn: vuil in de lagers, te weinig smering of droog lopen, te kleine boring van de lagers, de lagers worden scheef gedrukt door de opsluiting, de wielen klemmen teveel opzij tegen de lagers, één of meerdere wielen lopen niet vrij van de remmen (kortsluiting) en als laatste één of meerdere wielen maken kortsluiting tegen de kap (metaal: sommige decoders kunnen hier niet tegen :'(.)
Vuil of corrosie op de wielen is natuurlijk ook niet goed. NiSi kan ook dichtslaan, ook op de stroomafnemer-vlakken aan de wielen.

De langs-as oftewel de vliegwielas loopt te zwaar.
Een mogelijke oorzaak kan zijn: dat de lagers niet goed uitgelijnd zijn, dat de samenstelling op de as: de wormen, bussen, tandwiel en vliegwiel samen te lang zijn om tussen het voor- en het eindlager te passen.
Met het gevolg dat het geheel klemt. Remedie: een worm of een tussenbus of een lager inkorten.
(Te veel speling op de langs-as op te vullen met ringen in onderdeel 15, aan de "poten")

Nog een reden: Het grote tandwiel loopt tegen de bodemplaat aan. Put uitfrezen.

Wat ook een heleboel aanlopers kan veroorzaken is het vliegwiel: Oorzaak het vliegwiel zit niet op de goede positie, of het vliegwiel loopt ergens aan in al de doorvoeringen: op de buitendiameter of zijdelings. Er zit ergens vuil in de doorvoeringen of de as is krom of het vliegwiel is excentrisch waardoor het aanloopt.
Wat ik ook wel eens gehad heb: het vliegwiel liep aan in de midden-opbouw van de cabine, met het handwiel.
Kijk waar aanloopsporen te zien zijn. Remedie: gat in de bodemplaat zijdeling verder afschuinen. Is nogal krap ontworpen. Ook in de zijdelingse uitsparingen kan dit het geval zijn.

Ook kan de korte tussenbus, tussen vliegwiel en achterste worm, aanlopen in het tussenlager wat in tussenschot C zit. De aandrijving zit dan wat gebogen / krom in elkaar. Netjes werken.

Veel van dit alles is terug te voeren op het feit dat het allemaal erg krap is in de kap van een Oersik 1 op 87, om er zo'n complete aandrijving te huisvesten. Het is niet moeilijk of onmogelijk maar goed uitmeten en steeds passen.

Tenslotte de motor:
Problemen kunnen zijn: de motor loopt droog (smering) of de tandwielen hebben te weinig of geen speling of een tandwiel slingert excentrisch, of er zit vuil in de tandwielen of lijm in de lagers.
Ook kan het zijn dat het schot waar de motor op gemonteerd is een beetje naar achteren gebogen is, waardoor de tandwielen te veel tegen elkaar drukken. Remedie: dit schot een beetje naar voren buigen.
Ook kan de hart op hart maat tussen motoras en langsas iets te kort zijn geworden bij het insolderen van motorschot, waardoor tandwielen in elkaar drukken. Remedie: motor verzetten door het middengat en de 2 schroefgaten in het motorschot naar boven een weinig uit te frezen of met een scherp mesje uitschrapen.

Dit is het zo wel een beetje van mijn kant. Heb je nog aanvullingen, graag hierbij aangeven a.u.b..

Zorg ook dat de pendel-as goed vrij kan bewegen. Kom je na het aanschroeven van het sluitstuk tot de conclusie dat de pendelen te zwaar gaat, dan kan het al helpen dat je de lip van onderdeel E met het tussenlager een beetje naar binnen duwt, in het pendelas blok.
Verder kun je ook als remedie de dubbel dikke lippen, met schroefdraad er in, afvijlen, zodat het gehele deel, het pendelas blokje, korter wordt en deze makkelijker beweegt.

Ook kan gebeuren is dat decoders verkeerd op de motor zijn ingesteld. De loc kan dan soms zelfs gaan hikken of stotteren.
Ook kan de motor daardoor heet gaan worden.

Bij vragen of opmerkingen? Hier graag aangeven.
Met vriendelijke groeten,

Wim Mesu

 
 
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2019, 01:13:27 door WimM. Reden: beter leesbaar »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #321 Gepost op: 20 februari 2019, 19:25:17 »
Hallo,

Mededeling:
Als je eens heb voorgenomen om ooit nog eens een kant en klaar gebouwde Oersik in Ho van me te kopen, dan is het nu de hoogste tijd.
Ik heb een kleine serie te bouwen locs onderhanden. En als die klaar is bouw ik ze niet meer kant en klaar, want ik wil nu eindelijk eens wat anders gaan doen.
Ik wordt nog eens een Oersik  :P  ::)  >:(  Bèèè.

Hoe ziet hij er ook weer uit?



Een paar locs zijn al bestemd/gereserveerd en één is voor mezelf.
Een paar locs zijn nog beschikbaar. Ik moet ze nog spuiten, dus de uitvoering en kleur is nog bespreekbaar. Donker(NS)groen is ook mogelijk.
Kan ik me eindelijk eens volledig aan opvolgers gaan weiden.

Groeten, Wim
 

StefB

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #322 Gepost op: 20 februari 2019, 19:39:55 »
Hallo Wim,

Hoe kan ik zo'n mooie Oersik bestellen?

Groet, Stef

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #323 Gepost op: 20 februari 2019, 22:03:33 »
Hallo Stef,

Als je mij een persoonlijk berichtje stuurt komt er direct een antwoord.
Wacht ik stuur je er één. Hierop kun je je wensen kenbaar maken in een reageer-bericht.

Groet Wim


sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #324 Gepost op: 21 februari 2019, 07:34:55 »
Kan ik me eindelijk eens volledig aan opvolgers gaan weiden.

Ik kan niet wachten Wim!  (y)
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #325 Gepost op: 01 mei 2019, 23:52:12 »
Hallo,

Terwijl ik de hand leg aan de laatste gebouwde Oersikken, heb ik toch nog wat nieuws.  ???
Een corelessmotor-aandrijving met snaar op de aandrijfunit van de Oersik.



Ik ben er met veel scepticisme aan begonnen, met zo ongeveer van we zien wel of het lukt.
Maar nu het uitgeprobeerd is ben ik erg enthousiast over deze combinatie, omdat het zo goed draait.
Een bijkomend voordeel is ook dat het weinig lawaai maakt. En het trekt minstens net zoveel wagons als de oorspronkelijke tandwiel uitvoering.  (y)





De motor is van Nigel Lawton: een 10 x 12mm Minimotor, waarvoor ik een adapter maak om hem op het frame te kunnen monteren.
De snaar is eveneens van Lawton, 10mm. Volgens zijn site komen de snaren van audio- en video apparatuur en hebben ze een lange levensduur.
Ook ontwikkelen ze geen geen geheugen-vorm, na lange stilstand, als je ze niet meet dan met 10% stretch belast. Rechthoekig van doorsnede.
De snaarschijven hebben een gewone V-groef van 90 graden en een diameter van 10 en 3.5 mm uitwendig



De motor werkt ook goed op een Esu Lopi 4 Micro decoder, de inbouw daarvan gaat ook nog net goed. Verbindingen met  krimpkous. Klein maar fijn.
De site van Nigel is: www.nigellawton009.com voor wie er verder op wil kijken.

Tot zover dit bericht. Mvrgr.

Wim Mesu

« Laatst bewerkt op: 02 mei 2019, 13:25:54 door WimM. Reden: andere foto »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #326 Gepost op: 02 mei 2019, 22:31:14 »
Hallo,
Ik krijg wel eens een vraag of er een 3 rail versie van is. Het antwoord van mij is: nee.
Er zijn een paar redenen voor aan te geven. Ten eerste is de as-afstand erg kort, iets meer dan 28 mm.
Ten tweede, de loc heeft erg weinig ruimte onder de loc. In de loc is helemaal geen ruimte om nog wat extra's kwijt te kunnen.
Ten derde: de loc is door zijn kleine afmetingen al niet zwaar. Zo niet te zeggen: hij weegt erg weinig. Ondanks dat kan de loc in 2 rail uitvoering nog best veel trekken.
Dat doe je weer voor een groot deel te niet als je er een sleper onder gaat hangen door wrijving en opwaartse druk.

Maar zeg nooit nooit.
Als je er zelf iets van een middensleper, geheel wrijvingsloos en zonder opwaartse druk, er onder kan fabrieken, kan je er in principe een drierailloc van realiseren.
De wielen zijn door kunststof spaken onderling geïsoleerd. Ik weet alleen hoe het dan met de omschakel-decoder moet gaan. Daar heb ik geen kijk op, ben 2-railer.
Die zou niet groter dan een ESU Lopi4 Micro mogen zijn. Die past er wel goed in. Ergens anders  is er geen ruimte meer over. Hij zit bere vol.

Met vriendelijke groeten,

Wim Mesu
« Laatst bewerkt op: 16 november 2020, 17:01:36 door WimM »

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #327 Gepost op: 02 mei 2019, 23:19:55 »
Ze zijn werkelijk prachtig (y) het is dat het budget momenteel even (nog) niet toelaat, anders wist ik het wel.
Groeten Jake

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #328 Gepost op: 03 mei 2019, 17:01:13 »
Hallo,
Niet al te lang meer uitstellen. Het kan nog wel, maar het eind van de van sets komt in zicht. 
Er bestaat wel zoiets als "gespreide betaling". ;D
Je koopt eerst een bouwset a €215,- compleet. Wel messing hè.  8)
Daarna gaat dat set naar de bouwer en als dat klaar is, na een aantal maanden, volgt de overdracht.
De afbouw kost €150,-. Extra opties kosten €50,- voor decoder met inbouw, hetzelfde voor kort koppelmechanieken + koppelingen.
Snaaraandrijving €15,- extra. Inzicht in de geheimen, voordat de indruk: onbetaalbaar wordt gewekt.  :angel:
Nog vragen, stel ze mij.
Wim Mesu

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #329 Gepost op: 25 mei 2019, 00:42:30 »
Mooi werk (y),

Ik vroeg mij al af hoe de opvolging van de minimashima's geregeld zou worden. Mini klokanker dus!

Ik moet nog elfendertig projecten afmaken, waaronder deze mooie kit en de 2000. En aan de kits ligt het echt niet, die passen prima met duidelijke bouwinstructies. Tegen de tijd dat die van mij af is bestaan er LokSound 12 decoders die er in passen hoop ik :P

Mvg,

Robert