Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Jeronimos
Vandaag om 15:56:35
Bisonkit verdunner door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:33:46
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
  

Auteur Topic: Het Utrechts Archief  (gelezen 3512 keer)

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Het Utrechts Archief
« Gepost op: 14 december 2011, 13:04:13 »
Zijn er hier ook forummers die wel eens gebruik hebben gemaakt van hetutrechtsarchief.nl ?

Ik ben benieuwd hoe dat werkt
Als je iets via internet gevonden hebt... kunnen ze dat dan scannen en toesturen/mailen?
Heb namelijk twee stukken gevonden die voor mijn baan wel erg interessant kunnen zijn

Stukken (lees 4 tekeningen)  van de aanleg van het emplacement, en 2 bestektekeningen van de gebouwde spoorbrug...

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:Het Utrechts Archief
« Reactie #1 Gepost op: 14 december 2011, 13:13:40 »
Van foto's weet ik dat je ze kunt nabestellen. Kopietjes van emplacementstekeningen zal ook wel kunnen, gok ik zo. Kwestie van even contact opnemen, lijkt me.

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re:Het Utrechts Archief
« Reactie #2 Gepost op: 14 december 2011, 13:39:16 »
De tekeningen en foto's kun je down-loaden nadat je een account hebt aangemaakt. De te downloaden bestanden kosten punten en die moet je eerst betalen, dit wijst zich vanzelf.

Als je er heen gaat moet je even contact opnemen. Ze hebben 2 locatie's en niet alles ligt nog daar. Je moet wel weten welke locatie je moet wezen.

Ze hebben ons ook goed geholpen met het zoeken naar tekeningen voor de paardentram door Jutphaas. En daar hadden we niets van gevonden en was er wel.

Succes René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Richard_NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re:Het Utrechts Archief
« Reactie #3 Gepost op: 14 december 2011, 13:48:14 »
De tekeningen en foto's kun je down-loaden nadat je een account hebt aangemaakt. De te downloaden bestanden kosten punten en die moet je eerst betalen, dit wijst zich vanzelf.

Dank voor je reactie,.. maar hoe zie ik of ik ze kan downloaden?

Het betreft deze tekeningen:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/archiefbank/archieftoegangen/zoekresultaat?miview=inv2&micode=925&mizk_alle=vroomshoop

Maar voornamelijk deze:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/archiefbank/archieftoegangen/zoekresultaat?miview=inv2&mivast=39&mizig=210&miadt=39&miaet=1&micode=916&minr=927063&milang=nl&mialg=


Ik heb inmiddels gezien dat bij een foto een download link staat
dat staat bij deze documenten niet   :(

« Laatst bewerkt op: 14 december 2011, 14:59:46 door Richard_NS »

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Het Utrechts Archief
« Reactie #4 Gepost op: 14 december 2011, 16:21:08 »
Hoi Richard,

Ik vermoed dat de download-knop alleen beschikbaar is voor archiefstukken die zijn gedigitaliseerd (eigenlijk wel zo logisch). Wanneer je de door jou gezochte tekeningen nog niet via internet kunt bekijken, heb je waarschijnlijk twee opties:
1. Het Utrechts Archief vragen om de betreffende stukken (de tekeningen) te repoduceren via scan of kopie; Hier zitten vaak kosten aan.
2. Zelf naar het Utrechts Archief gaan en de tekeningen kopiëren (of fotograferen met een digitale camera). Toegang tot het archief is gratis, scannen en/of kopiëren is indien toegestaan vaak wel goedkoper dan wanneer je dit door het archief laat doen. Let wel: heel soms bevinden stukken zich in een dermate slechte staat dat zij niet gekopieerd of gescand mogen worden i.v.m. kans op verdere beschadiging. Vraag dit van tevoren even na.

Zoals René hierboven aangaf, loont het dus de moeite om eerst eens contact op te nemen met het Utrechts Archief. Zij beheren 20 kilometer aan archiefmateriaal in totaal (dus niet alleen NS). Lang niet alles heeft men al digitaal toegankelijk kunnen maken. Hierbij moet je niet alleen denken aan het scannen van foto's en tekeningen, maar ook het nalopen, omzetten en op internet publiceren van toegangen (zeg maar: inhoudsopgaven). Gelukkig heb je al via een toegang enkele stukken kunnen traceren.

Ga op een vrije dag gerust eens naar het archief. Het kost misschien even moeite om er je weg te vinden, maar je zult 'in real life' op veel bruikbaar materiaal stuiten, vaak meer dan je al via internet had gevonden. Wanneer je je vragen van tevoren duidelijk hebt doordacht, zullen de archiefmedewerkers je doorgaans zeer behulpzaam zijn.

Succes met je zoektocht!

Groeten, Geoffrey

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Het Utrechts Archief
« Reactie #5 Gepost op: 07 maart 2021, 13:50:02 »
Uche uche  ;D

Een deel van het archief van de NS is door het Utrechts Archief op Wikimedia Commons gezet. Wanneer weet ik niet maar hier is de link die ik vandaag vond:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Collection_Nederlandse-Spoorwegen_from_Het_Utrechts_Archief
Voor zo ver ik begrepen heb is het gebruik hier van legaal en downloadbaar. Waarschijnlijk is bronvermelding wel aan te bevelen. Lees hier meer daarover:
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=Commons:Hergebruik_van_inhoud_buiten_Wikimedia&uselang=nl

Er staan nu 14205 bestanden op. Ik zie tot nu toe geen afbeeldingen van materieel al staat op een enkele opname wel wat spoors afgebeeld. Voorbeeld van de onlangs gesloten halte Sappemeer Oost:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HUA-150656-Gezicht_op_het_N.S.-station_Sappemeer_Oost_te_Sappemeer_met_een_goederentrein_getrokken_door_een_diesel-hydraulische_locomotief_uit_de_serie_216_van_de_D.B.jpg?uselang=nl

Zoals er vroeger werd bij gezet: DEUVM!
Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

frenkievee

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Het Utrechts Archief
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2021, 20:01:57 »
.. maar hoe zie ik of ik ze kan downloaden?

Over het algemeen zie je bij de archieven (archiefdiensten) een vierkant icoontje met een '+' erin. Als deze wit is met een donkergrijze '+', dan zitten er dat archief geen downloadbare items. Is deze donkergrijs met een witte '+', dan zitten er wel downloadbare items in. Deze zijn dan weer herkenbaar aan het donkergrijze bolletje ervoor. De plus verandert in een '-' zodra je op die link klikt om het onderliggende uit te klappen.

Zie bijv. deze tekeningen voor een abri en perron voor station Deinum. Voor "Inventaris" en "1. Nrs. 1-100" staat een donkergrijs blokje met een '+' of '-'. De tekeningen onder de nummers 1 en 2 zijn niet digitaal, maar die onder "3 maken houten abri [...]" wel, vanwege het grijze bolletje (en uiteraard de scans van de documenten zelf  ;) )
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2021, 20:28:56 door frenkievee »

Quinzeedied

  • Online Online
  • Berichten: 1085
Re: Het Utrechts Archief
« Reactie #7 Gepost op: 09 maart 2021, 21:41:03 »
Ik zie tot nu toe geen afbeeldingen van materieel al staat op een enkele opname wel wat spoors afgebeeld. Voorbeeld van de onlangs gesloten halte Sappemeer Oost:

Vanaf de 5e pagina zie ik toch behoorlijk wat materieelfoto's verschijnen, beginnend met deze:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HUA-150900-Afbeelding_van_de_electrische_locomotief_nr._1101_(serie_1100)_van_de_N.S._met_een_rijtuig_plan_D.jpg

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7393
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Het Utrechts Archief
« Reactie #8 Gepost op: 09 maart 2021, 22:19:58 »
Een deel van het archief van de NS is door het Utrechts Archief op Wikimedia Commons gezet. Wanneer weet ik niet maar hier is de link die ik vandaag vond:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Collection_Nederlandse-Spoorwegen_from_Het_Utrechts_Archief
Voor zo ver ik begrepen heb is het gebruik hier van legaal en downloadbaar. Waarschijnlijk is bronvermelding wel aan te bevelen. Lees hier meer daarover:
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=Commons:Hergebruik_van_inhoud_buiten_Wikimedia&uselang=nl

Da's zelfs heel makkelijk voor je gemaakt. Bij zo'n foto op "use this file on the weg" klikken en bij de opties "BBcode" aangeven:



En dan krijg je zoiets:


HUA-150413-Gezicht op het N.S.-station Hoensbroek te Hoensbroek, met links de goederenloods
Het Utrechts Archief
, CC0, via Wikimedia Commons

Netjes met onderschrift en licentie erbij, volledig legaal.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2986
Re: Het Utrechts Archief
« Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2021, 18:18:17 »
Je hebt gelijk, Jeronimos. Spoordraadjes hebben nogal de neiging om te ontsporen of een afwijkende route te volgen. Dat heeft ook te maken met de ‘vergaderdiscipline’ van de forumdeelnemers.. Ja, ik bezondig me er ook aan. Terug naar het Utechts Archief dan maar.

Wolter
Moins mais mieux.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7393
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Het Utrechts Archief
« Reactie #10 Gepost op: 10 maart 2021, 19:43:10 »
Gedaan :) 216+2400.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2986
Re: Het Utrechts Archief
« Reactie #11 Gepost op: 10 maart 2021, 21:17:04 »
Dank, Reinout.

Wolter
Moins mais mieux.